Schoonmaaktips?
vrijdag 30 december 2011 om 15:32
Mijn vriend en ik hebben gisteren de sleutel gekregen van ons nieuwe huisje en gaan de week na oud en nieuw verhuizen. Nadeel van het nieuwe huis was alleen, dat het echt te smerig voor woorden was. De vorige bewoonster hield niet van schoonmaken denk ik want het lijkt wel alsof er nog nooit schoongemaakt was. Omdat mijn vriend en ik helemaal verliefd waren op dit huisje namen we die viezigheid maar voor lief en hadden we geld opzij gezet om een schoonmaakploeg in te huren voor een dagje om ons er vanaf te helpen. Door 2 onverwachte grote uitgaven 2 weken terug hebben we daar nu het geld helaas niet meer voor. Of ja, ik doe het liever zelf nu als het even kan, dat geld alleen nog uitgeven als het door onszelf niet meer te redden valt. Na een week boenen en schrobben is het huis nu goed leefbaar, er zijn echter nog 3 dingen wat mij niet lukt:
- de oven. Ik heb alles geprobeerd, en het is nu dusdanig verbeterd dat ik er eten in durf te doen, maar hij is nog lang niet schoon.
- het sanitair. In het sanitair zitten vieze bruine vlekjes die ik er maar niet uit krijg. Dit hoort niet, het is echt viezigheid die is ingetrokken ofzo. Lijkt net alsof de wcbril altijd vies is en de wastafels enzo nooit schoongemaakt worden. Ik kreeg de tip om het een nachtje te laten weken in de bleek, maar ik heb altijd geleerd dat dat niet goed is voor je wastafels e.d.
- Die metalen pijpen onder de wastafels, putjes in wastafel en de gootsteen in de keuken zitten vol kalkvlekken die ik maar niet wegkrijg.
Ik ben echt de slechtste niet in het huishouden, maar dit krijg ik toch allemaal niet opgelost. Hebben jullie nog schoonmaaktips voor me om dit ook mooi schoon te krijgen?
- de oven. Ik heb alles geprobeerd, en het is nu dusdanig verbeterd dat ik er eten in durf te doen, maar hij is nog lang niet schoon.
- het sanitair. In het sanitair zitten vieze bruine vlekjes die ik er maar niet uit krijg. Dit hoort niet, het is echt viezigheid die is ingetrokken ofzo. Lijkt net alsof de wcbril altijd vies is en de wastafels enzo nooit schoongemaakt worden. Ik kreeg de tip om het een nachtje te laten weken in de bleek, maar ik heb altijd geleerd dat dat niet goed is voor je wastafels e.d.
- Die metalen pijpen onder de wastafels, putjes in wastafel en de gootsteen in de keuken zitten vol kalkvlekken die ik maar niet wegkrijg.
Ik ben echt de slechtste niet in het huishouden, maar dit krijg ik toch allemaal niet opgelost. Hebben jullie nog schoonmaaktips voor me om dit ook mooi schoon te krijgen?
vrijdag 30 december 2011 om 15:42
Schoonmaak-azijn werkt heel goed als anti-kalk middel. Wel laten inwerken. Bijv. met wc-papier de wastafel bedekken en azijn erover heen sprenkelen, dan een nachtje laten zitten en volgende dag afspoelen met een sponsje.
Dat wil ook nog wel eens helpen als je een hele gore wc-pot hebt die helemaal bruin is van binnen. Voor de wc-bril kan je idd net zo goed een nieuwe kopen, is ook een frisser idee vind ik.
Voor het sanitair zou ik geen bleekmiddel gebruiken. Als er veel kalk op zit en aangekoekt vuil dan ook is schoonmaak-azijn ook wel geschikt.
Voor de oven: zet een kommetje ammoniak in de oven, laat dit er een nacht in staan(dichtdoen!). De volgende dag weggooien en alle ramen opzetten. Vetaanslag komt gewoon los met een vochtig doekje. Je kunt de platen en wanden ook insmeren met groene zeep en dan de ammonia in een kom doen.
Dat wil ook nog wel eens helpen als je een hele gore wc-pot hebt die helemaal bruin is van binnen. Voor de wc-bril kan je idd net zo goed een nieuwe kopen, is ook een frisser idee vind ik.
Voor het sanitair zou ik geen bleekmiddel gebruiken. Als er veel kalk op zit en aangekoekt vuil dan ook is schoonmaak-azijn ook wel geschikt.
Voor de oven: zet een kommetje ammoniak in de oven, laat dit er een nacht in staan(dichtdoen!). De volgende dag weggooien en alle ramen opzetten. Vetaanslag komt gewoon los met een vochtig doekje. Je kunt de platen en wanden ook insmeren met groene zeep en dan de ammonia in een kom doen.
vrijdag 30 december 2011 om 15:44
quote:positivodo schreef op 30 december 2011 @ 15:40:
Ik maak heel veel kalkige oppervlaktes schoon met harpic pro toiletreiniger. Altijd nasoppen met een sopje. BV Douchecabine ed werkt zo goed!
Pas wel op met metalen oppervlaktes! ik heb een rotvlek van dat spul op mijn aanrecht
Verder geen nuttige bijdrage
Ik maak heel veel kalkige oppervlaktes schoon met harpic pro toiletreiniger. Altijd nasoppen met een sopje. BV Douchecabine ed werkt zo goed!
Pas wel op met metalen oppervlaktes! ik heb een rotvlek van dat spul op mijn aanrecht
Verder geen nuttige bijdrage
vrijdag 30 december 2011 om 15:44
Oven en magnetron maak ik schoon door een kommetje (of ovenschaal) met water en een in schijfjes gesneden citroen erin te zetten, apparaat aan zodat de damp (ontvettend door de citroen) overal de boel lekker laat inweken.
Daarna goed afnemen met doekje of als je durft een schuursponsje (niet hard raggen).
Wcbril idd gewoon vervangen, volgens mij heb je voor 20 euro al een houten versie.
Succes!
Daarna goed afnemen met doekje of als je durft een schuursponsje (niet hard raggen).
Wcbril idd gewoon vervangen, volgens mij heb je voor 20 euro al een houten versie.
Succes!
vrijdag 30 december 2011 om 15:45
www.omaweetraad.com is ook een handige site
vrijdag 30 december 2011 om 15:46
In een Engels schoonmaak programma heb ik eens gezien dat ze de bruine WC pot schoonkregen door er doordrenkte watjes met schoonmaakazijn op de leggen, nachtje laten staan en het was brandschoon. Misschien kun je dat ook proberen met de kalk, zeker omdat schoonmaakproducten vaak linea recta het gootje inlopen.
Succes, en gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!!
Succes, en gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!!
vrijdag 30 december 2011 om 16:45
Ja, cola is een uitstekend schoonmaakmiddel!
Als de oven echt te vies is en je alle middeltjes geprobeerd hebt, zou ik die vervangen, desnoods volgend jaar ofzo. Maar misschien krijg je die ook wel schoon met cola....
Je hebt bij de lidl ook antikalk, dat ontkalkt echt erg goed, zal je wel moeten herhalen denk ik. Succes!
Als de oven echt te vies is en je alle middeltjes geprobeerd hebt, zou ik die vervangen, desnoods volgend jaar ofzo. Maar misschien krijg je die ook wel schoon met cola....
Je hebt bij de lidl ook antikalk, dat ontkalkt echt erg goed, zal je wel moeten herhalen denk ik. Succes!
vrijdag 30 december 2011 om 18:56
Die van de cola moet ik ook nog eens uitproberen met mijn toiletpot. Ik heb namelijk alles al zo'n beetje gedaan om de pot schoon te krijgen. Misschien voor TO nog wel handige tips:
-Water eruit scheppen en schoonmaak-azijn voor een nacht laten weken (hielp een beetje)
-Reinigings-tabletten voor kunstgebitten in de pot gooien en een nacht laten weken (hielp wel enigszins)
-Bleekmiddel (hielp niets)
-Schuren met puimsteen (hielp heel aardig, wel vrij goor)
Cola is mijn laatste redmiddel...
De pot vervangen is pas een optie als we de badkamer gaan verbouwen en dat kan nog wel even duren.
-Water eruit scheppen en schoonmaak-azijn voor een nacht laten weken (hielp een beetje)
-Reinigings-tabletten voor kunstgebitten in de pot gooien en een nacht laten weken (hielp wel enigszins)
-Bleekmiddel (hielp niets)
-Schuren met puimsteen (hielp heel aardig, wel vrij goor)
Cola is mijn laatste redmiddel...
De pot vervangen is pas een optie als we de badkamer gaan verbouwen en dat kan nog wel even duren.
vrijdag 30 december 2011 om 18:58