Samenwonen: hoe maak je het van 'ons'?

13-09-2010 13:51 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey lieve forummers,

Een half jaar geleden ben ik bij mijn vriend ingetrokken, hartstikke leuk natuurlijk om zo'n stap te zetten in je relatie. Toch mis ik het 'thuis'-gevoel. Dat heeft er ook mee te maken dat Vriend voor mij hier met iemand anders heeft samengewoond. Daarnaast hebben we hier weinig spullen staan die van mij of van ons samen zijn.

Nu ben ik op zoek naar praktische tips om het huis toch meer van 'ons' te maken. Het mag vanalles zijn, maar ons budget is op dit moment niet gigantisch, dus een volledige renovatie zit er (helaas )niet in.

Anyone?

PS op de pijler relaties staat nog een heeeeeeel uitgebreide versie van dit verhaal (wat meer de emo-kant) voor de geïnteresseerden
anoniem_110646 wijzigde dit bericht op 13-09-2010 14:22
Reden: even iets meer duidelijkheid waarom ik 2maal post
% gewijzigd
Ik heb er een nieuw behangetje in gegooid bij ons. Leek meteen al heel anders en toen had ik ook het gevoel dat ik ook wat in het huis had gedaan. Verder hebben we in de loop der tijd de keuken vernieuwd en ik heb gwoon even wat meer dingetjes in huis gezet. Kan een plantje in een leuke pot zijn of andere kussentjes op de bank.

Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet erg vond dat vriend er met ex had gewoond en aangezien ik nou eenmaal student ben kan ik niet voor honderden euro's dingen in huis gaan veranderen.

Het lijkt me wel fijn om ooit samen te verhuizen. Het uitzoeken van een woning die aan de wensen van ons beide voldoet lijkt me erg leuk. Maar zover zijn we nog niet.

En evt andere meubels? Kun je ook tweedehands aanschaffen. Ik weet niet hoe groot de 'drang' bij jou is hoor, anders heb je misschien al genoeg aan de dingen die ik in mijn eerste alinea beschreef.
Op MP zetten waar herinneringen van haar aan kleven en nieuwe/ tweedehands spullen terugkopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@Simooon

Het is niet zo dat ik alles rigoreus wil aanpakken. Ik probeer ik eerlijk en ook een beetje realistisch te zijn. Hebben ze de bank en het fauteuil samen uitgezocht? Maar vind ik dat zelf ook mooi? Nou dan ga ik daar niet over zeuren. Maar misschien wel ff personalizen met mijn uitgekozen kussentjes. Bedankt voor de tip! Hahaha

ff off-topic: zit jij hier stiekem en niet aan het werk met je scriptie? Ik heb gister mn deadline gehaald!
Ander kleurtje op de muren!

Nieuw dekbedovertrek, kussentjes, schilderijtjes en wat accessoires. Evt nieuwe gordijnen.

Dit alles kun je natuurlijk ook zelf maken of tweede hands/goedkoop kopen. Voor meubels zou je idd aan marktplaats of kringloopwinkel kunnnen denken.
TO, waarom open je dit topic eigenlijk?

Ik heb net even het topic op de relatiepijler vluchtig bekeken en daar krijg je, naast het relatieadvies, ook de nodige adviezen over de inrichting van de woning. Ik voel me nu nogal mosterd. Ik reageer hier serieus, maar zie dat alles wat ik zeg al in het andere topic is gezegd. Lijkt me niet erg nuttig om dan dit topic ook nog te openen. Tenzij jij dit topic met een hele andere strekking opent, maar die is dan naar mijn mening niet duidelijk in je OP te vinden...
Toen ik bij mijn vriend introk (en hij had er nog niet eens met een ander gewoond) hebben wij alles opnieuw behangen en geverfd. Ook langzaam aan alle meubels vervangen en samen gekocht wat we beiden mooi vinden. Nu is het echt ons huis..
Goed werk, van je deadline! Ik loop weer verschrikkelijk te Soggen... Moet ook nodig douchen, want ben alweer een mooi tijdje terug van het hardlopen... Heb niet zoveel zin

Hoelang is de relatie van je vriend met zijn ex eigenlijk al uit? Vind het vreemd dat je nog steeds spullen van haar tegen komt. Verder had ex van vriend veel spullen/meubels ed. meegenomen, want die waren van haar geld gekocht. Vriend heeft echter tweedehands bijna dezelfde spullen weer gekocht, want die vond hij nou eenmaal mooi. Het is mijn smaak niet, maar ik vind het onzin dat vriend maar even zijn portemonnee moet trekken, omdat het niet mijn smaak is. Zolang ik niet 50/50 mee kan betalen hoor je mij daar niet over.

Als ik straks klaar ben met studeren en werk heb gevonden willen we welk als eerste nieuwe meubels aanschaffen. Zijn dus ook al druk de folders aan het doorspitten. Het gaat iets totaal anders worden dan wat het nu is en we vinden het beide mooi. De keuken hebben we ook samen uitgezocht en zo zijn er wel meer dingen.

En toen ik hier kwam wonen heb ik veel van mijn spulletjes in de logeerkamer gezet en daar een fijne logeer/studeerkamer van gemaakt, voornamelijk zoals ik het leuk vindt. Dat voelde ook wel goed, dat ik iets helemaal mocht inrichten zoals ik het wil. Voelde daardoor toch al meer eigen.
Waar zijn jouw meubels gebleven?

Daarnaast eens met alle eerder genoemde tips. verder snap ik niet waarom jij aan zijn ex moet denken. Dat is iets van voor jouw tijd. Niet zo druk maken om dat soort dingen (of doen vrouwen dat uit onzekerheid?).
Simooon,

Het verschil:

Relatie-pijler: het verhaal gaat dieper in op hoe mijn Vriend hiermee omgaat en wat het met mij doet. Het emo-gedeelte. Lijkt me niet iets voor de thuis-pijler.

Thuis-pijler: ik hoop hier nog meer op praktische tips (zie mijn laatst geposte berichtje op de relatie-pijler). En ja daar heb ik ook al een aantal van gekregen op de relatiepijler. Neemt niet weg dat ik hoop een aantal leuke, creatieve tips te krijgen op de thuis-pijler over hoe ik dit concreet kan aanpakken.
Ik snap 'm. Wat heb je eigenlijk al gedaan om het meer eigen te maken? Of ben je er gewoon 'kaal' ingetrokken? En wat Hans ook zegt: waar zijn jouw meubels?

Zijn er ook dingen in huis die jij wel mooi vindt en kun je dat dan ook gewoon leuk vinden? Of blijft die ex dan spoken?

En wat zijn voor jou nog meer redenen om het niet als thuis te voelen? Wat is het verschil met je eigen huis? Heb je het gevoel dat je te veel rekening met je vriend moet houden? Doe je nu niet meer de dingen die je eerst wel deed in je eigen woning? Of ligt het echt puur aan de inrichting van het huis?
Hmmm. is wel lastig om het alleen over huishoudelijke tips te hebben merk ik, ik begin toch al wat meer over de situatie te vragen, dan alleen maar over een likje verf te praten
Ja, zoals ik in een vorig berichtje ook zei: er zijn ook spullen die mijn smaak zijn, en die ze ook samen hebben uitgezocht. Ik vind dat ik dan wel realistisch moet zijn en zet me daarover heen. Het zijn meer de 'kleine' dingen, bv een souvenirtje van een vakantie van hun samen. Misschien is het gewoon omdat 95% vanalles dat hier staat van hem is en zo weinig van mij of ons.

Wat betreft mijn spullen. Tja, ja dat was gewoon 'ouwe meuk'. Moderne eethoek versus grenen tafel en rotan stoelen. Dat kwam er niet in en ja dat begreep ik ook wel.
Wat maakt jullie plek dan van jullie? Dat zal ook persoonlijk zijn, maar heb je vakantiekiekjes staan? Of foto's van jullie samen? Of iets anders speciaals?
Ik zal je heel eerlijk vertellen dat vriend en ik nauwelijks foto's van ons samen hebben... We zijn al bijna 6 jaar samen en toch erg weinig foto's. Daar zijn wij blijkbaar niet zo van. Eigenlijk ben ik helemaal niet van de foto's merk ik nu. Staan hier een foto van zijn opa en oma en zijn neefje en nichtje. That's it. Ik heb een foto van mijn opa en oma op de logeerkamer. Verder helemaal geen familiefoto's! Maar goed, ik heb die behoefte dan ook niet. Voelt voor mij niet onpersoonlijk zo. Ik hoef mijn ouders niet hier in de kamer te zien op een foto, net zoals de rest van mijn familie. Dus zijn ze er ook niet.

Ik ben bang dat onze situaties ook anders zijn... Ik ben rechtstreeks vanuit mijn ouderlijk huis bij hem ingetrokken... Had dus niet veel spulletjes en geen geld om nieuwe dingen te kopen. Ik vond het al heerlijk dat ik bij hem kon zijn en dat ik niet meer thuis woonde Heb wel mijn eigen slaapkamer gemist, maar daarvoor heb ik dus de logeer/studeerkamer 'gekregen' om eigen te maken. Kom er eigenlijk nauwelijks... En die kamer is dus ook weer een project dat we binnenkort samen weer willen aanpakken. Ik heb die eigen plek niet meer nodig.

De inrichting vond ik eerst wel erg kaal en saai. Heb toen een stoel toegevoegd (er stonden alleen maar 2 banken) en de suffe kleur op de muur is veranderd in limegroen behang met drie banen met een motiefje. Leek meteen heel anders. Het enige wat in de slaapkamer is veranderd is dat we alle kaartjes die we elkaar hebben gegeven boven op de kasten hebben gezet.En op den duur andere overtrekken voor op het bed. Maar nog meer, omdat ik de vorige zo saai vond, dan het idee dat 'zij' ze misschien had uitgezocht... In de woonkamer dus wat leuke gekleurde potten met planten en wat mooie (wederom gekleurde) kaarsen.

Uiteindelijk nieuw servies (gewoon van Ikea) gekocht en meer van dat soort kleine dingetjes. Gewoon omdat ik dat leuk vond en omdat ik dan het idee had ook wat toe te voegen aan het huis. Het feit dat je ook inspraak hebt in de woning zeg maar.

Verder helaas weinig tips. Ben ook niet zo'n creabeatype...

Is het misschien leuk om een boekenkastje neer te zetten met je favoriete boeken (als je van lezen houdt) of je eigen (lees)hoekje maken? Met een lekkere luie stoel.
sorry, verkeerde topic. Ik moest die op relaties hebben
Gewist.

Het modereerbeleid1van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Yeah I know Courage, had al even gevraagd aan Angel of ze het wil aanpassen. Ik typ gewoon veel te snel.....

Thanks Simooon, je mag geen creabea zien, maar je reactie is wel fijn om te lezen hoor!
Ik heb gewoon een 'invasie' gedaan.

Kasten heringericht (moest ook wel anders was er geen plek voor mijn spullen), ik heb een 'rek' waar ik spullen (fotolijstjes ed) op uit kan stallen, ik heb een digitaal fotolijstje aangeschaft en die staat nu ook in de woonkamer.

Maar het hielp ook heel erg om een paar eigen meubeltjes te hebben. En samen nieuwe te kopen.

Anders doe je de groene/rode sticker-methode?
Zoals Simoon zegt, kleine dingetjes kunnen je al een thuisgevoel geven, zonder dat je per se de kamer ingrijpend hoeft te veranderen.

Textiel is het makkelijkst. Nieuwe kussen(sloopje)s, dekbedovertrek die jij mooi vindt, of zelfs theedoeken. Een vaas, een plaid voor 'jouw' stukje bank, wat kaarsen, een mooie opbergmand... en als je wat meer geld hebt kun je zelf of samen met hem nieuwe meubels uitzoeken.

Als je de ruimte hebt kun je een eigen hoekje maken, heb je niet veel meer voor nodig dan een fijne stoel, een klein ladekastje en daar kun je dan je eigen frutsels op kwijt, mooie exemplaren van je eigen servies uitstallen, lekker met een laptop of boek wegkruipen, etc.

Een muur verfen is ook heel effectief, en iets dat je gezellig samen kunt doen.
This is an unacceptable timeline
Ik heb om te beginnen ook zelf kasten heringericht, ik bracht namelijk spullen mee toen ik bij hem ging wonen. We hebben amen alle dubbele meubels bekeken (twee bedden, twee kasten, twee tv's etc etc) en gekozen welke we hielden en welke er weg gingen. Er is van allebei iets gebleven. We hebben van allebei kunst en decoratie aan de muur hangen (vreemde mix maar het werkt wel) en zo eens in de zoveel tijd vervangen we iets, richten we een kamer opnieuw in of gaan we drastisch aan het klussen. Stap voor stap.

Wat voor mij werkte waren in ieder geval een paar 'eigen' dingen die meteen in huis terug te vinden waren.
Als je inspiratie wilt opdoen: Nestled in is een blog van een stel dat heeft bijgehouden hoe ze hun nieuwe huis stapje voor stapje hebben ingericht. Verschil is dus dat ze wel met z'n tweeën zijn begonnen, maar het is misschien leuk om te zien hoe ze zich de ruimte langzaam eigen maken. (Blog begint bij de laatste post, dus even onderaan een paar keer op 'previous posts' klikken. )
This is an unacceptable timeline
Leuke tip Tyche! Dankjewel!
Wat een goede tip, tyche, nestled in was altijd mijn favoriete blog. Jammer dat ze gestopt zijn! (Je kunt nog wel alles teruglezen hoor).

Zij hebben ook samen een kat, net als wij, dat heeft mij persoonlijk ook geholpen om me hier thuis te voelen. Gezellig met mijn katje op de bank.

Misschien eens een dagje zelf (met wat hulp van vriendinnen?) het hele huis grondig schoonmaken, wat herindelen/andere frutsels neerzetten en aan hem vragen of de souvenirs ajb in een doos mogen, uit het zicht. Het is immers ook jouw huis, jij moet je er prettig voelen. (Zou ik heel normaal vinden, als mijn vriend dat aan mij zou vragen. Die vindt het ook niet leuk om aan mijn ex-vriend te worden herinnerd in - nu ook - zijn huis). Lekker je eigen geurkaarsen aan en het gezellig proberen te maken.
En vraag ook regelmatig vriendinnen om langs te komen. Samen eten en een wijntje drinken, het huis 'inwijden', en misschien brengen zij nog wel e.e.a. aan leuke huis-kadootjes mee (al dan niet op jouw 'verzoek'). Tja, daar moet wel ruimte voor worden gemaakt en helaas helaas, dan moeten sommige spullen (van hem en ex) toch plaats maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven