Stro in konijnenhok houden
maandag 14 oktober 2013 om 17:11
Onze konijnen zitten buiten in een grote ren. Ze hebben ook een gewoon hok in die ren staan, met stro er in. Maar als ze vanuit het hok de ren in lopen, valt er steeds stro uit het hok. Om even te illustreren: als ik het hok verschoon, gaat er 2 kilo stro in. Als ik het niet veeg elke dag, is het hok na een dag of 3 half leeg, en na een week helemaal leeg. Dan zwerft er dus 2 kilo stro door de ren en de tuin. Nou vind ik het niet zo erg dat er stro in de ren ligt, dat veeg ik wel even aan, maar ik vind het wel vervelend dat het vanuit de ren de hele tuin in waait. En niet alleen onze tuin, maar ook die van de buren. Er zit dus overal stro, in de schutting, tussen de plantjes, tussen de tegels etc. En dus ook wat bij de buren, die dat niet echt leuk vinden. Ik veeg het elke dag even aan, en gooi het overtollige stro terug in het hok (als het nog droog en schoon is) of in de groenbak (als het nat is). Maar die konijnen rennen de hele dag door het hok in en uit, dus er blijft stro uit het hok vallen. Ik kan moeilijk 4x per dag alles gaan vegen, daar heb ik ook geen tijd voor. Niet meer in de ren vind ik zielig, en lost het ook niet op denk ik. Want toen ze nog geen ren hadden hadden ze er een sport van gemaakt om al het stro door de tralies te gooien. Dat doen ze nu niet meer, wat er nu uitvalt komt echt door het uit en in het hok lopen.
Iemand een idee om het stro wat meer in het konijnenhok te houden? Om te voorkomen dat het door de hele tuin gaat zwerven?
Iemand een idee om het stro wat meer in het konijnenhok te houden? Om te voorkomen dat het door de hele tuin gaat zwerven?
maandag 14 oktober 2013 om 17:22
maandag 14 oktober 2013 om 17:33
quote:moondust schreef op 14 oktober 2013 @ 17:22:
Geen idee eigenlijk hoe je dat met stro op kan lossen.
Ik heb mijn konijnen op vlas zitten en heb een rand bij de opening van het hok waar de konijnen overheen springen als ze eruit willen.
Het vlas blijft dan achter die rand hangen.Kijk, dat is nog eens een topidee! We hebben wel van die randjes bij de tralie delen, omdat het stro daar anders tussen door valt, maar bij de deurtjes had ik nou nooit aan gedacht. Moeten we wel de pootjes onder het hok wat korter maken, want als ze ook nog over zo'n randje moeten springen wordt het wel erg hoog anders haha. Wat stom dat we dat zelf niet konden bedenken
Geen idee eigenlijk hoe je dat met stro op kan lossen.
Ik heb mijn konijnen op vlas zitten en heb een rand bij de opening van het hok waar de konijnen overheen springen als ze eruit willen.
Het vlas blijft dan achter die rand hangen.Kijk, dat is nog eens een topidee! We hebben wel van die randjes bij de tralie delen, omdat het stro daar anders tussen door valt, maar bij de deurtjes had ik nou nooit aan gedacht. Moeten we wel de pootjes onder het hok wat korter maken, want als ze ook nog over zo'n randje moeten springen wordt het wel erg hoog anders haha. Wat stom dat we dat zelf niet konden bedenken
maandag 14 oktober 2013 om 17:50
Misschien scheelt het ook als je vlas gaat gebruiken.
Dat zijn hele kleine stukjes en daardoor minder makkelijk uit het hok te trekken voor konijnen.
Zelfs mijn franse hangoor van 8 kilo krijgt het er niet uit.
Vlas is meestal bij een boer of winkel voor boerderijbenodigheden een stuk goedkoper dan bij de dierenwinkel.
Succes met de pootjes afzagen...wel die van het hok he...niet van de konijnen
Dat zijn hele kleine stukjes en daardoor minder makkelijk uit het hok te trekken voor konijnen.
Zelfs mijn franse hangoor van 8 kilo krijgt het er niet uit.
Vlas is meestal bij een boer of winkel voor boerderijbenodigheden een stuk goedkoper dan bij de dierenwinkel.
Succes met de pootjes afzagen...wel die van het hok he...niet van de konijnen
Who lit the fuse on your tampon?
maandag 14 oktober 2013 om 19:11
Het probleem is herkenbaar . Ik heb 9 konijnen in 4 hokken en ze slepen altijd wel wat mee (maar gelukkig niet in de hoeveelheden als bij jullie
). Ik heb ook, om het trapgat, verhoginkjes zodat het stro er minder makkelijk uit gaat. Er blijft regelmatig wel wat hangen aan de pootjes, maar geen grote hoeveelheden.
Succes met de "verbouwing"!
Succes met de "verbouwing"!
maandag 14 oktober 2013 om 19:15
Ik zou sowieso iets anders nemen dan stro, want dat absorbeert weinig vocht en is ook nog eens vrij scherp als het in de oogjes komt. Ik heb voor onze cavia's altijd zaagsel gebruikt, dat trekken ze ook minder snel mee naar buiten. Verder heb ik ook een tijd van die geperste houtkorrels gebruikt. Vond ik wel heel prettig, valt uit elkaar als het nat word en waait nergens heen. Maar is wel prijziger dan stro.
maandag 14 oktober 2013 om 19:32
Het is al gezegd: vlas of hennep absorbeert beter dan stro. Als het erg koud wordt kun je wel lekker veel stro in het hok doen, want het isoleert wel goed. En dan gewoon ern opstaand randje. Of, net als bij onze konijnen, een grote bak. De konijnen zitten hier in een grote ren. In die ren staat een blokhut, waarin we van hout allemaal verdiepingen hebben gemaakt. Op een van die verdiepingen staat, onder een van de hooiruiven, een grote, platte bak, als toilet. Dat is het enige waar vlas inligt, verder niet. En dat blijft er ook netjes inliggen (alleen lopen die van mij altijd met hooi te slepen, maar dat doen ze expres dus daar helpt geen randje aan).
maandag 14 oktober 2013 om 20:42
Het probleem is volgens mij dat je ren te open is, want anders kan het daar niet uit. Dus een randje langs de ren zou ik zeggen, gewoon een plank rondom timmeren, dan blijft het stro in de ren. Als je het perse in het hok wilt houden, daar een randje maken, Mijn konijnen hebben een loopplank het nachthok in, met alleen een gat waardoor ze naar binnen kunnen, de rest heeft een deur met gaas. Het meeste blijft dus in het hok.
Stro absorbeeert niks maar volgens mij heb je het daar niet voor in het hok. Tenminste, het stro is bij mij voor de warmte en daarom dus in het nachthok. Hoewel..... ook in de ren maar die is afgesloten, kan dus niet nat worden. Het nachthok wordt eigenlijk alleen gebruikt door mijn alleroudste konijn, die wil graag rust en niet twee van die springende beesten om haar heen
Stro absorbeeert niks maar volgens mij heb je het daar niet voor in het hok. Tenminste, het stro is bij mij voor de warmte en daarom dus in het nachthok. Hoewel..... ook in de ren maar die is afgesloten, kan dus niet nat worden. Het nachthok wordt eigenlijk alleen gebruikt door mijn alleroudste konijn, die wil graag rust en niet twee van die springende beesten om haar heen
woensdag 16 oktober 2013 om 11:06
Waar koop je dat vlas of hennep dan? Want ik heb diverse dierenwinkels in de buurt, maar heb dat nog nergens gezien :S. Ze hebben altijd alleen maar zaagsel, stro en hooi. En een daarvan is toch wel een flinke dierenwinkel, bijna een groothandel (ook voor paardensport en weet ik het wat). Ook bij de tuincentra waar ik altijd heen ga voor het voer heb ik het nog nooit gezien (intratuin, overvecht en een lokaal tuincentrum).
woensdag 16 oktober 2013 om 11:08
quote:Phips schreef op 14 oktober 2013 @ 20:42:
Het probleem is volgens mij dat je ren te open is, want anders kan het daar niet uit. Dus een randje langs de ren zou ik zeggen, gewoon een plank rondom timmeren, dan blijft het stro in de ren. Als je het perse in het hok wilt houden, daar een randje maken, Mijn konijnen hebben een loopplank het nachthok in, met alleen een gat waardoor ze naar binnen kunnen, de rest heeft een deur met gaas. Het meeste blijft dus in het hok.
Stro absorbeeert niks maar volgens mij heb je het daar niet voor in het hok. Tenminste, het stro is bij mij voor de warmte en daarom dus in het nachthok. Hoewel..... ook in de ren maar die is afgesloten, kan dus niet nat worden. Het nachthok wordt eigenlijk alleen gebruikt door mijn alleroudste konijn, die wil graag rust en niet twee van die springende beesten om haar heen Het is wel vrij open inderdaad, maar volgens mij komt het vooral door de wind. Tuin vangt helaas veel wind (heb wel een paar beschutte plekjes voor de konijnen hoor) en soms zie ik de plukken hooi en stro gewoon door de lucht vliegen .
Stro absorbeeert niks maar volgens mij heb je het daar niet voor in het hok. Tenminste, het stro is bij mij voor de warmte en daarom dus in het nachthok. Hoewel..... ook in de ren maar die is afgesloten, kan dus niet nat worden. Het nachthok wordt eigenlijk alleen gebruikt door mijn alleroudste konijn, die wil graag rust en niet twee van die springende beesten om haar heen Het is wel vrij open inderdaad, maar volgens mij komt het vooral door de wind. Tuin vangt helaas veel wind (heb wel een paar beschutte plekjes voor de konijnen hoor) en soms zie ik de plukken hooi en stro gewoon door de lucht vliegen .