Sproeiende kater..wie weet raad?

25-02-2024 20:34 203 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment heb ik twee katten in huis: Kater Dave van 11, en poes Luna van 10. Luna woont nu dik een jaar hier en Dave woont sinds 2018 bij mij.
(Eerst had ik 3 katten, de andere poes is vorig jaar plotseling overleden). Dave heb ik als ex-zwerver en angstkatje uit het asiel geadopteerd. Hij is nog altijd erg snel bang, en hangt ontzettend aan mij. Al een aantal jaar sproeit hij in huis. Hij deed dit bijvoorbeeld toen er een uitloopmatje voor de kattenbak lag...dus dat matje gebruik ik niet meer. Nu is het nog steeds zo dat Dave gemiddeld 2 a 3 keer per week in huis sproeit. Deze week was het in de vakkenkast in de keuken waar zijn eten staat, en tegen de kattenbak aan toen die verplaatst was..Is het zijn manier om dingen naar zijn hand te zetten? Met de 3de poes erbij waren er 3 kattebakken, zou hij die andere bak kunnen missen? Of heeft hij toch stress van de andere kat in huis? (die totaal niet dominant of bezig is naar hem toe). Wel had Dave eerst ook zijn eigen krabton, en hebben we (ex-partner en ik) die weggedaan om plaats te maken voor de krabpaal van de poes (met 3 etages). Dave gaat daar wel ook in liggen.

Wat is nu wijsheid om te doen? Kan het sproeien toch wellicht een medische oorzaak hebben, of moet ik bijvoorbeeld een gedragstherapeut inschakelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceci schreef:
25-02-2024 23:51
Ik vermoed zomaar dat Dave en de poes geen jaarlijkse vaccinaties en controle krijgen...
Zat katten niet en hoeft helemaal niet een probleem zijn als je niet elk jaar controles laat doen ect. Ligt aan leeftijd, soort kat en of binnen of buitenkat is of dat altijd allemaal elk jaar nodig is of niet.

Maar als ik een sproeiende kater die dat ineens is gaan doen en dat blijft doen dan was ik allang bij de huisarts geweest. Niet paar jaar later een keer gaan vragen op een forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
01-03-2024 21:25
Zat katten niet en hoeft helemaal niet een probleem zijn als je niet elk jaar controles laat doen ect. Ligt aan leeftijd, soort kat en of binnen of buitenkat is of dat altijd allemaal elk jaar nodig is of niet.

Maar als ik een sproeiende kater die dat ineens is gaan doen en dat blijft doen dan was ik allang bij de huisarts geweest. Niet paar jaar later een keer gaan vragen op een forum.
Wat is er mis met deze vraag op een forum te stellen? Ik ken niemand in mijn directe sociale omgeving die hier ervaring mee heeft en / of deskundig in is. En ik ga niet met mijn sproeiende kater naar de huisart maar naar de dierenarts..

Je kent mijn situatie niet, de inhoud van mijn beurs of mijn budget en kosten niet..dan is het nogal makkelijk oordelen anoniem op een forum!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Niemand op dit forum kan je kat en de urine daadwerkelijk onderzoeken, en dat is nu eenmaal stap een. En als je een huisdier hebt kunnen daar dierenartskosten bij komen. Ik begrijp dat dat belastend kan zijn, kan ervan meepraten, maar je hebt dit probleem nu al veel te lang aan laten slepen. Blij te lezen dat je iig eindelijk urine gaat laten controleren, hoewel een algeheel onderzoek beter was geweest. Ik wil niet hard klinken, ben zelf minima, maar met een dier haal je ook verantwoordelijkheid in huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had de dierenarts gevraagd om een algemeen seniorenonderzoek, hij zei dat ze dat bij zijn praktijk niet deden...Hij heeft naar hart en lonen geluisterd, Dave's gebit bekeken, gecheckt op vlooien en teken en buik en blaas gecheckt en hem gewogen.
Ik heb net ook al gezegd dat ik sowieso het urine-onderzoek laat doen. Ik heb al sinds 2009 katten, ik weet dat dat verantwoordelijkheden en kosten met zich meebrengt! Ik ben ook minima idd, maar mijn dieren komen niets tekort en als ik met een krabpaal erbij Dave's stress kan wegnemen investeer ik dat geld bijvoorbeeld graag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat te horen! Ik zou ook bloedonderzoek laten doen als er uit het urineonderzoek niets komt. En de eerste stap is nu eenmaal medische oorzaken uitsluiten. Daarna kan je pas verder met gedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
01-03-2024 21:55
Ik had de dierenarts gevraagd om een algemeen seniorenonderzoek, hij zei dat ze dat bij zijn praktijk niet deden...Hij heeft naar hart en lonen geluisterd, Dave's gebit bekeken, gecheckt op vlooien en teken en buik en blaas gecheckt en hem gewogen.
Ik vraag me nu af of je wel specifiek het sproeiprobleem benoemd hebt? Zo klinkt het nu niet. Dat is wel belangrijke context en hoe sneller je de oorzaak weet, hoe sneller je kat geholpen is en hoe minder het kost.

En dat urineonderzoek kunnen ze echt snel uitvoeren. Ik snap echt niet dat je dat nog niet hebt laten doen.

Overigens: heeft jouw dierenarts een regeling voor minima (korting op de consulten)? Dat hebben ze hier in Amsterdam namelijk wel.

Andere optie: kijk naar een verzekering voor dieren. Dat is vooral handig als je niet het spaargeld hebt om een hoge rekening op te vangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik had het sproeiprobleem specifiek benoemd. Aan de telefoon al om de afspraak te maken en ook tijdens het onderzoek en de enting.

Dat urine-onderzoek komt z.s.m.

Ik weet niet of mijn dierenarts een regeling voor minima heeft.

Een huisdierenverzekering nemen kan dus niet als je bijv. een kat op 5-jarige leeftijd adopteert uit het asiel..die moet bij aanvang van de verzekering een maximale leeftijd hebben..Mijn eerste kat was 8 toen ik hem adopteerde en bij hem ging dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andere da zoeken.

Bij de seniorencheck hoort ook standaard het Bloedonderzoek.
Nierfunctie, schildklier etc.

Ik lees nogal wat vage dingen. Je zegt hij heeft tandsteen verwijderd.
Zonder narcose...

Bij de jaarlijkse enting. Hoop dat je die doet want katten en niesziekte zijn vaak dodelijk, had je dat sproeiprobleem al lang aan kunnen kaarten.

Minima en 3 katten.... dat kun je niet betalen die zorgkosten. Nu nog twee katten.
Veel.katten lijden in stilte. Met name gebits en blaasproblemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin met dat urineonderzoek, het is niet nodig om er ook meteen een bloedonderzoek aan vast te plakken!

Wat ik al eerder schreef, twee Katkor zakjes in een schone kattenbak doen, kat zo gek krijgen dat hij op die bak wil plassen en dan de urine uit die bak halen, schoon flesje en koel bewaren tot je naar de da kunt.

Ik denk wel dat er nu genoeg tegen TP aangeplast is om dat urineonderzoek te laten doen en suggesties dat de katten dan OOK wel niet gevaccineerd zullen worden vind ik onnodig kwetsend!
Ook kan niemand in de portemonnee van TO kijken en beslissen of TO wel of niet zich 2 katten kan veroorloven.

Snoopy, misschien is het een idee, contact op te nemen met het asiel waar je Dave vandaan hebt, zij kunnen je wellicht helpen aan een niet zo enorm commercieel ingestelde da.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook dat senioren onderzoek is alweer zoiets wat lang niet altijd nodig is en weer zo'n bron van inkomsten is voor graai da's

En Snoopy laat je ook geen zorgplan / VetPlan aansmeren ....dat is je reinste geldklopperij.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
01-03-2024 21:55
Ik had de dierenarts gevraagd om een algemeen seniorenonderzoek, hij zei dat ze dat bij zijn praktijk niet deden...Hij heeft naar hart en lonen geluisterd, Dave's gebit bekeken, gecheckt op vlooien en teken en buik en blaas gecheckt en hem gewogen.
Ik heb net ook al gezegd dat ik sowieso het urine-onderzoek laat doen. Ik heb al sinds 2009 katten, ik weet dat dat verantwoordelijkheden en kosten met zich meebrengt! Ik ben ook minima idd, maar mijn dieren komen niets tekort en als ik met een krabpaal erbij Dave's stress kan wegnemen investeer ik dat geld bijvoorbeeld graag.
We zijn bijna een week na je eerste post en nog steeds geen urine onderzoek gedaan.

Ik vind het onbegrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
02-03-2024 09:10
We zijn bijna een week na je eerste post en nog steeds geen urine onderzoek gedaan.

Ik vind het onbegrijpelijk.
Ik heb in de laatste 24 uur nu al zeker 3 keer gezegd dat ik nog een urine-onderzoek laat doen. Komende week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
02-03-2024 09:10
We zijn bijna een week na je eerste post en nog steeds geen urine onderzoek gedaan.

Ik vind het onbegrijpelijk.
Ik heb in de laatste 24 uur nu al zeker 3 keer gezegd dat ik nog een urine-onderzoek laat doen. Komende week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Urine opvangen kan dan best lastig zijn.

Je hebt (is al geschreven) korrels die je in de kattenbak kan doen.
Of als kat op iets plast wat glad is met een spuitje de urine opnemen.

Onze (inmiddels overleden) poes plaste in bad. Kon ik zo met spuitje opnemen en mee aar de dierenarts.

Bij de hond en dat werkt misschien ook voor een kat, ge ruik ik een soeplepel.
Zodra hond ging plassen soeplepel eronder houden, urine opvangen.
Urine in potje doen.
Potjes haal ik bij de huisarts om mensenurine op te vangen. Werkt prima ook voor huisdieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
02-03-2024 15:42
Ik heb in de laatste 24 uur nu al zeker 3 keer gezegd dat ik nog een urine-onderzoek laat doen. Komende week.
Dat heb ik gelezen.

Maar als het goed is, heb je dit topic ook gelezen en de vele reacties gezien van mensen die het op zijn zachtst gezegd bijzonder vinden dat de dierenarts geen urine onderzoek wilde doen.

Ik had de volgende ochtend direct gebeld en aangegeven dat ik voor de zekerheid toch urine onderzoek wilde laten doen. Maar goed, dat ben ik. Ik sta dus nog steeds achter mijn laatste post.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word heel verdrietig van deze hele situatie :(. Steeds de opmerkingen dat ik het niet goed zou aanpakken met en voor mijn katten...Poes Luna was /is de kat van mijn ex-partner. Dave laat duidelijk zien dat hij het niet fijn vindt dat zij hier in huis is...Ex kan Luna zelf niet terugnemen omdat zijn COPD zwaar verergerd is. En wil haar dan zelf herplaatsen maar wil dan geen contact meer met mij, omdat ik mijn hele leven voor Dave zou omgooien...

Snorrie, de poes die in november is verongelukt, was er het eerst. Zij was 3 toen ik haar adopteerde, en ik dacht dat Dave als maatje voor haar erbij leuk zou zijn. Zij moest echter niets van Dave hebben en gromde, blies en mepte naar hem...

Luna is in de zomer van 2022 erbij gekomen, en zij is altijd heel tolerant en lief geweest naar Dave. Wilde ook met hem spelen en was niet dominant naar hem toe..Het is een schat van een diertje, heel dartel en speels en communicatief.

Ex-partner was van mening dat Dave corrigeren/ dingen afleren wel zou werken. Dus werd Dave telkens als hij sproeide door de pies gehaald en buiten gegooid...1,5 jaar lang..

Ik had zeker eerder met Dave naar een dierenarts moeten gaan. Maar zowel een gedragstherapeut als de tuin katproof afzetten gaat hoog in de kosten lopen en ok gedragstherapie geeft me geen garantie dat hij zal stoppen met het sproeien.. Dave is heel lief naar mij maar ook een ontzettende stresskip. Mensen die rondlopen of staan in huis, vindt hij al erg eng...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook aan stress is wat te doen, heb je gekeken naar Calm v an Royal Canin? Dat spul help echt!
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
02-03-2024 18:58
Ik word heel verdrietig van deze hele situatie :(. Steeds de opmerkingen dat ik het niet goed zou aanpakken met en voor mijn katten...Poes Luna was /is de kat van mijn ex-partner. Dave laat duidelijk zien dat hij het niet fijn vindt dat zij hier in huis is...Ex kan Luna zelf niet terugnemen omdat zijn COPD zwaar verergerd is. En wil haar dan zelf herplaatsen maar wil dan geen contact meer met mij, omdat ik mijn hele leven voor Dave zou omgooien...

Snorrie, de poes die in november is verongelukt, was er het eerst. Zij was 3 toen ik haar adopteerde, en ik dacht dat Dave als maatje voor haar erbij leuk zou zijn. Zij moest echter niets van Dave hebben en gromde, blies en mepte naar hem...

Luna is in de zomer van 2022 erbij gekomen, en zij is altijd heel tolerant en lief geweest naar Dave. Wilde ook met hem spelen en was niet dominant naar hem toe..Het is een schat van een diertje, heel dartel en speels en communicatief.

Ex-partner was van mening dat Dave corrigeren/ dingen afleren wel zou werken. Dus werd Dave telkens als hij sproeide door de pies gehaald en buiten gegooid...1,5 jaar lang..

Ik had zeker eerder met Dave naar een dierenarts moeten gaan. Maar zowel een gedragstherapeut als de tuin katproof afzetten gaat hoog in de kosten lopen en ok gedragstherapie geeft me geen garantie dat hij zal stoppen met het sproeien.. Dave is heel lief naar mij maar ook een ontzettende stresskip. Mensen die rondlopen of staan in huis, vindt hij al erg eng...
Ik snap wel dat je daar verdrietig van wordt. Aan de andere kant lees ik in bovenstaande post toch ook weer wat er niet toe doende zaken....

Ik denk dat niemand stelt dat je niet lief voor ze zou zijn. Ik denk eerder dat men niet zo goed begrijpt,waarom je bepaalde stappen niet eerder genomen hebt.

En als kosten een probleem zijn, dan begrijp ik niet zo goed waarom je gedachten in eerste instantie uit gaan naar een dure catproof tuin en een katten deskundige als iets goedkoops zoals urine onderzoek om een lichamelijk probleem uit te sluiten de eerste stap zou moeten zijn.

Als er een lichamelijk probleem is, kun je 10 gedragsdeskundigen inzetten en je tuin catproof maken, maar het gaat je niet helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw kater werd door de pies gehaald en naar buiten gegooid door je ex?

Wat dacht je van luna terug naar ex doen.

Met zo'n vent wil je toch niks te maken hebben.

Heel erg dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phil schreef:
02-03-2024 21:38
Jouw kater werd door de pies gehaald en naar buiten gegooid door je ex?

Wat dacht je van luna terug naar ex doen.

Met zo'n vent wil je toch niks te maken hebben.

Heel erg dit.
Jep..hij dacht dat Dave het sproeien wel zou afleren door hem steeeds te straffen en corrigeren wanneer het gebeurde. Hij denkt dat Dave sproeit omdat Dave constant wil dat dingen op zijn manier gebeuren... Als Luna terug naar ex gaat wordt zij ook weer herplaatst..dat zou voor haar de 2de keer binnen 2 jaar zijn, wat ik ook weer zielig voor haar vind..
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
02-03-2024 15:42
Ik heb in de laatste 24 uur nu al zeker 3 keer gezegd dat ik nog een urine-onderzoek laat doen. Komende week.
Ik denk dat de meeste mensen oprecht verbaasd zijn dat dit niet stap 1 is geweest.
Toen jij naar de dierenarts ging hadden heel veel mensen hier al geschreven dat er eerst even urine controle moest komen. Zelfs als de dierenarts dat niet benoemd (en ik heb werkelijk echt geen flauw benul waar hij/zij dat niet deed) had dan was het logisch geweest als je er direct op had gestaan.
Andere onderzoeken en controle’s zijn pas zinvol als er uitslag is van de urine.
Ikzelf zou naar een andere dierenarts op zoek gaan trouwens.

Ik vermoed ook dat beide katten stress hebben momenteel (en al lang) en dat kan dit inderdaad tot gevolg hebben maar je kan er als kat zijnde ook juist blaasgruis door krijgen en dan zit je in een cirkel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de Katkor-testkit gehaald bij de dierenarts en net 1 kattebak schoongemaakt en apart gezet en Dave apart gezet. Nu maar duimen dat hij snel een plasje doet. Dan kan het urinemonster vandaag nog of morgenochtend naar de dierenarts toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
04-03-2024 12:21
Ik heb de Katkor-testkit gehaald bij de dierenarts en net 1 kattebak schoongemaakt en apart gezet en Dave apart gezet. Nu maar duimen dat hij snel een plasje doet. Dan kan het urinemonster vandaag nog of morgenochtend naar de dierenarts toe.

Goed zo :) Bij de huisarts kun je ook gratis urine bakjes halen om de opgevangen plas in te doen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
04-03-2024 12:45
Goed zo :) Bij de huisarts kun je ook gratis urine bakjes halen om de opgevangen plas in te doen.
Er zit een pipet en een reageerbuisje bij de kit...Dave zit nu 3 uurtjes achter en nog niet geplast..beestje snapt het niet, cherm
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog steeds geen plasje op de Katkor...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven