Tv zonder abo?

26-04-2010 13:55 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onlangs verhuisd en heb nog geen televisieabonnement afgesloten. Toch kan ik alle 'normale' zenders gewoon ontvangen. Er is niet bekend of er nog een abonnement loopt via de vorige eigenaar van het appartement.

Kan het zijn dat je gewoon toegang hebt tot de reguliere zenders?

If so, dan sluit ik alleen een internetabonnement af. Maar het lijkt me sterk...
De publieke tv zenders worden altijd doorgegeven zonder abonnement. Publieke informatie moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook zonder abonnement (geregeld in de wet). Publieke zenders zijn NL 1, 2 en 3 en regionale/lokale zenders.

Commerciële zenders zoals RTL4 zou je als het goed is dus niet moeten kunnen zien. Als je die wel ziet, is het verstandig om even contact op te nemen.
Ja kan dat je het gratis ontvangt.

Aanbieder zou het moeten afsluiten als vorige bewoner verhuist, maar dat doen ze vaak niet.

Kan zijn dat ze je over een tijdje alsnog afsluiten of dat ze je vragen om te gaan betalen.

Maar zolang je niks hoort, kijk je gratis. Als ze straks een rekening sturen voor de maanden dat je gratis hebt gekeken hoef je die niet te betalen, is hun eigen schuld dat ze je niet hebben afgesloten daar heb jij niet om gevraagd.
Zoals diedietje zegt.
Wat Joekiefotografeert zegt is, sorry dat ik het moet zeggen, onzin. Dat staat niet in de wet.

Waarschijnlijk heeft je aanbieder je niet afgesloten om je in de gelegenheid te stellen je aan te melden. Als je je niet aanmeldt, vervalt het signaal vanzelf. Het heeft dus ook niks te maken met 'eigen schuld' van de aanbieder. Het afsluiten en dan weer aansluiten kost meer geld dan het even laten lopen van het signaal. Je hoeft daar inderdaad niet voor te betalen.

Het kan ook zijn dat de oude bewoner zich niet heeft afgemeld.
Wij hadden in ons nieuwe huis ook nog een half jaar gratis kabeltelevisie. Prima, who cares. We keken meestal via de satelliet, het kabelaanbod was niet zo groot.
Mijn zus heeft nu ook al 1,5 jaar televisie zonder abonnementsgeld te betalen. De kabelaanbieder heeft het gewoon niet afgesloten. Van een collega hoorde ik dat zij al jaren geen abonnement meer heeft, zij keek ook zelden tv, maar hij bleef het doen. Ik denk stiekem dat ze (van de kabeltv) eigenlijk iedereen aan de digitale televisie willen hebben, en dat ze de ouderwetse kabel een beetje vergeten.
Maar wie moet ik dan bellen? Er zijn zoveel verschillende aanbieders, kan iedere willekeurige provider nagaan bij wie mijn adres staat ingeschreven?
@VivaSammy: ik ben geen jurist maar heb vanuit overheid te maken gehad met het publiceren van informatie via de diverse kanalen. De overheid heeft de plicht om het voor iedereen mogelijk te maken om informatie tot zich te nemen. Kabel-aanbieders zijn dus verplicht gesteld om publieke zenders door te geven. Je kunt ook een digitenne-apparaat kopen maar dan zonder digitenne-abonnement, daarmee kun je ook gratis naar de publieke zenders kijken. Ik ken zelfs mensen die nog steeds een antenne op het dak hebben om NL 1, 2 en 3 te bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven