Nét rond komen... dus bespaar tips?? (Studenten-samenwonen)

30-04-2010 22:45 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn nu 5 jaar samen en dus.. is het wel tijd om te gaan samenwonen. Eén klein nadeeltje: we zijn allebei nog student. Wel met bijbanen, maar het appartement dat over 3 weken vrij zal komen en dan voor óns is (yes!), kunnen we waarschijnlijk nét betalen (met de kosten van eten, gas/water/licht en andere shit enigszins meegerekend)...

Dus mijn vraag is: hebben jullie nog belangrijke/interessante bespaar tips? Zoals voor een inboedelverzekering/andere verzekeringen/internet en tv... Waar ook maar te besparen valt, is het nodig - want we zullen waarschijnlijk maar nét kunnen rondkomen...

Alvast hartelijk bedankt voor alle adviezen/tips/belangrijke dingen om te weten of om op te letten!!
Kijk eens naar jullie telefoonkosten en abonnementen. En misschien meer inkomen genereren? Trouwens: ik heb het basismerk van de C1000 ontdekt en de basis cola ligt is prima te drinken. en maar 31 eurocent
Laat je niet voor de gek houden Traincha,

Toevallig viel me van de week op dat de goedkoopste afbakbroodjes eerst 20 euro cent per 4 waren... sinds het c1000 basismerk er is ( wit met rode verpakking ) zijn ze ineens 32 cent

Geen idee hoe dat met de cola zit, dat drink ik nooit, maar dat viel me toevallig op

TO , haal je boodschappen zo veel mogelijk bij Lidl. Het scheelt ons gezin ( 5 personen ) zeker 30

euro per week vergeleken bij C1000.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Mijn beste tip is om vóór het intrekken in dat appartement zeker te weten of je wel of niet kunt rondkomen als je die huurprijs (en bijkomende kosten moet betalen), aangezien je schrijft 'waarschijnlijk net kunnen rondkomen'...
Peas on earth!
Wij hebben als eerste de abonnementen opgezegt. En met slim boodschappen doen kun je heel veel geld besparen. Als ik bijv macaroni eet maak ik voor 4 pers. dan kunnen we het invrienzen voor een andere keer. Verder bezuinigen we op stappen. Je moet eigenlijk gewoon bewust worden met wat je uit geeft en wat er binnenkomt.
Verzekeringen: probeer meerdere verzekeringen bij 1 verzekeraar onder te brengen, dat scheelt vaak.

Televisie: digitenne van KPN kost 8,50 per maand.
Cum non tum age
quote:borodini schreef op 30 april 2010 @ 22:50:

Laat je niet voor de gek houden Traincha,

Toevallig viel me van de week op dat de goedkoopste afbakbroodjes eerst 20 euro cent per 4 waren... sinds het c1000 basismerk er is ( wit met rode verpakking ) zijn ze ineens 32 cent

Geen idee hoe dat met de cola zit, dat drink ik nooit, maar dat viel me toevallig op

serieus? Ik zal er eens op letten dan. Ik haalde trouwens altijd de cola light van coca cola, maar het basismerk van de c1000 is uitstekend te doen. Scheelt nogal, wanneer je zo'n pak van 4 anderhalve literflessen haalt.
Sinds oktober wonen vriend en ik ook samen, beide student met een bijbaantje.

Kijk of je gebruik kunt maken van een aantal toeslagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag en meld je aan voor een uitwonende beurs van de ib groep dit kan aardig oplopen.
Er is een Vrekkentopic, staan wellicht ook wat nuttige tips

En verder, ik heb een telefoonabonnement van 2,95 per maand.

Misschien dat dat ook nog een optie is? Voor 1 dan.
in principe heb je in iedere supermarkt een heel erg goedkoop merk, vaak te vinden in de onderste schappen.

Het is even uitproberen en zoeken wat je wel en niet ok vindt, maar dan kun je overal heel erg goedkoop boodschappen doen.

(ik bedoel, bij mij in de buurt nog geen altijd-aangeprezen-Lidl gevonden en de euroshopperdingen van de ah zijn goedkoper dan de aldi. dus)
Volgens mij is het slimmer om van tevoren te bekijken of je rond kunt komen terwijl je dit app. huurt dan erna. Heb je al getekend? Nét rondkomen lijkt mij behoorlijk eng als je ook nog wilt eten en je zorgverzekering wilt betalen...
Oja, tips:

Doe één keer per week boodschappen. Niet naar de super gaan als je honger hebt. Geen kant-en-klaarproducten aanschaffen, die zijn duur. Naar de markt voor groente en fruit (vooral zaterdag aan het eind van de middag kun je daar goedkoop slagen). Niet te vaak uit eten gaan of ergens een drankje doen (kan thuis ook, is veel goedkoper en ook daar kun je het gezellig maken met vrienden). Vind uit wat je te eten/drinken vindt bij de Lidl/Aldi. Wees voorzichtig met het kopen van eigenmerkproducten: bij de AH ben je heel vaak duurder uit (kijk gewoon naar de kg/liter prijs die op het prijskaartje op het schap staat en vergelijk dat met het A-merk). Neem niet al te duur internet, neem zeker geen digitale tv. Sluit geen dure telefonieabo's af maar neem een sim only. Verzeker je voor je zorgverzekering collectief via de uni. Kies één goed doel en laat de rest links liggen (of doe helemaal niets, kan ook, dat is aan jezelf natuurlijk). Sluit geen dure sportschoolabo's of tijdschriftabo's af. Douche niet superlang. Laat apparaten niet onnodig aanstaan. Etc.
Ik ben ook student en net gaan samenwonen met mijn vriend.

Als student kun je nog goedkoop verzekeren bij een studentenverzekering=> kost veeel minder dan een gewone verzekering. Ik heb er bv mn inboedel en reisverzekering. Met zn tweeen levert je nog wat meer korting op. Ik ben verzekerd bij vssd, maar er zijn vast nog wel anderen...

http://www.vssd.nl/vssd2/.

Nadeel is wel dat je een andere verzekering moet zoeken als je allebei student áf bent, maargoed.
Hebben jullie een erg duur appartement, of woon je nu niet op kamers? Kamers kosten tegenwoordig namelijk zoveel, dat een klein appartement vaak even duur is...

Als je nu niet op kamers woont, dan kom je wellicht in aanmerking voor een uitwonende beurs.

Verder huursubsidie aanvragen en vooral geen appartement huren dat je eigenlijk niet kan betalen. Particuliere huur is vaak veel duurder dan huur via woningcorporaties. Vraag bovendien vooraf na of je huursubsidie mag aanvragen bij particuliere huur (sommige verhuurders stellen eisen waardoor dat niet mag).

Nog een andere tip: als je nu een duur sportschool/fitness abonnement hebt zou je dat ook kunnen inruilen voor bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen, oid. Kost veel minder en je sport net zo goed. Zeker wanneer je dat samen met iemand gaat doen. Vaak kan je via de universiteit ook goedkoop sporten (moet je meestal iets verder voor fietsen, maar dan kom je ook weer aan extra beweging )
Tip: niet gaan samenwonen tot je studie klaar is.
- Let erop dat apparaten niet stand-by blijven staan

- heb niet onnodig het licht

- draai de verwarming tijdens koudere dagen niet te hoog, pak eerder een trui of dekentje

- pak de fiets als het kan en niet voor alles de auto (als jullie die hebben natuurlijk :P) en als jullie een auto hebben, misschien ook handig om te letten op de zuinigheid van de auto en hoeveel hij kost in verzekering en onderhoud enzo. Als dat goedkoper kan, kan je misschien eens uitkijken naar een andere (goedkopere) auto.
Pilous heeft het al eerder gezegd/geschreven.

Het vrekkentopic staat als het goed is bol met bezuinigingstips.

Viva vrekkenclub
quote:Pelikaan schreef op 30 april 2010 @ 23:18:

Oja, tips:

Doe één keer per week boodschappen.

Grappig, het scheelt mij juist als ik twee keer per week boodschappen haal. Als ik 1 keer in de week ga, heb ik de neiging om meer koekjes en die vreterij mee te nemen "om de week door te komen". Nu koop ik die troep gewoonweg niet, scheelt ook een hoop geld.

Tot een aantal maanden terug haalde ik 1 keer per week boodschappen bij de C1000 en de Lidl. Nu ga ik twee keer per week, maak ik een lijstje en ik ga alleen naar de AH. Het scheelt me iedere week ongeveer 30 euro. Ik ben per week gemiddeld 30 tot 40 euro kwijt aan de boodschappen.

Ik heb ook nog het boekje Succes van Annemarie van der Gaal gekregen, maar daar moet ik nog in lezen. Ik lees ook mee voor tips. Misschien moet ik mij ook maar eens aanmelden voor de Vrekkenclub.
Géén tv, internet en telefoon is nóg goedkoper.

Boodschappen bij de aldi en lidl doen. Meer werken.

Wil je nog meer weten?

En wat hebben jullie de afgelopen jaren al bij elkaar gespaard? Als opstart? Meubels, huisraad? Reservepotje voor noodgevallen? En centen om het allemaal juridisch goed te regelen?
kabeltv blijft vaak aangesloten, dus je kunt in principe vaak gratis naar de gewone kabeltv kijken.

Persoonlijk vind ik internet wel noodzakelijk, misschien kun je skypen ipv je mobiel gebruiken voor telefoneren?

Inboedelverzekering en Wa verzekering heb je nodig, via een studentenpaket van de ing kost dat maar 3-4 euro pm, dus maak je daar qua kosten niet te druk over. Kijk voor je zorgverzekering goed rond en zoek naar collectiviteitskorting of kijk of je bij je ouders verzekerd kunt worden (ook uitwonende studenten kunnen vaak voordelig tot hun 30ste meeverzekererd worden op eengezinspolis).

Maak een weekmenu met wat je die week gaat koken en neem een vriezer. Geen frisdranken of sapjes stadaard, maar thee en aanmaaklimonade scheelt ook enorm (ok, hier drinken we een fles of 8 fris per week ).
tip: voer je persoonlijke budget in op nibud.nl Daar worden nog allerlei kosten waar je niet zo 1-2-3 rekening mee houdt benoemd en geschat voor jouw situatie.

Is het een woning die je niet all-in huurt, houdt dan ook rekening met de jaarlijkse gemeentelijke belastingen en het waterschap, hoewel je hiervan wel dmv een hele papierwinkel ivm laag inkomen van vrijgescholden kan worden.

Persoonlijk zou ik jullie erg aanraden om wat meer te gaan werken, de kans is dat je dan een stuk minder stress hebt qua financien.
Zorg voor zoveel mogelijk overzicht. Maak een excelsheet waarin je over een jaar berekend alle inkomsten en uitgaven neerzet. Uitgaven verdeel je in vaste lasten en variabele kosten (zoals boodschappen, kleding, uitgaan, vakantie etc). Hou ook rekening met geld dat nodig is om bijvoorbeeld een kapotte televisie, computer of wasmachine te vervangen. En hou rekening met belastingteruggaaf, huurtoeslag e.d. Vanuit de jaarberekening kun je dan vervolgens een maandbudget berekenen. Hou iedere maand bij of je nog op koers loopt.
>> Inboedelverzekering en Wa verzekering heb je nodig

Hm, ik heb nieteens een inboedelverzekering. Waarom niet. Omdat de premie in geen verhouding staat tot dat wat je uitgekeerd krijgt bij schade. Vaak stelt de dagwaarde van een inboedel helemaal niks voor dus als een inboedel niet grotendeels nieuw is dan loont het gewoon niet.
TO: ik neem aan dat je het beter hebt berekend dan dat alle waarschijnlijks en enigzins in je topic zouden doen denken.

Wat is net rondkomen, wat hou je over? Ik ken een stel, zij studeerde nog, maar toch een appartementje gekocht en toen moesten ze echt bezuinigen, ook op haar studie. Dat leek me het mooie appartement niet waard, maar ik neem aan dat jullie goed hebben gekeken of jullie het kunnen betalen, zonder je leefgewoonten echt heel radicaal om te gooien. Gaan samenwonen en dan veel minder geld hebben voor leuke dingen, andere boodschappen halen, aan de elektriciteit/gas rekening denken lijkt me een grote verandering.
In geval van volkomen platzak kom je toch een eind met opgebakken oud brood en goedkope pindakaas. Je hebt dan in ieder geval geen honger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven