Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
quote:kabouterpuntmuts schreef op 15 oktober 2012 @ 12:22:

Hoi allemaal, bedankt voor de felicitaties!

Ben ook erg blij! Heb 9 november mijn TTT (duurt nogal hier, wachtlijsten zijn eindeloos), dan gaan we zien hoe het ervoor staat.

Ik heb nu geloof ik 20 lessen gehad (ik heb elke week 4 uur les), maar ik heb heel sterk het gevoel dat ik er nog steeds niks van bak. Oke, invoegen en parkeren gaan echt nog niet zo goed, dat weet ik, maar mijn rijinstructeur is dan ook zo kritisch op afslaan enzo en dan zegt ie: "Je moet wel kijken als je afslaat!" Maar dan HEB ik gekeken. En van die kleine dingetjes als dat ik dan iemand voor laat gaan omdat hij over een zebrapad FIETST maar dan heeft hij eigenlijk geen voorrang. Maar dan denk ik: wat boeit dat nou, is toch aardig?

Niet voor degene die achter je rijdt. Niet alleen moet hij dan op je

wachten maar als hij niet verwacht dat je gaat stoppen voor een fietser schrikt hij zich ook nog eens een ongeluk.

Nouja en het is in Amsterdam hier gewoon ZO druk, soms dan kom je er nauwelijks door heen en dan word ik zo chagrijnig van de hele tijd optrekken en afremmen.

Maar ja, ik vind rijles eigenlijk ook helemaal niet leuk. Ik hoop dat ik autorijden zelf een beetje leuk ga vinden, maar ik vind het tot nu toe alleen maar ontzettend vermoeiend. En het kost ook zoveel tijd.

Hopen dat ik hem snel heb en dan ga ik voorlopig juist NIET meer autorijden denk ik heb het echt helemaal gehad met die rotauto.

Oke, sorry, genoeg geklaagd, donderdag hoef ik pas weer
@ Ruza: nee dat snap ik, maar er reed niemand achter me toen, dus dat was niet echt een probleem.

En ik weet heus wel dat ik sommige dingen nog niet kan hoor, maar als ik soms zie wat anderen voor capriolen uithalen in de auto denk ik: eigenlijk rij ik best wel netjes
Ja ok. Maar ik zou dat soort grappen nooit doen tijdens lessen en al helemaal niet tijdens het examen. Je examinator kan dat interpreteren als het niet begrijpen van de verkeersregels.

Ik zou iedereen aanraden zich in het begin strak aan regels en routine te houden. Als je eenmaal goed zelfstandig kunt rijden kun je dingen langzaam een beetje aanpassen. Tot die tijd, gewoon doen zoals "het hoort"
Summerdee, wanneer is je examen?

Mijn afgelopen twee lessen gingen redelijk. Ik moest ook achteruit in een vak. Nog niet geweldig maar er zit wel verbetering in. Weer hebben besloten even te blijven rijden op navigatie, geeft mij meer rust. Verder is het nog steeds vermoeiend.
Kabouterpuntmuts: probeer vooral gewoon netjes volgens de regels te rijden, anders val je echt door de mand bij je examen.

Klaproos: een bètablokker werkt prima hoor om rustig te worden, maar ik zou dat idd wel goed uitproberen. Ik ben een x gezakt met dat spul maar merkt wel dat ik stuk rustiger was. De keer dat ik slaagde had ik ingenomen, maar omdat we te laat waren en op de verkeerde lokatie (kut rijschool) heb ik nog een tweede ingenomen vlak voor het examen, ik was zo verdoofd daardoor dat ik super rustig en netjes reed. En toen dus gehaald :-D wel een keer een lesje ervoor testen of het je rijvaardigheid niet beïnvloed.
@ Ruza: nee ik snap echt wel wat je bedoelt, maar ik vind het gewoon vermoeiend om steeds het net-niet goed te doen.

Dat je denkt: ach ik ben aardig, ik laat die fietser voorgaan en dat je dan een preek krijgt omdat het geen verkeersregel is.

Ik heb er gewoon weinig geduld voor merk ik, en ik snap wel dat het me niet verder gaat helpen voor dat examen, maar beter dat ik daarom even hier stoom afblaas dan in de auto toch?

Iig ben ik gewoon niet echt enthousiast tot nu toe over rijden. Iedereen deed er altijd zo lyrisch over, dat autorijden zo leuk was. Ik vind het voornamelijk een hoop tijd en moeite terwijl ik met de trein ergens naartoe eigenlijk veel chiller vind.

Maar goed, misschien wordt dat nog wel anders.

Even volhouden, zonde om nu te stoppen natuurlijk.
Soppie, we plannen na de herfstvakantie een datum.. ik gok eind november ergens! Spannend hoor .

Zometeen weer een uur les.
Ik vroeg me af hoeveel lessen iedereen inmiddels heeft gehad?

En heb je het idee dat je al veel kan/zeker rijdt nav de hoeveelheid lessen die je hebt gehad?

Ik heb inmiddels 37 lessen gehad,maar heb het idee dat ik nog een lange weg te gaan heb.... Heb er nog steeds geen goed gevoel bij.

Groetjes Woman2012
quote:kabouterpuntmuts schreef op 15 oktober 2012 @ 12:22:

En van die kleine dingetjes als dat ik dan iemand voor laat gaan omdat hij over een zebrapad FIETST maar dan heeft hij eigenlijk geen voorrang. Maar dan denk ik: wat boeit dat nou, is toch aardig?

Als je dat soort dingen op je examen doet dan is de kans groot dat je nog een keertje mag terugkomen.

Mijn instructeur zei altijd: Je mag aardig zijn voor andere weggebruikers als je je rijbewijs hebt. Tot die tijd strikt alle regeltjes opvolgen.
quote:woman2012 schreef op 18 oktober 2012 @ 11:12:

Ik vroeg me af hoeveel lessen iedereen inmiddels heeft gehad?

En heb je het idee dat je al veel kan/zeker rijdt nav de hoeveelheid lessen die je hebt gehad?

Ik heb inmiddels 37 lessen gehad,maar heb het idee dat ik nog een lange weg te gaan heb.... Heb er nog steeds geen goed gevoel bij.

Groetjes Woman2012

Ongeveer 40 en nu sinds ik mijn rijbewijs heb (week of 3) merk ik pas dat ik met de dag beter ga rijden en zelfverzekerder ben.

Als je jezelf veilig door het verkeer kan loodsen dan heeft een examinator weinig op te merken. Autorijden leer je pas als je je rijbewijs hebt.
Hadden jullie trouwens ook in het begin dat het lijkt alsof al het overige verkeer extra goed op je let alsof ze weten dat je net je rijbewijs hebt?
quote:muloza schreef op 18 oktober 2012 @ 14:04:

[...]

Ongeveer 40 en nu sinds ik mijn rijbewijs heb (week of 3) merk ik pas dat ik met de dag beter ga rijden en zelfverzekerder ben.

Als je jezelf veilig door het verkeer kan loodsen dan heeft een examinator weinig op te merken. Autorijden leer je pas als je je rijbewijs hebt.

Dan heb jij redelijk snel je rijbewijs gehaald!

Lekker hoor!
Ik heb nu 27 lessen gehad en we gaan de volgende les mijn examen plannen.. ik heb een pakket van 30 lessen, daar komen misschien nog 2/3 lessen bij.

Nu eerst lekker met vakantie!
quote:SummerDee schreef op 18 oktober 2012 @ 21:02:

Ik heb nu 27 lessen gehad en we gaan de volgende les mijn examen plannen.. ik heb een pakket van 30 lessen, daar komen misschien nog 2/3 lessen bij.

Nu eerst lekker met vakantie!

Dat klinkt ook goed!

Ik heb trouwens lessen van 50 minuten.

Hebben de meeste dat hier of meer 60/90 minuten?

Ik hoop binnenkort wat meer blokuren te rijden,dan kan je toch net even wat meer doen!En gaat het allemaal wat sneller met lessen!
Ik had altijd 2x60 minuten.
In totaal 47 lessen gehad en 2 examens
Hoi allemaal!

Hoe is het hier? Voor wie het vroeg: ik ben nu bij les 25 en heb wel het idee dat het redelijk goed gaat - behalve parkeren - en krijg ook nog maar heel weinig commentaar en gisteren zei m'n rijinstructeur: je gaat goed, als je zo doorgaat ga ik je examen inboeken.

En ik heb nog niet eens m'n TTT gehad, 9 november, maar die wacht hij natuurlijk sowieso even af.

Ik ben nu alleen al doodzenuwachtig voor m'n TTT... Volgens mij vergeet ik accuut hoe autorijden moet, want ik kan echt niet tegen dat soort stress. Dus ik heb m'n mindfulness ontspanningscd'tjes maar vast weer bij elkaar gezocht in de hoop dat ik een beetje zen ben tegen de tijd dat ik m'n TTT heb.

En dan het parkeren, dat is wel echt nog een probleem. Ik KAN het opzich wel, maar om de een of andere reden als mijn instructeur zegt: ga hier ergens in de straat maar parkeren, dan klap ik helemaal dicht. Dan denk ik: shit, parkeren. Dat kan ik helemaal niet. Waar zal ik gaan staan, kan ik beter die plaats of die, zal ik nog maar een rondje rijden.. Ik krijg echt een soort black out.

En als mijn rij-instructeur dan op de rem trapt en zegt: oke, wat ga je eerst bedenken nu? Dan komt het allemaal weer boven en dan gaat het eigenlijk, maar ik weet niet, parkeren leidt echt tot paniek ofzo. Heel irritant. Mijn vriend zei dat ik anders maar met hem of mijn moeder samen op een verlaten parkeerplaats gewoon moet gaan vakparkeren zodat ik er een beetje vertrouwen in krijg, dat ik het ook zonder mijn instructeur z'n hulp kan zeg maar.

Maar ik weet niet of ik dat wel durf. Ik bedoel, dan rijdt m'n vriend of moeder er natuurlijk heen, want ik ga niet rijden door de stad zonder rijbewijs, maar toch, ook op die parkeerplaats mag dan natuurlijk eigenlijk niet en straks maak ik schade (iemand doodrijden zal wel meevallen als je stapvoets rolt op een parkeerplaats, maar goed, je weet nooit wat er gebeurt).

Dus, ik zit helemaal in de stress vanwege dat STOMME parkeren. Nou hoor ik van meer mensen dat ze daarvan in de stress schieten en dat ze na hun rij-examen niet meer weten hoe het ook al weer moet. Mijn rij-instructeur zei ook dat als ik eenmaal m'n rijbewijs heb, ik een jaar moet gaan rijden en dan nog een keer moet komen lessen bij hem, en dan nog een keer parkeren doornemen. Hij zegt: dan verleer je het nooit meer, want dan ben je zo gewend aan de auto en dan komt het nog een keer allemaal boven.

Voor iemand die in Amsterdam centrum woont misschien geen slecht idee, want parkeerplaatsen zijn hier niet dat je zegt, ehm... extra ruim zeg maar.

Hoe gaat het bij jullie andere afrijders? Ruza, ik zag dat je gestopt bent met roken, wat goed! Nou ff doorbijten:)
@kabouterpuntmuts:

Ik zou niet zonder rijbewijs gaan oefenen op een parkeerterrein, er zal inderdaad maar iets gebeuren.

Gewoon tegen je instructeur zeggen dat je extra wil oefenen op parkeren. Desnoods een aantal lessen. Daar betaal je voor.
inderdaad kabouterpuntmuts gewoon aangeven dat je dat nog wil oefenen bij je instructeur. Zeker in amsterdam is het super handig als je dat kan.

ik vond het altijd lastig om een goed punt te vinden om te keren enzo. Als we dan ergens een straat inreden en hij zei ga hier maar ergens keren dan vind ik het lastig om te weten wat ik moet doen en toen hebben we dat veel geoefend en nu gaat het stukken beter.

ik hoop over een maandje examen te doen
Het beste is idd om gewoon aan te geven dat je wat meer wilt oefenen.

Zelf op een parkeerterein zou ik niet doen, tenzij je er een kunt vinden die helemaal leeg is en het ergste wat je kan overkomen is dat je bij jezelf schade maakt.
Vorige week voor het eerst nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald gereden. Het was een test rit, want heb een auto gekocht. Spannend!! Het was wel benzine, dus de motor is een paar afgeslagen in de 1 ha ha. Maar over het algemeen ging het goed. Ik was wel zenuwachtig. OVer 2 weken kan ik de auto ophalen en dan kan het echte rijden beginnen!
Wat leuk Chipper! Wat voor iets heb je gekocht?

Ik merk wel dat ik het erg jammer vind dat ik nu zo weinig rijd. We hebben zelf geen auto en van vrienden kan ik er ook geen lenen. Ik mag wel in de auto's van mijn ouders rijden maar omdat ze ver weg wonen, ben ik daar niet zo vaak.

En nu wilde ik een auto huren voor een uitje in november.. Het ging met inschrijven via een website en ik had alle voorwaarden doorgelezen, me ingeschreven met allerlei gegevens en op het allerlaatste moment bij het reserveren, zag ik ineens ergens staan dat je mag pas huren als je je rijbewijs minimaal een jaar hebt. Dat vond ik wel erg balen. Nu is het voor dat uitje niet zo'n punt want mijn vriend gaat mee en dan reserveert hij de auto wel, maar ik vond het gewoon een beetje stom.
Nee ik vind op een parkeerplaats ook echt eng. Gisteren rijles gehad en parkeren was nog steeds drama maar gelukkig heeft mijn rijinstructeur me iets gerustgesteld.

Hij zei dat als ik gewoon mijn straatjekeren--opdrachten achteruit doe, dat ik dan vooruit mag inparkeren, want er zijn schuine vakken bij het CBR bij ons.

Anders vragen ze je of je achteruit wil parkeren. Hij zegt dat ik zo alsnog mijn bijzondere verrichtingen kan halen 9 november en dat haalt wel iets de druk van de ketel. Dan heb ik daarna nog wat meer tijd.

Straatjekeren ben ik namelijk wel heel goed in en sterker nog, als ik moet keren in een vak dan parkeer ik altijd kaarsrecht in alvorens ik weer uitrij. Het is gewoon het hele idee van parkeren, dat me een soort mental block geeft.

Kan eraan liggen dat ik bij een vriendin in de auto zat die NET haar rijbewijs had vorig jaar en die ging parkeren en die reed toen eerst achteruit tegen de bumper van de andere auto aan en daarna vooruit ook nog tegen de auto voor haar.

Misschien dat ik daarom zo panisch ervan wordt.

Die link had ik zelf nog niet gelegd, maar misschien eens aan mijn rij-instructeur voorleggen. Voor volgende week heb ik wel extra lessen (1x2 uur extra) voor het parkeren en dan GA ik het gewoon kunnen, want HOE moeilijk kan het nou zijn?

Chipper, gefeliciteerd met je eerste auto! Spannend

Miriammmm: wat stom, van die regels. Ik las dat inderdaad ook toen ik een boedelbak wou huren laatst met mijn vriend (gelukkig heeft vriend wel keurig netjes zijn rijbewijs op zijn achttiende gehaald, dus hij heeft 'm al 9 jaar, dus we zullen nooit een probleem hebben, maar lijkt me toch stom dat iemand anders dan 'garant' voor je moet staan).

Hoe gaat het verder met de lessers en examens enzo?

Oh en wat wel heel leuk is: als ik mijn rijbewijs eenmaal heb (en dat moet als het goed is voor de kerst zijn), dan ga ik met vriendlief op vakantie (met de auto) om even te oefenen en daarnaast mag ik dan in de oldtimer van mijn opa rijden. Mijn opa is overleden en die auto wordt nu verkocht, maar zolang hij nog niet verkocht is mag iedereen die wil er een ritje in maken. Dat zou wel echt GAAF zijn dus extra motivatie om zo snel mogelijk mijn rijbewijs te hebben, want straks is die oldtimer verkocht :(

Nouja, nu weer studeren want ik heb tentamens :( en die ik maandag had ging al bar slecht helaas.
Hallo allemaal,

Ik weet niet of jullie me nog kennen, maar ik wil toch even zeggen dat ik in 1x ben geslaagd voor mijn rijbewijs! :D.
What you do today, can improve all your tomorrows.
quote:flower_ schreef op 29 oktober 2012 @ 12:26:

Hallo allemaal,

Ik weet niet of jullie me nog kennen, maar ik wil toch even zeggen dat ik in 1x ben geslaagd voor mijn rijbewijs! :D.

Gefelicteerd!

Heb wat berichtjes van je teruggelezen in deze topic en ik herken mezelf daar nu heel erg in.Er is nog hoop voor me dus aangezien je in 1x geslaagd bent,goed hoor! :-)

Hoeveel lessen heb je uiteindelijk gehad?

Groetjes Woman2012

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven