Nieuwe deurtjes of hele nieuwe keuken?

28-02-2010 11:40 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

We zijn er nog niet over uit. Op zich is de opstelling van de keuken goed, alleen na 9 jaar is de kleur , oke 9 jaar geleden was groen en geel best wel mooi...

Nu had mijn vriend het idee om niet de hele keuken te vernieuwen, maar alleen de deurtjes en het werkblad, omdat de opstelling bij een nieuwe keuken hetzelfde zal blijven.

We moeten dan:

Een nieuw werkblad,nieuwe deuren, nieuwe plinten boven en onder, nieuwe kraan en gootsteen, nieuw fornuis (van gas naar inductie) nieuwe kast voor koelkast en vriezer, nieuwe afzuigkap (die heeft zijn beste tijd gehad) nieuwe handgreepjes, en nieuwe tegeltjes. Dat is best veel nieuw, weegt dat op tegen 'dan maar een hele nieuwe keuken'?

Spuiten is geen optie, ik vind de vorm van de deurtjes ook niet mooi.

Lastige keuzes allemaal. We willen bij ikea gaan kijken als het toch alleen om deze dingen gaat. Maar kan er bij ikea zoveel? Zijn dat niet afwijkende maten?

Zijn er mensen die ervaring hebben, of bij een andere zaak, voor de deurtjes en de rest?

Alle info is welkom!

Alvast bedankt.
Ik zou eerst eens gaan uitrekenen wat een compleet nieuwe keuken jullie kost en wat je kwijt bent als je alles gaat vervangen. Als jullie willen gaan vervangen blijven dus alleen maar de kastjes staan als ik het goed lees....nu lijkt me dat niet het duurste van de hele keuken. Dus waarom dan niet gewoon alles eruit en nieuw erin. Weken in de troep zit je toch ;)
Bij Ikea kan inderdaad veel, en ik zou de hele keuken vernieuwen als ik je verhaal zo eens hoor.

Toevallig waren we in de Ikea gister, en het viel me op dat de keukens steeds duurder worden daar jammer.
Op de site van IKEA kun je een keuken samenstellen, daar vind je ook maten en prijzen etc.
als ik dit zo lees zou ik voor compleet nieuw gaan.

overigens niet van Ikea, ben niet zo weg van de kwaliteit...tenzij je over 5 jaar weer een nieuwe wilt
Als ik het zo lees, zou ik zeggen hele nieuwe keuken!!!

Je wilt heel veel veranderen dus dan maar vanaf de basis doen en na 9 jaar mag dat toch wel he.

Of was je keuken toendertijd zo ontzettend duur dat je vind dat de basis dan nog wel mee kan???
quote:wolletje schreef op 28 februari 2010 @ 11:52:

overigens niet van Ikea, ben niet zo weg van de kwaliteit...tenzij je over 5 jaar weer een nieuwe wiltStierenpoep. Het zijn goeie keukens en de garantie van IKEA is ook goed.
Gewoon een aantal offertes opvragen van wat jullie willen en een nieuwe. Dan kun je op basis daarvan kijken of het verschil groot is.
...
Alles eruit slopen en weer op maat erin prutsen is misschien niet zo simpel als het lijkt. Maar misschien heb je wat speelruimte? want vaak zijn standaard kastjes nog wat op maat geprutst om tussen 2 muren te passen enz. Maar als je ook moet tegelen, extra kast erbij en nog meer ?

Bovendien: Als er nu ikea deurtjes in zitten dan is vervangen waarschijnlijk best te doen. maar als dat niet zo is kan dat weer behoorlijk tegen vallen ivm afwijkende maten enzovoorts. Misschien moet je bv alle scharnieren er op een andere hoogte in zetten ? Ladefrontjes is ook een heel gedoe als het een ander merk is.

edit: Vooral als je uit moet besteden: Kosten zitten vaker in uren dan in materiaal tegenwoordig....
ch4rlie wijzigde dit bericht op 28-02-2010 12:12
Reden: -
% gewijzigd
quote:wolletje schreef op 28 februari 2010 @ 11:52:

overigens niet van Ikea, ben niet zo weg van de kwaliteit...tenzij je over 5 jaar weer een nieuwe wilt

onzin... mijn 5 jaar oude keuken van IKEA ziet er nog als splinternieuw uit, niks mis met de kwaliteit!

volgens mij zijn de maten van de meeste standaardkeukens gelijk.. ikea of een keukenboer.. het maakt niet uit...

als de indeling en kasten nog goed zijn, kan je heel goed alleen de deuren enzo vervangen, scheelt toch weer een hoop geld
De kwaliteit van Ikea is volgens mij behoorlijk goed. Maar als je eens iets anders wil, kun je ook eens kijken bij Kvik.
Oke, ik had ook al meer de neiging naar toch maar helemaal nieuw. Het punt is ook dat als je een deurtje open doet, dat je dan nog een randje oude kleur zal blijven zien.

We moeten maar eens een offerte laten maken, als ik ergens een hekel aan heb is het uren bij zo'n keukentoko zitten!

Maar ik lees wisselende reacties op een ikea keuken. Komen deze echt als bouwpakketjes binnen?
Heb jij ooit iets gemonteerd meegenomen bij Ikea? Dan kwam het uit de koopjeshoek...
Hier 2 ikea keukens in de familie, pas nieuw, en geen goede kwaliteit.

Deuren die gaan vervormen, bobbelen, en zelfs het werkblad helemaal kromgetrokken (keukens zijn een paar maanden oud)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Maar je kunt toch ook iemand van Ikea laten monteren voor een beetje extra geld?
Maar daar zit dan toch garantie op Gsis?
Lijkt mij ook Ann...
Met alles wat je nieuw wilt/moet zou ik voor de optie nieuwe keuken gaan en de oude zou ik ofwel in de garage zetten voor extra bergruimte, of verkopen zodat iemand anders hem in de garage kan zetten voor extra bergruimte.

Vaak krijg je bij een nieuwe keuken de inbouwapparatuur goedkoper, vervangen kost kapitalen. Ik heb zo het vermoeden dat het uiteindelijk niet veel goedkoper zal zijn om de basis te houden.
Ik zou mezelf trakteren op een geheel nieuwe keuken, nieuwe indeling, zelf getekend. Van een nieuwe keuken word je gelukkig en dat houdt jarenlang aan. Telkens als je de keuken binnenstapt word je even blij.

De beste investering die je maar kan doen, dus. Persoonlijk zou ik me niks aantrekken van de eventuele smaak van een eventuele latere koper maar voluit voor je eigen stijl gaan.
Mijn schoonmoeder heeft onlangs haar keuken laten pimpen: aanrechtblad, grepen op de deurtjes, nieuwe plinten, nieuwe achterwand, gaskookplaat, gootsteen en kraan. Ze was inclusief montage 2000 euro kwijt en het ziet er super uit!

Met nieuwe deurtjes en apparatuur ligt dit bedrag natuurlijk veel hoger. Het resultaat was overigens wel prachtig!
quote:misschicken schreef op 28 februari 2010 @ 12:35:

Heb jij ooit iets gemonteerd meegenomen bij Ikea? Dan kwam het uit de koopjeshoek...Zo echt wel! Bijvoorbeeld een ikea plakroller, het plak zat al op de houder
quote:mamalelie schreef op 28 februari 2010 @ 12:49:

Met alles wat je nieuw wilt/moet zou ik voor de optie nieuwe keuken gaan en de oude zou ik ofwel in de garage zetten voor extra bergruimte, of verkopen zodat iemand anders hem in de garage kan zetten voor extra bergruimte.

Vaak krijg je bij een nieuwe keuken de inbouwapparatuur goedkoper, vervangen kost kapitalen. Ik heb zo het vermoeden dat het uiteindelijk niet veel goedkoper zal zijn om de basis te houden.In de garage staat jacq al .
Oke ik ben overtuigd. We gaan wel kijken wat een hele nieuwe kost. Het ging er ons uiteindelijk om, dat we niks aan de basis/indeling willen veranderen. Het is al een dwergkeuken, zo'n standaard gecreeerd hoekje in een nieuwbouwhuis, een keuken naar mijn zin zal het toch nooit worden, ik schat zo in dat de keuken L vorm 2,5 bij 3 is. En dan zit er ook nog een raam in. Er is nog net genoeg plek voor een koelkast, vaatwasser en een paar borden.
Dan zou ik zeker voor een nieuwe gaan. En dan met kasten tot aan het plafond. Dan heb je én meer kastruimte, én je hebt bovenop geen dikke vettige laag meer. Een apothekerskast kan onvoorstelbaar veel verstouwen zonder al te gek veel ruimte in beslag te nemen.

Wij hadden voorheen ook zo'n huis. Onze nieuwe buren haalden het muurtje eruit dat keuken en woonkamer deelt. Het was maar een meter, en 10 cm breed. Maar het leek ineens veel ruimer.

Neem de tekening mee naar de keukenboer en laat je eens goed inlichten over de mogelijkheden.
Ik zou toch even informeren wat nieuwe frontjes van hetzelfde merk kosten. Of een showroomkeuken als het een redelijke standaard maat is? Nieuwe keuken is wel leuk en ook een standaardruimte kun je leuk indelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven