Tandenpoetsen hond is een gevecht

23-07-2010 20:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, een gevecht. Hij laat het eigenlijk gewoon niet toe.

Ik heb een hond (cairn terrier) van 10 jaar oud. Hij mag geen brokken (wegens meelmijt allergie) en eet dus alleen maar vlees. Dit zorgt voor veel plak op zijn tanden. Hij krijgt netjes zijn dentastix en heeft zijn flos speeltjes, maar toch is tandenpoetsen nodig.

In het verleden heb ik wel eens geprobeerd zijn tanden te poetsen met een tandenborstel en speciale hondentandenpasta, maar zodra hij mij zag aan komen gingen de kiezen op elkaar en kom je er dus met geen mogelijkheid tussen. Dat heeft dus uiteindelijk geresulteerd in een opname bij de dierenarts. De hond onder narcose en zo zijn tanden schoongemaakt.

Dit wil ik nu voorkomen, maar ik heb geen flauw idee hoe het nu aan te pakken.

Ik ben benieuwd of er mede forumleden zijn met 'moeilijke' honden wat betreft het tandenpoetsen en hoe jullie dit opgelost hebben.
Kun je iets waar hij graag op kauwt niet doordrenken met in water verdunde hondentandpasta?
weer vanaf t begin beginnen , tandenborstel bij zijn neus houden en belonen , tot ie er weer vertrouwen in heeft en dan tandenborstel in de bek wat heen en weer bewegen en belonen met iets lekkers..

Kortom net zoals je het poot geven , zit en af hebt geleerd en beloond zo ga je ook t tandenpoetsen weer leren en belonen
Tja niet meer poetsen en bij de dierenarts laten doen kan er niks meer van maken wij hadden een golder vroeger met het zelfde probleem wij hebben de hoop op geven toen.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Kun je het niet doen als 'ie slaapt?

(Of is dat een dom voorstel, heb zelf geen hond)
quote:Zespri79 schreef op 23 juli 2010 @ 20:42:

weer vanaf t begin beginnen , tandenborstel bij zijn neus houden en belonen , tot ie er weer vertrouwen in heeft en dan tandenborstel in de bek wat heen en weer bewegen en belonen met iets lekkers..

Kortom net zoals je het poot geven , zit en af hebt geleerd en beloond zo ga je ook t tandenpoetsen weer leren en belonen

Zoals Zespri zegt, maar vooral niet te snel naar de volgende stap gaan, want dan duurt het uiteindelijk allemaal langer, want dan is het weer een negatieve ervaring erbij...

Let dus goed op de(kleine) signalen van stress/onzekerheid/ongemak (lippen likken, gapen, oren veranderen van stand). Laat hij deze tekenen zien, ga dan weer terug naar een stapje waar hij zich nog wel ontspannen bij voelde en oefen dat nog een paar keer.

Verwacht niet dat je dit even in 1 of 2 avonden hebt opgelost...dat worden echt vele oefeneningen Wissel met de beloningen, maar gebruik wel dingen die hem echt interesseren.
Ik zou hem eerst aan de borstel laten wennen door hem ermee te laten spelen met iets lekkers erop. Pindakaas schijnt goed te werken. Gewoon eerst een poosje de borstel met pindakaas neerleggen, als hij gewend is de borstel aangeven ipv neerleggen en zo steeds een stapje verder.
Instructie + filmpjes

(wel even naar onderen scrollen)
Brrr, tanden poetsen met pindakaas..

Zou dat ook bij kinderen werken?
quote:cychick schreef op 23 juli 2010 @ 20:59:

Dan is hij vast weer klaarwakker. Of slaap jij door als iemand jouw tanden gaat poetsen 's nachts (geintje )
quote:cychick schreef op 23 juli 2010 @ 20:59:

(Of is dat een dom voorstel, heb zelf geen hond)

Wil je mijn vriendin worden? Ik heb me in tijden niet zo bescheurd!
quote:Sam32 schreef op 23 juli 2010 @ 21:27:

[...]

Dan is hij vast weer klaarwakker. Of slaap jij door als iemand jouw tanden gaat poetsen 's nachts (geintje )Was ook mijn reactie
Waarom moeten zijn kiezen van elkaar? Als jouw hond zijn kiezen op elkaar heeft en je tilt voorzichtig zijn lippen op aan de voor en zijkant. Alles wat je dan ziet, dat moet je poetsen. Met name de hoektanden, evt snijtanden en de grote kiezen achterin. De binnenkant is voor de ver-ver-ver gevorderden! Dus als hij zijn kiezen op elkaar houdt, geen probleem!
Kan hij wel tegen dentastix als hij meelmijt allergie heeft? En de oral bar van royal canin, (uitsluiten bij de DA te verkrijgen), zijn duurder, maar werken echt veel beter. Bij de dierenarts is ook gedroogde struisvogelmaag te verkrijgen, veel honden kauwen daar ook erg goed op.

Vet aquadent kun je nog toevoegen aan zijn drinkwater.

Mocht hij de tandpasta niet lekker vinden (dat kan, maar hoor je niet zo vaak) dan kun je met smeerkaas proberen. Ik vind pindakaas iets minder geschikt, omdat honden niet tegen grote hoeveelheiden noten kunnen, dus ben ik er altijd wat huiverig voor(misschien onterecht).
Die pindakaastip heb ik hier eerder op het forum gelezen, maar dat is dan idd misschien een minder goed idee...
Misschien zoeken naar een hondentrainer of trimsalon die hier veel ervaring mee hebben?

Dan leert je hond het eerst toelaten bij iemand die er routine in heeft, en kun jij het daarna overnemen.
Koop KVV zonder graan of NRV/Barf. Dan blijven de tanden keurig schoon!
Die dentaatickx gelijk wegpleuren. Daar krijgen ze juist tandplak van. Geef 'm af en toe een bot. Is hij lekker zoet en hoef je niet te poetsen.
-
-
quote:HEMAlover schreef op 23 juli 2010 @ 22:40:

Koop KVV zonder graan of NRV/Barf. Dan blijven de tanden keurig schoon!

KVV is gemalen, dus dat doet niet zoveel voor het gebit. Je kunt kvv afwisselen met 1 of 2 keer per week een lap vuile pens of een zacht bot (bijvoorbeeld kipkarkasje) om het gebit te reinigen. Of inderdaad overstappen op barf of nrv.

Ook brokkenhonden kunnen trouwens prima een paar keer per week lekker sjorren aan een vuile penslap of kauwen op een kipkarkasje om het gebit te reinigen. Dan is al die flauwekul van tandenpoetsen in 99% van de gevallen overbodig.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Let op met kippenkarkassen, want niet elke hond mag dat hebben. (Die van ons verpulvert het en dat is erg gevaarlijk omdat ze van splinters allerlei nare inwendige verwondingen kunnen overhouden).
quote:nummerzoveel schreef op 25 juli 2010 @ 00:37:

Let op met kippenkarkassen, want niet elke hond mag dat hebben. (Die van ons verpulvert het en dat is erg gevaarlijk omdat ze van splinters allerlei nare inwendige verwondingen kunnen overhouden).Zolang je ze maar rauw geeft, is er niets gevaarlijks aan. Pas door verhitten (wat je dus nooit moet doen met botten die je aan huisdieren geeft) verandert de structuur van het bot zodanig dat er een reëel risico op splinteren en nare inwendige verwondingen ontstaat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
De meeste kinderen gaan pas hun tanden poetsen als ze een keer een gaatje hebben moeten laten boren...ik weet niet of dat voor een hond ook geldt? Dan zou je met de tandarts kunnen dreigen....Anders misschien een kunstgebitje?
@dana

Dat is niet helemaal waar. Het zal gerust voor veel honden kunnen, maar niet voor alle rassen. Onze dierenarts heeft ons op het hart gedrukt om onze hond nooit kippenbotjes oid te geven, ook niet rauw. En dat heeft alles te maken met de kracht van zijn gebit. Het staat bijv. ook in de rasboekjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven