Samenwonen en alles wat daarbij komt..

25-09-2009 21:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een appartement bekeken en het is vrijwel zeker dat we daar gaan wonen. Spannend, want het is voor ons beide de eerste keer. Aan de andere kant heeft hij 4,5 maand bij me ingewoond.. Je kunt wel zeggen dat ik erg blij ben dat we wat hebben gevonden!

Zoals ik al zei, is dit voor ons beide de eerste keer. Wat zijn dingen waar we absoluut op moeten letten? Tips & tricks zijn van harte welkom!

Dingen als: welke energiemaatschappij is het goedkoopst, welke verzekering moeten we niet vergeten af te sluiten, hoe zo goedkoop mogelijk maar wel stijlvol inrichten enzovoorts..

Daarnaast vraag ik me het volgende af: ik heb een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering lopen, moet ik deze stopzetten en dat we dit gezamenlijk afsluiten, of hoef ik alleen wijzigingen door te geven?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
allereerst gefeliciteerd. leuk.

let op als je een contract bij een energieleverancier afsluit. vraag goed door per wanneer het ingaat en hoelang het contract duurt. als er eenmaal aan vast zit, kom je er niet gemakkelijk vanaf. ik heb zelf een dergelijke ervaring met de nederlandse energiemaatschappij. dus let op en lees de kleine lettertjes, anders naaien ze je een oor aan.
Tik even op alle tegels (keuken en badkamer), als je een vreemd geluid (hol, anders dan alle andere tegels) hoort, naar laten kijken! Bij ons was alles lek dus wij hebben en schimmel en 2 verbouwingen gehad in een half jaar tijd. Daar hebben we van geleerd.

Loop zowiezo het hele huis door en schrijf alles op. Mocht je huren, heb je geloof ik 4 weken om reparaties door te geven. Daarna mag natuurlijk ook nog maar dan proberen ze alles in 1 keer te fixen.

En van die verzekeringen zou ik even je verzekering bellen met je vraag. Daar heb ik geen idee van, dat doet mijn adviseur allemaal regelen.

Geniet ervan!
Helemaal leuk!

Wat tips:

- samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap!

- overleg van te voren met je vriendhoe jullie het financieel gaan regelen. Nemen jullie een gezamenlijke rekening naast jullie eigen rekening waar jullie een bedrag naar inkomen op storten, of hetzelfde bedrag? Of heffen jullie je eigen rekening op om 1 gezamenlijke rekening te openen?

- Schrijf je in als elkaars partner bij je Pensioenfonds (dat kan alleen als je een samenlevingscontract hebt). Als één van jullie overlijdt heeft de ander recht op het pensioen van de partner. Volgens mij hoeft je dit niet te doen als je getrouwd bent of als je geregistreerd partnerschap hebt, dan geldt het al automatisch)

- Verzekeringen: veel maatschappijen hebben pakketkorteing, d.w.z dat je korting krijgt als je meer verzekeringen bij dezelfde maatschappij hebt (auto, inboedeling e.d.)

- Ik weet niet of jullie een nieuwe keuken moeten plaatsen in jullie huis, maar daarop is veel af te dingen.

- verder tips om de inrichting goedkoop te houden: zelf doen (verven, behangen, laminaat leggen), aanbiedngen in de gaten houden, kwaliteit basisproducten kopen die langer meekunnen, leuke ideeën opdoen bij de Ikea (of op hen site) of bij andere woonwinkels, neem meubels in een neutrale kleur zodat je met assecoires kunt variëren.

Succes!
Wow, dat zijn veel tips, bedankt allen!

We nemen een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, waar we een spaarrekening aan koppelen voor grotere onvoorziene kosten. Dat gaat vermoedelijk naar draagkracht, maar dat is momenteel ongeveer gelijk.

We zijn beiden nog erg jong, dus ik vraag me af of het Pensioenfonds wel een goed idee is.

Hoe zit het trouwens met het samenlevingscontract, in verband met huursubsidie?

We hoeven gelukkig vrijwel niet te klussen! Muren zien er goed uit, vloer ziet er goed uit en de vorige eigenaar laat zelfs de gordijnen en lamellen hangen. Ideaal!
Goedkoop voor meubels is uiteraard de Ikea maar ook Leen Bakker en Trendhopper.

Bankstellen en bedden kan je bij Trendhopper bijvoorbeeld voor zo'n beetje hetzelfde bedrag aanschaffen als bij Ikea.

Hema heeft ook leuk dingetjes voor in huis. Eventueel Xenos maar de kwaliteit is niet geweldig, net als bij de Action. Daar kan je bijvooreeld wel heel goed hele grote vazen kopen voor in de vensterbank etc.

Behang etc. kan je bij de bouwmarkten ook kopen ipv bij speciaalzaken. Ze hebben ook bijna overal staaltjes die je mee kan nemen. Kan je er heel veel uitzoeken en dan thuis nog eens verder over nadenken.

En als je gaat verhuizen: wij hebben alle hulp aangenomen en ook mensen gevraagd of ze wat wilden doen. Een oom en tante zijn bijvoorbeeld kampioen behangen en we hadden voor een klein kamertje een moeilijk behangetje uitgezocht. Toen ik het vroeg wilden ze wel even helpen behangen.
We hebben een grote vriendengroep die bijna allemaal een auto hebben en zelf hebben aangeboden te helpen. Omdat we niet hoeven te klussen (hoe ideaal!), kunnen we waarschijnlijk in één dag klaar zijn.

Ik zat zelf ook te denken aan Marktplaats. Ik zit alleen met 1 (groot) probleem: Ik woon in een soort torentje (zo noem ik dat dan) op 5 hoog. De trappen zijn smal en ik vraag me af hoe ik in godsnaam de meubels boven krijg! :|
Wij hebben destijds toen we gingen samenwonen in de huurflat geen samenlevingscontract ofzo afgesloten. En ook niet ingeschreven bij elkaars pensioenfonds. Dit hebben wij allemaal pas gedaan na 4 jaar toen we een huis kochten. Je zou eventueel wel kunnen opschrijven (zelf een contract opstellen) wie wat krijgt mocht het mislopen tussen jullie. Wij hebben nu een samenlevingscontract ivm ons huis en de spaarrekeningen etc. die er lopen. Als we dat niet hadden zou de helft van het huis bij overlijden van 1 van ons van die ouders worden. En dan heb je dus je schoonfamilie in huis Niet handig, maar bij een huurflat lijkt me dat wat overbodig. En het kost ook nog redelijk wat ook om het op te laten stellen. Ik zou dus zelf wat op papier zetten en dat beide ondertekenen. Dat is ook gewoon rechtsgeldig nl. mocht 1 van jullie moeilijk doen als het mis gaat.
Btw, mocht je nog verlichting zoeken. Ik heb een hanglamp, staande lamp en een tafellamp in dezelfde stijl te koop en nog wat meubels zoals een ladenkastje, gewoon kastje, rolgordijn e.d. Mocht je interesse hebben mail me maar op ivette2112@hotmail.com
Ik wil ook zeker een contract opstellen, al is het puur voor de zekerheid. Ik ga er niet van uit dat het misloopt, maar je weet maar nooit. Over de inboedel waren we het snel eens: aankopen doen we individueel met ongeveer dezelfde waarde: aan beide een halve wasmachine heb je weinig.
Ivetje, ik heb je gemaild
quote:Avamist schreef op 25 september 2009 @ 22:05:

Wow, dat zijn veel tips, bedankt allen!

We nemen een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, waar we een spaarrekening aan koppelen voor grotere onvoorziene kosten. Dat gaat vermoedelijk naar draagkracht, maar dat is momenteel ongeveer gelijk.

We zijn beiden nog erg jong, dus ik vraag me af of het Pensioenfonds wel een goed idee is.

Hoe zit het trouwens met het samenlevingscontract, in verband met huursubsidie?

We hoeven gelukkig vrijwel niet te klussen! Muren zien er goed uit, vloer ziet er goed uit en de vorige eigenaar laat zelfs de gordijnen en lamellen hangen. Ideaal!Wil je niet (samen) oud worden dan? Ooit ga je dood en dan is het toch wel handig dat de ander dan recht heeft op jouw pensioen. Geld waar jij dus je hele leven voor gewerkt heb en waar je recht op hebt. Je moet dan wel een samelevingscontract hebben en je moet doorgeven aan je pensioenfonds dat je bent gaan samenwonen. GBA uittreksel meesturen en kopie samenlevingscontract. En dit moet je zeker doen als het ABP je fonds is want die accepteren dit alleen maar als je een contract heb.
oh, ik vergeet nog wat. Een testament is ook handig. Ook al ben je jong. Mocht een van jullie komen te overlijden dan weet je zeker dat jij recht hebt op zijn deel. En als er eventueel kindjes komen is het toch handig. Je kan dit tegelijk doen met je samenlevingscontract. Twee vliegen in een klap.
.
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven