Steeds meer lego
zondag 7 januari 2018 om 18:15
Ik denk dat wij inmiddels aardig wat lego in huis hebben. Ik doe het steeds in een grotere bak, maar dat schijnt niet lekker te spelen want 'zo kunnen we niets vinden'. Ze vragen al een paar jaar achter elkaar lego voor verjaardag/Sint/afzwemmen dus het zijn inmiddels aardig wat verzamelingetjes: doosje zus, doosje Lego Friends zo. EEn deel van de boekjes heb ik bewaard zodat ze het opnieuw kunnen maken maar de animo ligt niet zo hoog.
Iemand hier een briljant idee wat te doen met allerlei lego?
Iemand hier een briljant idee wat te doen met allerlei lego?
zondag 7 januari 2018 om 21:55
^ dit.pejeka schreef: ↑07-01-2018 19:19Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je je daarom zorgen zou moeten maken. Zoals gezegd, vroeger bij ons zat de Lego in vier grote emmers, en mijn moeder kon het geen zier schelen of we dan een kwartier moesten zoeken naar dat ene gele blokje dat we nodig hadden ofzo. Lagen mijn broer en ik overigens ook niet wakker van. Dacht je nou echt dat mijn moeder een probleem ging maken over de sortering van onze Lego, onze Dinky Toys, onze Ministec, of wat dan ook? Ze had wel wat anders te doen.
zondag 7 januari 2018 om 22:11
Wij hadden vroeger (nu staat alles opgeslagen in de kelder) ook aardig wat LEGO. We hadden 7 orders vol met handleidingen en de daarbij behorende LEGO. Wij hadden alle LEGO gesorteerd in van die dubbelzijdige sorteerkoffertjes. Daar hadden we een stuk of 10 dezelfde van. Daarin werd alles op soort in gesorteerd. Werd er een model opnieuw gebouwd, dan werd alles daar in opgezocht. Na verloop van tijd werd het model weer afgebroken en werd alles, netjes gesorteerd, opgeborgen. Dit vergt wel enige discipline, maar houdt het wel netjes en overzichtelijk. Alle blokjes van 2x2 en groter gingen gewoon allemaal in grote kratten evenals alle rails. Dakpannen zaten apart in een schoenendoos. Op zolder liggen zelfs nog hele grote dozen waar de grootste modellen in gezeten hebben vroeger. Door de lijm van de doos wat te verhitten liet deze los en kon je zo de deksel open doen. Hierdoor blijven de dozen intakt en liggen deze, netjes in folie, nog op zolder. Kan het eventueel later zo in opgeborgen worden.
zondag 7 januari 2018 om 22:39
Wij hebben voor duplo zo'n speelmat:
http://www.playandgo.eu/nl/
En dit is misschien ook handig:
https://www.ikeahackers.net/2018/01/leg ... orage.html
http://www.playandgo.eu/nl/
En dit is misschien ook handig:
https://www.ikeahackers.net/2018/01/leg ... orage.html
zondag 7 januari 2018 om 22:54
Mijn zoon heeft echt veel lego; voor de verhuizing 2jaar geleden via MP een hele grote krat gekocht om hem bezig te houden tijdens het klussen in het nieuwe huis, maar daarvoor had hij ook al een flinke krat, en later kwamen er nog een vriend EN een familielid de oude legoverzameling van hun kinderen inleveren. En toch vraagt hij nog steeds voor zijn verjaardag en Sinterklaas om sets van lego.
Omdat hij er echt met veel plezier mee speelt, help ik hem wel een beetje met sorteren; hij is pas 7. We hebben op zijn slaapkamer onder zijn hoogslaper een aantal rekken (IVAR van Ikea) met kratten in verschillende groottes. De grootste bakken zijn:
- 1 vol met alle maten platte plaatjes en platen
- 1 vol met stenen die dubbel breed zijn (dus de "ouderwetse" legostenen in allerlei lengtes maar 2 breed)
- 1 vol met stenen die enkele breedte hebben, inclusief een aantal zuilen, bogen etc
- 1 vol met platte lange (2 stenen breed)
- 1 vol met platte enkele breedte
- 1 vol met wielen
- 1 vol met vliegtuig- en boot-achtige delen
- 1 vol met rupsband, en andere industrie-achtige delen
dan staan er nog 2 ouderwetse nachtkastjes die een soort zitbank vormen; en de ene zit een lade vol poppetjes en allerlei kleine hand-voorwerpen (zwaarden, verrelijkers, skibril etc.) in de grote ruimtes achter de deurtjes staan in het ene kastje een krat met de gebruiksaanwijzingen (doen we na het opbouwen niets meer mee) en in de andere staan alle grote vloerplaten.
Dan heb ik nog een flink aantal kleinere bakken met deelsorteringen (van die gereedschapsbakjes met een schuine voorkant die je kan stapelen; voor weinig bij de action gehaald) daarin zitten bijvoorbeeld allemaal doorzichtigen, allemaal planten/hout dingen, schuine die omhoog lopen, schuine die aflopen, dakpannen, delen van lego technic, deuren etc etc.
En tenslotte heb ik nog 2 echte gereedschapskoffers met heel veel kleine vakjes/laadjes waarin allemaal kleine onderdelen zitten gesorteerd.
En dan staan er nog 2 grote halfvolle bakken waarin alles bij elkaar gesmeten is, en een lagere bak waarin ik soms handen vol "kleine dingetjes" kiep die nog verder uitgesorteerd moeten worden.
De laatste set van Sinterklaas was ZO bijzonder dat hij hem in elkaar laat staan; de onderdelen worden op een plank gezet. Verder heeft hij na verloop van tijd niets apart gehouden van gekregen sets. We lenen ook wel eens lego boeken van de bieb voor leuke ideeën; laatst was er een boek met heel veel bouwvoorbeelden van miniatuur-dingen. Dan is het heel leuk dat de kleine dingetjes min of meer terug te vinden zijn in allemaal bakjes; we hebben toen zelf ook van alles ontworpen.
Soms komen er kinderen met de lego spelen, en die vinden het heerlijk dat het zo overzichtelijk is. Maar een vriendje kan dan naar me toe komen met een HEEL specifieke wens dat hij precies een stukje zus en zo zoekt. Die vertel ik dan echt wel dat hij zelf maar in een grote bak moet graven; ik ben niet hun personeel ofzo.
Mijn man is leuk van "met de poppetjes spelen" met mijn zoon, en ik ben daar gewoon niet goed in. Of ik bouw langzaam hele grote constructies (wat mijn zoon zelf vaak saai vindt), of ik ga gezellig bij hem zitten sorteren ipv meespelen. Met een luisterboek op zitten we dan gezellig een paar uur samen op zijn kamer. Is ook een vorm van quality-time...
Omdat hij er echt met veel plezier mee speelt, help ik hem wel een beetje met sorteren; hij is pas 7. We hebben op zijn slaapkamer onder zijn hoogslaper een aantal rekken (IVAR van Ikea) met kratten in verschillende groottes. De grootste bakken zijn:
- 1 vol met alle maten platte plaatjes en platen
- 1 vol met stenen die dubbel breed zijn (dus de "ouderwetse" legostenen in allerlei lengtes maar 2 breed)
- 1 vol met stenen die enkele breedte hebben, inclusief een aantal zuilen, bogen etc
- 1 vol met platte lange (2 stenen breed)
- 1 vol met platte enkele breedte
- 1 vol met wielen
- 1 vol met vliegtuig- en boot-achtige delen
- 1 vol met rupsband, en andere industrie-achtige delen
dan staan er nog 2 ouderwetse nachtkastjes die een soort zitbank vormen; en de ene zit een lade vol poppetjes en allerlei kleine hand-voorwerpen (zwaarden, verrelijkers, skibril etc.) in de grote ruimtes achter de deurtjes staan in het ene kastje een krat met de gebruiksaanwijzingen (doen we na het opbouwen niets meer mee) en in de andere staan alle grote vloerplaten.
Dan heb ik nog een flink aantal kleinere bakken met deelsorteringen (van die gereedschapsbakjes met een schuine voorkant die je kan stapelen; voor weinig bij de action gehaald) daarin zitten bijvoorbeeld allemaal doorzichtigen, allemaal planten/hout dingen, schuine die omhoog lopen, schuine die aflopen, dakpannen, delen van lego technic, deuren etc etc.
En tenslotte heb ik nog 2 echte gereedschapskoffers met heel veel kleine vakjes/laadjes waarin allemaal kleine onderdelen zitten gesorteerd.
En dan staan er nog 2 grote halfvolle bakken waarin alles bij elkaar gesmeten is, en een lagere bak waarin ik soms handen vol "kleine dingetjes" kiep die nog verder uitgesorteerd moeten worden.
De laatste set van Sinterklaas was ZO bijzonder dat hij hem in elkaar laat staan; de onderdelen worden op een plank gezet. Verder heeft hij na verloop van tijd niets apart gehouden van gekregen sets. We lenen ook wel eens lego boeken van de bieb voor leuke ideeën; laatst was er een boek met heel veel bouwvoorbeelden van miniatuur-dingen. Dan is het heel leuk dat de kleine dingetjes min of meer terug te vinden zijn in allemaal bakjes; we hebben toen zelf ook van alles ontworpen.
Soms komen er kinderen met de lego spelen, en die vinden het heerlijk dat het zo overzichtelijk is. Maar een vriendje kan dan naar me toe komen met een HEEL specifieke wens dat hij precies een stukje zus en zo zoekt. Die vertel ik dan echt wel dat hij zelf maar in een grote bak moet graven; ik ben niet hun personeel ofzo.
Mijn man is leuk van "met de poppetjes spelen" met mijn zoon, en ik ben daar gewoon niet goed in. Of ik bouw langzaam hele grote constructies (wat mijn zoon zelf vaak saai vindt), of ik ga gezellig bij hem zitten sorteren ipv meespelen. Met een luisterboek op zitten we dan gezellig een paar uur samen op zijn kamer. Is ook een vorm van quality-time...
maandag 8 januari 2018 om 19:53
Als ze er flauw van zijn te lang naar een bepaald blokje te zoeken, laat je het hen toch ZELF sorteren en opbergen op die manier? Waarom zou JIJ dat moeten doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 8 januari 2018 om 20:47
Dit hadden wij vroeger ook! Wou ik ook graag voor zoon, maar dat werkt met de huidige Lego niet omdat er te veel kleuren zijn en je dan eigenlijk nog steeds niet makkelijk iets terugvindt. Wij (man en ik) zijn weken bezig geweest met een andere sorteertechniek, maar het interesseert Kazzoon geen bal. HIj vindt het ook niet leuk om te sorteren en gaat toch wel zijn gang. Wat wel handig is: we hebben in twee van de vijf curverbakken met twee plankjes een kruis gemaakt en vastgezet, zodat je vier vakken hebt. We hebben nu oa een vak voor wieltjes en autodingen, een vak voor doorzichtige blokjes, een vak voor blokjes met maar 1 of 2 puntjes, een vak voor poppetjes(onderdelen) etc. "Gewone"blokjes hebben een eigen bak, verder een bak voor platte blokjes en een bak voor dunne blokjes. En een vak voor afwijkend. Dat is het geloof ik... En een kerstvakantie spelen en we kunnen weer overnieuw beginnenS7rin schreef: ↑07-01-2018 18:34Mijn neven hadden vroeger meerdere van die grote curver boxen, op kleur gesorteerd. Op dat systeem was ik altijd jaloers.
https://goo.gl/images/v4RQvz
dinsdag 9 januari 2018 om 13:23
Ik zeg toch ook niet dat IK het opruim? Ik wil ze alleen helpen door een logisch en handig systeem te bedenken. Dat kun je namelijk niet echt verwachten van een 3-5 jarige.
dinsdag 9 januari 2018 om 13:30
Wij hebben twee van deze tegen elkaar geschroefd en op wielen gezet. Bovenop kunnen ze bouwen, erin hebben we bakken in verschillende maten voor de afgebouwde stukken, losse blokjes, platen, wielen, poppetjes en boekjes. Je zou erop nog een foto van de inhoud kunnen doen, dat ruimt nog makkelijker op.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09102532/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09102532/
dinsdag 9 januari 2018 om 19:08
Dus ruim jij het WEL op, want die 3- en 5-jarige kunnen dat zelf nog niet volgens jou. Het kan niet allebei zijn: én het je kinderen zelf laten doen, én jouw opruimsysteem hanteren.
Nou, dan smijten ze toch lekker alle blokjes in één bak? Who cares? En als ze dan zeuren dat ze een bepaald blokje niet kunnen vinden, dan geef je ze een aai over de bol en zeg je "Nou, ga dan nog maar eens goed zoeken, OK?". Mijn hemel. Dacht je nou echt dat mijn moeder vroeger op haar knieën onze Lego-blokjes ging zitten sorteren als we uitgespeeld waren? Die had wel wat beters te doen. En niks mis mee, want daardoor leerden we het zelf.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 9 januari 2018 om 22:03
Alle lego op kleur sorteren werkt goed, tot je een bak met alleen zwart hebt. Dan is het zoeken erg lastig.
Bij ons werkte het om alle grote en normale blokjes ( bricks) apart te doen. Daarna alle dunne "plates" apart.
Dan eventueel bakjes voorpoppetjes, wielen, planten en raampjes enzo. De rest is dan makkelijker te vinden! Heerlijk dat zoeken=)
Bij ons werkte het om alle grote en normale blokjes ( bricks) apart te doen. Daarna alle dunne "plates" apart.
Dan eventueel bakjes voorpoppetjes, wielen, planten en raampjes enzo. De rest is dan makkelijker te vinden! Heerlijk dat zoeken=)
woensdag 10 januari 2018 om 11:40
Het zijn wel meerdere diepvrieszakken (grootste maat) per kleur (verdeeld in bijvoorbeeld klein, middel, groot, speciaal), want anders is het nog steeds zoeken naar een speld in een hooiberg. Als je zo'n grote ikeabak met rode stukjes hebt, hoe vind je dan dat éne rode stukje waar je naar op zoek bent?vivinnetje schreef: ↑07-01-2018 21:08Diepvrieszakjes...? Dan valt het nog mee met de hoeveelheid denk ik. Hier moet het per kleur in zo'n grote Ikea-bak. Er zit ook nog Lego bij van ons van vroeger, dus die hoeveelheid heb je al snel... Ja, soms vroeg ik me ook af wat zo'n extra set nog toevoegt... en toch vroegen de kinderen altijd weer om een nieuwe set (en vonden oma en opa dat prettig om te geven, want Lego wordt wel als 'verantwoord speelgoed' gezien).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"