Opruimen/schoonmaken in je eigen tempo - klets

06-08-2020 16:39 1565 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is misschien een beetje warm om schoon te maken.... maar het is hier wel heel hard nodig. Leek me leuk een kletstopic aan te maken.

Volg je Flylady of een andere methode dan ben ik daar wel benieuwd naar. Of naar leuke youtube filmpjes.

Ik ben nu bezig een hotspot aan te pakken en daarnaast de was en afwas weg te werken. De hotspot van vandaag zijn de tassen die rondslingeren met rommeltjes/bonnetjes/ etc er in.

Even kijken in hoeverre het komende dagen binnen nog te doen is. Maar vandaag maak ik een mooi begin. Wie doet er mee?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben ook wel lui in de dagelijkse dingen. vaat van gisteravond ga ik nu maar even in de vaatwasser pakken :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn man is nu alles van boven naar beneden aan het zuigen. We krijgen straks visite 😁. Scheelt me morgen weer, want normaal stofzuig ik op maandag. Ik zal de wc even doen en de planten binnen water geven. Kunnen we zometeen weer in de chillstand. Heb trouwens allemaal kant en klaar hapjes gehaald. Geen zin in gedoe vandaag met die warmte en vanavond gaat de bbq aan en hoef ik dus niet te koken. 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig!

Ik heb 2 van de 3 kattenbakken verschoond, de woonkamer gestofzuigd, de deuren staan open tegen elkaar zolang het nog zinvol is en ik heb de kleine tafel leeggemaakt en schoongemaakt. Ook de onderzetters even afgewassen.
Nu lui op de bank met een kop koffie.

Vanavond hoef ik niet te koken, de salade van gisteren was meer dan gedacht dus dat eet ik vanavond weer. Ow ja en iedere zondagavond vlak voor het slapen gaan stofzuig en dweil ik de keuken en het toilet zodat het in de nacht kan drogen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn, Ibi, dat alles lekker aangepakt is in huis en het jullie nu ook goed lukt om het bij te houden.

En voor jou ook lekker dat man even stofzuigt, Raindrop.

Apatura, mijn ervaring is dat juist routine met vooral die kleine dagelijkse dingen uiteindelijk het beste helpt om het hele huis schoon te houden.

Bij ons kwam die routine er pas in toen we in het vorige huis een werkster hadden. We moesten toen wel opruimen, want anders kon zij haar werk niet doen. Dat begon met eens per week als een idioot op het laatste moment puinruimen, maar van daaruit leerden we het toch steeds beter bij te houden zodat er op dat laatste moment steeds minder gedaan hoefde te worden.

En als je die routine eenmaal hebt, dan wordt het ook het echte schoonmaken steeds makkelijker, want vaak zijn het juist al die kleine kutklusjes bij elkaar die er alsnog een hels karwij van maken als je het allemaal in 1x moet doen. Een doekje door de keuken is zo gepiept als aanrecht, vloer en overige oppervlakken leeg zijn, de prullenbak al geleegd is, de vaat als is weggewerkt, enz. Maar moet je eerst nog opruimen, afwassen, enz, dan ben je wel even bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
lekker Raindrop. Veel plezier!

Ik heb net de auto stof gezogen en de laatste was hangt.

Ik ben heel slecht in routines. Eerder had ik een hulp maar die is gestopt ivm kwetsbare gezondheid en corona. Maar nu is alles ingepakt. Zo nog even strijken en papier en plastic in de containers.
T is wel acceptabel hier momenteel.

Geen dag is t zelfde bij mij, dat is wel lastig. Ploegendienst en co-ouderschap. Als dochter niet wil slapen ben ik na het avondeten zo tot half 9 savonds bezig. En dan nog opruimen enz is niet altijd even aantrekkelijk.

Zo koffers inpakken en morgen nog even sanitair en de planten watergeven.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura schreef:
09-08-2020 11:47

Ik ben heel slecht in routines.

Met “routines” bedoel ik meer de kleine dingen. Jas/tas/schoenen direct opruimen ipv laten slingeren, even een doekje over het gasfornuis als die nog warm is ipv alles eerst op laten drogen en aan laten koeken, een gebruikt kopje direct in de vaatwasser of even snel met de hand afwassen ipv eerst een hele berg verzamelen, de kring op de tafel direct wegvegen, enz. Die dingen zijn vaak maar een paar tellen tot minuten werk, maar worden heel veel werk zodra je het laat verslonzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap wat je bedoelt hoor. maar juist die kleine dingen verslappen bij mij soms door diverse oorzaken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura schreef:
09-08-2020 12:22
Ik snap wat je bedoelt hoor. maar juist die kleine dingen verslappen bij mij soms door diverse oorzaken.
Ik woonde denk ik al een jaar of 12 op mezelf voordat ik het een beetje onder de knie begon te krijgen. Ik heb nu als stelregel dat ik alles wat ik zie - en wat minder dan ca 5 minuten werk kost - altijd meteen doe. En inmiddels gaat dat echt vanzelf en kost het me ook geen moeite meer. Zelfs de hond wacht geduldig als ik even snel iets wegpoets voor we de deur uitgaan oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welkom nieuwe schrijfsters!

Leuk Ieb, eens in de zoveel tijd komen wij elkaar weer tegen op forum.

Ik ben nu bezig tent op te zetten buiten. Mijn appartement gaat niet meer afkoelen komende dagen en ik voel me er echt wanhopig.

Heb wel nagedacht over het opruimen thuis en ook wel een goed idee gekregen maar dat schrijf ik als ik een keer achter laptop zit.

Eerst verder met de tent...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stond vanochtend om 6 uur naast mn bed. Alle ramen en deuren open. Planten water gegeven.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik zit al de hele ochtend op de bank, het is zo heet.... :purple:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in de tent geslapen. Was qua temperatuur goed te doen, alleen mijn matje had ik beter moeten opblazen.

Zal vanavond kijken of het huis nog afkoelt en anders ga ik nog een of meer nachten in de tent.

Goede tips trouwens die zo logisch zijn.. fornuis meteen even schoonmaken voor het aangekoekt is... dat soort dingen. Routine gaat bij mij een soort toverwoord zijn. Ik had altijd meer plezier in schoonmaken als dingen eerst goed vies waren. Das leuk in je studentenhuis maar niet in je volwassen leven.
Je kunt méér.
Vanmorgen gewerkt, daarna de wc gepoetst, was opgeruimd en een was aan gezet. Daarna in het zwembad gedoken en languit op mijn ligbedje gelegen. Heerlijk😁. Totaal geen last van de warmte zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom weer schrijven als het minder warm is. Dit is voor mij geen weer om te poetsen. Hoop dat jullie niet teveel last hebben van dit weer.
Je kunt méér.
Ik heb alles netjes, was is bij, maar poetsen moet inderdaad even wachten. Dit is geen doen zo. Alleen de wc's worden bijgehouden de rest mag wachten. Ik lig lekker op mijn ligbedje nadat ik net ons zwembad uitgekomen ben😎. Het huis loopt niet weg hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet zeggen dat het hier wel aardig netjes blijft, ondanks dat we beiden de hele dag binnen zitten met het warme weer. Af en toe een beetje opruimen en 's ochtends vroeg of 's avonds laat een klusje, we proberen het bij te houden door elke dag wat te doen i.p.v. alles in 1x. Alleen de ramen mogen wel een keer gelapt en er staat onkruid maar dat vind ik nu niet verantwoord (en ook niet belangrijk genoeg). De douche loop ik tegen aan te hikken, die moet wel maar wil ook niet teveel water verspillen nu (en vind het gewoon een zware rotklus, zeker met die warmte)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow Truusje goed dat je toch dingen blijft doen!

Ik hoop dat het vanaf vrijdag koeler is en dat ik dan flink aan kan pakken. Vandaag met 30,5 gr binnen was v mij te warm.

Kan wel morgen de boodschappen bestellen zodat daar komende tijd alvast weer structuur in zit. Vorig jaar trof ik een oververhitte bezorger aan toen het letterlijk 38 graden was. Maar dat wordt het komende dagen niet.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan t weerbericht te zien wordt het pas zaterdag weer wat koeler hier.

Ik heb een afspraak gemaakt met de woningcorporatie om naar het stucwerk te kijken. Eigenlijk had ik dat twee jaar geleden al in gang gezet en is er iemand komen kijken en kon ik de stucadoor bellen.. maar ik zat niet goed in mijn vel toen en het was me teveel. Meubels verplaatsen, niet weten waar te slapen die dagen (het gaat oa om de slaapkamer)... ik kon het niet handelen op dat moment.

Nieuwe kansen... meteen om daarna ook wet meer opbergruimte te creëren en ook wat oude troep weg te gooien. Mijn broer woont dichtbij en koopt binnenkort een auto en ik hoop dat hij wil helpen soms wat dingen naar kringloop of stort te brengen.

Heeft één van jullie een steelstofzuiger en zo ja, hoe bevalt dat?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is hier weer te doen, in huis. Ben de slaapkamer aan het opruimen.

Ik heb bij ouders in de tent geslapen in die warme week.

Vond sommige dingen wel confronterend. Sowieso is 1 ouder ziek en dat wordt nu duidelijk erger. Maar ook het huis. Vroeger hadden we allemaal een eigen kamer maar sinds we het huis uit zijn, is elke kamer rommelkamer geworden. En twee schuren, en 4 delen zolder...

Ik weet dat ik er ook die neiging heb, moet echt oppassen. Verder zie ik hoe moeder, als ze oude spullen bekijkt, verzandt in herinneringen ophalen. Wat ik dus ook heb...

Gelukkig ben ik wel kritisch met wat ik aankoop. Kom niet elke week met spul vd action thuis en bestel ook niks op Ali expres.

In de slaapkamer ga ik vandaag niet uitzoeken/weggooien maar wil wel de vloer zuigen en dweilen.

Is het bij jullie al wat afgekoeld?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moon-Alisa schreef:
12-08-2020 20:30
Wow Truusje goed dat je toch dingen blijft doen!

Ik hoop dat het vanaf vrijdag koeler is en dat ik dan flink aan kan pakken. Vandaag met 30,5 gr binnen was v mij te warm.

Scheelt dat het bij ons max. 28 was, meestal 26. Met 30,5 zou het mij ook niet lukken
Alle reacties Link kopieren Quote
Moon-Alisa schreef:
13-08-2020 10:27

Heeft één van jullie een steelstofzuiger en zo ja, hoe bevalt dat?
Ik heb een steelstofzuiger. Het scheelt veel ruimte in de kast en je pakt hem snel om bijv. alleen even onder de eettafel te zuigen. Ook is het makkelijker mee naar boven te nemen i.v.g. een sledestofzuiger en je hebt geen gehannes met snoeren die net te kort zijn. Het kleed wordt zonder moeite perfect schoon. Nadelen: je moet het bakje snel legen (al is dat zo gepiept), het knopje blijven indrukken tijdens het zuigen (al went dat ook), die van ons is zwaar in de hand en ik verwissel voor een uitgebreide stofzuigbeurt (kleed, houten vloer, plinten met kruimeldief) 3x het opzetstuk. En hij was duur, maar we zijn i.v.m. huisdieren ook voor een Dyson V11 gegaan (€500), er zijn vast goedkopere modellen. In het begin was ik er lyrisch over. Hij werkt nog steeds goed, maar mijn huis werd
eerlijk gezegd ook prima schoon met de andere stofzuiger dus mocht ik weer een nieuwe stofzuiger nodig hebben zou ik een andere keuze maken en voor tussendoor een bezem of swiffer gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je Truusje! Vanmiddag wordt ie bezorgd.

Ik heb geen huisdieren maar mijn eigen lange haren zorgen ook voor rommel. Het stof blijft er aan hangen.

Vandaag is het wat koeler en niet meer zo benauwd. Hoop dat mijn pakket op tijd bezorgd wordt dan kan ik nog naar buiten.

Is het bij jullie al wat koeler?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een snoerloze Steelstofzuiger van bosch. Top ding voor ‘erbij’. accu is na 1 kwartier al leeg ......

Wat Doen jullie met spullen die weg mogen?
Ik heb veel uiteenlopende spullen: van Sier-kussen tot (plas)potje en van kinderboek tot schoenen .....
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou heel graag weg doen wat ik niet gebruik. Maar ik heb veel spullen waarvan ik denk dat het echt nog handig kan zijn en ik op korte termijn wel mogelijk zal gaan gebruiken (niks concreet voor ogen). Dus ontzettend jammer als ik Het weg zou doen. Maar ha. Dat ruimt natuurlijk niks op....
Herkenbaar? En wat doen jullie dan? Bewaren of toch weggooien? Want ja. Volgend jaar hetzelfde riedeltje natuurlijk 😏. Dat is een echte hamster-beredenatie.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Namensgebruikersnaam schreef:
16-08-2020 18:55
Ik zou heel graag weg doen wat ik niet gebruik. Maar ik heb veel spullen waarvan ik denk dat het echt nog handig kan zijn en ik op korte termijn wel mogelijk zal gaan gebruiken (niks concreet voor ogen). Dus ontzettend jammer als ik Het weg zou doen. Maar ha. Dat ruimt natuurlijk niks op....
Herkenbaar? En wat doen jullie dan? Bewaren of toch weggooien? Want ja. Volgend jaar hetzelfde riedeltje natuurlijk 😏. Dat is een echte hamster-beredenatie.
Ik kijk of ik iemand in mijn omgeving er blij mee kan maken, verkoop het of zet het op de plaatselijke weggeefhoek. Het is inderdaad wel eens voorgekomen dat ik achteraf denk "had ik het maar bewaard". Maar veel vaker denk ik er nooit meer aan en ben ik vooral blij dat het weg is. Want hoe meer spullen, hoe lastiger alles schoon en netjes te houden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven