Tips nieuw huis laten bouwen

05-04-2020 19:51 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tips gevraagd om een nieuw huis te laten bouwen.

We gaan ons eigen huis laten bouwen, hebben al meerdere offerte's laten maken en zijn bij een bouwbedrijf uitgekomen die goed aangeschreven staat en alles voor ons uit handen.
We beslissen dus wel alles zelf,uiteraard binnen de eisen.

Zijn er mensen hier met ervaring op dit gebied? Waar moeten we op letten? En zijn er nog dingen waarvan je denkt gelukkig hebben we het gelijk zo gedaan, of juist achteraf gedacht dat het anders beter zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval deze: neem nooit aan dat iets inbegrepen is, als het niet genoemd is.
Ik ken serieus mensen waar bv geen deuren waren meegenomen in het budget. Is toch nog best even een leuke kostenpost voor een heel huis.
Of dingen zijn wel meegenomen, maar dan alleen de allergoedkoopste optie.
Gefeliciteerd!
Wij wonen inmiddels 3 jaar in ons huis.
Het bouwen hadden wij ook uitbesteed aan een aannemer. Het installatie gedeelte werd gedaan door een (door ons uitgezochte) installateur.
Tips: alles wat je naderhand niet kunt aanpassen of wat achteraf erg veel geld kost, hebben wij direct tijdens de bouw laten doen.
Daar tegenover hebben we bespaard op moderne snufjes zoals elektrische sloten, quooker, etc...
Tijdens de bouw hielden we alle kosten bij in een Excel schema. Iedereen gaat zich ermee bemoeien en vinden bv dat er spotjes, stopcontacten, ramen bij moeten....maar dat kost allemaal geld. Goed bijhouden dus wat de kosten zijn en een ruime marge 8-10% voor onverwachtse kosten. Op deze manier zijn wij slechts 2% boven budget uitgekomen.
De badkamer en toiletten hebben wij pas na de oplevering laten plaatsen. Niet door de aannemer. Op die manier heb je geen gedoe met stelposten die over het algemeen veel te laag zijn voor wat jij wilt.
Maak goede afspraken en leg ALLES vast via mail!!
Tijdens de bouw regelmatig iemand meenemen die er verstand van heeft. Die ziet meer dan een leek. Op die manier kun je veel fouten / vergeten dingen/ vergissingen er al uithalen en in vroeg stadium oplossen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Op de btw, staat die duidelijk vermeld?
Er zijn aannemers die er een handje van hebben de ex btw prijs te vermelden aan particulieren. Wat niet mag!

Vraag welke materialen er gebruikt wordt! Waar de een een badkamer osb gebruikt als wand materiaal om te betegelen gebruikt een ander paarse gipsplaten en werkt deze naden af met kimband.
Je bent uitgekomen bij een bouwbedrijf maar ik weet niet of de opdracht al vast ligt? Ander zou ik in elk geval proberen alles wat je kan bedenken ook te bedenken voordat je de opdracht verstrekt. Loop de offerte van de aannemer goed door; alles wat er niet in staat zit er ook niet in (van een aannemer moet je niks aannemen).

Loop vooral de stelposten langs en de posten waarbij staat exclusief of door derde. Dat zijn dus posten waar je iets van moet vinden.

Daarnaast is het misschien handig als je iemand in je kenniskring hebt die je er bij kan vragen als je er met de aannemer zelf niet goed uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Controleer ook prijzen die geoffreerd worden. Bij ons werd voor een afzuiger bij de wc 3 x zoveel gerekend als in de winkel. Dit was uiteraard zonder de installatie.

Wij hadden bepaalde radiatoren uitgezocht samen met de aannemer. Later wilde hij simpele installeren en zei dat die andere duurder waren. Ik kon aantonen dat dit toch echt erin zat.

Wij wilden ergens een schuifdeur ipv een gewone deur. Uiteindelijk heb ik die zelf bij de Hornbach gehaald. De dure deuren die wij verder in het huis hadden leken daar heel veel op. De schuifdeur werd megaduur bij de aannemer.

De architect die ons huis tekende naar onze wensen had opeens de trap op een idiote plek getekend zodat hij boven beter uit zou komen volgens hem. Wij konden niet eens meer een eettafel kwijt zo terwijl wij een megagrote woonkamer hebben.

Kijk heel goed waar je de stopcontacten wil hebben en hoeveel.

Probeer ook tijdens de bouw heel vaak langs te gaan als de mensen aan het werk zijn en vraag hun wat zij anders zouden doen. Zo hebben wij het keukenraam iets hoger gemaakt zodat het niet op exact dezelfde hoogte kwam als onze eetbar.

Wij hebben ook goed meegedacht tijdens de bouw en zelf kleine aanpassingen gedaan. Soms bleef ik aandringen dat het echt anders kon, uiteindelijk lukte dat ook. Wij hebben bv een muurtje tussen 2 slaapkamers 40 cm verzet zodat er nog een kast in de slaapkamer kon en de ruimte om uit het bed te stappen niet te klein werd.

Vaak stoppen mensen hun was- en droogmachine in een bijkeuken. Ik vind dat zo onhandig. Je was is meestal boven en dan loop je constant met je was de trap op en af. Ook staat er zo vaak een wasmand in je bijkeuken.

Wij hebben in de bijkeuken een combinatie keuken/slaapkamerkast laten maken. Wij hebben daardoor een garderobekast, een schoenenkast maar ook onze oude koelkast en oven in laten bouwen.

Een lamp die automatisch aangaat als je de bijkeuken in komt is ook heel handig.

Wij hebben een aansluiting in de badkamer voor de tv. Ik kijk vaak tv in bad. Later aanleggen is heel lastig.

Als je nog geen glasvezel hebt en je dat evt later wel wil laat dan onder de grond evt buizen trekken waardoor je de kabels later kan trekken zonder dat de vloer eruit moet.

Wij hadden een schuin plafond waardoor er geen hoge kasten in de slaapkamer konden. Een handige Harry heeft de hoogste kasten van Ikea voor ons verbouwd zodat wij toch hoge kasten kwijt konden. Achter de deuren liep het schuin af naar achteren. Je ziet daar niks van. Hij heeft ook zelf een hoekkast gemaakt zodat ik de hoek ook echt goed kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Is er vanaf de zolder een vluchtweg? Via de trap kan vaak niet meer omdat dat een trekgat is. Wij hebben een hele lange vlucht uitrolladder op zolder gelegd en daar ook mee geoefend met de kinderen. Je moet in paniek die ladder wel weten te gebruiken.

Wij hebben op zolder boven/naast de trap een verhuisluik gemaakt waardoor grote meubels makkelijker naar de zolderverdieping te brengen waren.

Isoleer het hok voor de ketel goed, daar heb je anders last van als je op zolder slaapt.

Heb je een electrisch bed dan is het handig om extra stopcontacten onder het bed te maken zodat je geen snoeren naast het bed hebt lopen.

Ik heb in de badkamer de was- en droogmachine om heuphoogte geplaatst op een hele dikke plank. Daaronder een uittrekbare plank om de wasmand op te zetten met vullen en leeghalen van de machines. Daar onder ruimte voor 3 wasmanden.
Boven de was- en droogmachine kan je een plank maken (die wel makkelijk weg te halen is als er iets stuk is) waar je manden met wasmiddel etc kan zetten. Wij hebben 2 deuren voor de was- en droogmachine gemaakt zodat je ze niet zag. Maak wel ontluchtingsgaten/roosters in de deur anders zijn de deuren lastig dicht te doen door de luchtverplaatsing.

Een muurtje/zitje in de douche is heel handig voor als je een keer slecht ter been bent. Kan je lekker zittend douchen.

Een lamp boven of naast de spiegel is veel fijner dan een lamp boven of achter je. Je ziet dan veel minder in de spiegel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven