Ook hier ziek konijn

23-02-2015 14:25 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mooie chinchilla kleurige vlaamse reus en een franse hangoor. De vlaamse reus is normaliter een vitaal en levendig konijn maar dat is hij de laatste tijd niet meer. Er zijn dagen bij dat hij slecht eet, en hij is mager geworden. Hij drinkt ook veel. Dus ik heb gegoogeld, en daaruit bleek dat hij mogelijk cuniculli heeft. Ik tilde hem op, hij weegt licht en bood veruit onvoldoende tegenstand voor zijn manier van doen. Hij was een beetje nat van de urine. Dit is ook een signaal wat op die ziekte duidt.

Ik heb al een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor morgenavond. Maar ik wil méér weten.

En ik hoop heel erg dat er hier mensen zijn die mij dat kunnen vertellen. Namelijk,

- is het eenvoudig om dit uit te zoeken bij mijn dierenarts?

- Hoe dit te behandelen?

- is dit goed te behandelen? wat zijn de opties?

- hoe komen ze er aan?

Ik durf niet meer klakkeloos af te gaan op wat de medici zeggen. Niet als het om mijn eigen hachje gaat, of die van mij familie of die van mijn dieren. Ik wil zelf de opties kennen want medici komen er zelf vaak niet mee. Vandaar dat ik hier eerst hoop meer informatie op te doen, dan kan ik daar morgen eventueel iets mee.

Ik ga er van uit dat de franse hangoor het ook heeft want het zou besmettelijk zijn en zij ziet er wel voller uit maar is ook niet fit. Zij gaat ook mee naar de dierenarts.

Verder voer ik wat ik voeren kan. Alles wat hij op eet is meegenomen want zolang hij eet is er hoop. En als er iets is dat hij niet lust, dan pak ik wel iets wat hij wél lust, ook als dit te zoet of zo is. Dat hij eet komt nu effe op de eerste plaats. Ik heb ze net een appeltje gegeven en dat aten ze geheel op.
Oef, ik hoop voor je dat het dat niet is.

Dit is echt een vreselijke ziekte

Schud hij ook met zijn hoofd? Houdt hij zijn hoofd in een onnatuurlijke scheve houding?
Nee, ik zie eigenlijk niets van een neurologische aandoening in het konijn. Alleen veel drinken en een nat kontje van de urine.
quote:iones schreef op 23 februari 2015 @ 14:53:

Nee, ik zie eigenlijk niets van een neurologische aandoening in het konijn. Alleen veel drinken en een nat kontje van de urine.

Volgens mij is dat wel een typerend symptoom, maar zeker weten doe ik het niet.

Hopelijk weet je morgen meer van de dierenarts.

Sterkte
Hey,

Heb geen ervaring met die konijnenziekte. Maar volg je gevoel. Denk dat dat wel het belangrijkste is.

Hij eet zeg je, zolang ze eten is hun maag darm kanaal in beweging, zodra hij niet meer eet. Moet je echt langs de da. Gelukkig heb je al een afspraak gemaakt lees is. Dat hij niet alle symptomen laat zien is misschien dat hij het nog niet lang de ziekte heeft.

Lees dat het via vocht urine over gebracht kan worden. Heb je apparte hokken? Konijnen scheiden van elkaar en echt elke dag het hok verschonen..

Sterkte er mee en hopelijk komt het goed...
Nee, ik doe niet aan hokken, dus ook niet aan aparte hokken. Dan kan ik ze net zo goed gelijk afmaken. Ze zitten samen en in een grote ren met binnenverblijf.
Heb je al eens naar zijn tanden en kiezen laten kijken? Als er hier een ziek is (lusteloos, niet eten) dan is het bijna altijd een (soms miniscuul) haakje aan een kies.

En heb je pijnstilling geprobeerd?
Zucht. Ga nou maar naar de dierenarts. Als het EC is, krijg je panacur mee, en nog wat medicatie. Op de bunny bunch kun je dit beter vragen want daar zitten ervaren konijnenhouders. Niet raden, dat heeft geen zin. Zoek liever een konijnkundige dierenarts. Als hij nog eet, is ie nog niet heel erg ziek. EC is te overleven, al kunnen ze er een scheef koppie aan over houden. Van wat ik heb begrepen, kan een EC konijn nog een prima leven hebben. Je kunt echt geen diagnose van een forum krijgen natuurlijk. Kijk ook even of ie nog keutelt. Daarvoor heb ik een meterhok staan, handdoek erin, konijn erin en je weet snel of ze nog keutelen. Dat is lastiger als je ze samen laat. Beterschap.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Maar zelf als het een besmettelijke ziekt e is wil je ze niet appart doen?? Je hoef ze niet voor altijd appart te zetten, maar gewoon totdan er geen besmettingsgevaar is....

Maar ga aub naar een dierenarts... voor de welzijn van je dieren...
quote:Honeymoonquiz schreef op 23 februari 2015 @ 16:09:

Heb je al eens naar zijn tanden en kiezen laten kijken? Als er hier een ziek is (lusteloos, niet eten) dan is het bijna altijd een (soms miniscuul) haakje aan een kies.

En heb je pijnstilling geprobeerd?

Ik zal ook gelijk naar het gebit laten kijken! Bij grote rassen heb je overigens niet zo vaak gebits afwijkingen, maar je kunt nooit weten.

Ik denk dat dit probleem al langere tijd speelt, dus ik haal de konijnen niet uit elkaar. Dat heeft geen zin meer. Beter is wat ze ook mogen hebben, om ze beide te behandelen.

Mijn eigen dierenarts weet al iets meer van konijnen dan de gemiddelde dierenarts. Maar dat wil niet zeggen dat zij kan ontdekken wat ze hebben. Ze weet in ieder geval welke antibiotica konijnen wel mogen hebben en welke niet.
quote:consuelabananahammok schreef op 23 februari 2015 @ 15:29:

[...]

Volgens mij is dat wel een typerend symptoom, maar zeker weten doe ik het niet.

Hopelijk weet je morgen meer van de dierenarts.

Sterkte

ja slappe achterhand of scheve kop.

Kan ook urinebrand of blaas of baarmoederaandoening zijn

zsm naar DA
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 februari 2015 @ 00:18:

[...]

zsm naar DA

Mijn konijn had deze ziekte, en zodra ze weer met haar hoofd ging schudden en scheef hield wist ik dat er weer sprake was van een aanval.

Dit was echt het meest duidelijke symptoom.

Na iedere aanval werd ze wel steeds slechter. Echt een gemene klote ziekte.

Misschien is het dan toch iets anders, zoals meds o.a benoemt.

Idd snel naar de huisarts, konijnen lijden vaak in stilte aan hun pijn en kunnen het ook ineens gewoon opgeven bij pijn.
quote:gladoortje74 schreef op 23 februari 2015 @ 16:26:

Op de bunny bunch kun je dit beter vragen want daar zitten ervaren konijnenhouders.

[...]

Je kunt echt geen diagnose van een forum krijgen natuurlijk.

Je kunt geen diagnose van een forum krijgen, maar je verwijst haar wel naar bunnybunch? Wat is dat dan, dat is toch ook een forum? (met voornamelijk tienjarigen zonder al te veel verstand van konijnen en wat 'hobby'fokkers die het geen enkel probleem vinden om konijnen hun leven lang eenzaam in een hokje te zetten of het te duur vinden om hun konijnen regelmatig groenten te geven. Dan heb ik toch meer vertrouwen in bepaalde mensen hier). Natuurlijk moet ze naar een dierenarts, en dat doet ze ook als je de OP leest, maar het is niet zo dat hier geen enkele kennis aanwezig is natuurlijk.

Maar goed, on-topic. Ik heb vroeger ook twee konijnen met EC gehad. De eerste had inderdaad last van een slappe achterhand. De laatste keer dat hij een aanval had bleek hij ook zwaar onderkoeld te zijn, waardoor hij een tijdje in de couveuse bij de dierenarts moest. Hij knapte elke keer weer op, ging dan ook weer zelf eten, maar zodra hij er weer uit ging ging het weer mis. Uiteindelijk hebben we hem laten inslapen, want hij was té verzwakt. Het andere konijn met EC pieste zichzelf helemaal onder. Ze stonk vreselijk, het was echt zielig. Ze kreeg er een blaasontsteking overheen, in diezelfde tijd stopte ze met eten omdat ze haakjes op haar kiezen had door een scheve stand van haar kaak waardoor ze geopereerd moest worden, dus dat was ook een en al ellende. Zij is er uiteindelijk wél bovenop gekomen, en jaren later van ouderdom gestorven. Mijn andere konijnen (die in dezelfde ren zaten) hebben nooit EC-verschijnselen gehad. Het is misschien dus wel besmettelijk, maar volgens mij niet heel gevaarlijk voor konijnen met een goede weerstand.

Ik heb mijn konijnen ook nooit apart gezet trouwens. De anderen hadden ook voor de eerste symptomen al besmet kunnen worden, en daarbij vind ik een konijn in z'n eentje opsluiten pure dierenmishandeling, dus dat wilde ik zeker niet structureel doen.

Sterkte!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 februari 2015 @ 00:18:

[...]

zsm naar DA

Urinebrand is een mogelijkheid ja. Blaasaadoening ook, baarmoeder niet. Hoewel gecastreerd, hij is nog altijd een rammelaar.

Slappe achterhand en scheve kop heeft hij dus niet.

En een slappe achterhand zou ook nog op coccidiose kunnen duiden, maar daar is dus in dit geval geen sprake van. Ik hoop dat ik vanavond iets meer te weten kom. En een scheve kop kan ook nog duiden op oorontsteking.
Nou, ik ben er dus geweest. Ze zag hem en zei `oh, die is mager. Die krijg je nooit meer terug op gewicht. We kunnen hem beter in laten slapen`.

Ik zei dus dat ik dat niet wilde. Hij had nog zo goed gegeten, dan is hij er nog niet klaar mee, en wie ben ik dan om dan te bepalen dat hij dood moet? `je moet hem maar beter maken`, zei ik.

Ik vertelde dat ik gegoogeld had, en aan E cuniculli had gedacht, maar dat was het niet, zei mijn dierenarts met volle overtuiging. Ik opperde vervolgens urinebrand, maar dat was het ook niet. Hart was redelijk normaal, temperatuur was ook normaal. Ze keek zijn gebit na, maar ik vermoedde al dat dat het niet zou zijn, en alles stond inderdaad mooi recht.

Ik zei ook dat als hij zou sterven, dat ze sectie moest verrichten. Want als ik de oorzaak niet zou kennen, zou ik mijn konijnen ook nooit kunnen beschermen in het vervolg.

`maar wormen dan?` vroeg ik dan. Omdat ik dit al ooit eerder had gehad. Er kwam mooi een keutel uitgerold, en die ging dus onder de microscoop.

Hij blijkt dus Barstensvol wormen te zitten!

We hebben er onmiddellijk een wormkuur in gefropt, en de franse hangoor ook. Over twee weken weer. Hopen dat hij het nu redt. Maar dit dier heeft het nu al zó lang volgehouden, kijkt nog te goed om zich heen, begon aan de wortel die de dierenarts hem gaf om een indruk te krijgen of hij nog wilde eten... Hij heeft willpower. Ik heb goede hoop. Die wormen gaan nu lekker om zeep. En dan kan hij mooi weer op gewicht komen.

Ik ben blij dat ik hem niet opgegeven heb en dat ik naar de dierenarts gegaan ben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven