Opruimen/schoonmaken in je eigen tempo - klets

06-08-2020 16:39 1565 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is misschien een beetje warm om schoon te maken.... maar het is hier wel heel hard nodig. Leek me leuk een kletstopic aan te maken.

Volg je Flylady of een andere methode dan ben ik daar wel benieuwd naar. Of naar leuke youtube filmpjes.

Ik ben nu bezig een hotspot aan te pakken en daarnaast de was en afwas weg te werken. De hotspot van vandaag zijn de tassen die rondslingeren met rommeltjes/bonnetjes/ etc er in.

Even kijken in hoeverre het komende dagen binnen nog te doen is. Maar vandaag maak ik een mooi begin. Wie doet er mee?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is heel herkenbaar! Hier komen binnenkort vrienden 'van ver' langs. Niet echt in overleg maar ze bellen als ze met de camper in de buurt staan.

Wil het zo graag een beetje toonbaar hebben dan.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
bitterbal schreef:
08-08-2020 13:17
Ja geloof het of niet maar de koelkast haal ik elke week even leeg en maak het schoon, zo gebeurd, de gootsteen ook elke dag na het avondeten , rommelig is het eigenlijk nooit.

Moet wel bekennen dat ik elke dag iets doe van zuigen of dweilen enz. Was is altijd weg.

Wij houden wel dagelijks van alles bij waardoor het hier altijd wel redelijk opgeruimd is. Denk dan aan dingen zoals de was bijhouden, alles na gebruik meteen opruimen/weggooien, tijdens en na het koken meteen het aanrecht/fornuis schoonmaken en de afwas wegwerken, etc.

Maar echt grondig schoonmaken doe ik minder frequent en daar moet ik me dan altijd wel even toe zetten. Dus heeft er bijv iets in de koelkast gelekt, dan poets ik dat schoon zodra ik het constateer, maar de hele koelkast leeghalen en alle lades en plankjes eruit en dan alles grondig schoonmaken, dat doe ik maar eens in de zoveel maanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Engeland begin je (wie wil), vanaf 31 augustus met het huis en de planning tot kerst :)
De eerste week is je papierwerk aan de beurt. Ik volg zo'n website, vanuit verbazing en soms ook tips
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat cool Lilalinda! Ben wel benieuwd naar de site. Grappig dat dat zo'n nationale gewoonte is.

Ik zal binnenkort eens iemand met een auto proberen te regelen voor kleding wegbrengen/kringloop/iets naar broer brengen, etc. Staat nu allemaal in de gang, al een tijdje maar gaat natuurlijk niet vanzelf naar de bestemming lopen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
En voor bezoek wordt er hier ook altijd “extra” gepoetst. Of nou ja, extra... We stoffen, zuigen en dweilen hier wel regelmatig, maar bij geen tijd of geen zin gebeurt het ook wel eens een dagje later dan ik eigenlijk wenselijk zou vinden. Maar als ik bezoek verwacht, dan zorg ik er voor dat dit allemaal gebeurt vlak voordat ze komen.

Wij hebben hier een grote hond en die kan in hele korte tijd echt ongelooflijk veel rommel maken. Hij hoeft maar even buiten te zitten of liggen, en ik heb een zandbak in huis zodra hij weer naar binnen komt. Hij heeft van die hangwangen waar water aan blijft hangen, dus elke keer als hij gedronken heeft, dan trekt hij een spoor van waterdruppels over de vloer waar hij dan met zijn grote poten ook nog eens doorheen loopt. Met een beetje geluk schudt hij zich daarna nog even lekker uit, en dan kan ik de druppels van de ramen/deuren/muren poetsen. En zo gaat dat dus de hele dag door. Als we visite krijgen, dan poets ik elke keer achter hem aan om het netjes te houden, en de ervaring leert dat dit niet langer dan een paar uurtjes vol te houden is ;-D Als we geen visite verwachten, dan maak ik me niet zo druk om water en zand, en poets ik alleen echte viezigheid zoals kwijlebabbels en modderpoten direct weg, en de rest eens per dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
08-08-2020 14:08
In Engeland begin je (wie wil), vanaf 31 augustus met het huis en de planning tot kerst :)
De eerste week is je papierwerk aan de beurt. Ik volg zo'n website, vanuit verbazing en soms ook tips
Is dat een soort van nationale challenge ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer*Zoveel schreef:
08-08-2020 14:28
Is dat een soort van nationale challenge ofzo?
Neu, gewoonte
Zoals de christmas cake voor eind november klaar moet zijn etc
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
08-08-2020 14:32
Neu, gewoonte
Zoals de christmas cake voor eind november klaar moet zijn etc

Grappig! Ik heb veel Engelse oud-collega’s maar hier had ik nog nooit van gehoord. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer*Zoveel schreef:
08-08-2020 14:26
En voor bezoek wordt er hier ook altijd “extra” gepoetst. Of nou ja, extra... We stoffen, zuigen en dweilen hier wel regelmatig, maar bij geen tijd of geen zin gebeurt het ook wel eens een dagje later dan ik eigenlijk wenselijk zou vinden. Maar als ik bezoek verwacht, dan zorg ik er voor dat dit allemaal gebeurt vlak voordat ze komen.
Hier de wc altijd voordat bezoek komt 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
bitterbal schreef:
08-08-2020 14:59
Hier de wc altijd voordat bezoek komt 😂
Oh jazeker, dat doe ik ook altijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me wel motiverend als iedereen bezig is met zo'n Engels systeem. Al zal het nog steeds zo zijn dat de één het het hele jaar aardig bijhoudt en de ander aan die vier maanden maar nauwelijks genoeg heeft.

Misschien zoals vroeger hier maandag wasdag en de voorjaarsschoonmaak.

Mijn moeder vertelde nog dat ze gisteren op een verjaardag naar het toilet moest en dat het echt vreselijk vies was. En niet vies van een ochtendje visite... nee alles behalve 'de pot' was al langere tijd niet gedaan. Het is niet dat die mensen gezondheidsproblemen hebben.... dat snap ik dan niet zo goed. Dat je niet even de hele ruimte schoonmaakt als er iemand jarig is. Ik zou dan ook in dubio raken... bied je hulp aan.... vraag je ter plekke even een sopje van: Nou Truus, ik maak m meteen even schoon hoor, heb je daar geen omkijken naar vandaag.

Anyway ik heb hier in huis nog e.e.a. gedaan maar vind het mooi geweest, het is te warm. Inspanning voelt niet prettig meer.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moon-Alisa schreef:
08-08-2020 15:09

Ik zou dan ook in dubio raken... bied je hulp aan.... vraag je ter plekke even een sopje van: Nou Truus, ik maak m meteen even schoon hoor, heb je daar geen omkijken naar vandaag.

Nou, dat zou ik toch echt niet doen hoor.

Anyway ik heb hier in huis nog e.e.a. gedaan maar vind het mooi geweest, het is te warm. Inspanning voelt niet prettig meer.

Respect! Ik heb uiteindelijk nog niks gedaan vandaag. Tegen de tijd dat man opstond, vond ik het te warm.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://christmas.organizedhome.com/house-holidays-plan
Alle reacties Link kopieren Quote

Oh, wat hilarisch dat ook de “holiday prep” erbij zit en dat het er allemaal om draait om klaar voor de feestdagen te zijn. :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer*Zoveel schreef:
08-08-2020 16:27
Oh, wat hilarisch dat ook de “holiday prep” erbij zit en dat het er allemaal om draait om klaar voor de feestdagen te zijn. :rofl:
en als ik NU het papierwerk uitzoek, kan ik dat in deceber toch weer doen? Snap dat vroeg beginnen niet zo goed
al je deze tijd in Engeland bent, hangt in de ub al, dat je je nu moet opgeven voor de Christmas lunch.
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
08-08-2020 16:31
en als ik NU het papierwerk uitzoek, kan ik dat in deceber toch weer doen? Snap dat vroeg beginnen niet zo goed
al je deze tijd in Engeland bent, hangt in de ub al, dat je je nu moet opgeven voor de Christmas lunch.
Ja, dat wist ik wel, dat vroege reserveren voor Kerst.

Maar inderdaad, in augustus beginnen met de voorbereidingen voor een feestje eind December zou in mijn huishouden ook niet werken. :proud:
Leuk topic ! Zo actief als ik vroeger in het huishouden was, zo lui ben ik nu.
Alles kost me teveel moeite en ik ben overal te moe voor.
Vandaag alleen het aanrecht schoongemaakt, dat geeft al een fijn gevoel.
En als ik me ertoe kan zetten, probeer ik nog te strijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer*Zoveel schreef:
08-08-2020 15:13
Ik ken wel mensen die het denk ik wel zouden doen, maar dat is een beetje de dorpscultuur hier.

Heb even schoonmaakspullen gekocht, had een aantal dingen opgemaakt. Hijg, puf, steun, ik ben niet gemaakt voor dit weer. Heb ook een soort spuitbussen die je zonder water koopt, met poeder er in. Zou heel milieuvriendelijk zijn, je kunt ze vaker gebruiken. Ik weet het niet... maar ik wilde het eens proberen. (ben te lui om er nu heen te lopen om te kijken hoe het heet :mrgreen:

Verder zal ik maar een lijstje maken met alle kleine en grote taken. Ook de dingen die nog naar iemand toe moeten. Bijv omdat ik het weg doe maar die ander het nog wil, of omdat ik het ooit geleend heb en het hier nog staat. Bij elkaar toch wel wat dingen. In ieder geval is een groot deel van de vloer nu ruim en schoon en dat is heerlijk!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekopbloemen schreef:
08-08-2020 18:16
Leuk topic ! Zo actief als ik vroeger in het huishouden was, zo lui ben ik nu.
Alles kost me teveel moeite en ik ben overal te moe voor.
Vandaag alleen het aanrecht schoongemaakt, dat geeft al een fijn gevoel.
En als ik me ertoe kan zetten, probeer ik nog te strijken.
Welkom! Heb je het veel drukker nu, dan vroeger? Of heb je in t algemeen minder energie?
Leuk als je mee schrijft.
Je kunt méér.
Dankjewel Mona Lisa .
En wat fijn dat de vloer nu een eind leeg is. Steeds een stukje.
Ik denk in het algemeen minder energie, en een kind , en lui zijn.
Die combinatie :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Moon-Alisa schreef:
08-08-2020 18:23
Ik weet het niet... maar ik wilde het eens proberen. (ben te lui om er nu heen te lopen om te kijken hoe het heet :mrgreen:

Petje af voor de boodschappen en het werk! Ik vind het eigenlijk al te warm om buiten te eten, terwijl de zon hier weg is. Zo lekker weer naar binnen voor de ventilator.

Ik heb de douche even schoongemaakt terwijl ik er onder stond, dus toch nog iets gedaan vandaag ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je NZ! Vanmorgen vond ik het echt nog wel gaan hier binnen. Maar ik heb de balkondeur open gezet en vanmiddag is daardoor juist veel warmte binnen gekomen.

Ik word er nu ook een beetje wanhopig van hoor, van de warmte. Even kijken of ik het nog koeler krijg vanavond. Anders misschien morgen een tentje bij ouders in de tuin zetten en daarin slapen. Als het van 11 tot 6 bijv koel is vind ik het al heel wat.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moon-Alisa schreef:
08-08-2020 18:48
Dank je NZ! Vanmorgen vond ik het echt nog wel gaan hier binnen. Maar ik heb de balkondeur open gezet en vanmiddag is daardoor juist veel warmte binnen gekomen.

Ik word er nu ook een beetje wanhopig van hoor, van de warmte. Even kijken of ik het nog koeler krijg vanavond. Anders misschien morgen een tentje bij ouders in de tuin zetten en daarin slapen. Als het van 11 tot 6 bijv koel is vind ik het al heel wat.

Afgelopen nacht koelde het wel lekker af, maar vannacht wordt het 21 graden en dat blijft zo de komende nachten, lees ik net. Dat is wel een stukje koeler dan nu, maar toch wel wat we een “zwoele nacht” noemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is hier toch al afgekoeld van 30 naar 28,5 graad. In niet zo lange tijd. Ik hoop dat dit nog even doorgaat.

Ondertussen toch maar weer een was in de machine. Ik gebruik mijn strandlakens veel nu, maar ook mijn gewone kleding kan ik maar een halve dag aan voordat het gaat stinken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn topic Moon! :hello:

Ik heb een paar maanden geleden een topic geopend over het puinruimen in huis. En we/ik zijn daar flink mee aan de slag geweest afgelopen maanden.
Eigenlijk is vrijwel alles aangepakt op de zolder na. Veel spullen weggegooid, weggeven, op gemaakt, anders ingeruimd en meer kasten/bergruimte.
We hebben een hordeur nu waardoor we weer meer kunnen door luchten (katten komen niet buiten), behang is vervanger voor structuurverf, zeil in de keuken is vervangen en houden we nu goed bij en de wc is helemaal verbouwd.
Tevens hebben we een soort schoonmaakrooster gemaakt waar we ons goed aan houden.
Maar ondanks dat vind ik juist de meer dagelijkse dingen en dan vooral opruimen vrij lastig. Ik knutsel graag en daardoor liggen er al snel her en der benodigdheden waar ik niet altijd een vaste plek voor heb.

Opruimen/schoonmaken extra voor als er visite komt werkt hier ook wel goed. De komende 2 weken wil ik me richten op opruimen en het opgeruimd houden, elke dag voor het slapen gaan de aanrecht leeg, consequent bijhouden van het schoonmaak schema, stofzuigen van benedenverdieping (die staat niet op het lijstje), luchten wanneer mogelijk.

Ben erg blij dat we juist dit jaar al hadden afgesproken niet op vakantie te gaan en ons geld te investeren in huis. Tijdens de corona periode konden wij aan de slag samen met degene die de verbouwing toch al zou doen. Fijn!

In de herfst/winter periode wil ik de zolder deel per deel gaan aanpakken dat is nu nog geen doen en nog niet helemaal nodig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven