Tuin opknappen

26-03-2018 20:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Natuurlijk eerst alles binnen aangepakt, maar nu het voorjaar eraan komt (tenminste dat hoop ik dan( moet er ook met de tuin nog wat gebeuren.
De vorige bewoners waren vrij artistiek, hebben hier ruim 30 jaar gewoond, en de tuin is uit de klauwen gegroeid.
Veel grote struiken, lelijk gras, twee borders met bielzen en overal borders aangelegd met verschillende stenen. De tuin heeft ook voor het grootste deel geen schutting naar de buren. Het terras is redelijk, maar aan de kleine kant voor de tuin. (De tuin is ongeveer 5,5m bij 15m diep)

Waar begin ik nou om dit aan te pakken? Een tuinder laten komen zou kunnen, maar ik verwacht dat dit veel te duur gaat worden.
Waar begin je om een budget tuin te realiseren, waar moet ik aan denken en hebben jullie nog tips om dit binnen een bescheiden budget te realiseren?
Felix_Urbexicus schreef:
30-03-2018 18:03
Ik flikker het op de composthoop erbij.
De eigen composthoop is goed.
Het mag niet in de bak met GFT.

Bedankt voor de reactie. Heeft mij op een ondoorgrondelijke manier toch geïnspireerd. :)

EDIT: Bij schimmel in planten las ik als advies snoeien en verbranden. Dan is het restafval.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 07-04-2018 15:24
Reden: Tekst weg gehaald vanwege volgende ontdekking, Zie hierna.
59.75% gewijzigd
Die potgrond hergebruiken.
Ik dacht het te doen, maar in de bak waar een aardbeienplant stond (helemaal verdroogd.) De hele plant kon ik zo uit de bak halen. Maar nu heb ik allemaal kleine witte rupsen er in. Ik heb regenwater gebruikt voor die bak. Zag er nog wel erg goed uit. Maar met omscheppen komen er kleine larven uit. Te groot voor fruitvlieg, maar ik geloof dat het of de koolvlieg of aardbeienvlieg is? Iemand had het over een taxushaagvlieg, maar daar kan ik geen plaatjes van vinden.

Iemand een goed advies wat hiermee te doen. Ik heb alleen nog maar twee kiemen in een kleiner potje gezet. Daarvan heb ik er nog veel meer.

Maar wat kan ik er het beste mee doen?
Ik ben zo vrij om een up te geven.

Zeker weten dat er mensen zijn die het leuk vinden om de ontwikkelingen te volgen.
Ook vanwege de BUXUSMOT die ervoor zorgt dat veel meer mensen hun tuin anders moeten indelen. Ik heb zelf een biologisch goedje gespoten. Maar dat heeft weer een ander nadeel. Dus heb ik wat extra potten met bloemen ingezaaid. Voor de bijtjes die anders de bloemen in de buxus gaan missen. Een sluipwesp zag ik ook. Triest dat ik die motten hier bij mijn voordeur heb gezien vorig seizoen.
De komende tijd moeten de rupsen geraapt worden en verbrand. Die gaan zich verpoppen.
Verder weet ik echt niet wat ik er mee zou kunnen doen zonder dat andere nuttige insecten er schade van ondervinden. :|

:bye:
To als de tuin zo is verwilderd moet je het groter aanpakken. Geen kleine klusjes half doen. Maar laat een tuinman een plan maken met een inschatting van het werk en de kosten. Dan kan je bekijken wat jij zelf kunt doen (bijvoorbeeld de tuin kaal maken) en wat je wilt laten doen (bijvoorbeeld zwaar grond werk en tegels leggen). Je kunt dat in delen doen of sparen voor een moment dat je wel geld hebt.

Niet iedereen heeft de kennis of tijd om een grote tuin goed aan te pakken. En als dit een koophuis is heb je een tuin voor de langere termijn.

Ik zou overigens beginnen met een nieuwe schutting! Veel veiliger en zinloos om dat later te doen als je net nieuwe tegels of planten hebt. Schutting is de basis van de tuin.
evelien2010 schreef:
26-05-2018 12:37
To als de tuin zo is verwilderd moet je het groter aanpakken. Geen kleine klusjes half doen. Maar laat een tuinman een plan maken met een inschatting van het werk en de kosten. Dan kan je bekijken wat jij zelf kunt doen (bijvoorbeeld de tuin kaal maken) en wat je wilt laten doen (bijvoorbeeld zwaar grond werk en tegels leggen). Je kunt dat in delen doen of sparen voor een moment dat je wel geld hebt.

Niet iedereen heeft de kennis of tijd om een grote tuin goed aan te pakken. En als dit een koophuis is heb je een tuin voor de langere termijn.

Ik zou overigens beginnen met een nieuwe schutting! Veel veiliger en zinloos om dat later te doen als je net nieuwe tegels of planten hebt. Schutting is de basis van de tuin.
Ik ben echt niet van plan om 10k in de tuin te stoppen. Dus tuinman is geen optie.
Ik heb besloten dat leeg moet, waarschijnlijk moet er dan een stuk afgegraven worden en nieuw zand erin.
Dam schutting erin. Terras en pad laten doen.
En de rest zie ik dan wel. (Kunst)Gras of grind... paar bakken erin.
Bepaalde soorten "on"kruid krijg je weg door het meerdere keren te maaien of het tot laag boven de grond af te knippen.
Met de wortels moet je dan weer uitkijken. De kleinste stukjes groeien dan weer uit tot grote planten.

Om het kort te houden. Het loont wel om te kijken wat er groeit. Er rekening mee te houden hoe het op korte termijn in toom te houden. Totdat je het groter kan aanpakken. Onkruid kan je beperken door het af te dekken. Gewoon een stuk karton of bouwplastic zodat er geen licht bij kan. Je kan beter zelf even in alle rust kijken hoe en wat je met de ruimte wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven