Recyclen bijna alles apart hoe doe jij dat?

24-08-2010 10:57 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en misschien ook wel heren!

Sinds een jaar ben ik bezig met het plastic en glas te scheiden. In het begin eigenlijk alleen als ik er zin in had. Soms gingen ook de kranten nog bij het ''gewone'' afval. Vorig jaar heb ik bakken gekocht en nu gaan het glas en de kranten in zó'n bak. Ik doe het allemaal braaf, zelfs de plastic stukjes van de enveloppen en wat bij de gleuf van een tissuebox zit, gaan er af.

Nu wil ik ook het GFT gaan scheiden, maar dat gaat natuurlijk enorm stinken. Wij hebben geen GFT-bak van de gemeente. Hoe doe jij dat? Steeds een klein bakje/zakje weglopen?

Het glas gooi ik trouwens wel met de wikkel erom weg. Haal jij dat er wel af? Ik spoel het glas wel een beetje schoon met gewoon water. Anders vind ik dat er kosten gemaakt worden met afwasmiddel etc. De plastic deksels haal ik er wel af en die gaan in de plastic bak. De doppen van groentepotjes zijn metaal? die gooi ik bij restafval, de gewone bak dus zeg maar. Blikjes ook, want die schijnen ze dus met een magneet uit het rest afval te vissen.

Hoe verzamelen jullie het plastic? Ik doe het nu steeds in een plastic tas maar is niet echt heel ideaal. Deze loop ik dan steeds weg als hij vol is.

Sinds kort staat er bij de supermarkt bij ons zo'n container waar je je frituurvet in kan gooien. Ideaal! Die gooide we eerst ook in gewone bak.

Nou en in een week heb ik dan aardig wat hopen met gescheiden afval. Wat dan wel weer verkeerd is, is dat we met de auto boodschapen gaan doen. Al die bakken en tas in de auto en alles in de juiste bak gooien.

Ohja nog even over het plastic afval. Ik kreeg een folder van de gemeente wat wel en niet mag. Bij de shampooflessen moet je dat stukje/plaatje waarop zit eraf halen. Doen jullie dat ook? Het lijkt op de zak waar chips in zet zeg maar. Ik doe dat niet omdat die dingen er moeilijk af gaan, maar het schijnt toch niet goed verwerkt te kunnen worden met de hoop plastic.

Denk jij dat ze het afval echt weer op een hoop gooien?

Wat vind jij van recyclen?

Heb jij misschien afval dat je moeilijk te scheiden vindt?

Zo en dan tot slot. Ik wil niet overkomen als een oude zeur tante, want ik ben tenstlotte een jonge meid. Ik vind het een kleine moeite en ben verbaasd hoeveel afval ik eerst gewoon steeds naar de gewone bak bracht.

Recyclen

Totaal aantal stemmen: 21

Ik recycle alles (43%)
Ik recycle wanneer het me uitkomt (33%)
Ik vind het onzin en verspeel mij tijd er niet aan (19%)
Ik kan mezelf wel opvreten als ik zie dat mensen meubels, la (5%)
@Missrabit, De mileustraat is hier het inzamelpunt waar de gemeente alles verzameld. Ik zou bijvoorbeeld ook naar een school kunnen gaan, maar omdat ik geen kinderen heb vind ik dat weer een beetje raar. Ik breng dat scherm dus van de week even naar de milieustraat. Misschien kan je een vuilnisbak gebruiken in je schuur? Bij blokker of markskramer ofzo. Heb je ook nog keuze uit verschillede maten. Ik zit nu te denken om z'n klein afvalbakje te nemen voor de GFT. Alleen nu nog bedenken hoe ik dat allemaal naar beneden ga tillen. GFT en vuilniszakken met overig afval kunnen gelukkig in een container in de straat worden gegooit.

Oh die bak van de ikea is klein, hmm. Las net wel op internet dat een krant bij de GFT mag. Je kan dus een krant op de bodem van een krat/ton oid leggen en daar al je GFT in doen.

Ik zou blij zijn als wij over een tijdje in een gezinswoning wonen. In de schuur of hopelijk garage komen dan ook bakken te staan en gaat het hopelijk wat makkelijker. Net ook de gemeente gemaild over die zakken voor het plastic. Gek dat de enne gemeente het wel heeft en de andere niet. Maarja, dat hou je natuurlijk altijd.
Als ik google op "plastic heroes zakken", kom ik volgende tegen:

Heeft u nieuwe zakken nodig?

Gemeenten regelen zelf de distributie van de zakken.

De meeste gemeenten hebben geregeld dat de zakken op een aantal centrale punten beschikbaar zijn. Deze locaties kunt u bijvoorbeeld vinden op de gemeentelijke website, in de lokale kranten en andere gemeentelijke informatiebronnen. Het is dus niet mogelijk om via deze site nieuwe zakken te bestellen of aan te vragen. "

Dus even kijken op de site van je gemeente, of google op naam v je gemeente en "zakken plastic heroes", oid. Dan moet het toch lukken.
Computer says nooooo
Theezakje weggooien: Papieren zakje en label bij oud papier, thee in de bio-bak, nietje bij oud ijzer, touwtje in de voddenbak.

@Summer, haha mijn gemeente heeft in 2008 te grote zakken verstrekt, die niet in de container gingen. Wat daarna gebeurd is kan ik niks over vinden. Op de site zelf staat netjes waar je welke afval kan deponeren, maar over zakken staat helaas niks. Dat zal je dus denk niet krijgen bij ons. Nouja, voorlopig gaat het in de winkeltasjes ook wel.

@Pepermint, ik ga eens kijken voor de Dimpa. Til jij dan dat ding mee naar de afvalcontainers? Of moet het toch weer in een andere tas om het weg te brengen?
quote:missrabbit schreef op 24 augustus 2010 @ 14:38:

Wat is de mileustraat?

En de iemand zegt dat je die plastic heros zakken kan halen bij de supermarkt klopt dat? Ik ben er al een tijd naaar op zoek en bij het gemeente huis hebben ze ze niet. Het plastic wordt bij ons 1 keer per maand opgehaald maar het moet dus wel in een doorzichtige plastic zak.

Milieustraat, de afvalverwerking van de gemeente. Kun je alles heen brengen, sommige dingen tegen betaling. Zal in elke gemeente weer anders genoemd worden.

De plastic zakken kun je hier bij alle supermarkten kosteloos afhalen.
.
Nee, hier wordt hij niet vies. Ik laat namelijk de deksel op de potten en spoel ze schoon. Mocht er toch viezigheid in komen is het niet erg, het is zo schoon te maken.

En ja, ik neem gewoon de tas mee naar de winkel. Ze kunnen namelijk los en hebben zelfs handvaten! Scheelt natuurlijk ook wel dat de winkel hier maar 300 meter lopen vandaan is.

Trouwens zo klein is hij niet, er kunnen in de grote tas zo'n 20 petflessen. Is voor ons 2en wel genoeg voor de hele maand. Alleen het oud papier moet 2 keer in de maand geleegd worden, de rest 1 keer per maand.
Ik ga ook maar eens proberen plastic te scheiden.

Hier verderop staat nl zo een bak.

Moet ik het dan eert afwassen?

Papier,glas en batterijen bracht ik al appart weg.

Plastic is idd heel veel zoals ik al las alles uit de badkamer en schoonmaakflessen.
quote:nikki_28 schreef op 25 augustus 2010 @ 20:07:

Ik ga ook maar eens proberen plastic te scheiden.

Hier verderop staat nl zo een bak.

Moet ik het dan eert afwassen?

Papier,glas en batterijen bracht ik al appart weg.

Plastic is idd heel veel zoals ik al las alles uit de badkamer en schoonmaakflessen.En alle (onnodige) verpakkingsmaterialen van eten... Damn, sinds we het plastic kunnen scheiden, sta ik pas versteld over hóe veel dat wel niet is...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Wij scheiden papier, glas en batterijen. Plastic dopjes van zuivelpakken spaar ik voor een goed doel. Kleding gaat naar de kledingbak. Ik wil ook nog graag een compostbak in de tuin. GFT wordt hier niet appart ingezameld. En zakken/bakken voor plastic heb ik ook nog niet gezien.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik scheid overigens plastic en glas omdat de grijze container anders zo vol is. Wij hebben een grote en een kleine container voor 5 personen, die is anders binnnen no time vol.

Ik heb gewoon een plastic zak waar ik plastic flessen en verpakkingen in mik, die breng ik om de 2-3 dagen weg. Net als glas. Maar ik heb eigenlijk alleen glas als ik aan de zuip ben (en dan ook meteen een vuilniszak vol....hehe)

O en toen ik verhuisd ben heb ik zo'n 8 zakken kleding in de Humana bakken gemikt.
Ik spoel de jerrycans van de melk en vleesverpakkingen en dergelijke even om voordat ik ze in de Plastic Hero zak gooi. Anders gaat 't wel snel stinken.

Plastic afval is veel hoor, zakje van de sla, de aardappels, boterkuipjes, bakjes van toetjes, alles uit de badkamer, hier telt het aardig op.

Inmiddels duurt het weken voordat we (2 personen) een vuilniszak volhebben.
Heupje:

Ik hoop dat mensen in je omgeving je als voorbeeld gaan zien van hoe het moet, chapeau!

Hier scheiden we:

- papier -> grote kliko, wordt 2x per maand opgehaald

- glas -> brengen we zelf weg

- plastic, blik, "Packungen" -> gele zakken worden verstrekt en eens per 2 weken opgehaald

- oude huisraad etc -> 2x per jaar aan straat, s'avonds komen "de polen" en ijzerboeren scharrelen voor de bruikbare spullen, de rest wordt de volgende dag door de gemeente opgehaald

- schoenen, kleding, beddengoed, gordijnen, etc -> 2x per jaar krijgen we een emmer voor de deur 'gesmeten' waar we dat in kunnen doen, wordt een paar dagen later weer opgehaald

- groenafval; grote dingen kan je 2x per jaar aan straat leggen, wordt gehaald door de gemeente (die het verwerkt tot compost) Wij leggen het meestal gewoon op onze eigen houtwal in de tuin; de houtwal is nu zo'n 15m breed, 2 m hoog en 1,5 dik )

- gft afval uit de keuken; op de compostbakken (we hebben er 3 in de tuin)

- chemisch afval wordt hier niet opgehaald maar kan je wegbrengen (doen we dus ook)

-restafval: in de kleine kliko, deze is de helft van een NL kleine groene kliko -> wordt eens per 2 weken opgehaald en bij goed afval scheiden hebben we zelfs ruimte over
@Garden,

Haha, grappig. Nou ik doe het met alle liefde en het is een kleine moeite. Als iedereen het zo doen zo de wereld een stuk schoner zijn en is het allemaal makkelijker te verwerken.

@ iedereen,

Ik ben toch verbaasd dat de gemeente niet meer reclame maakt over waar je afval te brengen. Las op hun site wel dat ze het GFT naar een bedrijf hier in de buurt brengen die er compost van maken.

En ja het plastic echt heel veel! De laatste tijd loop ik halve afvalzakken naar de container voor restafval. Normaal hebben we met zijn tweeen wel 1 a 2 zaken in de week. Nu zonder het plastic moet ik dus met een halve stinkzak zeker eens in de week lopen. Het stinkt dus omdat het te lang staat, maar als de zak niet vol is vind ik het ergens ook weer zonde, maarja loop hem dan wel weg.

Ik spoel glas wel even schoon, maar laat de etiketten er wel aan. De doppen gaan bij het rest afval.

Plastic spoel ik niet schoon. De melkkannen hebben een plastice dop, dus die kannen maak ik plat en draai de dop dan weer dicht. Zelfde met de grote flessen van vloeibaar wasmiddel. (Schijnt trouwens ook slecht te zijn voor het milieu)

De schalen van vlees wil ik nog wel eens afspoelen als er nog bloed in ligt. Of ik doe ze in een plastic tasje en knoop deze goed dicht.
Ja, plastic is een heel groot deel van je afval. Hier in Duitsland wordt het al jaren gesorteerd. Vorig jaar is het geintroduceerd in mijn voormalige woonplaats, waar mijn moeder dus nog woont. En zij was er ook zo verbaasd over hoeveel plastic er eigenlijk in je afval zit.

En ik stoor me altijd aan mensen in mijn omgeving die geen afval scheiden Mijn man heeft er ook wel eens een handje van om niet te scheiden, zoo leip word ik daar van

Heeft ie bv alle rotzooi uit de auto verzameld (zakdoeken, snoepzakjes, ijspapiertjes, etc) en mikt ie het allemaal in de rest-afval-bak. Grrr zoek dat dan gewoon gelijk uit en mik plastic apart!
Glas gaat over het algemeen wel apart, en dan houdt het wel zo'n beetje op. Ja, en batterijen natuurlijk ook. Plastic en oudpapier niet.

Niet dat ik het onzin vind, maar ik zou niet weten waar ik de ruimte vandaan zou moeten halen om alles op te slaan.
.
Ja, Fleur, dat begrijp ik ook wel hoor, ivm ruimte. Heb zelf ook op een flat gewoond bv waar dat niet zo goed kon als ik wel zou willen. Hier hebben we genoeg ruimte, dus kan het ook makkelijk.
Niet alles gelezen, maar houden jullie Nespresso cups ook apart? Die kun je ook recyclen en bij een Nespresso shop inleveren. Die heb ik alleen niet in de buurt .
Er was ooit een forummer die idd de etiketten van de flessen losweekte en lege pakken melk uitspoelde. Vond ze een kleine moeite. Dat ik dat geen kleine moeite vond, vond ze maar belachelijk.

Ik denk dat de heer haar rijkelijk beloond, rentmeesterschap enzo.
Mariesophie; hier zouden ze bij het plastic inmogen.....maar in NL niet, of wel?

Etiketten losweken doe ik niet, pakken uitspoelen wel (dwz, de dingen die kunnen gaan stinken, zoals dus melkpakken, vleesschaaltjes/zakjes, etc. Even onder de kraan en klaar).
@Garden_of_Sarah, Nespresso cups mogen hier niet bij het plastic.
quote:mariesophie schreef op 26 augustus 2010 @ 17:32:

Niet alles gelezen, maar houden jullie Nespresso cups ook apart? Die kun je ook recyclen en bij een Nespresso shop inleveren. Die heb ik alleen niet in de buurt .Hoi MarieSophie, je kunt ze ook naar een antwoordnummer opsturen, deze tip gaf iemand een tijd geleden op het nespresso cups topic. Moet je even op hun site kijken.
@nogeensdan, je kunt de gebruikte capsules terugsturen naar Nespresso.

Nespresso Nederland

t.a.v. Afdeling Recycling Capsules

o.v.v. lidnummer en naam

Antwoordnummer 53233

3454 ZV DE MEERN

Dit bedoel ik.

Ik denk trouwens dat ze nergens bij het plastic afval mogen aangezien er metaal inzit. Een chipszak mag ook niet bij 't plastic afval.
Ik heb het opsturen zelf nooit gedaan.

Mijn man gooit ze in de vuilnisbak, en ik ga ze er niet uitvissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven