Opruimen/schoonmaken in je eigen tempo - klets

06-08-2020 16:39 1565 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is misschien een beetje warm om schoon te maken.... maar het is hier wel heel hard nodig. Leek me leuk een kletstopic aan te maken.

Volg je Flylady of een andere methode dan ben ik daar wel benieuwd naar. Of naar leuke youtube filmpjes.

Ik ben nu bezig een hotspot aan te pakken en daarnaast de was en afwas weg te werken. De hotspot van vandaag zijn de tassen die rondslingeren met rommeltjes/bonnetjes/ etc er in.

Even kijken in hoeverre het komende dagen binnen nog te doen is. Maar vandaag maak ik een mooi begin. Wie doet er mee?
Je kunt méér.
Wat een leuk topic, ik zie het nu pas. Ik klets graag mee als dat mag! Ben nog niet bijgelezen dus ik kom later uigebreider mee kletsen, nu even druk, niet met opruimen. :hello:
Alle reacties Link kopieren Quote
Truusjemier schreef:
16-08-2020 21:09
Ik kijk of ik iemand in mijn omgeving er blij mee kan maken, verkoop het of zet het op de plaatselijke weggeefhoek. Het is inderdaad wel eens voorgekomen dat ik achteraf denk "had ik het maar bewaard". Maar veel vaker denk ik er nooit meer aan en ben ik vooral blij dat het weg is. Want hoe meer spullen, hoe lastiger alles schoon en netjes te houden.
Ja zoiets inderdaad. Ik heb de afgelopen maanden heel heel veel weggedaan (verkocht/weggegeven/stort) en ja het is nu 2 keer voorgekomen dat ik dacht: hmmm ik had toch... Maar ja 98% van de spullen mis ik niet dus dat weegt wel weer op tegen de gemiste 2%.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga dit topic even gebruiken voor een lijstje. Te onrustig in hoofd en huis.

- beneden stofzuigen
- keukenvloer
- wc vloer
- kattenbakken
- wc beneden
- keuken
- opruimen woonkamer
- klaarzetten spelletjes
- weekmenu maken
- trap leeghalen
- boodschappen doen
- luchten
- alle dingen die ik vergeten ben
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat er weer geschreven is! Ik schrijf niet echt lekker omdat ik alles op mobiel doe. Laptop ligt even elders.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk nu dat ik de ramen binnen en buiten ga lappen. Beneden ga schoonmaken en dweilen en boodschappen ga doen. Of het ook echt gebeurd ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een week voor pampus voor de ventilator te hebben gelegen, heb ik van het weekend weer eens wat actiefs gedaan. Zaterdag kwam een vriend helpen om te snoeien en waren we van 9-15 in de tuin aan het werk. En zondag heb ik de bovenverdieping weer eens goed gezogen en het bed verschoond. Ik moet alles nog nat afnemen en dweilen, maar ik kijk wel wanneer ik dat nog doe. Zolang het zo broeierig is, vind ik dat niet te doen.

Over de steelstofzuiger; wij hebben ook een Dyson en ik gebruik hem eigenlijk alleen voor even snel tussendoor en een rondje met de Franse slag. Als ik echt grondig wil zuigen (spinnenrag, plinten, onder het bed, enz) dan pak ik meestal de sledestofzuiger, omdat ik die daarvoor toch net wat handiger vind.

Over opruimen en weggooien; ik heb 3 jaar geleden ons hele huis opgeruimd voordat we gingen verbouwen. En dat was best lastig. Je hebt al die excuses in je hoofd (zonde om weg te gooien, wie weet kan ik het ooit nog gebruiken, krijg ik misschien spijt van, enz) en die gedachten zijn lastig los te laten. Ik moest dat voor mezelf daarom eerst vervangen met “nieuwe” logica. Stel jezelf kritische vragen, zoals:
- “hoe vaak heb ik het de afgelopen jaren gebruikt of ernaar gekeken?”
- “hoe lang bewaar ik dit al om er iets mee te gaan doen, en hoe lang heb ik dat al niet gedaan”
- “hoeveel kost het als ik het niet bewaar en alsnog nieuw zou moeten kopen?”
- “kan ik er een digitale foto van maken en het origineel weggooien?”
- “is dit het waard om kastruimte voor te kopen?”
enz.

En als je iets wil weggeven, verkopen of naar de kringloop wil brengen, vraag je dan eerst af of dat echt de moeite waard is voor jou en voor de ontvanger, en spreek dan met jezelf een termijn af waarbinnen dat moet gebeuren, want anders blijf je de zooi alsnog in huis houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is een mooie nieuwe denkwijze: is dit het waard om kastruimte voor te kopen?

Dat is er een die ik nog niet kende. Helaas gaat hij niet op voor de spullen op zolder. Want die liggen daar omdat het kan /niet in de weg staat. Ik moet me misschien meer houden aan de regel: wanneer heb ik het nog gebruikt? En langer dan 2 jaar niet = weg .....
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer*Zoveel schreef:
17-08-2020 08:51

En als je iets wil weggeven, verkopen of naar de kringloop wil brengen, vraag je dan eerst af of dat echt de moeite waard is voor jou en voor de ontvanger, en spreek dan met jezelf een termijn af waarbinnen dat moet gebeuren, want anders blijf je de zooi alsnog in huis houden.
Ook dit ....
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Hier was het zover afgekoeld dat ik ineens zin had om te gaan poetsen. Helaas had ik andere verplichtingen vandaag, maar na het eten toch eindelijk gestofzuigd, de wc schoongemaakt en de planten water gegeven.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 11-12-2020 19:46
74.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is het nog zomervakantie en dat houdt in dat mijn kinderen meegepoetst hebben. Ieder een karweitje en zo was in 30 minuten de beneden verdieping gestofzuigd en gepoetst, de wc's gepoetst en de badkamers. En dan is het niet perfect, dochters zijn 14, 12 en 9, maar het schiet lekker op!
Fijn topic! Ik ben afgelopen week, in de hittegolf, ook begonnen. Het was een gek half jaar, dus de troep en klusjes hebben zich enorm opgestapeld. Ondanks de hitte, het was hier binnen 34 graden, toch een heleboel voor elkaar gekregen. Drie vuilniszakken troep + 3 dozen oud papier weggegooid. Twee dozen voor de kringloop staan klaar. Vandaag het grote schoonmaakwerk.

Wat ik vooral lastig vind is manieren en logische plaatsen bedenken om alles logisch op te bergen. We wonen hier al een paar jaar en nog hebben heel wat zaken geen vaste plek. Op Youtube/Pinterest zie ik allerhande handige trucs, maar dat werkt dan niet met de kasten die we al hebben of past niet in dit appartement. Zo hebben wij bijvoorbeeld amper lades en voor de berging moeten we de deur uit en meerdere trappen af.

Waar laten jullie bijvoorbeeld inpakpapier, gereedschap dat je regelmatig gebruikt (en dus niet in de berging/schuur ligt), beddengoed voor logees of je winterjas? Zomaar even wat voorbeelden.
Inpakpapier ligt in de onderste keukenla onder de gootsteen. Gereedschap staat in koffers in de kast in de logeerkamer, zo voor het grijpen. Voor het overige gereedschap zoals schroevendraaiers, hamer, dat soort dingen, staat een metalen kast in de schuur met lades waarin alles gesorteerd zit. Alle winterjassen hangen in een kledingkast die op de voorzolder staat. Wij hebben 2 logeerbedden die gewoon opgemaakt klaar staan. Zodra ze beslaoen zijn gaan de lakens in de was. Overig beddengoed ligt in een ladenkast op de voorzolder. Ons beddengoed ligt op onze slaapkamer in een la, mijn zoon heeft een 2e set in zijn kast liggen. Per bed hebben we 2 sets. 1 op bed, 1 in de was/kast. Nu hebben we best wat ruimte, want er zijn al 2 kinderen de deur uit, dus we hebben de hele zolder ingericht als chillkamer met alle computers en gamedingen en een lekkere bank en tv. En dus een logeerbed. En 1 kamer is alleen logeerkamer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inpakpapier op zolder aan de deur in zo'n IKEA houder. Gereedschap ook op zolder achter een schuine wand. En beddengoed voor de logeerkamer ook op zolder. En dat is gelijk mijn grootste ergenis in huis. De zolder is een plek waar van alles wat ligt wat ik elders niet kwijt kan of die je niet dagelijks gebruikt maar heel af en toe wel nodig hebt.
Wij hebben altijd een slaapkamer op zolder gehad waardoor het geen opslag kon worden. Op de voorzolder hebben we onder het schuine dak 2 schotten gemaakt. De ene kant is wel opslag voor de overgebleven spullen van onze kinderen die uit huis zijn en voor de kerstspullen, ventilator, herinneringsdoos van mijn overleden vader. De andere kant liggen vakantietassen en koffers, 2 tenten. Geen rommel. Wel wil ik die kant graag weer een keer uitzoeken. We kamperen niet meer en de grote tent is van mijn dochter, zij kampeert ook niet meer. Zou fijn zijn als ik de inhoud kan halveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees nog steeds mee, maar schrijf niet zo veel. Heb door dit topic laatst wel een hele stapel syllabi die bij gebrek aan ruimte onder mijn bed lagen. Ik heb die zoveel kunnen reduceren dat ze nu in de boekenbak onder mijn bed passen. Wel zo fijn, want dan kunnen ze niet meer opgevroten worden door visjes.

En ik wil deze week dweilen. Als ik het hier hard op tik is de kans misschien groter dat het gebeurt. O_o

Logische plekken hoeven alleen maar logisch voor jou te zijn, Plek. Ik heb 1 grote kledingkast in mijn kamer van 2 meter breed (2 delen van 1 meter) en een berging. In de berging gaat alles wat ik weinig gebruik, grote onhandige dingen (stofzuiger, wasrek) en voorraad. In de kledingkast zit in de ene helft al mijn kleding en in de andere helft alles wat geen huisje heeft wat ik niet in de berging wil hebben of kwijt kan: Knutselspullen, inpakpapier, fohn, koffer, nagellak, winterjassen, tassen...Ik heb per onderdeel een plank. Dus alle creatieve spullen (inpakpapier, extra knoopjes, mijn stiften en tekenblokken, naaigerei) op een plank, alle huishoudelijke spullen (fohn, kabels, map met facturen) op een plank, alle beddegoed en handdoeken op een plank...Etcetera. Is het logisch? Niet persé, maar ik kan het vinden. Als ik ooit een groter huis heb komen de spullen vast op een logischere plek terecht maar voor nu werkt dit voor mij.
@Ugli, ja ik ben dus op zoek naar logische plekken voor onszelf haha. Zo ligt cadeaupapier, bij gebrek aan een betere plek, nu bovenop de keukenkastjes waardoor de rollen na een tijdje vettig worden. De winterjassen hangen aan de kapstok, waardoor bezoek hun jas niet kwijt kan. En ga zo maar door.
Heb wel een stukje ruimte in de kledingkast kunnen leegmaken, waardoor het beddengoed van logees nu daar kan liggen.

Misschien toch maar nog een extra kast kopen dan, maar vind het hier eigenlijk al veel te vol staan nu we extra werkruimte hebben moeten maken.

@Raindrop en @Truusjemier, bedankt voor de suggesties. Lijkt me heeeerlijk, zoveel ruimte. Had overigens nog nooit van een voorzolder genoemd, maar goede benaming ;)

@Ugli, goed bezig dus. Zijn het syllabi voor je werk? We zullen over een week vraag of je al hebt gedweild! Dat is hier gisteren gebeurd en het hele huis voelt meteen een stuk schoner. Nu de keukenkastjes nog, want die kun je niet opentrekken zonder gevaar voor eigen leven.

Ik zou eigenlijk wel een professionele organizer willen uitnodigen. Dan hoef ik niet zelf zo na te denken over de indeling. Mijn vriend interesseert het toch niet en propt zoiets gewoon terug, wetende dat het de keer erna dus weer uit het kastje valt. Hopeloos.
Voorzolder... Hoe noemen anderen dat dan? 😂 Onze voorzolder is overigens ook gelijk mijn washok. De wasmachine en droger staan daar en 5 was manden waarin alles direct gesorteerd wordt. Ik ben heel gestructureerd en netjes en dat lijkt best fijn, is het ook wel, maar soms word ik ook wel eens gek van mezelf hoor. Ik kan geen rommeltje zien liggen en als mijn man aan het klussen is dan word ik erg onrustig. Als mijn man kookt, dan ligt er van alles op het aanrecht, als ik kook, dan is het aanrecht leeg want ik ruim elk dingetje gelijk op. Als kind was ik al zo, mijn kamer was altijd netjes en mijn boeken stonden van hoog naar laag, ook mijn schoolboeken. Echt heel irritant gewoon😅.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, hier is het eindelijk koeler. Het waait wel heel erg...

Ik voelde me afgelopen week niet zo goed dus veel verder dan de gewone routine-dingen ben ik niet gekomen (boodschappen, was, afwas). Morgen weer verder aan de slag met opruimen.

Zit wel te denken één grote kast erbij te kopen. Want ik kan wel minimalistisch doen met weinig kastruimte maar nu slingert het rond. En even kijken naar een praktische oplossing voor kleding die kort gedragen is en niet in de was hoeft, vesten etc.

Goede tip om te bedenken of je een ander er echt nog wel blij mee maakt.
Je kunt méér.
Leuke en goede tips lees ik hier! Vwb praktische oplossingen heb ik echt heel erg geboft met mijn man, hij is daar een ster in. Ik ben sowieso meer van het ' laissez-faire ' als het aankomt op opruimen en het oppakken van klusjes, maar dankzij hem is het hier meestal super opgeruimd en hebben we echt goede handigheidjes en systemen (haakjes aan de muur voor tassen, tuingereedschap en berging mega goed op orde, systeem en overzicht op (berg)zolder, etc. etc.)
Wegens de hitte heb ik ook een hele tijd niks 'extra's' kunnen doen, was al blij dat ik de routine dingen idd een beetje op orde had, de was, afwas, eettafel en woonkamer opgeruimd houden, boodschappen doen, eten maken, en regelmatig de tuin water geven.
Vanmiddag, aangestoken door man, heb ik mijn hobby-/werkkamer een beetje opgeruimd, zijn weer wat zaken naar zolder verhuisd (mijn kamer is altijd het 'tussenstation' want vlizotrap en onhandig, ik verzamel altijd wat dingen en die doen we dan samen naar zolder toe) en weer wat babyspul etc. op marktplaats gezet. Afgelopen week weer 2 dingen verkocht op marktplaats en voor de verhuizing (eind dit jaar) hoop ik toch nog wel het eea ook te kunnen verkopen.
Er staat al sinds begin corona tijd een hele grote tas met spullen voor de kringloop klaar, ik kan me er steeds maar niet toe zetten om het weg te gaan brengen. Die enkele keer dat ik er in de buurt was was het er mega druk bij het afgifte punt. Maar het wordt inmiddels toch wel eens tijd, ruimt gelijk ook weer lekker op, maar ik wil dan direct ook alle dingen wegbrengen die ik via marktplaats niet verkocht krijg en dan wordt het weer veel en dan denk ik weer, laat ook maar.
Herkenbaar voor iemand of ben ik de enige die als een berg opziet tegen het wegbrengen van spullen naar de kringloop?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat je man zo praktisch is!

Tja hier ligt ook al heel lang een zak voor de kringloop. Ik heb zelf geen auto maar heb ook nog geen actie ondernomen om iemand met auto te regelen. Schiet niet op zo...

Wel vind ik het altijd prettig om kleding die ik weg doe, nog even te wassen. Het is natuurlijk niet gedragen, maar als het een tijd op zolder ligt wordt het ook muf. Na wassen is de kans groter dat iemand er nog iets aan heeft.

Zijn er hier nog mede jojo-ers? Mijn gewicht schommelt wel en dat maakt dat ik kleding heb in verschillende maten, helaas. Gaat niet om tientallen kilo's, maar een verschil van 10 kg tussen licht en zwaar, zeg maar. En dan ben ik oprecht blij dat ik niet te rigoureus heb weggegooid.
Je kunt méér.
Ja, jojo hier ook, ik ben tijdens en ook nog na mijn zwangerschap redelijk wat aangekomen (op hoogtepunt +18 kg, momenteel nog +10 kg t.o.v. voor zwangerschap)
Ik heb een heleboel kleding toch maar alvast weggedaan, want weet je wat het is, als ik over een jaar ofzo misschien weer in maat 38-40 pas dan wil ik niet meer die kleding aan die ik dan inmiddels al 5 jaar niet meer gedragen heb, mijn smaak is toch wel wat veranderd en ook hetgeen ik me comfortabel in voel.
Dus veel van te kleine kleding is weg, en ook de kleding die me echt te groot is en ik droeg toen ik op mijn zwaarst was, heb ik allemaal weggedaan, ik wil die nooit meer passen en heb die nooit meer nodig..
Oh en nog wassen voordat het weggaat begin ik niet aan hoor, het is allemaal schoon naar de zolder gegaan en die is niet muf of vochtig ofzo dus neuh ik denk dat het zo wel prima is en zo niet dan toch :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op een gegeven moment ook de kleding van maat 38/40 weggedaan, omdat dat echt kleding was voor een twintiger. En omdat ik toen 70 kg woog en dat voor mij best weinig was. Vond ik toen niet, maar als ik nu oude foto's zie zou ik daar toch niet naar terug willen.

Vanaf maat 42 heb ik het meeste wel bewaard. Weeg nu 85 kg en zou eigenlijk max 78 moeten wegen qua BMI. Vind het ook gewoon leuk hoor, af en toe eens een nieuwe combi maken met dingen die ik al lang heb. Maar als je altijd dezelfde maat hebt is het wel efficiënter.

Hobbelster ik kan me voorstellen dat je gewicht ook anders verdeeld is na de zwangerschap.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het met jullie allemaal?

De temperatuur is in ieder geval een stuk aangenamer als je wilt schoonmaken etc.

In principe komt de woningbouw hier dinsdagochtend. Ik ga proberen zondag en maandag even flink aan de slag te gaan hier. Het hoeft niet spic en span en die mensen zijn heus wel wat gewend.... maar ik probeer het zo net mogelijk te maken.

En hopelijk lukt het daarna om het iets gezelliger te maken, stukje bij beetje :-)
Je kunt méér.
Ik lees ook nog steeds mee hoor. Ik probeer elke keer kleine taakjes op te pakken, bijvoorbeeld als ik thuiskom van de winkels direct alles uitpakken (dat bleef nog wel eens staan :-$ )

Daarover gesproken ik moet nu ook nog een tasje met kleding uitpakken :roll:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven