Poes is aan het doodgaan, en nu?

03-09-2010 10:31 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn ouwe kat, mijn kattenmakkertje die ik al jaren heb, is aan het doodgaan, hij kwakkelt al jaren en heeft dan weer dit en dan weer dat en nu is hij echt op. Sinds vorige week plast en poept hij in huis en wil hij geen aandacht meer en zoekt hij ons niet meer op terwijl het een enorm gezelligheidsdier was. Ik heb in overleg met de dierenarts besloten om hem volgende week te laten inslapen, maar volgens mij haalt hij dat niet eens. Sinds gisteren wil hij nauwelijks meer eten en ligt hij maar te liggen. Het grote dilemma is dat onze dochter vandaag jarig is en we het zo vervelend vinden om hem vandaag te laten inslapen. Ook willen we hem als een soort van afscheidsritueel begraven in de tuin van opa en oma, maar die wonen 200 km verder op en dit weekend hebben we een feest om alle verjaardagen van het hele gezin tegelijk te vieren, hoop gedoe dus en veel mensen. Maandag is de eerste mogelijkheid dat we hem kunnen begraven. Wat doe ik als hij nou vanzelf vandaag dood gaat? Hele stomme vraag, maar ik zit er echt mee, is een dode kat nog 2 dagen houdbaar? Ik weet echt niet wat ik er mee aan moet. Ik zou hem het liefst nu laten inslapen, maar kan dat mijn dochter echt niet aandoen, ze wordt 4 en het is dus al zo druk met school, en dan het feestje waar ze naar uit kijkt etc. Visite vandaag etc.

Wie kan mij helpen? ik kan anders zo de dierenarts wel even bellen voor overleg, maar misschien heeft iemand hier ideeën?
Ten eerste zou ik 'm zo snel mogelijk af laten maken. Tenminste, het is natuurlijk aan je dierenarts om dat te bepalen, maar zo te horen is dat beest echt aan het lijden. Het is niet eerlijk om zo'n beestje dan maar te laten wachten tot het uitkomt...

Ten tweede, en dit gaat heel raar klinken, en ik hoop niet dat iemand erover gaat vallen. Maar je kunt hem goed inpakken en invriezen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen boze reactie oid!!! Maar zo'n dood beest gaat stinken, en zeker alstie al ziek is...

Geen idee!

Waarom ga je wachten?? Ookal is het je dochters verjaardag, als het beestje lijdt dan moet je er wat aan doen, jarig of niet,
En door hem wel in te laten slapen, hoe sneu het ook is, leer je je dochtertje wel dat je altijd het beste met een dier voor hebt en dat daar bij hoort dat je uit liefde het dier soms moet laten gaan
quote:dangeensuus schreef op 03 september 2010 @ 10:38:

En door hem wel in te laten slapen, hoe sneu het ook is, leer je je dochtertje wel dat je altijd het beste met een dier voor hebt en dat daar bij hoort dat je uit liefde het dier soms moet laten gaan

Helemaal mee eens.

Kom op Arrwen, ff DA bellen.
Ik zou hem toch z.s.m. laten inslapen, dit is echt lijden. Het is verschrikkelijk naar dat het zo gelijk valt met de verjaardag van je dochtertje, aan de andere kant is dat ook hoe het leven is. Misschien is het voor haar juist ook wel fijn al die lieve mensen om zich heen. Een kat kun je inderdaad bewaren door hem goed in te pakken en in te vriezen, klinkt een beetje macaber maar werkt wel het beste denk ik.
Ja, wel eens met Suus.

Je moet hem niet laden lijden hoor.

Kun je vanmiddag niet even weg?

En kan de DA de poes niet even bewaren?
En je hoeft het je dochtertje niet eens vandaag te vertellen

Je kunt hier ook mee wachten tot morgen
Ik zou hem laten inslapen.

Poes kan ook tijdelijk in de vriezer bij de DA.
Stressed is just desserts spelled backwards
Sterkte trouwens TO, hoop dat je de dierenarts zo belt.
Vandaag in laten slapen lijkt me het beste, hoe moeilijk het ook is. En hem daarna in laten vriezen. Dat gebeurt vaker, als een kat dood is gereden bijvoorbeeld.
Ik zou nu naar de dierenarts gaan of eerst bellen natuurlijk, en vragen of hij een mogelijkheid heeft om je kat nog te bewaren. Bij hun komt er ook denk ik niet dagelijks de "opruimingsdienst" langs om de dode dieren op te halen dus ik denk dat ze een soort vriezer hebben om te te bewaren. (is een aanname hoor, kan me niet anders voorstellen)

Veel sterkte en wat een rot situatie, maar laat je beestje niet nog dagen lijden aub.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
En als je hem bij de DA laat inslapen dan kun je hem daar even laten indien noodzakelijk

Zij vriezen het dier waarschijnlijk ook in, hoe naar dit ook klinkt
Begrijpelijk dat je het niet op je dochtertje haar verjaardag wilt doen, maar.... je mag je makker ook absoluut NIET laten lijden.

Nu hou je hem in leven omwille van je dochtertje haar verjaardag.

Hij is op en misschien heeft hij wel pijn. Je kan dan toch niet wachten tot maandag? Zelf vind ik dit erg zielig voor de kat.

Eens ook met dangeensuus!
Naar de dierenarts, zorg voor zakdoekjes in huis. Been there...veel huilen. Heb Bo trouwens niet mee naar huis genomen hoor. Foto was voor mij prima.

Sterkte
Slapen is goud
En sterkte trouwens!
Toen de hond van mijn moeder doodging, hebben we een mooie doos gebruikt als kistje. Daarin zijn kleedje.

We hebben dieren altijd laten begraven, maar deze keer laten cremeren. We konden dezelfde dag terecht. Daar hebben ze ruimte waar je nog even afscheid kunt nemen. De volgende dag is de hond gecremeerd. Wij wilden het alleen laten doen. Je kunt ook met meerdere dieren tegelijk.

Als je wilt, kan je later het busje ophalen om uit te strooien. Dat hebben we op de plek gedaan waar hij het liefst rende en speelde.

Is dat een idee in plaats van begraven?

Sterkte in ieder geval. Overlijden en afscheid huisdier is altijd naar!!
Je zal 't ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar 't komt een beetje rottig over, het beestje laten lijden omdat het jou nu even niet uitkomt...

Verjaardag of niet, die DA moet gebeld worden. En ik dacht ook meteen aan invriezen, heb dat wel vaker gehoord.

Sterkte!
quote:Confiture schreef op 03 september 2010 @ 10:36:

Ten eerste zou ik 'm zo snel mogelijk af laten maken.

Iets subtieler verwoord mag ook wel. Tegenwoordig heet dat in laten slapen. Maar dat ter zijde.

Verder heb je wel gelijk, ik vind ook dat je in dit geval het diertje even voorop moet stellen. Als ie lijdt, is dat zielig. Je kindje heeft er sowieso verdriet van, wanneer je het ook doet. Kindjes zijn veerkrachtig, en ik verwacht zelf niet dat ze er trauma's aan overhoud omdat het toevallig op haar verjaardag was.

Tweede vraag: overleden kat 'bewaren' kan inderdaad alleen in de diepvries (klinkt cru, maar is gewoon zo), zelfs na een halve dag gaat zo'n lichaampje helaas al ruiken... En het is gewoon niet hygiënisch. Je kunt haar eventueel in een doosje leggen zodat ze er een beetje 'prettig' bijligt, maar het liefst ook in een plastic zak, goed afgesloten. Dan blijven ze het mooiste, en is afscheid nemen voor je kindje wat minder heftig tijdens het begraven. Op de dag van begraven wel eerst zèlf even naar je kat kijken om te zien of het verstandig is je dochtertje ook nog te laten kijken. Beste is een halve dag voor het begraven weer uit de diepvries halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat je kat niet te lang hoeft te lijden... Heel veel sterkte !
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Dat invriezen vind ik niet erg hoor, alleen maar goed, dan kunnen we hem zelf begraven. Ik denk trouwens ech niet dat hij lijdt, als hij echt zou lijden, als ik dat idee had, was ik vanochtend al bij de dierenarts geweest, het is mijn kat die ik al jaren heb, en waar ik echt heel veel omgeef. Hij heeft geen pijn, gromt niet, eet nog slagroom, maar trekt zich gewoon echt terug, zoekt de rust. Slaapt en reageert niet echt meer op contact. Hij ligt niet te snakken naar adem ofzo. Echt de laatste levensfase zoals ik dat zie. Hij is ook niet bang, maar gewoon extreem futloos. Ik zal zo even overleggen met dierenarts
Laat het beestje niet lijden nog een paar dagen omdat je feesten hebt . Dat is echt onmenselijk. Zoiets komt nooit uit. En het is verdrietig. Maar ik zou echt nu bij de da zitten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Als je de kat bij de dierenarts laat inslapen, kun je hem vragen of hij de kat zolang voor je bewaart; hij heeft er een speciale vriezer voor.

Sterkte vandaag
Meissie, je bent aan het zoeken naar excuses om het niet te doen, begrijpelijk maar wat zou jij willen als jij overal je ontlasting liet lopen, alleen nog maar slagroom kon oplikken en niet meer reageerde op contacten? Wil jij dan wachten?
He bah Arwen, naar. Toch in laten slapen vandaag zou ik doen.

Gefeliciteerd met dochter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven