Stroom valt uit als ik de wasmachine aanzet (nieuwe koelkast

07-04-2010 09:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een andere koelkast. En waar ik voorheen nooit problemen had met de stoppen die doorslaan, valt nu als ik de wasmachine aanzet, de stroom uit.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik er vanaf kom?

Groetjes
Je hebt teveel zware apparaten op 1 groep zitten!
Stressed is just desserts spelled backwards
of je wasmachine maakt kortsluiting
Tja.. de kans is groot dat het stroomverbruik van koelkast en wasmachine tegelijkertijd te veel is voor voor de stop.

Je gebruikt dan gelijktijdig meer stroom als dat mogelijk is.

Enige oplossing: Of een zwaardere stop, of je wasmachine of koelkast op een andere groep zetten.

Om zeker te weten of dat de oorzaak is, kun je er even een verbruiksmeter tussen zetten die het verbruik van de koelkast en de wasmachine weet. Tel dat bij elkaar op, en dan weet je hoeveel ze samen verbruiken.

Gr. Jojanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Wat Jojannke zegt.

Zelf heb ik een aparte groep bij de wasmachineaansluiting en dat is ook echt nodig, anders klapt ook mijn stop eruit.

Ookal heb je die nu niet, je kunt het wel laten maken. Het is wel vrij prijzig.
quote:Maleficent schreef op 07 april 2010 @ 09:20:

Je hebt teveel zware apparaten op 1 groep zitten!Ja dat dacht ik al. De oude kk zat op dezelfde groep. Misschien is deze kk zwaarder van vermogen. Wat kun je daar aan doen dan?
quote:noahtb schreef op 07 april 2010 @ 09:25:

Wat Jojannke zegt.

Zelf heb ik een aparte groep bij de wasmachineaansluiting en dat is ook echt nodig, anders klapt ook mijn stop eruit.

Ookal heb je die nu niet, je kunt het wel laten maken. Het is wel vrij prijzig.Wat mag zoiets kosten dan?
quote:tiaraatje schreef op 07 april 2010 @ 09:30:

[...]

Wat mag zoiets kosten dan?Ik heb er een jaar geleden ¤300 voor betaald.
quote:noahtb schreef op 07 april 2010 @ 09:31:

[...]

Ik heb er een jaar geleden ¤300 voor betaald.Ok.
Ik ken het...

Bij mij hebben ze heel slim de keuken en berging (met wasmachine en droger) op 1 groep gedaan.

Ik kan dus niet de oven aan hebben en tegelijktertijd wassen/drogen.

Kan alleen de wasmachine gebruiken als ik niks in de keuken ga doen!
quote:noahtb schreef op 07 april 2010 @ 09:31:

[...]

Ik heb er een jaar geleden ¤300 voor betaald.Dure koelkast.......
quote:mamalelie schreef op 07 april 2010 @ 09:57:

[...]

Dure koelkast.......Nou idd.
Wasmachine, wasdroger, koelkast, vriezer en klein witgoed.. Tja, logisch dat het niet op één groep gaat.

De wasmachine had ook op zolder gekunt maar dat wilde ik niet, dus moest er een groep bij.
quote:tiaraatje schreef op 07 april 2010 @ 09:27:

[...]

Ja dat dacht ik al. De oude kk zat op dezelfde groep. Misschien is deze kk zwaarder van vermogen. Wat kun je daar aan doen dan?

Aparte groep (laten) maken?

Ik kan niet tegelijk de wasmachine en de droger aanhebben. Maar dat is te overzien.
Als tussenoplossing kun je ook een verlengkabel nemen en die in een stopcontact steken dat bij een groep hoort die niet zo zwaar belast is.

Zou ik dan zelf voor de wasmachine doen trouwens, dan weet je meteen of het niet aan de machine ligt...
Netsnoer van "zwaar" apparatuur NOOIT verlengen met een verlengsnoer. (Kán brandgevaar opleveren)

De enige oplossing is een aanpassing/uitbreiding van je stroomgroepen.
Ik kan de wasmachine niet tegelijk met de droger aanzetten dan klapt bij mij ook alles eruit. Teveel zware apparaten op 1 groep. Keuze of er een groep bij laten maken of bepaalde apparaten uit t stopcontact halen zodat je de machine wel kan laten draaien.

Nu is bij mij er niet echt een super probleem , ik draai de droger gewoon wanneer ik de wasmachine niet aan heb staan.
Ik denk dat ik erachter ben.

Ik heb alles uitgedaan. Toen één voor één de apparaten aangezet. Alles ging goed totdat ik aan de wasmachine toekwam.

Alles vloog uit. Toen heb ik het nog eens gedaan en alleen de wasmachine aangezet.Weer vloog de stroom eraf. Toen heb ik met een geaard verlengsnoer de wasmachine aangesloten op een ander contact en daarna één voor één de andere apparaten aangezet en alles bleef draaien.

Het valt wel allemaal onder diezelfde groep dus ik denk zelf dat het aan het stopcontact in de bijkeuken ligt.
Dus als alleen de wasmachine aan is, springt de stop?

Dan is inderdaad het betreffende stopcontact niet goed.

Is hij misschien nat geworden of zo? Laat er in elk geval iemand met verstand van zaken naar kijken.
@Xander, hier ligt ook een oven en een vaatwasser op een verlengsnoer. Kan helaas niet anders, maar ik heb er wel voor gezorgt dat het verlengsnoer de Wattage aankan. Of is het nu het amperage??? Volgens mij buurman (electricien) kon het zo, is niet ideaal maar tot hij onze groepen kan uitbreiden mag het zo. Ik kan ze trouwens niet samen aanzetten. Dan springt de stop wel.
@zespri: dit had ik ook totdat ik een speciale contactdoos kocht voor wasmachine /droger.

Deze schakelt de droger tijdelijk uit als het water in wasmachine opwarmt. Hierdoor kan hij nu wel tegelijkertijd aan.

Droger schakelt dan iets van 10 min tussendoor uit.

Gewoon te koop bij bouwmarkt.
Welk soort verlengsnoer kun je het beste gebruiken voor een koelkast?
Even informeren bij de bouwmarkt. Er zijn speciale verlengsnoeren die meer stroom kunnen hebben. Maar volgens mij zou een gewone met aardlek ook kunnen, een koelkast neemt niet zoveel stroom. Dit in tegenstelling tot wasmachines enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven