Nieuwe keuken vakantiehuis

12-09-2019 11:45 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit topic niet echt bij reizen passen, dus dan maar hier.

Wij zijn op dit moment druk bezig met het plannen van een nieuwe keuken voor in ons vakantiehuis van 8 personen. Bij het plannen ga je toch automatisch wat van de huidige indeling uit. Het is een hele investering, dus we willen geen fouten maken.

Dus ik vroeg me af: wat wordt er zoal gemist in een keuken in een vakantiehuis? Dan kunnen we nog dingen aanpassen. Vaatwasser zit er bijvoorbeeld al wel in.

En worden er ook dingen gemist qua keukengerei? Dan kunnen we dat ook meteen aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Grote koelkast in ieder geval. Als er voor 8 personen gekookt moet worden, moet er aardig wat voorraad opgeslagen worden.
Dubbele spoelbak en echt voldoende keukenkasten. Sta regelmatig te tobben dat we de meegebrachte boodschappen niet kwijt kunnen omdat er niet voldoende lege kastjes zijn.

Ik mis in zo'n huisje vaak mokken, niet iedereen drinkt koffie uit kopjes.
Alle reacties Link kopieren
En ruimte om te manoeuvreren als je met een paar personen aan het koken bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En meer dan 8 kopjes-mokken-glazen. Zodat je niet eerst moet afwassen voordat je weer iets kunt pakken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Moet het perse een nieuwe keuken zijn? Ik zie via marktplaats de mooiste keukens voorbij komen.
En inderdaad mokken in plaats van kopjes met schoteltjes
Goede messenset niet van die beschadigde half botte dingen voor gebruik in de keuken.
En een snijplank.
Alle reacties Link kopieren
Een oven! Laatst 5 dagen doorgebracht in een huisje waar alleen een magnetron aanwezig was, dus geen warme afbakbroodjes voor ons in de ochtend of een stuk stokbrood in de middag.
Alle reacties Link kopieren
grote pannen,voor bv macaroni en idd grote koelkast met vriesladen
Alle reacties Link kopieren
Ruimte zodat je gemakkelijk met meerdere personen in de keuken kan staan. Zeker als het een vakantiehuis voor 8 p. zullen in de praktijk meerdere personen koken, afwassen etc..

Extra lege kastruimte voor zelf meegebrachte levensmiddelen (voor 8 p.). Vaak moet je de boodschappen ook op de grond en op het aanrecht zetten om alles kwijt te kunnen.

Grote koelkast.

Goede verlichting, ook boven het fornuis en die dan ook werken.

Voldoende servies, pannen e.d..

Broodrooster/ koffiezetapparaat waarmee je ook een kan koffie kan zetten (filterkoffie o.i.d.) etc..
Goede onderzetters voor de pannen dat ontbreekt ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Wat spoelbak betreft, je kunt ook een anderhalf nemen, dan heb je 1 in normale maat en de ander is dan een klein bakje, houd je meer aanrecht over. Zorg idd voor voldoende kastruimte over voor de boodschappen. En idd voor borden, bekers en bestek voor meer dan precies het aantal personen. En ik heb zelf een vergiet en een wok die ik altijd meeneem, want die zijn of niet aanwezig of de allergoedkoopste die er te vinden is.

Iemand zij een oven, je kunt ook een combi nemen. Neem er in ieder geval 1 waar ook een pizza in past bijvoorbeeld.

En de koelvriescombinatie, ik wil niet iedere dag boodschappen moeten doen, dus 1 met voldoende ruimte.

Wat ik vaak ook mis zijn voorraadbussen. Zodat ik een pak koekjes die niet helemaal opgaan ergens in kan doen. De zak macaroni die niet helemaal op is gegaan even in een bus kan doen, zodat niet alle macaroni door de kasten rolt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en geen Senseo apparaat!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit al aanwezig in het huisje maar genoeg stopcontacten voor alle telefoons en tablets.
Alle reacties Link kopieren
- 5 pits fornuis
- grote koelkast of eventueel een tweede kleine in een berging/schuur
- mokken i.p.v kopjes
- Combi oven, liefst zo groot mogelijk
- Ovenschaal
- 2 scharen
wilma36 schreef:
12-09-2019 12:11
Iemand zij zei een oven, je kunt ook een combi nemen. Neem er in ieder geval 1 waar ook een pizza in past bijvoorbeeld.
Ik heb een hekel aan combi ovens, ook omdat ze vaak klein zijn. Want wat heb je aan één pizza als je met 8 personen in het huis verblijft?
Ik word blij van een oven én magnetron. En van een Nespresso apparaat, het liefst met melkopschuimer.
Verder inderdaad voldoende kastruimte voor levensmiddelen.
En meer bestek en servies dan het aantal personen waarvoor het huis is, zodat er borden over zijn om iets op te serveren of te bewaren.
Goede messen en pannen, en een snijplank die niet ranzig is. Want van dat laatste gruwel ik. Regelmatig vervangen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst nog op vakantie in een huis met een prachtige keuken, maar amper keukengerei. Ik heb me doodgeërgerd.
In ieder geval is het belangrijk dat je overal genoeg van hebt, zodat mensen niet voor 2 glazen de vaatwasser aan gaan zetten.

Qua keukengerei geven anderen al genoeg tips, maar zorg ook voor een zoutvaatjes, standaard kruiden, wat vaatwastabletten, een fles allesreiniger en andere verbruiksartikelen. En bijvoorbeeld een afwasborstel, vaatdoekjes en theedoeken. Ik heb toen ik laatst op vakantie was echt álles moeten kopen voor een weekje en kon het daarna niet mee naar huis nemen.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 12-09-2019 12:53
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn al zoveel reacties. Dankjullie wel alvast!

Ik hoop dat ik zo op iedereen reageer.

Tweedehands keuken eigenlijk geen optie, zo handig zijn we niet en we moeten dan ook nog eens een keuken vinden met de goede maat.

Er staan op dit moment 16 kop en schotel (groot en klein) en 8 mokken in het huis. Daarnaast 16 frisdrankglazen (groot en klein) en 8 bierglazen en 8 wijnglazen. Van borden elk 12 (groot, klein en diep) en bestek ook elk 12.

Kastruimte is inderdaad vaak een probleem in vakantiehuizen. Komt nu een onderkast in van 1,20 met 2 planken waar standaard niks in staat. Misschien 1 grote pan die niet in de laden past.

Goede messenset ontbreekt nu nog. Toevallig wel van de week een goede messenset met 6 messen en aanzetstaal gekocht, dus die komt er binnenkort ook in. Snijplanken hebben we een grote en kleine, misschien nog eentje extra er bij. Dat kan geen kwaad. Wordt sowieso regelmatig vervangen.

Er staat nu nog een senseo, ouderwets koffiefilter apparaat en waterkoker. We willen in nieuwe keuken een quooker (wel ander merk).

De koelkast die er nu in staat is inderdaad te klein. We hebben nu in gedachten de zanussi zba17420sa. Zou die nog te klein zijn? En wordt een vriesvak snel gemist? De planning is nu met 1 klein vakje erin. Dat is voor vakantie toch genoeg, voor ijsjes of iets dergelijks?

Zit nu een combimagnetron in en in de nieuwe een combi oven. We gaan nog even checken hoe groot de nieuwe precies wordt, dat stond al op ons lijstje. Lijkt me dat een combi oven heel klein is, wat voor maat denken jullie aan?

Ruimte om te manoeuvreren is er wel, maar niet al te veel. We kunnen het huis niet ineens groter maken.

Onderzetters zijn er, misschien nog een keer kritisch naar kijken. Voorraadbussen niet heel veel. Gaan we kopen!

Broodrooster is aanwezig.

Vergiet weet ik zo niet uit mijn hoofd, gaan we checken. Zeef is er wel. Wok is niet aanwezig. Dank voor de tip. We moeten sowieso nieuwe pannen kopen, want nu van keramisch naar inductie. Dus dan komt er wok en ook sowieso een grote pan. Die is nu ook aanwezig.

Ik zie opmerkingen voorbij komen met 1,5 of dubbele spoelbak. Is dat echt nodig? Zonde van de ruimte toch?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-09-2019 12:43
Ik heb een hekel aan combi ovens, ook omdat ze vaak klein zijn. Want wat heb je aan één pizza als je met 8 personen in het huis verblijft?
Ik word blij van een oven én magnetron. En van een Nespresso apparaat, het liefst met melkopschuimer.
Verder inderdaad voldoende kastruimte voor levensmiddelen.
En meer bestek en servies dan het aantal personen waarvoor het huis is, zodat er borden over zijn om iets op te serveren of te bewaren.
Goede messen en pannen, en een snijplank die niet ranzig is. Want van dat laatste gruwel ik. Regelmatig vervangen dus.
Als de ruimte er is idd oven en magnetron. Maar de combi van mijn moeder is net zo breed als mijn gewone oven. En daar kun je dus ook een plaatpizza in maken.
https://www.inventum.eu/inbouw-witgoed/ ... antal=9999

Mijn moeder heeft deze, het is dus een oven met magnetronfunctie.
Alle reacties Link kopieren
Ik greep vorige week in het vakantie huisje echt mis op pannen lappen, kwam er op neer dat ik de pan Of deksel met een gevouwen keuken handdoek moest vastpakken , niet handig!
En het ontbrak ook aan goede schilmesjes.

Een Nespresso apparaat zou voor mij dan weer niet hoeven, zolang er maar een filterkoffie apparaat is bijv.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Voor een weekje vakantie vind ik een dubbele spoelbak niet nodig. Je bent met veel mensen, dan lijkt het me eerder handig om wat meer ruimte op het aanrechtblad te hebben.

Verder klinkt het alsof je genoeg van alles hebt. Ook van bestek? Een paar opscheplepels zijn handig en natuurlijk koffie-/theelepeltjes. In plaats van de Senseo zou ik een klein Nespresso-apparaatje neerzetten, dat vinden mensen echt veel lekkerder.
Met een vaatwasser vind ik een dubbele spoelbak inderdaad zonde van de ruimte. Liever meer werkblad.
Gooi aub dat Senseo apparaat weg.
Voor 8 personen zou ik een standaard formaat oven willen, volgens mij is dat 60x60cm.
Geen idee hoe groot de koelkast is die je op het oog hebt maar een vriesvakje in de koelkast vriest vaak niet goed. Maar een vriezer zou ik niet zo snel missen, al zou ik het wel fijn vinden.
Weet je zeker dat je een quooker wil? Fijn voor thuis maar werkelijk nodig in een vakantiehuis?
Alle reacties Link kopieren
Peper en zout, 12 verschillende soorten kruiden, handzeep, afwasmiddel, blik met enorme voorraad vaatwastabletten, afwasborstel, vuilniszakken, aluminiumfolie, afdekfolie zijn standaard aanwezig.

Theedoeken moeten gasten zelf meenemen, maar dat staat ook op het huurcontract.

Misschien goed te melden. Er is een beheerder, we zijn er niet altijd zelf, maar proberen er wel zoveel als mogelijk te zijn.

Stopcontacten voor telefoons en tablets etc gaan we nog eens kritisch naar kijken. Gaat straks door nieuwe keuken een dubbele weg en is laatst ook al een dubbel weggegaan door plaatsen nieuwe hoekbank.

Zijn 4 ovenschalen aanwezig.

Waarom 2 scharen? Een tweede schaar kan natuurlijk altijd gekocht worden, is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink zelf geen koffie, maar de senseo is inmiddels wat achterhaald zie ik. Toch maar eens kijken naar een alternatief.
Quooker misschien niet nodig, maar we willen onze gasten ook wat luxe geven.

Zag ergens nog een opmerking over de verlichting. Nieuwe afzuigkap zit verlichting in. Komen spotjes onder de bovenkastjes, 3 stuks. Daarnaast aan het plafond spotjes die op keuken gericht worden.

Er zijn 2 oven handschoenen aanwezig. Bestek hebben we alles 12 van; mes, vork, lepel, koffielepeltjes, kleine gebaksvorkjes. We hebben nog hardplastic bestek van de ikea voor eventueel kinderen, 6 van elk. We hebben sowieso in een afgesloten voorraadkast van al het servies en bestek een voorraad liggen. Elke keer als we er zijn tellen we alles na en vullen we het aan. Er mist nog wel eens wat. Opscheplepels en dergelijke zijn aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
En gewoon een goede normale kurkentrekker: https://www.bol.com/nl/p/point-virgule- ... 026325209/

In plaats van al die ingewikkelde apparaten die het zogenaamd makkelijker zouden moeten maken.
Is er een wasmachine aanwezig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven