Slechte ervaringen dierenarts

15-09-2015 20:17 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg boos en ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die zoiets meegemaakt hebben. Mijn kat is inmiddels al 9 jaar oud. Tot nu toe heeft ze 2x eerder een allergie gehad, die opgelost is door mijn dierenarts met 2 injecties. Dit staat allemaal keurig beschreven in haar historie en die is inmiddels doorgestuurd naar mijn nieuwe dierenarts over de grens.

Maar die dierenarts weigert haar te behandelen. Ze blijft hameren op een vlooienallergie, maar ik heb die kat nu al 2x ontvlooit, we krijgen nooit mensen over de vloer en ik kom zelf ook niet bij mensen over de vloer die dieren hebben. Ook geen vlo gezien hier in huis en ik neem aan dat je dat toch op zijn minst wel zou kunnen zien op ons witte dekbed, waar poes de hele dag op ligt. En het ontvlooien heeft ook, zoals verwacht, niet geholpen, maar dierenarts blijft erop hameren dat ik dan wel iets niet goed gedaan zal hebben.

Ik heb dus expres contact gezocht met mijn oude dierenarts, met de precieze namen van de medicijnen die ze destijds gekregen heeft, maar mijn nieuwe dierenarts wil perse beginnen met allerlei tests, wat natuurlijk weer een boel geld gaat kosten, terwijl er gewoon precies in de documenten staat wat ze heeft. Dat is toch gewoon geldklopperij? Ik ga morgen naar een andere dierenarts, in de hoop dat die wel gewoon meteen behandelt. Ik heb echt wel geld over voor mijn dier, maar niet voor nutteloze onderzoeken.

Zijn er meer mensen die slechte ervaringen met hun dierenarts hebben? En heb je dat op kunnen lossen, of moest er uiteindelijk toch een andere dierenarts aan te pas komen?
Zijn er meer mensen die slechte ervaringen met hun dierenarts hebben?

heb je even?

Gewoon andere dierenarts zoeken!
Ga naar een ander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je niet tevreden bent moet je idd een andere dierenarts zoeken. Het gaat om je dier en dan moet je er wel een goed gevoel bij hebben.
Ik mis mijn oude dierenarts zo erg, ik heb ze deze week al 3x gebeld, alleen maar om mijn ei kwijt te kunnen en te horen dat ik niet gek ben Ik heb al een ander gebeld, die zeiden wel rekening te houden met haar geschiedenis, dus dat klinkt al beter.

Maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen. Met name omdat je gewoon verwacht dat die mensen het beste met je dier voorhebben. En ik ben benieuwd op wat voor manier zo'n dierenarts dan zijn voordeel haalt uit het feit dat jij totaal niet weet hoe zo'n dier in elkaar zit en uit onwetendheid dan maar met alles akkoord gaat.
Wij hadden ook een soortgelijke strijd. Ik werd er zo gaar van dat onze ervaringen met ons dier niet serieus werd genomen. Wij zijn uiteindelijk naar een derde gegaan en daar zijn we nu jaren later nog.
Waarschijnlijk wil je nieuwe dierenarts het probleem echt oplossen in plaats van zomaar een cortison of andere hormoon injectie die puur de symptomen tijdelijk onderdrukt maar op den duur hele vervelende bijwerkingen kan geven. Want ik begrijp dus dat je vorige dierenarts niet eerst onderzoek gedaan heeft naar de oorzaak dmv testen maar gewoon aan symptoom bestrijding heeft gedaan.
quote:softijsmetspikkels schreef op 15 september 2015 @ 20:28:

Ik mis mijn oude dierenarts zo erg, ik heb ze deze week al 3x gebeld, alleen maar om mijn ei kwijt te kunnen en te horen dat ik niet gek ben Ik heb al een ander gebeld, die zeiden wel rekening te houden met haar geschiedenis, dus dat klinkt al beter.

Maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen. Met name omdat je gewoon verwacht dat die mensen het beste met je dier voorhebben. En ik ben benieuwd op wat voor manier zo'n dierenarts dan zijn voordeel haalt uit het feit dat jij totaal niet weet hoe zo'n dier in elkaar zit en uit onwetendheid dan maar met alles akkoord gaat.Het is hier al gezegd, andere dierenarts zoeken. Jij bent de klant en kent jouw kat het best. Als ik bij de slager een biefstuk vraag en ik word afgescheept met een schoenzool dan zoek ik een andere slager...
Baukje, ze heeft een combinatie van injecties gehad en daarna heeft ze dus gewoon 4 jaar geen last meer gehad en ze zit prachtig in haar vacht. Werkt zo'n injectie dan zo lang? Mijn dierenarts heeft gekeken, conclusie getrokken, behandeld, en het was over. Of hij de eerste keer uberhaupt nog iets getest heeft, dat weet ik niet meer, want dat is al een jaar of 8 geleden.
quote:baukje schreef op 15 september 2015 @ 20:39:

Waarschijnlijk wil je nieuwe dierenarts het probleem echt oplossen in plaats van zomaar een cortison of andere hormoon injectie die puur de symptomen tijdelijk onderdrukt maar op den duur hele vervelende bijwerkingen kan geven. Want ik begrijp dus dat je vorige dierenarts niet eerst onderzoek gedaan heeft naar de oorzaak dmv testen maar gewoon aan symptoom bestrijding heeft gedaan.Inderdaad. Spreek uit ervaring!
quote:pokkewijf schreef op 15 september 2015 @ 20:41:

[...]

Het is hier al gezegd, andere dierenarts zoeken. Jij bent de klant en kent jouw kat het best. Als ik bij de slager een biefstuk vraag en ik word afgescheept met een schoenzool dan zoek ik een andere slager...

Dierenarts heeft er voor gestudeerd om de diagnoses te stellen en een behandelplan te maken. Een dierenarts die zijn vak een beetje serieus neemt geeft niet zomaar cortisone injecties op verzoek. En ik vrees dat de vorige dierenarts dat wel deed.

Of is er destijds wel een duidelijke diagnose gesteld dmv van testen softijs, dan neem ik aan dat je daar de uitslagen van hebt die je kunt overleggen aan de huidige dierenarts. Je kunt sowieso alle gegevens bij de vorige dierenarts opvragen en die als info geven aan de huidige dierenarts.
quote:miss011 schreef op 15 september 2015 @ 20:46:

[...]

Inderdaad. Spreek uit ervaring!Je wil niet weten hoeveel nieuwe cliënten er komen op een spreekuur die voor hun hond of kan om een prik tegen de jeuk komen vragen............
Baukje, dat document is ook hierheen gestuurd, met alles erin. Maar ja, in het Nederlands he? Ik zal eens kijken of ik er een kopie van kan krijgen, dan kan ik zelf ook zien wat er destijds allemaal gedaan is. Overigens zeg je tegen de jeuk, maar bij mijn kat verdween alles. Ze zat prachtig in haar vacht, tot nu. Verdwijnen die symptomen ook door de injecties?
Tja, ze doen het vaak alleen maar om dingen uit te sluiten. Mijn poes had heel vaak last van blaasontstekingen, altijd van stress. Kon ook altijd aanwijzen van oh, eergister gebeurde dit, ja stress. En toch elke keer zo'n domme urine test. Maar moest. Altijd stress.

Nu had mijn kater dezelfde symtomen, moest perse test en ik had iets van johhh, het is gewoon stress, zijn net verhuisd. Nee hoor, toch testen. Geen stress maar kanker. Dus heel goed dat ze dat blijven doen. Ik hou mn gemak voortaan maar wat meer.
O ja cortison lijkt aanvankelijk een wondermiddel. Onderdrukt de ontsteking reactie en jeuk dus de vacht komt weer mooi terug. In het ergste geval wordt er een langwerkende cortison injectie gegeven , dan ben je maanden verzekerd van een 'goed resultaat". Intussen wordt de bijnierschors van je huisdier onherstelbaar aangetast en je wil niet weten wat voor serieuze problemen dat geeft.

Maar ja de klant wil gelijk resultaat zien bij zijn huisdier en wil vaak niet eerst heel veel geld uitgeven aan enkel onderzoeken om een serieuze diagnose te stellen en soms nog een langdurige behandelplan. Intussen gaat men dan vaak liever op zoek naar een dierenarts die wel die cortisone injectie geeft en er voor de geruststelling nog bij zegt dat het helemaal geen kwaad kan.,

En als dan na een paar jaar de gevolgen van de cortison zichtbaar zijn wordt de linke met die injecties helemaal niet gelegd.
Dat heb ik nooit gezegd hoor, dat ik geen onderzoeken wil. Maar als er al een diagnose is, dan niet nee. Maar als jij zegt dat ze dus wel die onderzoeken nodig heeft gehad en dat mijn eerste dierenarts in feite niet goed gehandeld heeft, dan laat ik haar natuurlijk onderzoeken.
ik weet natuurlijk niet wat je eerste dierenarts onderzocht heeft en hoeverre die daarin compleet is geweest. Maar je moet als dierenarts heel sterk in je schoenen staan om na 25 jaar die discussie met mensen over een goede vlooienbestrijding (want nee als je het mag geloven heeft er geen enkel huisdier ooit een vlo zelfs niet af en toe een vlooienbeet om de complete allergie weer aan te wakkeren) en de discussie over een allergie test (want nee de vorige hond/kat had precies hetzelfde en was er altijd met een prikje vanaf) niet ook maar naar de cortison spuit te grijpen. Gemakkelijk geld verdient, klant tevreden, huisdier tijdelijk van zijn jeuk af en dus tevreden. Maar je weet gewoon dat een groot gedeelte van deze dieren zeker bij herhaling van die injecties op een gegeven moment problemen gaan ontwikkelen.

Maar als mensen dan afbellen voor de allergie test dan weet ik al van oh die hebben dus een collega gevonden die minder moeite heeft met de cortison spuit. Echt waar mensen willen gewoon bedonderd worden.
Oh maar de eerste keer wist ik zelf totaal niet wat er aan de hand was en omdat ze mijn eerste kat is, heb ik daar ook niks aan kunnen aansturen. Maar ik kwam binnen, hij keek, en hij zei meteen wat hij dacht dat het was. En toen heeft ze die spuiten gekregen.
quote:softijsmetspikkels schreef op 15 september 2015 @ 21:34:

Oh maar de eerste keer wist ik zelf totaal niet wat er aan de hand was en omdat ze mijn eerste kat is, heb ik daar ook niks aan kunnen aansturen. Maar ik kwam binnen, hij keek, en hij zei meteen wat hij dacht dat het was. En toen heeft ze die spuiten gekregen.Of te wel iemand die echt afgestompt is in de loop der jaren of een gevalletje gemakkelijk geld verdienen. In dat geval he je het nu gewoon goed getroffen met de huidige dierenarts. Maar die krijgt dan inderdaad vaak de reactie zoals jij hier neer zet, die wordt als de geldklopper gezien. En ja die onderzoeken zullen vast meer kosten dan zo'n injectie maar dat is in ieder geval een dierenarts die zijn/haar vak serieus neemt in handelt in best wil van het huisdier. Een cortison injectie in dit soort gevallen moet een laatste redmiddel zijn als je het verder echt niet meer weet. Maar nooit voor gedegen uitgebreid onderzoek en pogingen de oorzaak daadwerkelijk aan te pakken.
Nou dat wist ik echt niet baukje. Ik dacht dus echt dat die andere een geldwolf was inderdaad Hoe behandel je zo'n allergie dan echt?
Kan je nog achterhalen of er toen onderzoeken zijn gedaan? Er kan namelijk best wat in zitten dat de nieuwe dierenarts eerst wil uit sluiten of het niet iets anders is. Maar dat kan ik van af hier natuurlijk niet zeggen.

Slechte ervaring heb ik wel, maar dat is uit de tijd dat ik als 13 jarige nog ratjes had (ja ik weet dat veel mensen ze niet leuk vinden, maar ze zijn echt heel lief). 1 had er ontsteking in een pootje, behandeld maar kwam terug op een andere poot, nog een keer behandeld en weer kwam het terug op een andere poot. Het arme beesje kon helemaal niet lekker lopen daar door. Bel ik de dierenarts en is die op vakantie dus kon ik naar zijn vervanger wat verder weg. Die kon niet omgaan met knaagdieren, nog 3 keer gezegd dat ik haar wel zelf vast zou houden tijdens de prik. Dat wilde hij niet, en mijn rat piepen... Resultaat was dat de ontsteking behandeld was, maar het enige goede pootje gebroken!
Dat meen je niet, My-Little-Appletree! Dat is wel heel erg. Is het daarna nog wel goedgekomen?

Gismo, wat is jouw ervaring?

Ik heb verder weinig ervaring met dierenartsen. Maar nu blijkt dus dat degene waarvan ik dacht dat die het goed deed, het dus niet goed heeft gedaan... Daar ben ik wel heel teleurgesteld over.
Mijn kat heeft een vlooienallergie. En ja dat is gewoon vastgesteld door het kijken naar de klachten en uitsluiting (hij was onderhand kaal, vrij vreemd voor een Ragdoll). Prik later zat hij binnen paar maanden weer prima in zijn vacht en daarna nooit meer ergens last van gehad.

Heb een prima band met mijn dierenarts en vertrouw ze blindelings. Ik ben hun 'lopende pensioenvoorziening' aangezien ik een zwak heb voor 'kneusjes'. Eigenlijk de enige die ik vertrouw met mijn dieren zijn mijn huisarts en de Faculteit Diergeneeskunde (ook veelvuldig klant geweest daar).

Ben ooit een keer bij een andere dierenarts geweest maar na een verkeerde diagnose (had gelukkig doorverwijzing naar Faculteit waar wel de juiste diagnose werd gesteld) en een kut opmerking na allergische reactie van kat op Prednison ga ik nooit meer naar een andere dierenarts.
Shebyte, jij hebt dus waarschijnlijk dezelfde prik gehad als mijn kat. Ik weet ook gewoon niet wat ik anders nog kan doen. Ik woon in een woning met vloerbedekking, maar ik mag die er zelf niet zomaar uittrekken en er een andere vloer inleggen. Dus de kans dat er toch iets in dat tapijt zit, dat bestaat. Het is alleen zo onwaarschijnlijk omdat we dus echt nergens over de vloer komen waar ze dieren hebben en wij hebben ook nooit visite. En er is in de afgelopen maanden 3x ontvlooit met omgevingsspray.
Afhankelijk van het soort allergie (al het inderdaad een allergie is ) zal de aanpak zijn. Bij een vlooienallergie is de aanpak tegen vlooien heel uitgebreid. De hele omgeving waar de kat verblijft behandelen met een goed middel dat alle stadia van de vlo aanpakt, een goed middel voor de kat zelf die het hele jaar door worst gebruikt. Maar vaak zijn het ook een complex van factoren die een rol spelen zoals stress, voeding. al die factoren moeten geoptimaliseerd worden.

Bij binnen katten is dat (door stressfactoren?) soms toch niet helemaal mogelijk. Dan zou je voor tijdelijk aan een lichte dosering cortison kunnen denken om de huis tot rust te brengen, maar dan doe je dan zeker niet met een injectie. (wat als het een langwerkende variant is-en dat is het als het maanden afdoende is- een rechtstreekse aanslag is op de bijnierschors van de kat.

Hef vreemde is dat als we zelf een allergie ontwikkelen we accepteren dat het probleem een langdurige behandel traject zal zijn waar we misschien nooit helemaal van af zullen komen en aan moeten blijven werken om de trigger factoren te vermijden. Als men met een huisdier naar de dierenarts gaat is met vaak al verontwaardigd als men eerst geld moet betalen voor het stellen van een diagnose en dat daar soms (net zoals bij mensen) een tijd overheen gaat. En dat dan nog eens een langdurig behandeltraject moet worden ingezet.

Nee een dierenarts moet paranormaal begaafd zijn, enkel op lichamelijk onderzoek diagnoses kunnen stellen en die met een hooguit twee prikken definitief op kunnen lossen. En lukt dat niet dan rent men liever gelijk door naar een andere dierenarts die in ieder geval met een a twee prikken wel zonder verder onderzoek aan symptoom bestrijding wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven