Stijl bepalen nieuw huis.

04-07-2020 15:20 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan verhuizen. Het huis wat we gekocht hebben is een kluswoning en moet van boven tot onder gestript worden.

Man en ik zijn allebei nogal gemakkelijk wat smaak betreft. We vinden veel mooi en kunnen het ook altijd wel eens worden.
Maar nu.....we moeten dus alles compleet gaan vernieuwen. In de afgelopen jaren is alles wat in huis vernieuwd is aangepast aan dat wat er al was.
Nu hebben we dus de gelegenheid om het compleet anders te doen.

Ik heb geen idee waar te beginnen.
Het huis is redelijk authentiek. De enige vaste factor is een houten vloer in de woonkamer.
Ik neig naar veel kleur maar ben ook ergens bang dat we dat snel beu zijn.
Ook willen we kamer en suite deuren met glas in lood, als deuren naar de keuken.

Hellup!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit alle muren wit willen. Ik heb nu alle muren grijs geverfd, zo veel mooier. De ruimte wordt zo veel meer één geheel. Verder veel groen, hout en terracota kleur.
Ik zou als ik jou was 4 of 5 kleuren kiezen met in ieder geval 1 warme kleur en de muren dus een kleur geven (niet te donker, beetje neutrale kleur)
Zebra123 schreef:
04-07-2020 19:30
Ik zou nooit alle muren wit willen. Ik heb nu alle muren grijs geverfd, zo veel mooier. De ruimte wordt zo veel meer één geheel. Verder veel groen, hout en terracota kleur.
Ik zou als ik jou was 4 of 5 kleuren kiezen met in ieder geval 1 warme kleur en de muren dus een kleur geven (niet te donker, beetje neutrale kleur)
Ik vind alle muren een kleurtje geven juist niet mooi. Dan heb ik het gevoel dat ik in een bak leef.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 16:08
Pinterest heb ik inderdaad ook al even op gesnuffeld. Ben er nog niet zo in thuis.

Qua kleuren komen we er wel uit. De muur hier in de woonkamer heeft alle kleuren al gehad. Nu maagdelijk wit voor de verkoop en we zijn het eens dat we dat niet zo mooi vinden.

Het gaat ons om de stijl. Overal zie je nu de vt wonen stijl zoals wij die noemen. Groen, hout en industrieel. Het is een beetje lastig om daar doorheen te kijken en iets anders te vinden.

Maar je weet toch zelf wel ongeveer welke stijl je aanspreekt? Modern en strak, brocante, antiek, Engelse cottagestijl, modern landelijk, het zijn maar voorbeelden. Waar gaat je smaak ongeveer heen?
watdachtjehiervan schreef:
04-07-2020 19:36
Ik vind alle muren een kleurtje geven juist niet mooi. Dan heb ik het gevoel dat ik in een bak leef.
Ik vind één gekleurde muur en de rest wit echt vreselijk. Dat doet ook wat met hoe de vorm aanvoelt. Ik heb nu een best gedurfde kleur in onze woonkamer en in combinatie met het contrast op hout en plafond geeft dat juist een heel rustig effect. Maar wel een pand en kamer die het kunnen hebben: hoge plafonds, authentieke ornamenten en deuren, klassieke vloer etc.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
04-07-2020 20:04
Ik vind één gekleurde muur en de rest wit echt vreselijk. Dat doet ook wat met hoe de vorm aanvoelt. Ik heb nu een best gedurfde kleur in onze woonkamer en in combinatie met het contrast op hout en plafond geeft dat juist een heel rustig effect. Maar wel een pand en kamer die het kunnen hebben: hoge plafonds, authentieke ornamenten en deuren, klassieke vloer etc.
Ja, juist heel mooi als alles kleur heeft. Eén gekleurde muur vind ik ook niet zo mooi, maar het kan wel als je niet teveel kleur wilt en toch ook niet alles wit wilt. Voor mij kan er niet genoeg kleur overal op, zelfs het plafond, maar ik snap het ook wel als mensen dat niet willen.
Wat is de stijl/bouwperiode van je huis? het kan heel mooi zijn om dat als uitgangspunt te nemen. Wij hebben bijvoorbeeld een huis uit de jaren ‘50 en hebben ‘mid-century modern’ als leidende stijl in huis gekozen. We hebben een paar originele ‘ 50 meubels en authentieke details van het huis gecombineerd met eigentijdse spullen. We hebben een kleurpalet gekozen van overwegend wit, zwart en groen. En dan accenten in roze en geel. Ik ben er erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
04-07-2020 18:29
Ik snap het idee van stijl niet zo. Je kiest wat je mooi vindt. Hoezo moet dat een herkenbare en consequent “stijl” zijn?

Ik vind dat nogal opgelegd door tijdschriften en van die stylingprogramma’s die steeds iets anders moeten presenteren. Voor een particulier huis lijkt het me niet zo nodig. Je hebt hopelijk nog wel een paar meubels waar je aan gehecht bent of andere dingen die je belangrijk vindt, en daar vul je de rest zo’n beetje omheen in.

Wij hebben veel tweedehands spul. Dat is op een bepaalde manier makkelijker dan vanaf nul gaan zoeken naar een bank ofzo, want je komt daarbij om in de keus.

Als je het gewoon voor een klein bedragje wilt hebben, dan wordt je creatiever. Ik koop graag iets van hele goede kwaliteit, maar dan tweedehands. Dan moet je maar net ergens tegenaan lopen.

Dus als jullie een duidelijke smaak hebben, laat die stijl dan lekker zitten. Ik zou op mijn interieur geen etiketje kunnen plakken maar het past goed bij elkaar omdat wij het zo hebben neergezet.
Tot op heden hebben wij een ratjetoe 😉 Inderdaad, 2e hands, nieuw, nostalgisch modern. Maar wel 'ons'.

Ik zou wat meer kleur willen. Maar of dat nu de muren gaan zijn of de meubels, da's de vraag.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
04-07-2020 21:21
Wat is de stijl/bouwperiode van je huis? het kan heel mooi zijn om dat als uitgangspunt te nemen. Wij hebben bijvoorbeeld een huis uit de jaren ‘50 en hebben ‘mid-century modern’ als leidende stijl in huis gekozen. We hebben een paar originele ‘ 50 meubels en authentieke details van het huis gecombineerd met eigentijdse spullen. We hebben een kleurpalet gekozen van overwegend wit, zwart en groen. En dan accenten in roze en geel. Ik ben er erg blij mee.
Het huis is van 1955.
Hoge kamers en paneeldeuren. Verder geen echte stijlkenmerken. Er zit een schouw in maar op een onmogelijke plaats dus die gaat eruit.

Voorheen was het een kamer en suite maar qua oppervlakte willen we dat niet terug brengen. We krijgen dan 2 relatief kleine kamers. We willen wel tussen de woonkamer en keuken en suite deuren met glas in lood maken.
herfstappeltaart schreef:
04-07-2020 18:31
Ik vind kopen wat je zelf mooi vind op het moment een uitdaging. Wij zijn dringend aan een nieuwe bank toe maar ik kan helemaal niks vinden.
We hebben al tig meubelzaken bezocht maar het is allemaal meer van hetzelfde. Voorlopig maar een plaid over de versleten bank en hopelijk over een tijdje meer keus.
Ik ben het met je eens dat er bizar veel keus is. Daarom is het zo leuk om tweedehands te zoeken. Sommige mensen vragen de hoofdprijs voor “design” maar het aanbod is enorm. Blijven ze vaak met die dure bank zitten tot vlak voor de verhuizing en dan moet hij echt weg.

Ik heb na mijn studietijd een mosgroen bankje uit de kringloop gehad, en toen een enorm breed Ikea ding gekocht: enige nieuwe bank so far. Bij onze verhuizing stond er in de kringloop een rood bankje in een soort halve cirkel met een chaise longue gedeelte er aan. 60 euro en dan werd het ook nog thuisbezorgd. Was een heel leuk uitgangspunt voor de woonkamer, en daar kwam een leren crème kleurige stokke Peel met voetenbank bij voor 300 euro.

Maar we hebben geen tv, dus ook geen meubels op de muur gericht, tot er vorig jaar een PlayStation kwam. Eerst weer gekeken naar Ikea, en daar was wel een soort loungebank/bed met losse leuningen. Daarmee kan je zowel naar de muur gericht zitten als naar de kamer (en je kan er een logee op kwijt). Maar uitgeprobeerd en jemig wat zat en lag dat ding beroerd.

Toen gekeken naar mooie merken banken die veel minder massief waren dan wat we hadden. Beetje richting jaren 50.

Ik wilde bij een online winkel 4 zwenkwielen met grote luchtbanden kopen om er onder te zetten i.p.v. de poten. Dan kan je de hele bank ff omdraaien.

Kwam niet meteen wat tegen, maar een maand later was er op een gratis af te halen Facebook pagina een hele leuke bank die echt was wat ik zocht. Bruin ribfluwelen rechte kussens, wat ook mooi stond, maar inmiddels heb ik de kussens ingepakt in IKEA kussenhoezen omdat we een hond hebben en ik de bank wil kunnen reinigen.

Voor de PlayStation hebben we zelf een meubel gebouwd. Ik had nog een grijs archiefkasten meubel dat uit losse elementen bestond. We hebben die elementen los gemaakt en steeds 2 laden op elkaar gezet met veel tussenruimte: dit 4x herhaald. Bij een bouwmarkt hele dikke houten planken gehaald en op die kastdelen gelegd, nog eens 4 portkisten over verdeeld en nog een dikke plank er op. Prima meubel geworden tegen de muur (bijna muurvullend), en daar staan nu allerlei game en audio spullen op.

De vloer is duur laminaat van marktplaats kleur kersenhout, er staan 3 whitewash kasten in de voor en achterkamer die ik in een straal van 5 km kon ophalen (allemaal bij andere verkoper maar het lijkt wel een set). Totaal niet meer dan 140 euro voor betaald. En witte ladenkasten van Ikea met 3 naast elkaar. Niet in de stijl van de whitewsh kasten, maar lekker strak en neutraal; wat er opstaat valt meer op dan de kasten. Het klinkt zo onlogisch, maar de woonkamer ziet er warm en ruimtelijk uit, en helemaal niet onlogisch of opvallend eclectisch.

Maar ik kan niet zeggen of het industrieel, vintage, jaren 50, Scandinavisch, of weet ik veel wat nog meer is.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 04-07-2020 22:02
2.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
04-07-2020 16:33
Hahaha met visgraatvloer en zwarte stalen deuren
Precies die!!
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 21:43
Tot op heden hebben wij een ratjetoe 😉 Inderdaad, 2e hands, nieuw, nostalgisch modern. Maar wel 'ons'.

Ik zou wat meer kleur willen. Maar of dat nu de muren gaan zijn of de meubels, da's de vraag.
Ratjetoe is ook een prima stijl. Ik heb nog nooit nagedacht over een stijl. Ik koop gewoon wat ik mooi vind. Meubels houd je gewoon langer, muren verf je zo over, dus bij je wens voor meer kleur zou ik voor de muren en een groot kleurig vloerkleed gaan.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 21:43
Tot op heden hebben wij een ratjetoe 😉 Inderdaad, 2e hands, nieuw, nostalgisch modern. Maar wel 'ons'.

Ik zou wat meer kleur willen. Maar of dat nu de muren gaan zijn of de meubels, da's de vraag.
Je moet ook niet bang zijn. Een muur is zo over geverfd als je het niet mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
05-07-2020 09:58
Je moet ook niet bang zijn. Een muur is zo over geverfd als je het niet mooi vindt.
Klopt! Wij zijn wat dat betreft nogal impulsief. Van wit naar paars naar oranje naar groen naar wit. Soms zat er een maand tussen het verven. Vonden we het toch niet mooi. Of kochten we ineens een leuk stoeltje wat dan écht niet bij de kleur van de muren pastte.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
04-07-2020 17:35
Het kan de moeite waard zijn om een binnenhuisarchitect in de arm te nemen. Zeker omdat je het hele huis toch nog gaat verbouwen. Zo iemand heeft een veel beter beeld van de mogelijkheden.
Vraag wel eerst naar foto’s van projecten om een miskleun te voorkomen.
Elke binnenhuisarchitect heeft in eigen stijl en dat hoeft niet perse jouw stijl te zijn.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 21:43
Tot op heden hebben wij een ratjetoe 😉 Inderdaad, 2e hands, nieuw, nostalgisch modern. Maar wel 'ons'.

Ik zou wat meer kleur willen. Maar of dat nu de muren gaan zijn of de meubels, da's de vraag.
Bij mij kwam de eerste kleur dus van de vloer (kersenhout), waardoor ik rustige kleuren kasten wilde (van houtkleur in het vorige huis naar meer wit en whitewash). Muren zijn ook “warm”; soort van zacht roze terra of zachtgelig (afhankelijk van de lichtval). Maar er kwam dus ook een rode bank langs, en die werd heel lang een eyecatcher.

Gordijnen moesten warm gevoerd zijn ivm enkel glas, en dat werd voorin oker velour en achter en in andere kamers knalturquoise velour met bruine voering. Was de enige keus op marktplaats die bij mijn smaak paste binnen 15 km en was prachtige kwaliteit.Daarom wilde ik bij de volgende bank een rustigere kleur.

Natuurlijk groen was prima geweest, bruin dus ook, maar de kussenhoezen van Ikea zijn een Japanse print met zwart/witte krassen, deels turquoise verlopende vlakken en kleine draadjes rood stiksel (Japanse techniek). Lagen allemaal in de koopjeshoek dus ik heb veel reserve gekocht voor 1 euro per hoes. Trekt de andere kleuren in de kamer wel aardig bij elkaar.
Als zitoppervlak hebben we zachrgrijze pluche kleedjes met anti-slip op de zittingen (ook Ikea) die we kunnen weghalen als er bezoek komt dat geen hondenharen aan de kleding wil. Maar het zit heerlijk comfortabel (zoals de schapenvachten maar die gaan vervilten en deze blijven prima- van gerecyclede pet flessen) dus iedereen wil altijd op de kleedjes zitten.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
05-07-2020 10:05
Vraag wel eerst naar foto’s van projecten om een miskleun te voorkomen.
Elke binnenhuisarchitect heeft in eigen stijl en dat hoeft niet perse jouw stijl te zijn.
Ik zou vooral ook langs gaan bij referenties om binnen te kijken.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
05-07-2020 09:58
Je moet ook niet bang zijn. Een muur is zo over geverfd als je het niet mooi vindt.
Nou ben ik niet helemaal met je eens. Als je een muur mooi wil verven ben je toch wel even bezig: alle meubels weer van de muur, alles afplakken, muur ontvetten/afnemen, grondverf, twee laklagen... En het gaat natuurlijk niet om een muur, want je hebt neem ik aan meer muren geschilderd... Kost je toch weer een weekend voor een kamer.
Stampertje12 schreef:
05-07-2020 20:54
Nou ben ik niet helemaal met je eens. Als je een muur mooi wil verven ben je toch wel even bezig: alle meubels weer van de muur, alles afplakken, muur ontvetten/afnemen, grondverf, twee laklagen... En het gaat natuurlijk niet om een muur, want je hebt neem ik aan meer muren geschilderd... Kost je toch weer een weekend voor een kamer.

Eens. Een muur netjes overschilderen is best een heel karwei. En dan mag je blij zijn als je een gladde muur hebt en geen sierpleister (granol bv) want dan ben je extra lang bezig. Of licht over donker, is ook lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven