Rolluik aan de binnenkant van dakraam
vrijdag 27 augustus 2010 om 18:22
Door de kasten die wij in onze slaapkamer hebben staan, kunnen we niet anders dan ons bed onder het schuine dak zetten. Daardoor staat het bed precies onder een dakraam. In het dakraam zit een luxaflex die ervoor zorgt dat de zon buiten blijft en het 's nachts donker is in de kamer. Het probleem is dat het behoorlijk tocht. In de 8 jaar dat we nu zo slapen, heb ik van alles geprobeerd. Een omgekeerd rolgordijn, dat we 's avonds naar boven trokken en aan twee haken bevestigden. Dit rolgordijn had minimaal de breedte van ons bed, waardoor je niet op de tocht lag. Sinds een paar jaar hangen er gordijnen die achter het bed verdwijnen. Die hangen ook over de hele breedte van het bed. Maar ik vind het van die stofnesten en bovendien lijkt het net alsof we in een tent slapen zo. Nu vroeg ik mij af of jullie een oplossing weten om de tocht buiten te houden (dat zal dan minimaal zo groot moeten zijn als de "uitsnede" van het dakraam om het goed af te sluiten). Zelf denk ik aan soort rolluik aan de binnenkant. Volgens mij bestaan ze zelfs met de combinatie luik/vliegenhor.
Heeft iemand dit of een andere oplossing?
Heeft iemand dit of een andere oplossing?
vrijdag 27 augustus 2010 om 19:25
Een dakraam hoort niet te tochten... Dan is het niet goed geïsoleerd. Hoe is de overgang tussen het kozijn en het dak afgewerkt? Zit daar een houten aftimmering ofzo?
Als je met je hand rand langs het raam, langs het kozijn en langs de aftimmering gaat kan je wel voelen waar de tocht vandaan komt. Als het bij de aftimmering vandaan komt, kan het zijn dat de isolatie tussen het kozijn en het dak niet goed is. Haal dan de aftimmering er eens voorzichtig af. Een bus purschuim doet wonderen als daar het probleem zit.
Als je met je hand rand langs het raam, langs het kozijn en langs de aftimmering gaat kan je wel voelen waar de tocht vandaan komt. Als het bij de aftimmering vandaan komt, kan het zijn dat de isolatie tussen het kozijn en het dak niet goed is. Haal dan de aftimmering er eens voorzichtig af. Een bus purschuim doet wonderen als daar het probleem zit.