Praktische zaken hond - Hoe doen jullie dat?

12-12-2020 12:38 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is opgegroeid met honden en zou graag weer een hond willen. Ik ben niet opgegroeid met honden en zie vooral beren op de weg. Dus ik ben benieuwd hoe honden eigenaren dit doen:

Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?

Hoevaak laat je de hond uit?

En eventuele andere praktische zaken die ik niet noem. Ervaringen zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je je inleest voor je aan een hond begint!

Wij zijn nog niet op vakantie gegaan terwijl we onze hond hebben maar ik denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar een vakantie waar de hond mee naartoe kan. Anders heb ik de optie dat deze bij mijn moeder zou kunnen verblijven.

Wij gebruiken geen hondenuitlaatservice. In de ochtend gaat de hond er voor het werk uit en in de middag heeft mijn vriend de mogelijkheid om in zijn pauze naar huis te gaan om de hond uit te laten.

Hij loopt los in huis als wij er niet zijn.

Qua keuze voor het ras was het voor mij makkelijk. Mijn ouders hebben altijd Jack Russels gehad en ik vind dat een geweldig ras. Ook wist ik daardoor wat ik ongeveer kon verwachten (hoge energie, veel naar buiten).

Als we een avond weggaan kan de hond prima alleen blijven. Echt een hele dag weg kan niet zomaar. Dan zou er wel iemand langs moeten komen voor het uitlaten.

Ik laat de hond gelijk in de ochtend uit, zo'n 20 minuten. Dan in de middag een uur. In de avond nog een halfuur en dan voor het naar bed gaan nog even naar buiten.

Ik denk dat je vooral met het ras erg moet kijken naar het energielevel van een hond en wat voor jullie realistisch is.
De praktische zaken liggen bij je man, niet bij jou.

Hier komt er geen hond in omdat ik honden niet leuk vind... maar mocht het ooit zo ver komen dat ik het overweeg voor een ander, dan mag die ander uitlaten en opvang regelen en extra schoonmaken en de drol op ruimen enz.

Wil die ander dat niet, komt er dus geen hond.

Nee, ik wil het niet is ook gewoon een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een husky. De dagen dat ik moet werken (en in vakanties/als we een weekend weg willen) gaat de hond naar de opvang. Daar breng ik haar in de ochtend heen en man haalt haar na zijn werk weer op. Op de dagen dat ik niet werk wandel of fiets ik met haar. Meestal een uur a anderhalf in de ochtend. In de middag is het rondje een stukje korter. Meestal een klein half uurtje en dan in de avond nog een rondje.
Onze hond ligt nagenoeg altijd buiten. Daar hebben we een overkapping en ze kan dmv een hondenluik in de bijkeuken. Daar heeft ze ook nog een mand. Ze mag wel naar binnen wanneer we thuis zijn maar meestal ligt ze liever buiten. Denk dat ze hooguit 1,5 uur per dag binnen is.

Wij hebben bewust gekozen voor een ras die goed buiten kan zijn en het heerlijk vindt om te bewegen.

Maar bedenk je goed of je het echt wilt. Een dag weg wordt een stuk lastiger met een hond. Nou kan die van ons prima alleen zijn maar ik vind het niet wenselijk om hele dagen van huis te zijn en de hond alleen te laten. En uiteraard moet je hond er ook uit als het regent, koud is of jij liever naar het strand zou gaan.
silvy wijzigde dit bericht op 12-12-2020 12:49
17.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op dit moment alleen een hond in co-ouderschap. Zelf niet het ras gekozen. Maar ben wel altijd opgegroeid met honden.

Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?
Onze hond vroeger ging of mee of naar opa en oma. Maar er zijn ook prima commerciële opvangplaatsen waar ze goed worden verzorgd.

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?
Ja voor onze huidige hond wel, omdat iedereen werkt. De hond vind het leuk en gaat zeker 1,5 uur lekker los lopen in een groot bosgebied. Nu met thuiswerken overigens niet. Een hond kan geen 8 uur achter elkaar alleen zijn. En een puppy kan helemaal niet lang achter elkaar alleen thuisblijven.

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?
De hond loopt los (en ja ze gaat dan op de bank)

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?
Deze huidige hond is een krijgertje. Een tekkel dus stronteigenwijs maar wel heel erg lief naar mensen, kinderen en honden. Wel een jachthond dus ze kan niet los (tenzij ze in een roedel loopt). Ik zou kijken naar de grootte van de hond en hoeveel beweging ze nodig hebben. En ook naar hoe het ras bekend staat, vaak klopt dat toch wel aardig. Kijk ook naar minder populaire honden. Een poedel is bijvoorbeeld heel intelligent en zachtaardig, maar wordt vaak niet stoer genoeg gevonden. En kijk ook zeker eens bij het asiel. Een hond die al opgevoed is scheelt je veel tijd, en je geeft de hond ook de kans op een fijn leven.

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?
Of ze gaat mee of naar een oppas. Ik vind dat je een hond niet te lang alleen kan laten. Een keer een ochtendje of middag kan best maar niet een hele dag.

Hoevaak laat je de hond uit?
Tussen de 3 en 5 keer per dag. Onze hond heeft nogal nukken en soms krijg ik haar met geen mogelijkheid naar buiten. Dan gaat ze gewoon liggen en kan ik haar meesleuren aan de riem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond gaat mee op vakantie en dagjes weg ook zoveel mogelijk. Ik pas mijn dagjes daar ook wel een beetje op aan. Als ik werk of hij echt niet mee kan past familie op de hond, maar hij kan ook een halve dag alleen zijn (langer wil ik zelf niet). Hij loopt in huis gewoon los, hij vond de bench niks was hij zelfs bang voor, maar hij sloopt ook niet dus vind het prima.

Keuze van het ras was niet zo moeilijk voor mij. Ik wist wat ik wilde (al van kleins af aan) en dat ras vind ik nog steeds de leukste :heart: De nadelen van dit ras, die elk ras wel heeft, vind ik niet zo storend dat ik daarvoor iets anders zou willen.

Ik laat de hond 2-3 x per dag uit. Bij 2x zijn dat wel rondes van minimaal 1,5-2 uur. Maar fiets ook nog met hem en loop af en toe hard met hem.

Vergeet vooral niet dat je in het begin waarschijnlijk een hondenschool nodig gaat hebben. Sowieso is het vaak leuk voor een hond om te trainen. Bij een hondenschool is het niet alleen gehoorzaamheid maar ook hondensport. Vaak is dat op een avond of zaterdagochtend. De meeste hebben wel uitdaging nodig dus dat of regelmatig loslopen/rennen hebben ze echt nodig.

Ohja en een hele praktische: denk even na hoe je vervoer in de auto wil regelen. Als je een hond niet aan een bench went en dat moet in de auto weg heb je een probleem. Ik heb hem zelf gewoon aan een gordel op de achterbank met zo'n speciale hoes er onder voor water en vuil, maar dan nog word je achterbank af en toe vies.
Hond gaat niet mee op vakantie; hij gaat naar de fokker waar hij vandaan komt.
Twee dagen per week naar dagopvang geweest, nu drie keer peer week uitlaatservice. Hond loopt los in huis, nooit een bench gehad. Dagjes weg ligt eraan; mee, thuis of dagje naar de opvang/fokker.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn honden altijd mee geweest op vakanties en weekendjes weg. De enkele keer dat we een dagje weg gingen en ze niet mee konden hadden we buren die ze uitlieten, en wij hun honden als zij omhoog zaten.
4-5 keer per dag werd er uit gelaten, sochtends en begin van de avond een lange ronde en tussendoor kort. Vlak voor het werk even een snelle plas buiten, en dan bij thuiskomst (7/8 uur later) weer.
De ene hond kon prima los in huis, de andere sloopte alles. Tot ongeveer 1 jaar waren ze zonder toezicht altijd in een bench. Daarna vaak los, dat is eigenlijk prima gegaan, behalve bij 1 hond, die sloopte alles van papier/karton waar hij bij kon.

Op dit moment zou ik geen hond willen, want je bent dus best wel afhankelijk van het feit dat zo'n beest regelmatig uit moet, ook als het regent en met vakanties ga je minder makkelijk dagjes uit omdat je met een hond gewoon niet zoveel kunt/mag.
Alle reacties Link kopieren
Nooit op vakantie, ik laat mijn beesten niet bij een vreemde.

Hond en katten zitten niet in een kooi. Hebben het hele huis, ook als wij niet thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?

Nee gaat niet mee op vakantie. Meestal komt er iemand hier in huis of hij gaat naar vrienden of familie.

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?

Nee wij hebben de luxe dat hij mee mag naar het werk. Anders was het alleen sochtends voor het werk en dan na het werk.

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?

Hond loopt los in huis. En ook als wij er niet zijn. Toen hij nog pup was, toen wel in de bench.

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?

Op basis van karakter en wat je zoekt gekozen.

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?
Dagjes weg blijft hij gewoon thuis. Natuurlijk in het begin niet en dit moet je langszaam opbouwen het aantal uur.

Hoevaak laat je de hond uit?

Ongeveer 5 keer per dag.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden voor de komst van de hond al een oppas adres voor vakantie, maar in praktijk kiezen we ook vaak voor een vakantie waarbij ze gewoon mee kan. In ruil daarvoor hebben we dus soms logeerhonden. Hetzelfde bij een dagje weg, dan regelen we iemand die haar uit laat of ze kan een dagje bij haar oppas.

'S ochtends maken we een rondje van 15 minuten, daarna gaat ze mee naar werk en lopen we tussen de middag een uur. De avondwandeling in de winter is ongeveer 20 minuten, in de zomer langer (onze hond is geen fan van donker).

In huis loopt ze altijd los, toen ze klein was zat ze wel in de bench.

We hebben gekozen voor een werkelijk van een bij ons bekend ras, veel verdiept en ook bij verschillende ras verenigingen langs geweest (sommige bieden huisbezoeken aan) om de juiste keuze te maken. Wij trainen dus naast de wandelingen ook regelmatig met onze hond en ze heeft die mentale uitdaging ook echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
12-12-2020 12:45
De praktische zaken liggen bij je man, niet bij jou.

Hier komt er geen hond in omdat ik honden niet leuk vind... maar mocht het ooit zo ver komen dat ik het overweeg voor een ander, dan mag die ander uitlaten en opvang regelen en extra schoonmaken en de drol op ruimen enz.

Wil die ander dat niet, komt er dus geen hond.

Nee, ik wil het niet is ook gewoon een antwoord.
De praktische zaken liggen niet alleen bij man. Als er een hond komt, is ook To daar verantwoordelijk voor. Het is een levend wezen, je kunt niet zeggen: jamaar hij is van jou hoor!
Alle reacties Link kopieren
Onze hond gaat mee op vakantie. Een enkele keer logeert ze een paar dagen bii mijn ouders (toen onze zoon in het ziekenhuis lag bijvoorbeeld en we geen tijd voor haar hadden). Ze kan vaak mee naar werk bij mij (ik werk buiten) al merk ik dat dat nu ze oud wordt soms teveel van haar vraagt. Als ze alleen thuis is wisselt het wat we doen, los of in de bench. Ze kan prima gewoon los zijn maar ik wil wel graag dat ze vertrouwd blijft met de bench. Dat is handig als we bijvoorbeeld op vakantie zijn in een wat onveilig huis, of soms als er vreemde kindjes komen spelen ofzo. Daarom blijven we beide doen.

Keuze voor een ras was bij ons een lastige, ik vindt weimaraners prachtig en vriend vond een drentsche patrijs het leukst. Per toeval kwamen we een keer op terugweg van vakantie een hond tegen bij een asiel in belgie (waar we verdwaald de weg gingen vragen) waar we voor vielen (collie mix). We zijn naar huis gereden en de volgende morgen hebben we gebeld dat we terugkwamen en haar graag wilden. Als je een ras kiest is het vooral belangrijk dat je kijkt naar wat de hond nodig heeft en hoe dit in jou leven past. Wil je bijvoorbeeld marathons rennen en de hond meenemen, dan moet je niet voor een frans bulletje gaan.

Uitlaten wisselt hier nogal. Meestal begint het sochtends vroeg met een snel plasrondje van 5 min. Dan eerst de ochtendspits met de kinderen. Als de hond meegaat naar werk dan is dat het, zo niet gaat of man wat langer met haar wandelen/fietsen of als ik die dag vrij ben ik. Vaak dan ergens begin van de middag nog een plasrondje. Eind middag of avond dan weer een lange wandeling. Vaak dan wat verder weg waar ze ook kan zwemmen want daar is ze dol op. Maar we zijn redelijk chaotisch hier, soms vraagt ze eerder om naar buiten te gaan en dan doen we dat. Soms wil ze niet en dan denk ik nou.... koffie met een boekje en we zien over een uur wel verder. Voor wij naar bed gaan plast ze ook nog even snel. Nu ze heel oud is gebeurt het weleens dat ze ons snachts wakker maakt omdat ze naar buiten moet (ze slaapt in principe in de keuken maar maakt deuren open).

Qua praktische zaken is het handig als je ergens in je omgeving een achtervang hebt voor spoedgevallen. Vakanties plan je. Maar stel dat jullie een keer de stad ingaan en autopech krijgen, of zoals bij ons ziekenhuisopnames ofzo. Dan is het fijn als er iemand is die de hond even wil opvangen.

Ik vind het echt een verrijking voor mijn leven om een hond te hebben. Maar je levert er wel vrijheid voor in. Goed om je dat wel te beseffen!
Alle reacties Link kopieren
Onze hond gaat niet mee op vakantie. Hij blijft bij mijn moeder (vindt hij geweldig) en als dat echt niet kan gaat hij naar een pension (vindt hij iets minder geweldig)
Wij hebben het ras uitgekozen dat het beste bij onze levensstijl past. Een klein boomertje. Man en kind zijn dol op klein en schattig. Beestje verhaart niet. Je kunt er gerust tien kilometer mee gaan lopen, maar een kwartiertje is ook goed als dat beter uitkomt.
Hij kan alleen blijven voor een paar uurtjes, ik vind een uurtje of zes ongeveer het maximale. In de praktijk is onze hond zelden alleen omdat man en ik min of meer ombeurten werken (en ik nu ook deels thuis).
Puppy cursus volgen is een absolute aanrader als je van huis uit geen honden gewend bent. Dat zou ik dan zelf doen als ik jou was, to.
Ik had dat mooi in gedachten maar de praktijk blijkt anders. Mijn hond is niet geschikt voor ‘zomaar’ oppas. En ook niet voor dagjes uit of de camping. Dus vakantie is ofwel een huis huren en hij kan mee, ofwel naar een pension. Maar een pension 2 weken lang trekt hij niet.

Dagjes weg dan gaat hij naar de dagopvang als het door de week is. Daar gaat hij ook een dag in de week heen als ik een lange dag heb/zodat we beiden afspraken kunnen plannen zonder rekening te houden met.

Familie bezoekjes enz worden ingekort want langer dan een uur of 4 wil ik hem niet alleen laten en mee kan hij niet. Hij is tot z’n eerste jaar in de bench geweest als hij alleen was en s nachts. Daarna los. Maar nu in de puberteit sneuvelt er opeens wel weer eens iets. Niks ernstigs maar een envelop van tafel of een tasje ofzo.


Hij kon prima tot 5 uurtjes ofzo alleen zijn maar door Corona was dat helemaal niet nodig dus moeten we het nu weer opbouwen. Er was altijd iemand. Dus als we nu een uurtje weg gaan weten we nooit helemaal hoe dat gaat. Meestal goed, soms is het drama.

Wat tegenvalt: je moet er áltijd rekening mee houden. Langer op een terras blijven hangen, kan niet want hond is alleen, etentje is leuk en je wilt blijven hangen? Kan niet want hond moet eten en is alleen. Dus je moet plannen.

Zomaar een afspraak qua werk die ingepland wordt: wie laat de hond uit? Dus overleg en plannen. Dat is wel lastig soms en zeker het afleren van langer alleen zijn is ingewikkeld nu. Komt goed maar kost tijd.

Uitslapen is geen optie meer, want sommige honden willen best slapen tot 9 uur maar de mijne vond als pup 6 uur echt laat genoeg en nu als puber maximaal half 8.

Uiteraard kun je een hoop sturen qua ras: een klein gezelschapshondje neem je makkelijker mee op bezoek en vakantie dan een st Bernard en een rottweiler breng je minder makkelijk onder qua oppas als een schattig teckeltje. Een herder is minder geschikt voor een pension en langer alleen zijn dan een bulldog die het allemaal wel best vindt en een Deense dog heeft minder beweging nodig dan een bordercollie.

De ene hond kost je 3 uur per dag, is wat wantrouwig naar vreemden en moet je bezighouden en de andere hond is met 3x 20 minuten wandelen en knuffels en een aai dik tevreden. Al zal geen enkele hond het goed doen op geen uitdaging, alleen 10 minuutjes dezelfde route lopen en verder niks. Elke hond heeft spelletjes, aandacht en training nodig maar bij sommige honden heb je er minder last van als je het niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een labrador. Een echte gezinshond en dol op iedereen en toch ook wel echt mijn hond. Zij is nu bijna 10 alweer, maar gelukkig nog bulten energie en fit en gezond!

Ik laat haar 3x per dag uit. In de ochtend en avond een kort rondje van 15 min. Op de late ochtend, een uur of 11, dan een uur. Voor de rest kan ze hier buiten te kust en te keur. We hebben een héle grote tuin met grasveld en een eigen bos. Dus ze krijgt veel beweging.

Toen ze nog jonger was, onze kinderen ook jonger, en we kleiner (véél kleiner) woonden, liep ik vaker met haar. We hadden nml ook een hele kleine tuin.

Ben met haar naar puppycursus geweest, en later heb ik haar geleerd aan de buggy te lopen; had een haak aan de duwstang waar ik de riem inhaakte.

Iedereen is gek op de hond, man ook. Toch is het mijn hond; ik ben eindverantwoordelijk voor haar, en ze luisterd het allerbest naar mij. Ook naar de anderen maar als ik 'inbreek' met commando's ofzo, dan luisterd ze naar mij. Als we eten aan tafel ligt ze naast mijn stoel.

Ik werk (nog) niet buitenshuis dus qua werk hier geen gesteggel. Wanneer ik ga werken in de toekomst, kan mijn man haar prima verzorgen aangezien hij in eigen bedrijf werkt naast ons huis.

Als we op vakantie gaan past mijn moeder op ons huis en dus ook op hond, kat en konijnen. Vind ze prachtig en ze gaat dan ook naar het bos te wandelen etc. Of te zwemmen met hond.

Als hond ziek is, waak ik. Als hond naar dierenarts moet, ga ik. Als ze een ongelukje in huis heeft, regel ik dat. Voer koop ik enz.

Dus zoals ik zei; hond is van iedereen maar vooral van mij ♡, haha.

Maar ik was ook diegene toen, die zó graag een hond wilde. Mijn man wilde liever wachten ivm klein huis en tuin. Dus vandaar, het is mijn hond.

Afgelopen week leek ze niet fit. Onrustig en zenuwachtig... man vond het maar niks. Is er s'nachts nog uitgeweest om toch even te kijken... ♡

Als we er niet zijn (een dag bijv) heeft ze een hele eigen kamer tot haar beschikking van 30m2 met luik naar buiten. Lekker hondenmand en bench enz...

Gewoon overdag als ik de kinderen haal enz is ze gewoon in dr woonkamer alleen. Ligt dan lekker in mand. Mag niet op de bank en doet dat ook niet. Daar slaapt ze de nachten ook...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hond meer, maar had vroeger een Jack Russell
Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?
Nee, we gingen altijd met het vliegtuig en dat leek ons niet leuk voor de hond. Hond ging dan altijd naar oppas, we kenden een paar verschillende mensen/gezinnen die het altijd leuk vonden om tijdelijk een hond te hebben.

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?
Ik was nog schoolgaand, dus was altijd redelijk op tijd thuis om de hond uit te laten en mijn moeder begon meestal wat later met werken. Ze werd om de 3 (hooguit 4) uur uitgelaten en anders spraken we af met een buurvrouw, die ook een hond had, dat ze haar meenam.

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?
Los in huis, dat leek ons fijner voor de hond en ook veiliger in geval van bijv. brand.

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?
We zochten een kleinere hond omdat we niet heel ruim woonden en omdat dat makkelijker was om mee te nemen: In het ov kon ze in de tas en ze paste in een fietsmandje. Ik denk dat haar formaat het ook makkelijker maakte op een oppas te vinden. Omdat we een actieve, intelligente soort hond zochten kwamen we uit bij een Jack Russell.

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?
Korter dan 4 uur: thuis, langer: oppas

Hoevaak laat je de hond uit?
Om de 3 a 4 uur: in de middag een langere wandeling
Oh en keuze voor het ras: ik wilde graag een herder maar deze kwam toevallig voorbij via het asiel. Achteraf was dat niet zo handig want hij bleek een stuk heftiger dan ingeschat. Waar wij de indruk kregen van een kalme rustige Duitse herder en een heel relaxte Mechelse herder als ouders bleek dat iets anders te liggen en kregen wij een soort tornado met meer werklijn dan ons lief was en daar kun je de theorie van weten maar de praktijk is ehm nogal dynamisch :devil:
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel een ras kiezen op basis van karakter maar je weet niet wat je krijgt. Ik heb jaren border collies gehad en de laatste was een moeilijke. Die kon bijvoorbeeld niet los, kwam gewoon niet terug. Wil buiten achter fietsers en auto’s aan.

Ze hebben allemaal dezelfde opvoeding en cursus gehad maar soms heb je er gewoon 1 tussen die niet wil luisteren.

Je zit tussen de 10 en de 15 jaar vast aan een hond. 3-5 keer per dag uitlaten, geen 5 min maar minstens een half uur. Ook wanneer het regent. Je huis en auto stinkt naar hond.

Wij lieten de hond achter bij een honden pension als we op vakantie gingen. Verder lieten we de hond nooit langer dan 4 uur alleen. Hij kon alleen in de keuken en bijkeuken zijn omdat wij niet wilde dat hij op de bank ging.

Ik vond de puppy tijd altijd het zwaarst. Elk uur uitlaten, veel plas en poep opruimen. Uiteindelijk was het wel waard, want je krijgt er veel liefde voor terug.
Alle reacties Link kopieren
Zeker goed dat je je vantevoren goed inleest en voorbereid!

Hij is nog niet met ons samen mee op vakantie geweest. Ik zou het wel graag willen, maar sinds ik met mijn vriend samen ben hebben we of verre vliegvakanties gedaan, of een roadtrip waarbij we veel van hotel naar hotel hopten, dus dat vonden we niet prettig voor de hond. Hij ging tijdens onze vakanties naar een heel fijn pension, waar de honden ook in een roedel samenleven en we krijgen dan regelmatig updates. Inmiddels stormt hij ook zo kwispelend het pension binnen, dus hij zal het er wel leuk vinden haha.

Nog geen gebruik gemaakt van een hondenuitlaatservice, en ook zeker dit jaar hebben zowel mijn vriend als ik constant thuis gewerkt. Als we ooit weer teruggaan naar het ‘oude’ normaal zou ik op kantoordag en wel een uitlaatservice overwegen of dagjes naar het pension. Onze hond geniet van wandelingen en aandacht en ik merk dat, hoewel hij altijd vrolijk en lief is geweest, hij dit jaar nog meer is opgebloeid.

Hij loopt altijd los in huis.

De hond is samen met mijn vriend in mijn leven gekomen, dus over het ras heb ik niet kunnen meebeslissen 😂

Bij dagjes weg nemen we hem mee voor zover dat kan en anders regelen we oppas. Dit is meestal het pension, maar we hebben ook een vriend met wie hij het heel goed kan vinden en daar kan hij ook heen.

We laten hem 2-3 keer per dag uit. Dit zijn wandelingen van ongeveer drie kwartier. En verder kan hij in de achtertuin rennen. Ook nemen we hem in het weekend mee naar het bos, of naar een andere plek (strand/dijk) waar hij zich lekker uit kan leven.

En hou er rekening mee dat je spulletjes kapot kunnen gaan. Dat sommige hondenrassen gek zijn op (vies) water en dat ze niet altijd na het uitlaten braaf op de deurmat wachten om hun voeten af te laten drogen als ze door de modder hebben gespetterd. Die van ons valt gelukkig nog best mee, maar er zitten ontzettende smeerkezen tussen hoor ik soms haha. En daarnaast is het inderdaad een keuze waar je voor langere tijd aan vast zit. Sommige honden hebben verlatingsangst, dus dan is weggaan om boodschappen te doen soms al een ding en dat zijn dan ook weer dingen waar je mee moet dealen.

Persoonlijk vind ik het wel heel erg leuk dat ik nu een hond in mijn leven heb en ik ben dol op het beestje. Mijn nu smerige auto neem ik dan ook graag voor lief. Maar zelf zou ik geen hond genomen hebben. 40 uur per week op kantoor werken is voor mij gewoon niet te doen met een hond. Maar parttime voor hem zorgen (en zeker in 2020) is prima te doen.
Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?
- NL/BE/DE gaat hij wel mee. Zo niet dan gaat hij naar een goed pension of wordt opgevangen door familie.

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?
- Nee, er is meestal wel iemand thuis als de hond uitgelaten moet worden.

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?
- Ja, de hond loopt gewoon los door het huis (als pup was hij opgesloten in de keuken ivm slopen). Gaat meestal gewoon in z'n mand liggen of op de bank of bij de achterdeur. In de zomer ligt ie ook vaak buiten, vind hij heerlijk.

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?
- Veel inlezen over het ras.

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?
- Hond blijft dan of thuis, gaat mee of er is een oppas. Maar dat laatste komt zelden voor. De hond wordt dan van te voren extra goed uitgelaten zodat hij het grootste gedeelte waarschijnlijk gewoon ergens ligt te slapen. En bij thuiskomst ook meteen weer goed uitlaten.

Hoevaak laat je de hond uit?
3x per dag en soms 4x. Waarvan 2 kortere rondjes van 15-30 minuten en 1x rennen in het bos van minimaal 1 uur.
Jufjoke schreef:
12-12-2020 12:59
De praktische zaken liggen niet alleen bij man. Als er een hond komt, is ook To daar verantwoordelijk voor. Het is een levend wezen, je kunt niet zeggen: jamaar hij is van jou hoor!

Dat kan prima. Of het realistisch is dat de ander alle zorg en gedoe op zich neemt.. Mhaw.. Dat begrijp ik zelf ook wel. ;-)

En dus komt zo'n hond er ook niet hier. Ik vraag me af of TO wel echt een hond wil ook.

Persoonlijk heb ik dus geen zin om een hond aandacht te geven of er mee te gaan lopen. Ever. Als ik het al kon... maar dan ook niet denk ik.

Of zijn/haar kak op te ruimen. Of kosten te hebben voor een pension of altijd wat moeten regelen en rekening houden met een hond bij alles wat je doet of heen gaat. Vakanties, feestjes, verjaardagen ect.
Meeste mensen die ik ken willen ook geen ( andermans) honden in hun huis, niet erg nu tijdens Corona maar wel als normale leven weer opgepakt word. Ook niet leuk voor de hond btw.

Dus geen hond. En snapt zo'n partner wat die aan een ander vraagt terwijl die eigenlijk geen hond wil?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 12-12-2020 14:31
20.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Labrador van 7 jaar:

Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?

Nee, ze blijft bij familie die ook een hond hebben. Als zij niet beschikbaar zijn naar een hondenhotel, maar dat gebeurt zelden.


Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?

Nee, er is altijd iemand (op tijd) thuis om haar uit te laten.


Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?

Gewoon los in huis natuurlijk! Als je je hond op moet sluiten in de bench als je weggaat, is er iets niet goed gegaan in de opvoeding...


Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?

Kort uitgelegd; 'makkelijk' ras, vrij rustig, sociaal, hoeft niet 30 km op een dag te wandelen om energie kwijt te kunnen, wordt niet te groot.


Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?

Ze blijft thuis, ze kan makkelijk een aantal uur alleen zijn.


Hoevaak laat je de hond uit?

Ligt eraan wie er thuis zijn/werken. Gemiddeld genomen ongeveer 4 keer per dag waarvan minstens een lange wandeling per dag van 1-2 uur. Elke dag.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat jullie hond mee op vakantie? Zo niet, waar gaat ie dan heen?
Ja hond gaat mee. Onze oudste vond dat de laatste jaren niet leuk en toen logeerde hij bij mijn moeder. Voor een dagje weg (Efteling oid) springt de buurvrouw in, zoals wij inspringen voor hun hond als ze een dagtochtje maken.

Gebruiken jullie hondenuitlaatservice of iets dergelijks als jullie aan het werken zijn?
De oudste hond ging twee dagen in de week naar de opvang in onze wijk (kleinschalig), nu werk ik minder dus geen opvang meer nodig.

Loopt de hond los in huis, of zit ie in de bench als jullie er niet zijn?
Los

Hoe heb je de keuze voor een ras gemaakt?
Geen rashonden, alleen afgedankte honden. Die kwamen op ons pad

Wat doe je bij dagjes weg? Hond thuis, bij oppas?
Bij buurvrouw, broer, zus of mijn moeder (hebben allen ook honden)

Hoevaak laat je de hond uit?
Vier keer per dag. Ochtendrondje, middagrondje (die duurt een uur, dat is het renuurtje), voor avondeten (het sociale rondje dan is het filelopen met honden) en voor het naar bed gaan.

En eventuele andere praktische zaken die ik niet noem. Ervaringen zijn welkom

Denk aan zaken zoals kosten (DA, cursus, spullen, voer). Tuin (hufterproof of niet? Omheining goed en stevig?) is ook een aandachtspunt. Formaat hond (een kleine hond neem je makkelijker mee dan een grote hond). Het belangrijkste is eigenlijk: heb je naast zin en tijd ook een achterwacht? Uitlaatservice e.d. vind je vaak niet in kleine dorpen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hond van anderhalf jaar. Een herdershond. Het is een soort hulphond voor mijn man, die niet werkt wegens medische klachten. Er is dus 95% van de tijd iemand in huis.

Het eerste jaar hebben we haar in de bench gedaan als we weg moesten voor een afspraak, maar dan waren we max 3 uur van huis. Langer vind ik niet kunnen.
Rond 1 jaar hebben we haar uit de bench gelaten, ook 's nachts, en dat gaat prima, ze sloopt (tot nu toe) niks.

Als we een weekend naar mijn ouders gaan dan nemen we haar mee.

Afgelopen zomer zijn we op vakantie gegaan en ging ze ook mee. We zijn naar een vakantiepark naast een bos gegaan, zodat we konden wandelen.

Als pup moest ze de eerste weken elke 2 a 3 uur naar buiten, ook 's nachts. Hierdoor was ze snel zindelijk. Ik heb de eerste week beneden in de woonkamer geslapen, zodat ik haar hoorde piepen om er even uit te gaan. Na die week heb ik midden in de nacht de wekker gezet. Daarna elke paar dagen de wekker een half uur later tot ze de hele nacht kon ophouden.

Ik ga s ochtends vroeg eruit met de kinderen en laat haar dan even in de achtertuin. Mijn man is meestal rond 09.00 beneden en gaat na zijn ontbijt met haar wandelen. En s middag ook en na het avondeten. Ochtend en avond meestal een half uur en middag 1 tot 1,5 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven