Tips bij samenstellen van een Pax kast

15-02-2019 22:47 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net verhuisd en nu op zoek naar een mooie pax kast.
Leuk! Maar moet bekennen dat ik nu al door de bomen het bos niet meer zie.
Aangezien het een nogal dure aanschaf is zou het fijn zijn om goede keuzes te maken en ik merk dat ik daar een beetje hulp bij nodig heb.

Wie heeft er goede tips?
Welk onderdeel is een echte toevoeging?
Wat leek in het begin zo mooi maar is eigenlijk het geld niet waard?
Die broekhangers lijken mij niks maar misschien is dat wel de beste uitvinding ooit.
Ik vind schuifdeuren mooi maar misschien zijn echte deuren beter.
Melkplas heeft mijn voorkeur maar ik ben bang dat dit rommelig oogt omdat kleurige kleding daar doorheen schijnt.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 x een meter hang en dan daaronder lades ipv planken. Lijkt mij fijner maar klopt dit?



Vandaag bij de ikea geweest maar de medewerker die mij hielp vond alles geweldig.
Dat kan zo zijn maar het hielp mij niet echt.

Uiteindelijk wil ik een kast van 2,50 meter.

Iedere do or don’t helpt vast.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:38
Gebruik je het hoekdeel veel? Kan je er goed bij?
Het hoekdeel van de Pax kast is volgens mij nu anders dan vroeger. Hou daar rekening mee als mensen antwoorden, want voor mijn gevoel is het hoekdeel daardoor nu veel minder praktisch.

In de winkel zaten de deuren van de hoekkast in elk geval steeds vast.. slechte reclame.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:12
Wij hebben een donkere kast en dat zou ik niet nogmaals doen, of er zeer goede verlichting in maken. Je kan je kleding net niet lekker zien. En ik heb brede 1m lades, die zou ik ruilen vaan 2x50cm.

Iemand ervaring met een hoekkast?
Ik heb een hoekdeel gehad en ik vond het ideaal. Maar de vorm en maat die ik had wordt geloof ik niet meer verkocht.

@TO, de grap van Pax is, dat je elk element altijd nog kunt toevoegen of weghalen. Ik zou dus niet met teveel beginnen al maar gewoon kijken wat je na verloop van tijd mist. Ik heb vooral planken en een paar lades. Die vind ik handig, maar later heb ik wat draadmanden toegevoegd en die vind ik eigenlijk praktischer. Ook ben ik begonnen met 1 stand maar heb er na een aantal jaar 1 onder gehangen, omdat ik toch wat meer hangruimte wilde.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-02-2019 23:21
ja dat idee hadden wij ook ooit, een helft voor mij, een helft voor man. Hebben we nu ook, bovenste helft van hem, onderste helft van mij. Waren even vergeten dat ik veel te klein ben om boven in de kast te kunnen. Dus TO: denk daar ook even over na bij de hoogte van de kast.

Daar heeft Ikea dan weer handige trapkrukjes voor. Ik heb bovenin dingen liggen die ik niet vaak nodig heb. Als ik er wel bij moet pak ik dat krukje.

Ik vind overigens melkglas wel doorschijnen en snel rommelig ogen. Ik heb een familielid die dat heeft en ik ben altijd blij dat ik dat niet gedaan heb, want daar ben ik niet netjes genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
Als je 2 keer een meter doet en daaronder een plank (die heb je wel nodig, anders kijk je recht in je bovenste la) en dan de lades, moet je er wel rekening mee houden dat je geen lange jurken ( of andere lange kleding) kwijt kan zonder dat het dubbel gevouwen op je plank boven de lades terecht komt.
Dat probleem kwam ik dus tegen. Heb niet zoveel lange jurken, dus heb ze nu aan de zijkant gehangen, maar het stoort me wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een doorzichtig gedeelte gehad en vond het erg lelijk en rommelig staan. Een witte kast is inderdaad beter te zien waar wat ligt.

Ik heb 2 smalle laden voor ondergoed, sokken e.d.. Bovenin heb ik dingen staan die ik niet vaak gebruik omdat nog al hoog is. Ik heb daar spullen in zo’n soort doos van Ikea gedaan zodat de kast bij opendoen niet rommelig oogt.
Alle reacties Link kopieren
Draadmanden: afraden, kan niet veem gewicht in en kreukt je spullen.

Verlichting: wij dachten een mooie verlichtingsslang in de kast te hangen die aangaat als je de schuifdeur opent. Maar die verlicht alleen de bovenste plank. Of andere verlichting dus of beter installeren dan wij gedaan hebben.

Melkglas: oogt snel slordig vind ik.

Deuren: ik vind schuif ideaal omdat de kast dan ook in een kleinere ruimte past én omdat ik mijn passpiegel op de haakse muur heb. Door de schuifdeur kan ik met de deur open heen en weer lopen voor de spiegel (draaideur zou ik eraf lopen).
Dit topic doet me er aan denken dat ik ooit onder een andere Nick een topic over het verhuizen van die pleurispax heb geschreven... wat een kutding!
Maar heb er nu gewoon 2 😬
Dus ik kan je nergens mee helpen, dit topic brings Back memories...
Linkje, Broodbakmachine?

Ik zag dat de draadmanden wel veranderd zijn. Niet meer van die vierkantjes maar kleine ruitjes.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
15-02-2019 23:17
Maar als je voor 2 keer een meter gaat, nemen jullie dan allebei 2x de helft van 1 kast? Of allebei een eigen kast?
Allebei een eigen kast dus allebei een eigen meter.
Dan is er nog een kast van 50 cm over over de gehele hoogte. Weet nog niet helemaal hoe ik dat zou willen. Alleen laatjes maar dat is misschien saai?
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:12
Wij hebben een donkere kast en dat zou ik niet nogmaals doen, of er zeer goede verlichting in maken. Je kan je kleding net niet lekker zien. En ik heb brede 1m lades, die zou ik ruilen vaan 2x50cm.

Iemand ervaring met een hoekkast?
Hoe ik het nu heb bedacht ga ik voor een witte kast. Ik kijk er vanuit bed tegen aan dus wilde het graag licht houden.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-02-2019 23:21
ja dat idee hadden wij ook ooit, een helft voor mij, een helft voor man. Hebben we nu ook, bovenste helft van hem, onderste helft van mij. Waren even vergeten dat ik veel te klein ben om boven in de kast te kunnen. Dus TO: denk daar ook even over na bij de hoogte van de kast.
Slim! Dat is bij het hanggedeelte geen probleem (ik ben niet zo groot maar nou ook weer geen smurf) maar met lades in de 50 cm kast toch niet zo handig waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tips:
- laat de kast brengen en monteren, het kost wat, maar het geeft zoveel gemak!
- kijk wat je hebt aan kleding, manlief en ik hebben allebei 1 m kast, de hoogste en diepste variant, ik heb veel jurken dus over de hele breedte kunnen de jurken hangen. Dan twee brede lades voor shirts en ondergoed. daaronder een schuifplank voor schoenen. En helemaal bovenin trouwens ook nog een plank voor kleding die ik niet veel nodig heb, zoals de zomerkleding in de winter.
Mijn man heeft maar een half hanggedeelte, en geen brede lades.
Wij hebben schuifdeuren, van melkglas en spiegel, melkglas schijnt niet door. Wel zwaar en lastig te monteren, vandaar herhaling van eerste tip: laat monteren door monteurs!
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
15-02-2019 23:33
Melkglas schijnt echt wel door.
Ik heb lades tot halverwege en daarboven planken. Een deel hang met planken er boven. Gewone deuren.
Ja dat lijkt me dus zo ellendig. Heb je een prachtige kast voor veel geld. Schijnt die door en wordt het rustige effect teniet gedaan (ik hou van felle kleuren qua blouses ed). Misschien dus toch maar geen melkglas.
Overigens hebben we ook genoeg ruimte voor normale deuren.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:38
Gebruik je het hoekdeel veel? Kan je er goed bij?
Waarom zou ik er niet goed bij kunnen? In de hoekkast hangt de kleding aan roedes. Op de plank erboven liggen de kussens van de tuinstoelen. Voor de rest staat er een opklapbed in en laarzen en extra dekbedden.
Alle reacties Link kopieren
het melkglas schijnt wel echt door. In mijn kast liggen op de bovenste plank 2 witte kussens en dat zie je echt goed. De donkere spullen vallen wat minder op.
Wij hebben gewone deuren.
Alle reacties Link kopieren
Onze paxkast is al best oud, ik denk zo’n 12 jaar. En volgens mij was het melkglas toen nog witter dan nu.
Maar goed, als je je stoort aan dat je er iets doorheen ziet, dan zou ik dan inderdaad niet doen.

Wij hebben ook geen draadmadjes, alleen grote houtenladen. Ik vind het heel fijn.
Mijn dochter heeft wel draadmandjes,, maar ik vind het slordig ogen en de onderste kleren krijgen een soort van ribbels van dat draad.

Wat betreft de lange jurken: dat probleem heb ik ook, maar ik vouw mijn jurken vaak op. Lange vesten hebben hetzelfde probleem. Maar die kreuken niet, dus die frommel ik een beetje op aan de onderkant, zodat ze op de plank liggen.

En ik ben heel lang, dus kan overal bij. Maar als je wat kleiner bent, dan is het inderdaad wel goed om over de hoogte van de roede na te denken. En hoe lager de roede, hoe meer je lange jurken gaan kreuken. Of je moet een la minder doen, maar die zitten bij mij juist stampvol.
Ze hebben ook wit glas ofzo, dat hebben wij omdat we idd vonden dat melkglas doorschijnend. De andere schuifdeur is een spiegel.

Onze kast is opgedeeld in 4 delen van 50 cm. Daarin hebben we ieder een hanggedeelte met 2 lades voor ondergoed en sokken. De andere twee delen zijn planken met daaronder weer twee lades. Erg blij met de indeling.

Op de kinderkamer hebben we een variant met deuren omdat die te smal is voor schuifdeuren. Als de kast voor 1 persoon is lijkt me dat ook praktischer. Hier hebben we aan 1 kant twee hanggedeeltes onder elkaar. Onderaan nog lades en een draadmand. Draadmandjes zijn prima voor slaapzakjes ofzo, verder zou ik toch sneller voor lades gaan.

Tip, ik zou voor de diepe variant gaan als je hen ruimte hebt. Dan passen er ook stapels avhter mocht je die ruimte nodig hebben.
Ik hoor superveel mensen met laden, maar hebben jullie daar dan shirtjes enzo in? Ik heb de afgelopen jaren mijn shirtjes (beetje noodgedwongen) in lades gehad en vond dat juist heel irritant. Je ziet steeds alleen wat bovenop ligt en als je iets van onderop wil trek je steeds alles overhoop. Ben dus heel blij met de planken in de inbouwkast in ons nieuwe huis :yes:

Als je de ruimte hebt zou ik voor gewone deuren gaan, met schuifdeuren zit je elkaar toch vaker in de weg dan ik van tevoren dacht. Als het tenminste zo is dat bijvoorbeeld je partner niet bij zijn deel kan als jij je deur open hebt.

En ik vind een spiegeldeur ideaal, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk of je ergens anders al een fijne spiegel hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dan hebben wij geen melkglas, maar wit glas, dit schijnt dus niet door.
Ozo.
Nijn5 schreef:
16-02-2019 09:49
Ik hoor superveel mensen met laden, maar hebben jullie daar dan shirtjes enzo in? Ik heb de afgelopen jaren mijn shirtjes (beetje noodgedwongen) in lades gehad en vond dat juist heel irritant. Je ziet steeds alleen wat bovenop ligt en als je iets van onderop wil trek je steeds alles overhoop.
Marie Kondo :proud:
Némaìn’ schreef:
16-02-2019 10:47
Marie Kondo :proud:
Misschien moet ik me toch eens inlezen, ik krijg na de afgelopen verhuizing zeker weten haar boek voor mijn verjaardag aldus mijn vriend :$
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een Pax-kast met schuifdeuren, twee strak naast elkaar. Onze kasten zijn beiden 150 breed en 236 hoog (komen net niet tot aan het plafond). In elkaar zetten kostte veel werk, wij zijn er wel bijna een dag mee bezig geweest.

Beide kasten zijn hetzelfde ingedeeld, achter de ene schuifdeur vijf planken (waarop hele grote stapels kunnen liggen), met daaronder een draadmand voor de sokken.
De andere kast heeft 4 laden met daarboven een hanggedeelte en daarboven nog weer een plank waarop we kleding leggen die we nauwelijks gebruiken.

Een lange jurk komt soms een beetje op de plank te liggen omdat het hanggedeelte niet hoog genoeg is. Als ik het anders zou doen zou ik dus meer ruimte in het hanggedeelte willen. (Dit werd eerder ook al gezegd)

Wij hebben hoogglans witte deuren, het valt mij erg mee qua vinger vlekken.

Voor de hoge planken gebruik ik trouwens een krukje om op te staan.
peperomioides wijzigde dit bericht op 16-02-2019 11:44
Reden: toevoeging aan bericht
3.94% gewijzigd
Nijn5 schreef:
16-02-2019 11:31
Misschien moet ik me toch eens inlezen, ik krijg na de afgelopen verhuizing zeker weten haar boek voor mijn verjaardag aldus mijn vriend :$
Netflix it is. Opruimen kan ze heel goed coachen maar ik vraag me altijd af hoe het een jaar later is. Mensen moeten het ook kunnen volhouden.
Ik ben wel enthousiast over de draadmanden die ik heb.
Ik doe er geen zware kledingstukken in, maar bijvoorbeeld sokken en ondergoed. Ik vind het heel overzichtelijk.
Bij draadmanden moeten de deuren wel helemaal open kunnen, anders kunnen de manden er niet uitschuiven!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hoge kast van 1,75 breed. De kast van 1 meter bovenaan een plank voor dekbedovertrek, badhanddoeken enz. Daaronder een roede. Dan 3 lades voor shirts, truien, sokken enz. en dan daaronder een draadmand voor schoenen. Ideaal vind ik hem hiervoor! De kast van 0,75 heb ik helemaal gevuld met planken. Vind ik ook ideaal. Hier liggen dan geen kleren in, maar andere spullen. Hiervoor heb ik deurtjes. Denk er bij schuifdeuren wel aan dat je dan niet tegelijk bij je spullen in jouw deel van de kast kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven