Paardebloemen, grrr!

10-05-2010 23:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen herfst is onze hele tuin door de officiele tuinmeneer verbouwd. Nieuwe bestrating, borders, én nieuw gras. Graszoden, dus meteen een mooie grasmat en omdat het in de herfst gedaan is hebben we het gras dus lekker een tijd met rust kunnen laten.

En ik maar denken dat je dan mooi nieuw 'schoon' gras hebt, want voor die tijd zat het stikvol paardebloemen. Nee hoor, het zit wéderom vol paardebloemen.

Ik ben me al dagen een ongeluk aan het steken naar de wortels, maar het zijn er zó veel...... En ik haal elke bloem meteen weg zodat ik geen zaad in de tuin krijg. Ik kan nog wel dagen bezig blijven met steken. Iemand een tip om die dingen sneller weg te krijgen?
Heb je dan last van die paardenbloemen? Paar zakjes veldbloemen zaad strooien, zodat ze minder opvallen zal wel geen optie zijn
Mooi juist, paardebloemen!
Waarom vechten we zo tegen de natuur?
Hartstikke mooi die paardebloemen langs de weg, maar idd in je gazon is het niks. Luxe probleempje, dat dan weer wel.

Wij gebruikten gewoon round-up, plantjes ermee aanstippen, na een tijdje staan ze verdord in het gras en dan kun je ze gemakkelijk uittrekken, en dan heb je ook een tijdje geen last meer.
Ik zou even contact opnemen met deze officiele tuinmeneer. Das niet zo'n nette grasmat. Als je hebt aangegeven dat het voordien vol zat met paardebloemen, dan had hij een laagje onder de grasmat af moeten graven aangezien het penwortelig is.

Maarre, ik vind paardebloemen ook prachtig! het is zo'n mooie lentebode. Maar ik hou ook van een grasmat vol met madeliefjes.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ha fijn, nog meer paardenbloemenliefhebbers.

Ik houd niet zo van tuinieren en ga dus voor de 'natuurlijke tuin'.

Want, ja, waarom veel moeite doen om planten die niet in dit klimaat en niet op deze grond thuishoren op te kweken, terwijl je allerlei planten die gratis en voor niks in je tuin komen wonen gaat bestrijden?
Voorjaar!

Op zoek naar een plaatje zag ik net staan:

Als paardenbloemen lastig te kweken waren, als het een exotische bloem was die hier niet betrouwbaar winterhard was… Mensenlief, wat zou er in tuincentra om gevochten worden!
Paardenbloemen zijn leuk. In het plantsoen, niet in je tuin.
Maaien?
Ik vind paardenbloem trouwens wel een suffe naam hoor. In het Engels heet 'ie dandelion, klinkt al veel beter
Neem een ( of twee ) cavia, die zijn dól op paardenbloemen. Wij gaan tegenwoordig elke dag de voor en achtertuin in om die krengen te plukken....

( sorry, weet ook verder niet hoe je er vanaf komt, wij zijn er blij mee, met die paardenbloemenplaag in onze tuin )

Edit: Sorry, cavia's krijg je natuurlijk, als het je gegeven is. Die neem je niet.

Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
paardebloemen blijf je houden, je tuinmeneer kan er niks aan doen hoor
quote:borodini schreef op 11 mei 2010 @ 00:10:

Edit: Sorry, cavia's krijg je natuurlijk, als het je gegeven is. Die neem je niet.

Sorry, verder geen tips
quote:toetyfroety schreef op 10 mei 2010 @ 23:39:

Hartstikke mooi die paardebloemen langs de weg, maar idd in je gazon is het niks. Luxe probleempje, dat dan weer wel.

Wij gebruikten gewoon round-up, plantjes ermee aanstippen, na een tijdje staan ze verdord in het gras en dan kun je ze gemakkelijk uittrekken, en dan heb je ook een tijdje geen last meer.Dit lijkt me idd wel een goede oplossing! Thanks!
Laatst zei iemand tegen me op mijn kletsgroepje dat je ze kon eten. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet erg trekt maar misschien is het lekker in een salade.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 11 mei 2010 @ 05:43:

Laatst zei iemand tegen me op mijn kletsgroepje dat je ze kon eten. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet erg trekt maar misschien is het lekker in een salade.

Klopt! Gekookte afgekoelde aardappels in blokjes snijden, gesneden paardebloembladen erbij, eventueel een hardgekookt ei kleingesneden, een knoflookteentje uitpersen en erdoor roeren, peper, zout, azijn en olie - heerlijk!

Denk er wel om, dat je de bladeren moet eten voordat er bloemen komen. Anders smaken ze erg bitter. Enne, natuurlijk opletten waar je die dingen plukt... niet in een plantsoentje waar massaal honden uitgelaten worden...
quote:Poezewoes schreef op 10 mei 2010 @ 23:40:

Ik zou even contact opnemen met deze officiele tuinmeneer. Das niet zo'n nette grasmat. Als je hebt aangegeven dat het voordien vol zat met paardebloemen, dan had hij een laagje onder de grasmat af moeten graven aangezien het penwortelig is.

paardebloemen waaien er van bovenaf in.

jeweetwel, die geinige pluisjes....

bij ons zitten de weilanden er vol mee en ja, mijn tuin dus ook.....

wat chemische middelen betreft, zou ik luxan proberen.

het doodt tweezaadlobbigen en omdat gras een eenzaadlobbige is, blijft dat dus staan.
Ik vind paardebloemen beeldig hoor, maar niet in mijn gazon . Die bladkronen (heet dat zo?) verdringen het gras, daarom wil ik ze weg. Dank voor de tips, ik heb weer wat te doen met hemelvaart
quote:borodini schreef op 11 mei 2010 @ 00:10:

Neem een ( of twee ) cavia, die zijn dól op paardenbloemen. Wij gaan tegenwoordig elke dag de voor en achtertuin in om die krengen te plukken....

( sorry, weet ook verder niet hoe je er vanaf komt, wij zijn er blij mee, met die paardenbloemenplaag in onze tuin )

Wij hebben ook twee katten, die zijn dol op cavia's
Paardenbloemen vind ik prachtig maar niet in mijn gras. Er is maar 1 remedie: uitsteken, met penwortel en al en blijven volhouden. Overigens denk ik niet dat tuinmeneer er iets aan kan doen, het komt gewoon aangewaaid. Ik sloop elke paardenbloem er resoluut uit maar ze blijven terugkomen.
Het is mosterd, maar wat er eigenlijk had moeten gebeuren (waarschuwing: dit wordt absolute horror voor de biologische tuiniers onder ons, dit is de botte landbouwmethode):

1. Het hele oude gazon kapotspuiten met Round Up.

2. 3 weken wachten.

3. Wederom alles kapotspuiten met Round up.

4. 2 weken wachten.

5. Oude mat verwijderen, omspitten, frezen en nieuwe zoden erop.

(1.) tm (4.) is erop gericht het onkruid, inclusief paardenbloemen te vernietigen. Maar er zijn niet zo heel veel mensen die erop zitten te wachten om met Round Up aan de gang te gaan in de tuin en dan ook nog eens weken tegen een dood gazon aan te kijken.

Maar ja, nu is het paardebloemen steken en helaas komen ze telkens terug want je krijgt de penwortel er niet helemaal uit. Als dat niet je hobby is dan de bladeren druppelen met RU. Wel opletten dat je geen gras raakt, want dat gaat er gauw van kapot!
Opeten die blommen! Goed voor lijf en leden...

Van onze goede vriend Google:

Net zoals de brandnetel, zuivert ook de paardebloem je lichaam. Ze werkt vochtafdrijvend, helpt bij spijsverteringsproblemen en winderigheid. Deze plant is een weldaad voor lever, gal en pancreas. Paardebloem stimuleert de productie van galsappen en helpt bij problemen tijdens de galafvoer.

Paardebloem gebruik je bij voorkeur vers. De groene, uitnodigende blaadjes hebben het meeste kracht, als je ze plukt voor de plant in bloei staat. Ze smaken een beetje bitter, maar een oud spreekwoord zegt: Bitter in de mond, maakt het hart gezond. Alles wat bitter smaakt, stimuleert de lever.

Maak er salade of jam van of wijn...

recept paardenbloemwijn

Let met de wijn wel op de cavia's... dronken cavia's kunnen echt verschrikkelijk zijn..
quote:Gozer1967 schreef op 11 mei 2010 @ 08:35:

Het is mosterd, maar wat er eigenlijk had moeten gebeuren (waarschuwing: dit wordt absolute horror voor de biologische tuiniers onder ons, dit is de botte landbouwmethode):

1. Het hele oude gazon kapotspuiten met Round Up.

2. 3 weken wachten.

3. Wederom alles kapotspuiten met Round up.

4. 2 weken wachten.

5. Oude mat verwijderen, omspitten, frezen en nieuwe zoden erop.

(1.) tm (4.) is erop gericht het onkruid, inclusief paardenbloemen te vernietigen. Maar er zijn niet zo heel veel mensen die erop zitten te wachten om met Round Up aan de gang te gaan in de tuin en dan ook nog eens weken tegen een dood gazon aan te kijken.

Maar ja, nu is het paardebloemen steken en helaas komen ze telkens terug want je krijgt de penwortel er niet helemaal uit. Als dat niet je hobby is dan de bladeren druppelen met RU. Wel opletten dat je geen gras raakt, want dat gaat er gauw van kapot!Hey ja, gezellig. De hele tuin kapot maken met landbouwgif . Leuk uitzicht en doet het ook leuk bij buurtkinderen en katten (alles wat je niet zint kapot maken). Zelf kan je daarna naar de dermatoloog ivm hysterische reactie van je huid op dat gif....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven