Slaap ellende met kat, wie heeft de tip?

18-05-2021 11:03 133 berichten
Ja hoor, daar is ze weer met een kattentopic, dat is lang geleden. Dat wel. :mrgreen:

Maar de zomer zit er weer aan te komen en ik ben qua slapen nu al de wanhoop nabij. Ik zal de situatie schetsen: ik heb een lieve kat van een jaar of 10 en we wonen samen in een appartement op de derde etage. Hiervoor woonde we op de 2e etage van een duplex woning en liet ik kat zelf naar buiten ( of de buren deden het ). Nu is dat een paar trappen extra maar goed, dat gaat op zich goed. Maar ideaal is het natuurlijk niet.
Kat is namelijk altijd vroeg wakker en kan hartje zomer rond half drie al naast me staan te bleren dat hij naar buiten wil. Ik laat hem na een half uur zeuren uiteindelijk toch maar naar buiten omdat hij toch niet ophoudt anders maar als ik dan weer boven ben ben ik alweer klaarwakker dus in de zomer slaap ik zo'n 3 a 4 uur per nacht en dat breekt echt op.

We kunnen hier geen luikje maken want ik zit met een voordeur, een tussendeur in de gang en de benedendeur dus dat gaat niet. Als het bloedheet is krijg ik hem met geen stok naar binnen dus dan slaapt hij buiten in het natuurstukje voor de deur. Maar de rest van het jaar slaapt hij gewoon binnen op zijn mandje op bed.
We hebben een dakterras die aan de slaapkamer grenst maar dat is een kiepdeur van glas dus om daar een luikje in te maken is ook wat onhandig, bovendien mag het niet van de woningbouw.
Ik kan de deur open laten voor hem zodat hij op het dakterras kan maar het waait hier boven altijd hard en ik heb geen haak of iets om de deur mee vast te zetten, bovendien wil ik het ook niet hebben dat hij zonder toezicht op het dak loopt, hij kan er zo af vallen of springen.

Ik ben nu de afgelopen 5 dagen alweer constant om half 5 wakker gemaakt en omdat ik midden in een drukke verhuizing zit van mijn broer breekt het me echt op. Ik heb al super weinig energie en ik wil echt slapen.
Maar ik ben een super moeilijke slaper, vooral qua inslapen ( kan uren piekeren ) en wakker is dus wakker. Binnenkort begin ik met een opleiding en ik kan mijn slaap en energie wel gebruiken.

Is het een idee om een lichte melatonine pil te nemen als ik hem s'ochtends naar buiten gegooid heb? Om wellicht toch nog een paar uur te pakken. Ik weet dat het verslavend kan zijn maar nog zo'n zomer op zo weinig slaap trek ik echt slecht.
Hem vaker buiten laten slapen kan ik doen, we wonen hier rustig en behoorlijk veilig maar toch lig ik niet helemaal lekker als ik weet dat hij buiten is, suf maar waar.

Ik heb eraan gedacht om een trappetje te laten maken voor hem zodat hij van het dak naar beneden kan maar ja het is een oudje en niet zo'n handige klimmer en een beetje een held op sokken. :proud:
Ik houd enorm veel van mijn kat, echt, maar ik kan hem wel achter het behang plakken in de zomer en het voorjaar.
Ik zie ook best wel op tegen de tijd dat hij echt oud en dement gaat worden, dan schijnen ze hele nachten te gaan spoken en mauwen. Oordoppen heb ik al in trouwens, dat helpt niets want hij komt me gewoon wakker knuffelen. :cat: :bonk:

En ik hoef geen reacties van dat ik hem maar binnen moet gaan houden want dat is al geprobeerd toen we vorig jaar verhuisd zijn, het is gewoon een buitenkat en binnen verpieterd hij van ellende. Misschien als hij echt oud is dat het dakterras genoeg zal zijn maar nu nog lang niet.

Sorry als er spelfouten in staan, ik ben echt kapot van de slaap. :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem 's nachts buiten laten. Snap dat je het spannend vindt, maar dat went snel genoeg. Maar nachtrust zou het in ieder geval wel waard zijn!
Ken je niet iemand die hem graag wil overnemen? Ik vind het nogal sneu, een buitenkat op de derde etage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch je dakterras onder handen nemen, daar een afrastering maken en een haak op de deur, zodat kat daar goed terecht kan en niet naar beneden hóeft worden gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Een trapje maken voor het dakterras is nog niet zo’n slecht idee. Soort lange glijbaan? Als de onderburen er oké mee zijn is dat een uitkomst. Dan hoef je alleen maar een haak oid (wig van foam) te ritselen voor die kiepdeur.

Ik denk zelf niet dat de kat zo stom is om zo van het dakterras af te springen eerlijk gezegd. Hij komt veel buiten schrijf je, dan is hij heus wel eens geconfronteerd geweest met de zwaartekracht en hoogteverschillen :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kat in een andere kamer met eten, drinken en kattenbak. Zelf oordoppen in doen.
In dit geval wint de sterkste gewoon. Je kan ook nog een numsy aandoen naast de oordoppen, hoor je hem zeker niet meer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een kattenluik maken als je het bij vertrek weer terugbrengt in de oorspronkelijke staat. Het is wel prijzig.
Buiten laten kan hoor, maar het nadeel is dat hij met iedereen mee naar binnen loopt in ons appartementencomplex. Dus als mijn jonge buurmeisje om 2 uur terug komt van een avondje vriendinnen kan hij daarmee naar binnen lopen en dan zit hij dus vast in het trappenhuis en voor mijn tussendeur. Ik vind dat wel zielig dan.

Oh, je hoeft het niet sneu te vinden Eva-luna, hij is hele dagen buiten hoor. Ik zie hem amper binnen. Ben zelf thuis omdat ik werkeloos ben momenteel dus kat krijgt meer dan genoeg aandacht maar is bijna de hele dag buiten. Ik heb er zelf wel aan gedacht hem bij iemand anders onder te brengen ja, puur omdat ik het zo fijn zou vinden voor hem als hij ergens woont met een luikje maar ja het is echt mijn maatje en het is al een afdankertje en dit zou zijn forever home worden. Ik krijg dat niet over mijn hart heen.

Dakterras aanpassen aan hem is al geprobeerd, dat lukt niet, mijn buuf wilde geen hoge schutting want dan blokkeer ik haar zon en het kattennet aan de andere kant was hij zo onderdoor. Het is ook niet zo'n enorm dakterras. Momenteel wil hij er toch niet op want de visdiefjes zijn er weer en daar is hij doodsbang voor, dus ja dat terras aanpassen aan hem heeft weinig nut als hij er toch niet op wil.
Alle reacties Link kopieren
Nee. 's Nachts een melatonine pil is niet de oplossing. Melatonine is een slaaphormoon dat in de avond piekt. Wanneer jij die 's nachts gaat nemen, krijg je in de nacht die piek, en dat gaat je brein herprogrammeren om dus ook pas later in de nacht te slapen.

Melatonine moet je echt in de avond nemen, en het liefst enige tijd voordat je gaat slapen. Dus wanneer jij lang wakker ligt. Kan het wel helpen evt eerder in te slapen. (Niet verslavend trouwens, althans niet zoals voorgeschreven slaapmedicatie dat wel is.)

En regel anders toch een haak of iets voor de deur van het dakterras, zodat kat daarheen kan. Katten zullen niet snel van het dak afvallen. Springen daarentegen wel. Maar lijkt mij toch echt de beste oplossing. Evt. zet je het dak af?
Mijn balkon is deels afgezet met een versterkt net, omdat hier een kater loopt die rustig van de tweede naar beneden springt.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Melatonine moet je sowieso niet zomaar nemen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft hem niet constant binnen te houden natuurlijk als buitenkat, maar in de nachten zou ik daar toch wat standvastiger in zijn als je dit afgeleerd wil. Een patroon aanleren: elke dag om 07.00u (ofzo) krijgt hij brokjes en erna mag hij naar buiten. Helemaal top is een voedingsbak met timer, zo koppelt hij jou niet aan de brokjes en het patroon.
Dat je hem nu al een aantal keer na 30min naar buiten hebt gelaten, zal het zeker bemoeilijken om het weer af te leren. Hij was immers succesvol, dus daar worden ze standvastig(er) van.

Een mooiere optie voor jou zou zijn een manier om hem naar buiten te laten, door inderdaad een trapje te bouwen en een haakje op de balkondeur te maken zodat deze openblijft, maar ik snap dat je dat spannend vindt.
Overigens vind ik zelf dat katten 's nachts gewoon binnen horen, gebeurt teveel ellende dan buiten waarbij ze de buurt kunnen wakker krijsen.
-
Ik heb maar een slaapkamer dus kat zou dan in de woonkamer moeten slapen, kan ook maar hij is zo graag bij mij dat ik dat eigenlijk sneu vind voor hem. En ik vind het meestal ook wel gezellig ( zolang hij maar slaapt haha ).
Het is ook mijn eigen schuld hoor, ik had hem gewoon nooit op de slaapkamer moeten laten maar ja ik heb helaas geen tijdmachine.

Kattenluik mag niet en kan hier ook niet, heb ik er 3 nodig en ik denk niet dat de rest van het gebouw een luik in de gezamenlijke automatische voordeur zou waarderen. Helaas. Al dit gezeik was precies waarom ik zo twijfelde over deze woning, ik wist dat het qua kat een gedoe zou worden.

Ik ga nog eens nadenken over dat trapje/glijbaan. Geinig idee. :P

Qua slaap zijn kat en ik gewoon niet compatible. Maar dat ligt meer aan mij omdat ik gewoon zo'n enorm moeilijke slaper ben.
Kattenluik voor naar je eigen dakterras. En afrastering dakterras.
Of oordoppen. Hele goede. :-D
Ik vind dat katten s'nachts ook binnen horen trouwens, sowieso vind ik het helemaal niet fijn dat mijn kat buiten loopt en mogelijk overlast veroorzaakt. Ik had liever een afgezette tuin gehad maar ja dat is helaas gewoon geen optie. De linkerkant van het dakterras zou ik met kippengaas of iets kunnen afzetten maar dan kan hij nog rechts naar mijn buuf's kant want die wil dus geen gaas of iets anders aan haar kant hebben ivm de zon. En haar goed recht ook. Ik wil geen gedoe met de buren dus daar pas ik me aan aan.
Dus dat heeft weinig nut want kat glipt dan via haar kant alsnog het dak op.

Continue binnenhouden is sowieso geen sprake van, kat is hele dagen buiten, zeker
in het voorjaar en de zomer.
Ik heb het ook wel eens anderhalf uur volgehouden om hem te negeren maar hij houdt gewoon niet op. Maar ja, het is wel mijn eigen schuld natuurlijk, aangeleerd gedrag enzo. :P
Ik liet die van mij in de zomer wel buiten, naar mijn idee niet zo dat het snachts minder veilig is dan overdag ofzo. Zou dat gevoel niet wennen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gezien dat iemand zijn kat met een mandje aan een touw liet zakken. Dan hoef je tenminste al niet meer helemaal naar beneden ... want dan kan ik me voorstellen dat je helemaal wakker wakker bent.

https://kierr.nl/
dit is een systeem waarbij je veilig en zonder boren een deur of raam kunt open laten - misschien een idee voor je dakterras.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam laatst een TikTok tegen waar iemand met dit rek: https://www.amazon.nl/SIMPDIY-Opbergrek ... 086&sr=8-2 een ''hok'' maakte voor haar katten op het balkon. Dat rek kan je namelijk zelf in elkaar zetten zoals je wil. Vriend en ik hebben het nu ook voor onze katten gedaan, maar een balkon is natuurlijk een stuk kleiner dan een dakterras...
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
als je googlet op kattenren of catio zie je best leuke dingen die je op je dakterras zou kunnen zetten
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
18-05-2021 11:24
Ik liet die van mij in de zomer wel buiten, naar mijn idee niet zo dat het snachts minder veilig is dan overdag ofzo. Zou dat gevoel niet wennen?
De overlast die ze veroorzaken is wel vaak groter, bijv vechtende katten 's nachts met bijbehorend gekrijs. Bovendien lopen er helaas volop mensen rond die dan niet vriendelijk reageren.
-
Alle reacties Link kopieren
https://www.omlet.nl/shop/producten_voo ... kattenren/

als voorbeeld
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Nu wil ik ook zo’n ding en ik heb het niet eens nodig :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik woon wel in een hele nette buurt, dat moet gezegd. Er lopen hier een hoop honden en ik woon tegenover allemaal villa's aan een meer met een super rustige weg die een eind verderop ligt. Mijn kat had in onze oude buurt wel eens ruzie met andere katers maar hier eigenlijk nooit. Het is niet dat ik het enger vind s'nachts dan overdag, hij redt zich wel.
Ik maak me meer zorgen om of hij niet meeloopt naar binnen en de hele nacht in het trappenhuis gaat zitten spoken. Dat is vorig jaar in de nachten dat hij buiten sliep trouwens niet gebeurd, toen zat hij gewoon buiten voor de deur op me te wachten dus dat was fijn.

Dat mandjes idee vind ik wel erg geinig, zal eens kijken of dat wat voor ons is. Geen idee of hij dat leuk zou vinden. :P
Bedankt voor de links naar die rennen en hokken, ga eens kijken.

Ik slaap trouwens met liefde nog tien jaar amper want mijn kat en ik zijn vier handen op een buik en ik gun hem zijn rustige oude dag. Hij wordt enorm verwend hier, met super duur voer, speelgoed, knuffels, het kan niet op. :heart:
Maar wat slaap voor het baasje zou af en toe fijn zijn.

Er is geen peil op te trekken trouwens, soms slaapt hij ineens tot half acht, uit het niets, de dag erna is het weer half vijf. Je weet het nooit.
Honger heeft hij trouwens niet, hij heeft altijd voer staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerste “ochtend”moment proberen te verschuiven. Even doorbijten want je hebt hem al vaker ‘s nachts eruit gelaten dus hij weet dat zijn mauwen effect heeft gehad. Negeren de komende tijd en een vaste nieuwe tijd aanhouden eventueel gekoppeld aan iets anders (opstaan, brokjes geven, naar buiten).
Kan hij eventueel -tijdelijk- op een andere kamer?
belgali schreef:
18-05-2021 11:24
Ik heb wel eens gezien dat iemand zijn kat met een mandje aan een touw liet zakken. Dan hoef je tenminste al niet meer helemaal naar beneden ... want dan kan ik me voorstellen dat je helemaal wakker wakker bent.

https://kierr.nl/
dit is een systeem waarbij je veilig en zonder boren een deur of raam kunt open laten - misschien een idee voor je dakterras.
Oh dat is wel ideaal zeg, dat kier ding. Alleen zit ik dan met de muggen. Ik wil er eigenlijk een hordeur van maken omdat ik helemaal lek geprikt werd afgelopen zomer ( heb nog nergens horren ook niet in de woonkamer ) en ja dan wordt het naar buiten gaan voor de kat wel weer een dingetje denk ik. Maar ja, zoals ik al zei geeft hij toch niets om het dakterras vanwege de meeuwen dus de enige maanden in het jaar dat hij daar wel op kan wil hij er niet op.
Ik kom zelf ook amper op het dakterras, het waait er altijd als een malle. Veel te koud. Ik deel het met mijn buuf, zij een helft en ik de andere. Daarom is iets plaatsen zo simpel nog niet. Het is een gekke vorm ook. Langwerpig met een railing.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-05-2021 11:42
Nu wil ik ook zo’n ding en ik heb het niet eens nodig :-D
:-D
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven