probleem: huren of kopen?

02-08-2010 21:26 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
we zijn er over uit dat we graag willen samenwonen, maar nu zijn we elkaars tegenpolen wat betreft de manier waarop we aan het huis gaan komen.

ik wil huren, mijn vriend wilt kopen.

ik zal even de situatie uitleggen:

ik ben 19 (woon al ruim een jaar alleen in een huurhuisje), ga vanaf september 4 dagen werken en 1 dag naar school. hierbij ga ik ong 650 euro netto verdienen en heb ik een 3 jarig contract, dus niet voor onbepaalde tijd.

mijn vriend is 21, woont thuis en werkt ook 4 dagen per week en gaat 1 dag naar school. hij verdient gemiddeld 1200/1300 euro netto per maand. hij moet tot september 2011 bij zijn huidige werkgever blijven. daar wilt hij dan direct weg en ander werk zoeken.

ik begrijp de voordelen van een koopwoning, het is een investering en je bouwt vermogen op.

nu is het probleem dus dat ik ook graag wil kopen, maar aangezien het nog even duurt voordat mijn vriend ergens een vast contract krijgt, heb ik geen zin om daar op te gaan zitten wachten.

mijn vriend blijft echter volhouden dat als hij ergens solliciteerd dat hij na 2 maanden direct een vast contract krijgt, en anders "eist" hij dat wel. nou ik weet wel beter natuurlijk, dat dat dus niet zomaar gebeurd.

zijn beste vriend heeft een half jaar geleden een 2kamer appartementje van 55m2 gekocht (met hetzelfde salaris). heel leuk huisje, maar niet zo heel groot voor ons samen (vind ik dan).

nu is hij dus helemaal in de ban van kopen.

mijn mening is: waarom niet huren? er staat zoveel leuks te huur, we zijn al ongeveer aan de beurt qua inschrijvingsduur, en je krijgt voor ongeveer hetzelfde geld wat je anders aan hypotheek, ed, zou betalen een groter huurhuisje, voor 500 incl. heb je een leuke 3 kamer van 65m2 (voorbeeldje).

ik zie daar dus alle voordelen van in, ook dat met de mogelijkheid dat het ooit uit mocht gaan, je niet met de *** van een koophuis zit, tuurlijk met huren is het ook vervelend maar is het allemaal wat gemakkelijker.

nu hebben we het er gisteravond nog even over gehad, ik bleef een beetje doorzagen waarom hij nou niet gewoon wilt huren, maar zijn argumenten zijn dus: " huren is weggegooid geld" "met kopen verkoop je je huis ALTIJD (tuurlijk..) met winst en bouw je wat op" ... wat nou als de markt dalijk weer instort en je er geen winst uithaalt? dan was huren dus toch niet zo slecht geweest?

hij zei toen: "nou maar als we gaan huren ga ik dus echt niet behangen enzo, dat is zonde van het geld, want je krijgt er niets voor terug"...

ik kan me hier zo kwaad om maken want dit zijn dus echt opmerkingen die nergens op slaan..

maargoed, dit begint een boekwerk te worden, waar het op neer komt, is dus dat ik de voordelen van een koopwoning absoluut begrijp, maar omdat dit er voorlopig (komende 2 jaar) niet in zit, heb ik geen zin om daar op te wachten zodat we een kleine 2kamer kunnen kopen..

en ik vind het jammer dat hij zo neerbuigend over huren doet, er is helemaal niets mis mee, we zijn nog zo jong, ik ben 19 en hij is 21, we hebben nog alle tijd om een huis te kopen en dan vermogen te gaan opbouwen!

en als iemand denkt, waarom ga je niet in jouw huidige huis samenwonen? mijn huis is erg klein en we vinden het allebij niet geschikt om samen in te wonen, en we willen iets "schoons" waar we samen ons huis van kunnen maken, ik heb hier nu alles roze enzo haha...

maarja nu wilt hij dus met iemand gaan praten die ook de hypotheek heeft verzorgd van zijn beste vriend, die man doet verzekeringen, leningen e.d.

maar ik denk dat dat alleen maar gaat uitkomen op dat kopen het beste is, want de beste man heeft als beroep natuurlijk leningen verkopen.. dus ik denk dat dat ook geen super idee is, wat denken jullie van dit hele verhaal? heb gewoon even behoefte aan de mening van anderen...
Ik denk dat jij gelijk hebt en dat het in jullie geval verstandiger is om eerst een poosje te gaan huren.
Huren!

Stel je voor dat hij of jij over 2 jaar een droombaan vindt, op 100km afstand. Dan willen jullie misschien wel verhuizen. Moet je je huis verkopen. Met verlies, want dan heb je je kosten koper er nog lang niet uit. En het behang ook niet.

Serieus: denkt je vriend dat behang op de muren de waarde verhoogt van een koophuis?

Weet hij wat een term als kosten koper betekent?

Snapt je vriend ook dat als er lekkage is, een kapotte ketel, onderhoud, dat jullie dat allemaal zelf moeten (kunnen) betalen? Ziet hij het zitten om elke twee jaar de buitenkozijnen te schilderen?

Wat zeggen jullie ouders ervan?

Wat denken jullie te kunnen kopen van een luttel bedragje van 1850 netto per maand?
Je bent 19!!! Het is echt geen ramp als je op je 20e nog geen koophuis hebt.

Gewoon eerst kijken hoe het samenwonen bevalt, lekker van het leven en je vrijheid genieten en dan als je allebei iets meer zekerheid (en inkomen hebt) een huis kopen.
/ik zou ook eerst gaan huren, misschien valt het samenwonen alleen al wel heel erg tegen..
Pff... als ik jullie leeftijden zie zou ik zeggen; ga lekker eerst een paar jaar huren. Ik geef je groot gelijk dat je daar op dit moment in je leven de voorkeur aangeeft. Helemaal als je al lang genoeg ingeschreven staat bij de woningbouw. Over het algemeen is dat goedkoper wonen dan een koophuis (of liever gezegd minder lasten voor meer huis).

Dat je nooit verlies draait op een huis is ook niet waar, een huis kopen is duur! Je moet echt een aantal jaar (heb er zelf niet zo heel veel verstand van, maar hoor vaak ongeveer 10 jaar) voordat het je echt je kosten eruit hebt. Bovendien hebben we in het afgelopen jaar gezien dat huizen ook minder waard kunnen worden.

Qua huurhuis, ik zou er ook niet al te veel aan doen, maar een nieuw verfje/behang hoeft ook te wereld niet te kosten. Uiteindelijk investeer je niet (alleen) in je huis om het meer waard te laten maken, maar ook om er prettig in te wonen. Tenminste ik wel...

Ik zou gewoon lekker voor de komende 2 a 3 jaar samenwonen in een huurhuisje, dan verdienen jullie allebei ook wat meer (want klaar met school) en meer zekerheid over contract etc. Ook weten jullie dan in elk geval dat jullie goed met elkaar kunnen samenwonen (lijkt me namelijk ook niet onbelangrijk).

Bovendien zijn jullie maandkosten (als het goed is) dan ook wat lager en kun je alvast wat sparen voor je koophuis.

Over 3 jaar zijn jullie allebei nog steeds super jong, dus je hebt echt alle tijd. Ik zou me trouwens niet laten overhalen door je vriend om te kopen als jij je daar niet goed bij voelt. Het is echt wel een hele grote stap!
Alle argumenten heb je zelf al genoemd: huren dus. Ik kan het echt niet verder aanvullen.
Hij kan eisen wat hij wil, maar zeer weinig mensen krijgen in deze tijd nog een vast contract, en al helemaal niet zo snel.

Dus kopen valt sowieso af.

Ik zeg dus huren. Ook omdat jullie nog zo jong zijn, en wellicht bevalt het samenwonen niet eens, en dan zit je met een koophuis.
wat ben ik blij met de reacties.

nog een struikelpunt wbt kopen;

ik heb geen vast contract de komende 3 jaar dus mijn inkomen word niet eens meegerekend.

zijn beste vriend heeft nu met een inkomen van 1400 euro netto een hyptoheek van 125000 euro op een koophuis van 118000 euro. aangezien mijn vriend en ik vaak op funda ons lekker zitten te maken, en de huizen die we sirieus leuk vinden, pas beginnen rond de 135000 euro, gaat dat feestje dus ook niet gelijk door als hij eindelijk een vast contract heeft...

maarja hoe laat ik hem dat inzien, hij heeft zo een hard pantser om zich heen en daar is nauwlijks doorheen te breken (wbt huren en kopen dan).. misschien is het een tip om hem deze reacties te laten lezen?
Als ik het goed begrijp moet hij dus tot 2011 bij zijn huidige werkgever werken en gaat hij daarna naar iets anders op zoek? Dan is het niet realistisch om te verwachten dat de bank je een hypotheek verstrekt.

In dat geval is het tijd voor een lesje reality check. Lekker meenemen naar een gevestigde bank als de Rabo en laat ze hem maar vertellen dat hij geen hypotheek krijgt (Rabo is ook een strenge bank)
@zima:

ja hij denkt dat als hij daar weg is in sep. 2011 dat als hij ergens anders solliciteerd, gelijk na zn proeftijd een vast contract gaat krijgen, en anders eist hij het wel en gaat hij naar een ander die hem wel gelijk een vast contract geeft...

en dan dus gelijk een huis kan kopen...

sure...
Even wat feiten gepikt van nibud.nl

Een eigen huis

Voordelen

•U bouwt vermogen op. De betaalde hypotheekrente kunt u aftrekken voor de belasting.

•U kunt uw woning helemaal aan uw eigen wensen aanpassen.

•Zolang de rente niet verandert, zijn de hypotheeklasten meestal stabiel.

•Huishoudens met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor een koopsubsidie.

Nadelen

•U bent minder mobiel als u wilt verhuizen.

•De woonlasten kunnen wijzigen wannneer de rente omhoog of omlaag gaat. Die veranderingen zijn van tevoren niet met zekerheid vast te stellen.

•U bent zelf aansprakelijk voor het onderhoud van uw woning.

•U heeft te maken met extra verzekeringen en belastingen: de opstalverzekering en gemeentelijke heffingen.

Een huurwoning

Voordelen

•Als huurder heeft u wettelijke huurbescherming: de verhuurder kan niet zomaar het huurcontract opzeggen.

•Huurders kunnen in aanmerking komen voor huurtoeslag.

•U kunt een huurcontract binnen korte tijd opzeggen en u bent niet afhankelijk van de situatie op de huizenmarkt.

•U bent niet aansprakelijk voor (groot) onderhoud aan de woning. Dit behoort tot de verantwoordelijkheden van de eigenaar/verhuurder.

Nadelen

•U heeft minder vrijheid om wijzigingen in de woning aan te brengen.

•U kunt in een huurwoning geen vermogen opbouwen.

•U heeft vrijwel zeker te maken met een jaarlijkse huurverhoging.

Gezien jullie leeftijd en carrieres zou ik zeker kiezen voor huren..

Woon nu 2,5 jaar in mn huurhuis en vind het heerlijk. Onderhoudskosten zijn voor mn huurbaas en je bent als huurder goed beschermd!!! Okay ik heb wel wat geld in mn woning gestoken qua verf en laminaat maar mocht ik eruit gaan kan de volgende huurder dit laminaat weer overnemen (voor minder maargoed) Ben het eens met het feit dat je verft/opknapt voor je eigen woongenot!
Ik denk dat je ook rustig op hypotheekjacht kunt gaan met hem, dat gaat 'm toch niet worden. Lijkt me beter dat ie daar zo achterkomt dan dat jullie dit uit gaan vechten.
Ik weet niet in welke branche hij werkt, maar ook als de economie aantrekt is dat niet realistisch. En dan zeggen ze dat mijn generatie verwend is...

Zijn er nog anderen mensen die hem een spiegel voor kunnen houden? Want het us nu gewoon niet verstandig voor jullie.
ik weet het vlinder, maar ik zie het niet zitten om nog 1 jaar te moeten wachten totdat hij het inziet (dmv dat hij dus niet gelijk een vast contract zal krijgen en al krijgt hij dat wel, een lage hyotheek kan krijgen)... dan moet ik nog (minimaal) 1 jaar me gaan irriteren aan onze meningsverschillen totdat hij het pas inziet.. maarja soms kan je niet anders..
Huren!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:bamboe91 schreef op 02 augustus 2010 @ 21:46:

maarja hoe laat ik hem dat inzien, hij heeft zo een hard pantser om zich heen en daar is nauwlijks doorheen te breken (wbt huren en kopen dan).. misschien is het een tip om hem deze reacties te laten lezen?

Laat hem een afspraak maken met een hypotheekverstrekker Duidelijk kan het niet.

Verder vind ik dat jij erg verstandig bent! Succes met het overtuigen van je lief
Eens met alle genoemde argumenten. Laat je daarnaast absoluut niet in een te kleine woning praten. Je zit er jaren aan vast als je geen groot verlies wil oplopen en op een gegeven moment word je er gek. Stel dat je op je zeg 26e kinderen zou willen (geen gekke leeftijd ervoor momenteel toch?) kan dat niet omdat je aan dat huis vast zit. Nu is dat nog toekomstmuziek, maar bij de keuze van een huis moet je naar de toekomst kijken. Het ergste scenario is dat jullie zeg 20.000 euro hebben geïnvesteerd (dat is niet veel!) en dat het vervolgens uitgaat. Uiteraard is die kans bij jullie extreem klein :P, maar de statistiek leert dat lang niet iedereen oud wordt met dezelfde partner als op 20-jarige leeftijd (even jullie gemiddelde). Bij een gedwongen verkoop zitten jullie dan nog steeds zonder huis, maar met een dikke restschuld.
Je kunt gewoon een afspraak maken hoor met een hypotheekadviseur, kost niets. Zeker niet omdat een hypotheek er voorlopig toch niet inzit, dan ga je natuurlijk wel dokken . Waar ik woon zitten ze zelfs zowat op iedere hoek van de straat.

Je zou kunnen voorstellen om er eens een adviseur naar te laten kijken. Als hij toch zo graag wil, dan kun je maar beter de mogelijkheden onderzoeken. Voor hem is het alleen een gevoel van willen kopen, hij kent de realiteit wat dat betreft nog niet, dat gevoel kun jij niet bij hem wegnemen. Realiteitszin kan een hypotheekadviseur 'm waarschijnlijk binnen een kwartier aanpraten. En zo niet, dan ga je nog eens naar een ander. Over het algemeen hebben ze prima koffie
Ghehe Vl43inder
Ik voel me opeens heel bejaard.... Toen ik zo oud was, was ik blij dat ik een kamer van 12 m2 kon huren en dat ik daarnaast nog geld had om wat te eten te kopen en een biertje te drinken .

Ik ken geen enkele sector waar mensen meteen een vast contract krijgen. Dan moet het wel een heel wanhopige sector zijn... Als een 19-jarige bij mij een vast contract kwam eisen tijdens zijn proeftijd dan kon ie mooi de boom in.

Ik denk inderdaad dat TO meer realiteitszin heeft dan haar vriend. Al vind ik het wel in haar vriend te prijzen dat hij kennelijk helemaal geen last heeft van bindingsangst...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven