Tijdelijk samenwonen, welke betaal constructie.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:05
Vriend's huis is zo goed als verkocht. De mensen willen er wel met spoed in. Vriend heeft een huis gekocht die nog gebouwd moet worden, huis zal augustus/september klaar zijn volgens de planning.
Hij had gevraagd of hij bij mij mag logeren tot de tijd. Ja prima. Wil wel dat er afspraken komen. Hij verdient meer al mij en had voorgesteld dat hij de vaste lasten betaald en ik de boodschappen. Maar ik vind dat geen eerlijke verdeling.
Dit zijn de kosten;
Huur ¤360.-
Huurtoeslag ¤0.- (kom ik niet voor in aanmerking want hij verdient te veel.)
G/W/E ¤100.- (laat mij altijd hoog inschatten zodat ik terug krijg)
Internet/tv ¤45.-
Mijn inkomsten zijn ¤1010.- kreeg ik nog toeslagen. (Krijg ik eigenlijk zorg toeslag als hij zich bij mij inschrijft?)
Zijn inkomst ¤2800.-
Hij vind het meer als logisch dat hij alles betaald. Maar voor mijn onafhankelijkheids gevoel wil ik dat niet.
Hij had gevraagd of hij bij mij mag logeren tot de tijd. Ja prima. Wil wel dat er afspraken komen. Hij verdient meer al mij en had voorgesteld dat hij de vaste lasten betaald en ik de boodschappen. Maar ik vind dat geen eerlijke verdeling.
Dit zijn de kosten;
Huur ¤360.-
Huurtoeslag ¤0.- (kom ik niet voor in aanmerking want hij verdient te veel.)
G/W/E ¤100.- (laat mij altijd hoog inschatten zodat ik terug krijg)
Internet/tv ¤45.-
Mijn inkomsten zijn ¤1010.- kreeg ik nog toeslagen. (Krijg ik eigenlijk zorg toeslag als hij zich bij mij inschrijft?)
Zijn inkomst ¤2800.-
Hij vind het meer als logisch dat hij alles betaald. Maar voor mijn onafhankelijkheids gevoel wil ik dat niet.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:16
Nee niet fifty fifty, dat zou niet eerlijk zijn want jij raakt al je toeslagen kwijt en zijn inkomen is veel hoger. Als je eerlijk wilt rekenen dan draagt hij eerst het bedrag aan jouw toeslagen bij en verdeel je de rest fifty-fifty. Maar ik zou niet zo ingewikkeld doen en gewoon zijn voorstel aannemen.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:17
zaterdag 14 maart 2015 om 09:18
Ik zou hem voor zo'n korte periode niet laten inschrijven op jouw adres als het niet voor vast is. Ik zou het risico niet willen nemen dat jij straks daardoor geen toeslag zou krijgen. Dus dit wordt een langdurige logeerpartij. ik zou hem wel d ehelft van de huur laten betalen en de helft van het huishoudgeld.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:25
Je kunt toch kiezen voor de helft van de huur, g/w/l, internet/tv, boodschappen. Dat lijkt me meer dan genoeg voor een paar maanden logeren. Vermoedelijk is hij de helft van de tijd er niet eens, omdat het altijd ongemakkelijk is om bij een ander in huis te zijn.
Dat hij meer verdient van jou is toch niet belangrijk? Jouw kosten worden daardoor niet minder, je huur blijft hetzelfde en de meeste vaste lasten ook. Als je hem alles laat betalen dan vind ik echt dat je hem een poot uitdraait. Waarom zou jij gratis moeten wonen als je een logé krijgt?
Dat hij meer verdient van jou is toch niet belangrijk? Jouw kosten worden daardoor niet minder, je huur blijft hetzelfde en de meeste vaste lasten ook. Als je hem alles laat betalen dan vind ik echt dat je hem een poot uitdraait. Waarom zou jij gratis moeten wonen als je een logé krijgt?
zaterdag 14 maart 2015 om 09:27
Ja, maar hij moet zich ergens inschrijven. Zijn ouders wonen net over de duitse grens. En dan zit hij met de auto.
En zijn huis is dus verkocht, andere huis is er nog niet.
Hij is zzp'er en wil geen gesodemieter met de belastingdienst hebben.
Lijkt mij wel dat je je tijdelijk ergens kan inschrijven en als hij zich op het andere huis inschrijft dat ik gewoon weer mijn toeslag kan aanvragen.
En zijn huis is dus verkocht, andere huis is er nog niet.
Hij is zzp'er en wil geen gesodemieter met de belastingdienst hebben.
Lijkt mij wel dat je je tijdelijk ergens kan inschrijven en als hij zich op het andere huis inschrijft dat ik gewoon weer mijn toeslag kan aanvragen.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:29
quote:yoshe schreef op 14 maart 2015 @ 09:25:
Je kunt toch kiezen voor de helft van de huur, g/w/l, internet/tv, boodschappen. Dat lijkt me meer dan genoeg voor een paar maanden logeren. Vermoedelijk is hij de helft van de tijd er niet eens, omdat het altijd ongemakkelijk is om bij een ander in huis te zijn.
Misschien vergeten duidelijk te melden;
Hij is wel dé vriend, niet een vriend.
Misschien vergeten duidelijk te melden;
Hij is wel dé vriend, niet een vriend.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:40
Toeslagen worden toch berekend per jaarinkomen? Ik weet niet hoe het inkomen van je vriend dan meegeteld wordt, dat zou je even uit moeten zoeken. Anders loop je kans dat je (alle!) toeslagen over 2015 moet terugbetalen omdat het totaalinkomen in 2015 te hoog was, ondanks dat hij maar een paar maanden bij je in gewoond heeft. Misschien even bellen met de belastingtelefoon hoe dat zit?
zaterdag 14 maart 2015 om 09:52
quote:DeliaD schreef op 14 maart 2015 @ 09:29:
[...]Misschien vergeten duidelijk te melden;
Hij is wel dé vriend, niet een vriend.Juist als hij je partner is vind ik het raar dat je zo veel geld van hem wilt zien en zelf die maanden gratis wilt wonen. Waarom dan niet alle kosten bij elkaar optellen en een verdeling naar rato van jullie inkomen? Of zou je het ook accepteren dat als jullie straks misschien gaan samenwonen in zijn nieuwe huis, dat jij dan alle kosten betaald, omdat je komt "logeren", zijn huis is immers niet van jou.
[...]Misschien vergeten duidelijk te melden;
Hij is wel dé vriend, niet een vriend.Juist als hij je partner is vind ik het raar dat je zo veel geld van hem wilt zien en zelf die maanden gratis wilt wonen. Waarom dan niet alle kosten bij elkaar optellen en een verdeling naar rato van jullie inkomen? Of zou je het ook accepteren dat als jullie straks misschien gaan samenwonen in zijn nieuwe huis, dat jij dan alle kosten betaald, omdat je komt "logeren", zijn huis is immers niet van jou.
zaterdag 14 maart 2015 om 09:55
quote:yoshe schreef op 14 maart 2015 @ 09:52:
[...]
Juist als hij je partner is vind ik het raar dat je zo veel geld van hem wilt zien en zelf die maanden gratis wilt wonen. Waarom dan niet alle kosten bij elkaar optellen en een verdeling naar rato van jullie inkomen? Of zou je het ook accepteren dat als jullie straks misschien gaan samenwonen in zijn nieuwe huis, dat jij dan alle kosten betaald, omdat je komt "logeren", zijn huis is immers niet van jou.
Volgens mij heb je de OP niet gelezen.
Hij wil juist alles betalen maar dat wil ik niet.
[...]
Juist als hij je partner is vind ik het raar dat je zo veel geld van hem wilt zien en zelf die maanden gratis wilt wonen. Waarom dan niet alle kosten bij elkaar optellen en een verdeling naar rato van jullie inkomen? Of zou je het ook accepteren dat als jullie straks misschien gaan samenwonen in zijn nieuwe huis, dat jij dan alle kosten betaald, omdat je komt "logeren", zijn huis is immers niet van jou.
Volgens mij heb je de OP niet gelezen.
Hij wil juist alles betalen maar dat wil ik niet.
zaterdag 14 maart 2015 om 10:01
Toeslagen stopzetten in de maanden dat hij bij jou woont, en je kunt ze weer aanvragen vanaf de eerstkomende maand dat hij weer uit huis is. Ik zou hem de bedragen die je kwijt bent aan de toeslagen laten betalen+alles wat je nu extra aan boodschappen,gwl, etc. kwijt bent. Je gemeentebelastingen e.d zouden ook hoger kunnen zijn met een meerpersoonshuishouden.
zaterdag 14 maart 2015 om 10:22
Volgens mij worden zijn inkomsten opgeteld bij het jaarinkomen, en vervallen dan de toeslagen voor het hele jaar. Dat zou ik even goed navragen, voordat je enorm achteruit gaat. Zijn inkomen is nu ook weer niet zo enorm hoog dat hij dan makkelijk zou kunnen compenseren.
Inschrijven zal wel moeten, want anders plegen jullie fraude, en dat lijkt me helemaal geen goed plan. Inschrijven in Duitsland kan ook gedoe met belastingen opleveren, zowel in NL als in Duitsland, dus dat is ook geen oplossing. Tijdelijk huren en daar inschrijven - al is het maar een piepklein kamertje - is misschien nog wel een beter plan dan.
Inschrijven zal wel moeten, want anders plegen jullie fraude, en dat lijkt me helemaal geen goed plan. Inschrijven in Duitsland kan ook gedoe met belastingen opleveren, zowel in NL als in Duitsland, dus dat is ook geen oplossing. Tijdelijk huren en daar inschrijven - al is het maar een piepklein kamertje - is misschien nog wel een beter plan dan.
zaterdag 14 maart 2015 om 10:26
Als je je G/W/E nou tien keer zo hoog laat inschatten, zodat je nog meer terug krijgt, stijgen je vaste lasten dan?
Als je antwoord ja is: probeer geen eerlijke verdeling te vinden. Je snapt te weinig van geld om daarin te kunnen slagen.
Als je antwoord nee is: bepaal je echte kosten, niet verzonnen kosten, en bepaal wat jij "eerlijk" vindt (hint: "eerlijk" heeft niets te maken met verdeling van kosten, maar met "niet liegen"), stel hem dat voor en laat hem beslissen of hij dat accepteert of niet. Zo nee, komt hij niet bij je wonen.
Als je antwoord ja is: probeer geen eerlijke verdeling te vinden. Je snapt te weinig van geld om daarin te kunnen slagen.
Als je antwoord nee is: bepaal je echte kosten, niet verzonnen kosten, en bepaal wat jij "eerlijk" vindt (hint: "eerlijk" heeft niets te maken met verdeling van kosten, maar met "niet liegen"), stel hem dat voor en laat hem beslissen of hij dat accepteert of niet. Zo nee, komt hij niet bij je wonen.
zaterdag 14 maart 2015 om 10:32
zaterdag 14 maart 2015 om 10:34
zaterdag 14 maart 2015 om 11:10
Zorgtoeslag krijg je wel (78 euro), huurtoeslag niet in de maanden dat hij bij jou woont. Op mijntoeslagen.nl kun je dit zelf wijzigen en ook weer terugwijzigen in wel huurtoeslag wanneer hij zijn eigen woning weer heeft.
Zorgtoeslag krijg je alleen niet meer wanneer jullie toeslagpartners worden/zijn in dat desbetreffende jaar (dus bv samen kind verwachten of gaan trouwen). Jullie zijn zo te horen geen toeslagpartners, dus deze krijg je gewoon. Desnoods maak je even proefberekening op de site van de belasting.
Ik zou hem het deel laten betalen wat je normaal aan huursubsidie zou krijgen, de helft van de boodschappen en wellicht klein deel van de kale huur......
Zorgtoeslag krijg je alleen niet meer wanneer jullie toeslagpartners worden/zijn in dat desbetreffende jaar (dus bv samen kind verwachten of gaan trouwen). Jullie zijn zo te horen geen toeslagpartners, dus deze krijg je gewoon. Desnoods maak je even proefberekening op de site van de belasting.
Ik zou hem het deel laten betalen wat je normaal aan huursubsidie zou krijgen, de helft van de boodschappen en wellicht klein deel van de kale huur......