Nieuwe keuken huurhuis: welke kookplaat?

05-01-2026 15:20 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik woon in een huurhuis en ik mag eindelijk een nieuwe keuken.
Ik kook nu op gas, maar ik wil daar wel vanaf. Morgen komt er iemand langs van de woningstichting.
Inductie is duur, dat zou me meer dan 1000 euro gaan kosten bovenop de andere te maken kosten. Nieuwe groep aanleggen 300 euro bijv. Zo'n kookplaat kan via de woningstichting, incl plaatsen.
Ik moet ook een nieuwe afzuigkap, nieuwe vloer en wegens extra opties qua keukenkastjes kost de keuken me ook een paar honderd euro.
Keramisch sluit de woningstichting dan weer niet zelf aan en er is ook geen plaat bij ze te koop. Dat zou dan via een bedrijf ook wel wat gaan kosten.
Aan de andere kant, de afzuigkap die ze verkopen en evt plaatsen is bagger.

Ik wil geen spijt krijgen van wat ik beslissen moet, maar ik weet het echt even niet.
Ik hoop dat jullie wat inzichten kunnen geven die ik dan morgen kan bespreken/ mee kan nemen/ in mijn achterhoofd kan houden.

Alvast bedankt!
Hoezo moet je als huurder betalen voor al die dingen? Of betaal je alleen voor alle extra’s boven wat zij standaard kiezen.
Tja als ik in mijn koophuis opnieuw moest kiezen, ging ik voor inductie.

Houd er ook nog rekening mee dat je allemaal nieuwe pannen nodig hebt.
Let op gebruiksgemak. Probeer er eens een paar uit dan zie je grote verschillen. Bij sommige blijf je maar drukken op touchknoppen die slecht reageren, super irritant.
Inductie is super en wij zweren bij een Bora. Maar die zijn wel prijzig en ik snap dat je dat als huurder niet wil betalen. In jouw geval zou ik dan toch weer voor gas kiezen maar dan wel een mooie brede plaat. Liever koken op gas dan op een slechte inductieplaat want (zoals hierboven al is gezegd) ... goedkope werken meestal niet zo lekker.
Verwacht je er nog lang te wonen? Dat zou voor mij uitmaken in de beslissing.

Keramisch zou ik niet doen, dat werkt minder fijn dan inductie en heb je ook een perilex voor nodig. Dan liever investeren in iets waar je veel plezier van gaat hebben.

Maar als je verwacht binnen een paar jaar te gaan verhuizen, zou ik voor de goedkoopste opties gaan.
Ik zweer ook bij inductie. Ik kan me niet herinneren dat die zo duur zijn. Kies er wel één waarbij de kookplaten goed zichtbaar zijn. Ik heb er één waarbij ik soms goed moet kijken waar de pan moet staan en dat vind ik een beetje irritant soms.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou 1000 euro over hebben voor inductie. Ik vind gas echt verschrikkelijk, dat gekloot en gebalanceer met die pitjes en vuur.

Keramisch sluit de woningbouw niet aan, sluiten ze wel inductie aan? Ik zou sowieso inductie over keramisch kiezen. Maar ook keramisch over gas. Ik heb zelf keramisch en dat is niet zo fijn als inductie maar echt al 100000x beter dan gas. Maar als je het doet, doe het dan meteen goed en ga voor inductie zou ik zeggen.
Een vlakke plaat schoonmaken ipv die pitten is al zoveel waard! Even na het koken een doekje eroverheen en klaar.
Doen ze standaard nog een gaskookplaat?
KatjaSasja schreef:
05-01-2026 16:29
Een vlakke plaat schoonmaken ipv die pitten is al zoveel waard! Even na het koken een doekje eroverheen en klaar.
Ja dat dus. En inductie veroorzaakt ook nog eens veel minder fijnstof, dus het is ook nog gezonder voor het klimaat in je huis.
Als je er nog een tijdje zou wonen dan zou het mij die investering wel waard zijn. In een koophuis is je huis ook niet zomaar vanzelfsprekend 20k meer waard als je er een keuken van 20k inzet. Dat doe je ook vooral voor je eigen woongenot, dus zo zou ik er met een huurhuis ook in staan.
Appletje schreef:
05-01-2026 16:52
Daar verbaas ik me ook nogal over….
Ugli schreef:
05-01-2026 16:23
Ik zou 1000 euro over hebben voor inductie. Ik vind gas echt verschrikkelijk, dat gekloot en gebalanceer met die pitjes en vuur.

Keramisch sluit de woningbouw niet aan, sluiten ze wel inductie aan? Ik zou sowieso inductie over keramisch kiezen. Maar ook keramisch over gas. Ik heb zelf keramisch en dat is niet zo fijn als inductie maar echt al 100000x beter dan gas. Maar als je het doet, doe het dan meteen goed en ga voor inductie zou ik zeggen.
Ik vind inductie prima, maar niets kookt zo fijn en gevoelig als gas imo.
Ik zei altijd dat ik nooit zou wennen aan inductie en altijd op gas wilde blijven koken. Onze nieuwe keuken kreeg de inductiekookplaat van de vorige bewoners erin verwerkt en wat schetst mijn verbazing; ik ben helemaal om. Op gas koken vind ik zelfs helemaal niet fijn meer.

Siemens is ook een goed merk. Niet zo duur als Bora, maar wel degelijk.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
apppie schreef:
05-01-2026 17:36
Ik vind inductie prima, maar niets kookt zo fijn en gevoelig als gas imo.
Dat, als ik nog een aansluiting had koos ik voor gas, het schoonmaken is me dat wel waard.

Maar heb nu inductie, dat is prima en maakt makkelijk schoon. Mijn ouders hebben keramisch en daar kan ik helemaal niks mee, ik wil iets wat direct reageert als ik het hoger of lager zet.
la_galette wijzigde dit bericht op 05-01-2026 18:04
0.35% gewijzigd
Ik heb een inductiekookplaat van Ikea waar geen zwaardere electriciteit voor nodig was en ben er erg tevreden over. Kostte iets van €250 geloof ik...
Appletje schreef:
05-01-2026 16:52
Er zit in bestaande huurwoningen gewoon een gasaansluiting.
Pas bij een totale renovatie gaan ze voor alle woningen misschien nadenken over van het gas af.
Een nieuwe keuken (kastjes en aanrechtblad) is dat niet.
Gaskookplaat dien je als huurder ook zelf aan te schaffen.
Wil je meer/luxer/van het gas af, zal je dat zelf moeten betalen/regelen.
En dat mag alleen met toestemming van de verhuurder.
Ik heb van mij woningbouw een inductieplaat gekregen bij de verbouwing waarbij we van het gas afgingen. Op zich prima maar er zit een opstaande rand langs de kookplaat. Minder handig met schoonmaken. En als je grote pannen gebruikt staan ze op die rand en dan werkt de inductie niet. Ik heb er zelf geen last van want woon alleen maar ik weet van buren dat die heel veel gedoe hiermee hebben.
La_Galette schreef:
05-01-2026 17:49
Dat, als ik nog een aansluiting had koos ik voor gas, het schoonmaken is me dat wel waard.

Maar heb nu inductie, dat is prima en maakt makkelijk schoon. Mijn ouders hebben keramisch en daar kan ik helemaal niks mee, ik wil iets wat direct reageert als ik het hoger of lager zet.
Mijn inductieplaat is juist veel sneller dan een gasfornuis. Als ik een pan water opzet, is het water binnen no time gekookt. En als ik 'm iets hoger zet, merk ik dat meteen.
granny71 schreef:
05-01-2026 18:02
Er zit in bestaande huurwoningen gewoon een gasaansluiting.
Pas bij een totale renovatie gaan ze voor alle woningen misschien nadenken over van het gas af.
Een nieuwe keuken (kastjes en aanrechtblad) is dat niet.
Gaskookplaat dien je als huurder ook zelf aan te schaffen.
Wil je meer/luxer/van het gas af, zal je dat zelf moeten betalen/regelen.
En dat mag alleen met toestemming van de verhuurder.
Ik heb tot nu toe in de twee huizen waarin ik heb gewoond/woon gewoon een keramische kookplaat in het aanrecht zitten van de verhuurder.
Belle73 schreef:
05-01-2026 18:11
Mijn inductieplaat is juist veel sneller dan een gasfornuis. Als ik een pan water opzet, is het water binnen no time gekookt. En als ik 'm iets hoger zet, merk ik dat meteen.
Maar dat zegt La_Galette toch ook niet? Die wil geen keramisch omdat dat niet direct reageert. En vindt gas in het algemeen het prettigst. Ik deel die mening, maar als je per se van het gas af wil, zou ik ook stemmen voor wat meer geld uitgeven voor inductie en geen keramische kookplaat.
LolplusLolisHiHi schreef:
05-01-2026 19:12
Maar dat zegt La_Galette toch ook niet? Die wil geen keramisch omdat dat niet direct reageert. En vindt gas in het algemeen het prettigst. Ik deel die mening, maar als je per se van het gas af wil, zou ik ook stemmen voor wat meer geld uitgeven voor inductie en geen keramische kookplaat.
Volgens mij reageerde ze op op iemand anders die zei liever gas te willen (nog liever dan inductie), omdat 'niets zo fijn kookte als gas'. Ik reageerde daar met verbazing op om ik juist vind dat mijn inductie plaat veel sneller en fijngevoeliger reageert dan gas.
Ik heb nu keramisch in dit huis en vooruit het went wel maar gas is veel fijner koken. Ik wil graag over op inductie, dan heb je de schoonmaakvoordelen van keramisch en de gevoelige reactie van gas gecombineerd.
Wel handig om te kijken of de stapjes goed zijn. Los van de trage reactie is het bij onze keramische kookplaat heel irritant dat er geen goede stand is voor (roer)bakken. Bij 10 (van de 12) brandt alles aan en bij 9 gebeurt er niks.
Ugli schreef:
05-01-2026 18:20
Ik heb tot nu toe in de twee huizen waarin ik heb gewoond/woon gewoon een keramische kookplaat in het aanrecht zitten van de verhuurder.
Dan waren die woningen al van het gas af en vast geen (sociale huur) woning van een woningbouwvereniging .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven