opstalverzekering ikv vve?

26-01-2009 12:05 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag,

wij moeten voor het eerst onze opstalverzekering betalen. de vorige bewonders deelden het met de onderburen in verhouding naar inhoud woning. Dit betekent dat de onderburen minder betalen dan wij. Zij wil dit gewoon zo overnemen. Ik vraag me alleen af: is dit fair? moeten we het niet gewoon delen de kosten?

we hebben niks op papier staan w.b. onze vve.. waar moeten we aan denken?
Moet een ieder zich niet gewoon zelf verzekeren? Ik heb nog nooit een verzekering "gedeeld"met de buren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Idd Fame, mag je niet met je buren delen! @Ils: als je er geen verstand van hebt. laat je dan aub voorl;ichten door een verzekeringsmeneer!

Zie onder alvast voor wat info!

Van vereniging eigen huis:

Met een opstalverzekering (ook wel: woonhuisverzekering) is uw woning verzekerd tegen schade als gevolg van bijvoorbeeld brand, storm en inbraak. Een opstalverzekering is verplicht voor iedereen die een koopwoning met een hypotheek heeft. De opstalverzekering moet ingaan op de dag dat de woning wordt opgeleverd.

Wat is verzekerd

Bij een opstalverzekering is het particuliere woonhuis verzekerd inclusief de onroerende goederen die bij uw huis horen, zoals schuurtjes, schuttingen, leidingen, centrale verwarming en sanitair. Als de fundamenten zijn meeverzekerd moet dat speciaal op de polis vermeld worden in de fundamentenclausule. Het catastroferisico is altijd uitgesloten.

Soorten opstalverzekering en dekking

Een opstalverzekering dekt alleen schade aan het huis zelf; schade aan uw interieur valt onder de inboedelverzekering. Bij het afsluiten van een opstalverzekering kunt u kiezen uit verschillende vormen. Ook kunt u glas meeverzekeren. Bij appartementen heeft de Vereniging van Eigenaren (VvE) een opstalverzekering afgesloten voor het hele gebouw. Bij die polis kunt u eventueel een extra dekking afsluiten voor de veranderingen die u hebt aangebracht voor uw eigen appartement, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een duurdere keuken. De meest voorkomende vormen en de meest belangrijke schadeoorzaken van een opstalverzekering zijn:

Brandverzekering, met een dekking tegen:

brand

ontploffing

blikseminslag

Uitgebreide Gevaren Verzekering (UGV) met een extra dekking tegen:

stormschade (windkracht 7 of meer)

diefstal, vandalisme

waterschade door regenwater e.d. via dak en/of balkon

waterschade door breuk aquarium of lekkend waterbed

extra uitgebreide Gevarenverzekering (UGV+) met extra dekking tegen:

schroei-, zeng- en smeltschade

waterschade dat via de begane grond is binnengestroomd

hak- en braakwerk om een defecte waterleiding op te sporen

All-risk verzekering

Alle van buiten komend onheil dat beschadiging veroorzaakt, plotseling en onverwacht ontstaan. (meestal met eigen risico per schade)

Verzekerd bedrag

Bij het afsluiten of wijzigen van een opstalverzekering moet de waarde van het woonhuis vastgesteld worden. Het gaat dan om de herbouwwaarde van het woonhuis. Dit is het totaalbedrag dat nodig is om de verzekerde woning in dezelfde staat te herbouwen. Verzekeraars gebruiken hiervoor diverse herbouwwaardemeters. Ook het Verbond van Verzekeraars heeft een herbouwwaardemeter ontwikkeld. Soms wordt de herbouwwaarde genoemd in een taxatierapport. Om de verzekerde waarde op peil te houden kan de opstalverzekering afgesloten worden met een indexering van de verzekerde som. Sommige verzekeraars geven een garantie tegen onderverzekering. Hier kunnen wel voorwaarden voor gelden.

Vereniging Eigen Huis heeft een module ontwikkeld op basis van de herbouwwaardemeter van het Verbond van Verzekeraars (alleen voor leden).

Controleren verzekerde bedrag

Als u een indexering hebt op het verzekerde bedrag, is het verstandig om de verzekerde som te controleren bij verhuizing en verbouwing. Gebruik daarvoor de herbouwwaardemeter die uw verzekeringsmaatschappij hanteert. Daarnaast is het verstandig om eens in de vijf jaar uw verzekeringspakket te controleren.

Wat kost een opstalverzekering?

De hoogte van de premie hangt onder andere af van de bouwwijze van uw woning (hout, steen, pannendak, riet), de staat van onderhoud en de herbouwwaarde. Voor bijzondere panden, zoals monumentenpanden kunnen afwijkende voorwaarden en premies gelden.
Ik betaal 60euro VVE per maand en daar in zit de opstalverzekering ook . Deze heeft de VVE zelf afgesloten. Kortom die deel ik met mijn gehele trappenhuis en heb ik niet apart hoeven afsluiten.

Wel de inboedel en andere verzekeringen
Never mind stond al in mijn eigen post
Ik neem aan dat het hier om één woning, gesplitst in boven- en benedenwoning, gaat? Ik weet niet of er richtlijnen zijn voor een dergelijke verzekering, maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes om de kosten te splitsen naar woninginhoud. Als er iets gebeurt hebben jullie tenslotte méér woning om opnieuw op te bouwen en dat kost méér geld.
ok, idd wij hebben bovenwoning en buren beneden verdieping...

en wij hebben meer inhoud maar is dus wel rechtvaardig? dat is dan mooi.. hoeven we daar tenminste geen ruzie met de buren om te maken, haha!
Zou ik zeker niet doen. Een opstalverzekering is niet duur, dat is het niet waard om ruzie met je buren over te maken. Maar ik zou maar wel iets op papier gaan zetten voor die VVE.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven