Poeziealbum

08-07-2019 12:57 28 berichten
Ik ben bezig boekenkasten leeghalen om straks ruimte te maken om te gaan behangen.En kwam wat oude poezielalbums tegen

Hebben jullie ze nog? En gebruiken jullie kinderen ze ook nog?

Hebben jullie nog je poeziealbums liggen? Van welk jaartal zijn de versjes?
Die van mij komen uit eind jaren 60 begin 70
Met versjes als dit.
Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mijne nog wel ergens... (maar kan ze niet blind te voorschijn toveren)

Mijn kinderen hadden 'vriendenboekjes'.
Ik had er twee, helemaal vol met mooie gedichtjes. Mijn moeder heeft ze weggegooid.
Wat zonde weggooien.
Ik zie een hoop namen voorbij komen van mensen die helaas niet meer leven.
Ja, ik vond en vind het ook erg.
Ja ik heb hem nog is erg dierbaar. idd zijn er al aardig wat mensen gestorven.Maar het meest bijzondere vind ik het gedichtje van mijn vader die gestorven is toen ik 7 was.
Heb hem zeker nog, heel zuinig op.
Het album komt uit de jaren 70.
Hier staat ie ook nog in de kast, van eind jaren 70.
Heel herkenbaar, die voorbeelden! Die tweede staat er bij mij ook in, volgens mij ook geschreven door de juf uit de 1e klas :)
Wat erg Cateautje! Mijn moeder was ook nogal opruimerig maar dit soort dingen heeft ze netjes bewaard gelukkig.
Ik heb dus mijn eigen album nog (eind jaren 70) en dat van mijn moeder (eind jaren 30). Geweldig! Mooie plaatjes hadden ze toen ook.

Wij zeiden overigens póesiealbum, met de nadruk op de oe. Het besef dat het iets met poëzie te maken zou kunnen hebben daalde pas jaren later in...
The owls are not what they seem
Was het echt een meisjesding? Ik zie maar een jongetje uit de klas er in staan.
LadyL0101 schreef:
08-07-2019 13:33
Wat erg Cateautje! Mijn moeder was ook nogal opruimerig maar dit soort dingen heeft ze netjes bewaard gelukkig.
Ik heb dus mijn eigen album nog (eind jaren 70) en dat van mijn moeder (eind jaren 30). Geweldig! Mooie plaatjes hadden ze toen ook.

Wij zeiden overigens póesiealbum, met de nadruk op de oe. Het besef dat het iets met poëzie te maken zou kunnen hebben daalde pas jaren later in...
Mijn moeder interesseerde zich niet voor mij en mijn eigendommen, heb dan ook niets meer uit mijn kindertijd, op een beer na.
Oh ja! Die heb ik nog wel hier staan, eind jaren 80/begin jaren 90. Zelfde soort plaatjes en wat mooie tekeningen. In het begin staan een paar gedichtjes van familie, daarna van de basisschool.

Zoveel plooien als in een damesrok.
Zoveel haren als op een geitenbok.
Zoveel krullen als op een poedelhond.
Zoveel jaren wens ik je vrolijk en gezond.

:biggrin:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik heb zelf 2 albums, maar het meest dierbaar voor mij is het poëzie album van mijn moeder. Zij is te jong overleden, haar album vind ik heel waardevol. Een aantal van de meisjes van toe zie ik nog zo af en toe.
Ja begin jaren zeventig blauw met poesjes voorop zo’n zoetsappig glitterplaatje .
En er in vele gedichtjes en plaatjes ook van die met zilveren glitter er op . Die kochten we zelf ook om te plakken . Van die grote vellen met meerdere plaatjes .
Ik heb er een met versjes uit de jaren 80. En toen schakelden we over op een vriendenboekje, die heb ik ook nog. Ergens op zolder. Ik was dol op de plaatjes.
Wat is jullie mooiste of dierbaarste gedichtje ?
Ja van de jaren 60!
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik had er ook een of twee maar volgens mij stom genoeg niet meegenomen toen ik op mezelf ging wonen en denk dat ik later gezegd heb van “ gooi maar weg” geloof niet dat mijn moeder ze nog heeft.

Bij ons stonden er eind jaren 70/ begin 80 dingen in als:
Rozen verwelken , schepen vergaan
Maar onze vriendschap blijft altijd bestaan.
Wat toevallig!
Ik heb er twee en heb ze pas tevoorschijn gehaald, nadat ik mijn 'meester' uit de 3e en 4e klas via LinkedIn had gesproken!

Inderdaad eind jaren 70, begin jaren 80.
Zo leuk!
Yildizlar schreef:
08-07-2019 13:50
Wat is jullie mooiste of dierbaarste gedichtje ?

Die van mijn vader. Hij heeft er vast op zitten ploeteren, want het was een onverwacht persoonlijk gedichtje.

En de flauwigheden als: tip tap top, mijn inkt is op.
(en dan 'op' met stipjes geschreven ;-D )

Ik heb er nog wel eentje, maar die zal ik opzoeken als ik thuis ben.
Iets van
Pinda hoort bij kaas
Specu hoort bij laas
Dia hoort mij mant
En oli hoort bij fant
… ..(?) abri hoort bij koos
En fram is wel eens boos
:proud:
anoniem_172829 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 22:35
Reden: tekst gevonden
2.43% gewijzigd
Ik heb mijn kinderen (nu 19, 18, 10, 9 en 7 en stiefdochters, 10 en 7) allemaal een poesiealbum gegeven. De jongsten hebben hem onlangs gekregen. :cheer:

Ik heb mijn eigen poesiealbum en die van mijn moeder, in die laatste heb ik als kind ook geschreven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb de mijne ook bewaard. Album is van begin jaren 90.
Dierbaar zijn de versjes van mijn overleden opa en oma's.

Van een oma het versje met de zin 'Denk nog eens aan Oma terug.

Andere oma schreef het versje iets van 'Wie nimmer iets vergeten heeft wat wat hij..... die is nog nooit geboren?
Weet maar een klein stukje nu

En mijn opa schreef het vers van ' Je zult moeten vechten om je doel te bereiken....aan het einde God beschikt.

Ga straks weer kijken als ik thuis ben.
Jazeker, ik heb ook poëziealbum(s) gehad. Mijn bouwjaar is 1964 dus mijn eerste album begon zo ongeveer in 1972. De eerste die ik kreeg was hartvormig. Helaas viel die uiteindelijk uit elkaar en toen kreeg ik nr. 2 en daarin heb ik de inhoud van het eerste album geplakt. Mijn meest dierbare gedichten zijn van mijn vader en van mijn 20 jaar oudere neef (die kon heel mooi tekenen). Beiden hebben een zelfgemaakt gedicht in mijn album geschreven, helemaal op mij gericht. Maar mijn meesters uit de 5e en 6e klas lagere school (nu groep 7 en 8) hadden ook heel mooie gedichten geschreven.

Toen dat album vol was, kreeg ik een nieuw album. Ik woonde toen in het buitenland en wij zouden naar Nederland verhuizen (1977). Ik liet mijn toenmalige schoolvriendinnen in mijn album schrijven. Ik was bijna 'compleet' toen ik het album uitleende aan een meisje die het steeds maar niet teruggaf. Uiteindelijk (een paar dagen voor vertrek) kwam de aap uit de mouw... ze was mijn album kwijt. Ik heb haar nog mijn adres in Nederland gegeven, voor als ze het mocht vinden maar helaas...

In Nederland heb ik een jaar of 10 geleden een oproepje in het Algemeen Dagblad gedaan (rubriek 'Lezers helpen lezers') waarin ik uitlegde dat ik naar mijn poëziealbum zocht maar ook daar is nooit een reactie op gekomen.

Poëziealbums weggooien... ik kan daar met mijn verstand niet bij. Net als vriendenboekjes van mijn zoon (nu 24 jaar). Het interesseert hem nu niet, maar ik gooi dat toch echt niet weg hoor.
Haha, ik heb er net nog eens in gelezen. Het is wel superbraaf en stichtelijk allemaal. Maar mooi om terug te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven