Textiel verven

04-07-2013 22:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klippanbank van Ikea overgenomen, met een rode hoes er om. De hoes ziet er niet meer mooi uit, op sommige plekken verbleekt door de zon, en rood past ook niet in mijn interieur.

Ik ga er sowieso een nieuwe hoes bij kopen, maar deze rode wil ik niet zomaar weg gooien, aangezien hij verder niks mankeert.

Ik zou de stof graag in een tint tussen fuchsia roze en paars willen hebben. Hoe het precies word maakt niet veel uit, alles tussen deze twee kleuren in past in mijn inrichting.

Hoe zou ik dat het beste kunnen bereiken? Ik twijfel tussen roze verf (Flamingo van Dylon) of paarse verf (violet van Dylon). Iemand misschien tips?
Liefde gaat om de reis, niet om het doel
Roze lijkt mij lichter dan rood, dus ik ben bang dat je dan alleen roze plekken krijgt op de plek waar de hoes nu verbleekt is.
Wordt de rode stof niet vanzelf rozig-paars als je met violet verft?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Mevrouwdekees schreef op 04 juli 2013 @ 23:13:

Roze lijkt mij lichter dan rood, dus ik ben bang dat je dan alleen roze plekken krijgt op de plek waar de hoes nu verbleekt is.Ja klopt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Tja, daar zit wat in... Maar de flamingo roze en het rood van de hoes zijn zo ongeveer even licht/donker denk ik. Het is niet echt een knallende donkerrode kleur namelijk... Twijfels dus! Haha moeilijk... Als ik het verpest is het ook geen probleem, maar zou toch leuk zijn een leuke reservehoes in huis te hebben ;)
Je moet er wel rekening mee houden dat de stiksels niet te verven zijn. Deze blijven dus rood.
@Enn Dat denk ik dus, maar best moeilijk in te schatten welke tint het dan krijgt. Ik wil in geen geval een zoete barbie roze bank...
Dat had ik gelezen romeisa, maar dat is dan maar zo. Weg gooien kan altijd nog, ik durf er wel wat pakjes Dylon tegen aan te gooien
Nah, ik zou het gewoon doen want echt fout kan dat volgens mij niet gaan. Je krijgt denk ik sowieso een leuk effect doordat de stiksels rood blijven. Húp doen en dan een foto maken en hier plaatsen.
Hahaha heb je gelijk in Met violet dan maar denk ik! Ik heb 1 muur met streepjes in allerlei tinten paars (en een paar wit en bruin) en de accessoires (kussens, kaarsen, fotolijstjes) wil ik ook paars en roze. De bank kan dus alle kanten op. En voor alle veiligheid schaf ik volgende week nog een zwarte hoes aan! :D
Van wat voor stof is de hoes gemaakt (zie label)? Als het een katoen/polyester-mengsel is, kan het verf-resultaat lichter uitvallen dan je misschien verwacht.

Als het 100% katoen is, zou ik de hoes eerst ontkleuren met pre-dye (ook van Dylon). Daarmee zou je van de verbleekte plekken af moeten komen. Geen bleekwater gebruiken, dat beschadigt de stof.

Mijn eigen ervaring met pre-dye is erg goed. Ik heb een katoenen blouse die heel licht zeegroen was toen ik hem kreeg. In de jaren daarna heb ik 'm 2 keer donkergroen geverfd. Toen ik die kleur zat was, heb ik 'm gebleekt met pre-dye. Daarna heb ik de blouse knaloranje geverfd. Een totaal andere kleur dus. Maar je ziet echt niet dat 'ie ooit groen was!
Beth_Waiter weet het altijd beter! :-P
Mijn ervaring is dat de hoes te groot is om in de wasmachine te kleuren.

Het werd vlekkerig en oneffen en dat lag niet aan de stof (= katoen)

maar aan het feit dat de trommel van de machine niet groot genoeg is om de hoes "vrij" te laten draaien.
quote:bopine schreef op 05 juli 2013 @ 01:01:

Mijn ervaring is dat de hoes te groot is om in de wasmachine te kleuren.

Het werd vlekkerig en oneffen en dat lag niet aan de stof (= katoen)

maar aan het feit dat de trommel van de machine niet groot genoeg is om de hoes "vrij" te laten draaien.

Dit dus, niet aan beginnen, zonde van je geld als je rekent dat een pakje verf +/- ¤ 8,25 kost en je maximaal 5 pakjes in je wasautomaat mag gooien die je ook wel nodig hebt voor zo'n hoes. Gooi je ¤ 41,25 door de afvoer. En als je eerst gaat ontkleuren komt er nog zo'n bedrag bij. Wat kost een nieuwe Klippan-hoes?

En rood met violet? Als je geluk hebt wordt het paars en als je pech hebt een vieze grauwe kleur donkerrood..............
Waar halen jullie die pakjes textielverf?
quote:chocolol schreef op 05 juli 2013 @ 02:29:

Waar halen jullie die pakjes textielverf?Iedere drogist heeft ze.
Oei... Dat klinkt niet erg hoopgevend. En zo'n bedrag weg gooien is natuurlijk ook zonde :( De wasmachine te klein, en in een ligbad dan? Volgens het filmpje op de site van Dylon kan het ook met handwas.
Wat voor bad heb je? Als het kunststof is, heb je kans dat je het niet meer goed schoon krijgt.
quote:dammes3 schreef op 05 juli 2013 @ 02:18:

Dit dus, niet aan beginnen, zonde van je geld als je rekent dat een pakje verf +/- ¤ 8,25 kost en je maximaal 5 pakjes in je wasautomaat mag gooien die je ook wel nodig hebt voor zo'n hoes. Gooi je ¤ 41,25 door de afvoer. En als je eerst gaat ontkleuren komt er nog zo'n bedrag bij.

+1

Je wasmachine is ongetwijfeld te klein, misschien dat het met een formaatje industriele zou lukken. Zonde van het geld, zonde van het milieu (want al die verf gaat ongebruikt direkt het riool in).

In een ligbad zou het misschien lukken, maar dan moet je er rekening mee houden dat je de boel continu in beweging moet houden. Als je de hoes in het bad laat liggen, dan krijg je daar waar er plooien zitten stukken die slechter kleuren en wordt het alsnog niet mooi...

Ik ben zelf erg van het verven, doe het met veel plezier, maar aan een dergelijk project zou ik zelf niet gaan beginnen....
TO, heb je een 2 of 3 zitter? 2 zits hoes past wel in de wasmachine hoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hmmm ik begin wel enorm te twijfelen nu! Ik heb een tweezits bank, en wel een groet trommel. Aan de ene kant het proberen waard, omdat ik de hoes anders toch weg kan gooien. Maar als ik een portie dure verf er mee verknoei dan is dat ook wel weer zonde ja...

Ik hoorde net van een collega dat Action ook textielverf verkoopt en dat die goedkoper is. Iemand daar misschien ervaring mee?
Het bad is trouwens bij mijn zus, en dat gaat er ter zijne tijd uit. Was geen probleem als dat evt. verkleurd. Maar dat water continue in beweging houden lijkt me nou ook niet echt een makkelijk klusje... Pffff wat een gedoe! Haha :-)
Kijk eens op marktplaats wat een tweedehands hoes kost en weeg dan eens af of het je geld voor textielverf waard is.

Verbleekte plekken kleuren zelden egaal mee trouwens.
Het gaat er niet perse om dat die hoes in de wasmachine past - je zult hem er vast inkrijgen met wat geduw. Maar wat je wilt, is dat die hoes vrij kan rondzwemmen in die trommel, zodat hij overal goed in contact komt met de verf. Zodra die hoes dat niet kan, zit je dus met vouwen in het textiel, die je terug gaat zien in het resultaat....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven