Veel rookontwikkeling houtkachel

24-02-2020 16:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag!
Sinds zaterdag wonen wij in onze nieuwe woning met houtkachel. We hebben meerdere keren geprobeerd om de kachel aan te steken maar er komt zoveel rookontwikkeling dat de kamer helemaal blauw staat en het brandalarm af gaat. Iemand enig idee hoe dit kan? Schoorsteen is afgelopen december geveegd. Alvast bedankt voor jullie reactie :)
als de kachel goed werkt dan zitten je buren met deze ellende.
Laat er iemand met verstand ervan naar kijken!!!!!!
Het hout is te vochtig. Hout moet minstens een seizoen drogen eer je het kunt branden.
Alle reacties Link kopieren
nat hout? kleppen van de kachel dicht?
En doooooor!
Schoorsteen wel open?
Alle reacties Link kopieren
Geveegd door een bedrijf of door de vorige eigenaar?
Alle reacties Link kopieren
Afzuigkap uit?? Elektronische afzuigsysteem in huis?
Oude bewoners berichtje sturen ?
Alle reacties Link kopieren
Dan trekt de schoorsteen dus kennelijk niet goed. Nat hout geeft ook veel rookontwikkeling, maar bij ene goed trekkende schoorsteen komt dat niet de kamer in. Stoken met de harde wind is ook niet verstandig. Dat kan een andere schoorsteentrek geven, doordat bijvoorbeeld de wind in de schoorsteen buldert.

Ik ga ervan uit dat je wel eventueel aanwiizge kleppen hebt open gezet.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook een kwestie van vocht/regenwater in het rookkanaal (schoorsteen) zijn. Hier stond de wind zo ongunstig dat er regenwater via het rookkanaal in de woonkamer uit de overlap tussen schoorsteenpijp en kachelaansluiting drupte.

Vocht+houtstoken heeft heel veel rook. En omdat het rookkanaal dan nog niet warm gestookt is, komt alle rook je kamer in.

Kachel aansteken moet je overigens doen met alle kleppen open. Pas als je kachel en rookkanaal op temperatuur zijn, kunnen je wat kleppen dicht gaan zetten.
Luchtinlaat gesloten? Dan trekt hij niet.
S-Meds schreef:
24-02-2020 16:15
als de kachel goed werkt dan zitten je buren met deze ellende.
:yes: ik gun het ze van harte (al is het niet helemaal vergelijkbaar)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel blij dat jezelf ervaart wat mensen met longklachten buiten ervaren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eerst een paar aanmaakblokjes aansteken en een paar minuten laten branden. Dit zonder papier of hout erbij! Zo warmt de schoorsteen goed op. Dit kan het verschil maken.
https://www.haardenexpress.nl/faq/rook-in-de-kamer.html
viva-amber schreef:
24-02-2020 16:29
Ik ben wel blij dat jezelf ervaart wat mensen met longklachten buiten ervaren.
Ik het er mee eens, dat mensen met longklachten er last van hebben. Maar blij dat TO hetzelfde moet ervaren? Nee.
Alle reacties Link kopieren
De tip van aanmaakblokjes is een goeie! Die gaan we proberen :)

Ik dacht eerst ook dat het aan het hout lag maar ook bij alleen proppen papier komt er rook uit alle gaten van de haard.

De schoorsteen is geveegd door een schoorsteenveger. Indien het met aanmaakblokjes niet werkt zal ik hem bellen om er wederom naar te kijken.

De kleppen staan inderdaad open.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er rook uit alle hoeken gaten van de kachel komt, heeft je schoorsteen geen trek. Leer eerst hoe je een houtkachel aansteekt.
.
https://www.stokertje.nl/houtkachel-aanmaken
S-Meds schreef:
24-02-2020 16:15
als de kachel goed werkt dan zitten je buren met deze ellende.
Valt reuze mee, hoor. Als je schoon stookt met goed hout (of nog beter; houtbriketten), genoeg zuurstof en geen papier of andere zaken die niet in de kachel horen heb je er weinig last van. Helaas gebruiken veel mensen de kachel niet goed en dat geeft wel vieze, zware rook.
Heb zelf astma, maar zelden last van kachels en haarden als ze goed gebruikt worden.
Met dit weer zou ik het overigens wel overslaan, want met deze wind slaat de rook snel neer (en veroorzaak je dus wel stookoverlast)
Alle reacties Link kopieren
Als je een centraal ventilatie systeem hebt, moet dat soms in een stand gezet worden die enige overdruk creeert en geen onderdruk. Afzuigkap aan gaat daarom ook vaak fout.

De simpelste mogelijkheid is een raampje openzetten, zo dicht mogelijk bij de schoorsteen. Een open haard heeft veel lucht nodig. Maar eigenlijk zou je ventilatieysteem daarvoor moeten zorgen. Je kan ook kijken of je een aanvoerkanaal hebt voor verse lucht en of dat open staat.
En uiteraard moet je, als je dat hebt, ook de klep in de schoorsteen open zetten.

Als je een "dichte" kachel hebt, zitten er vaak kleppen om de luchttoevoer te regelen. Die zet je om te beginnen maximaal open. Let op dat dat alleen de toevoer van delucht de kachel in regelt. Het vertrek waar de kachel staat moet ook luchttoevoer hebben.

Leg een paar blokken hout in de kachel, gestapeld. Gebruik ook aanmaakblokje. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, heb je meestal aan eentje genoeg.

Als je eenmaal een stevige fik hebt kun je de luchttoevoer behoorlijk dichtzetten. Niet teveel, maar soms kan je het vuur wel wat smoren.

Kijk of je een gebruiksaanwijzing kan googlen, van zowel de kachel als je ventilatieysteem.
Vraag als je er niet uitkomt de vorige eigenaar of een verkoper van open haarden.

PS. Een goed aangemaakte kachel geeft echt niet zoveel rook als dat je nu binnenkrijgt met die mislukte pogingen. En een specifieke houtkachel is veel beter dan een open haard.

Natuurlijk is het wel zaak om te zorgen voor een goede verbranding. Gebruik hout dat goed gedroogd is en stook niet als het mistig weer is.

https://www.youtube.com/watch?v=zG_urpcjp7M

https://www.drufire.com/nl-nl/informati ... ard-stoken
Alle reacties Link kopieren
- Je moet zorgen dat de klep open staat
- Zet een raam in de ruimte op een kier
- Maak eerst een klein vuurtje met blokjes en dunne aanmaak stokjes
- Laat de kacheldeur even op een kier staan (dus niet helemaal dichtklikken)
- Leg na een paar minuten een houtblok op je kleine vuurtje
- Die de deur weer dicht maar niet helemaal op de 'klik'
- Zodra het grote blok vlam vat kan het raam dicht
- Na een paar minuten kan de kacheldeur helemaal gesloten worden.

Doe niet meer dan 1 of 2 blokken hout tegelijk op het vuur, dat heeft namelijk helemaal geen zin want dan verdwijnt de warmte door de pijp, inplaats van dat de kachel heel wordt. Beter is het om er een half uur of drie kwartier tussen te laten. Dan pakt het volgende blok het vuur van de vorige.
SjaanRoeispaan schreef:
24-02-2020 16:54
Wanneer er rook uit alle hoeken gaten van de kachel komt, heeft je schoorsteen geen trek. Leer eerst hoe je een houtkachel aansteekt.
.
https://www.stokertje.nl/houtkachel-aanmaken
Controleer je schoorsteen.
zeeuwsmisje92 schreef:
24-02-2020 16:41
De tip van aanmaakblokjes is een goeie! Die gaan we proberen :)

Ik dacht eerst ook dat het aan het hout lag maar ook bij alleen proppen papier komt er rook uit alle gaten van de haard.

De schoorsteen is geveegd door een schoorsteenveger. Indien het met aanmaakblokjes niet werkt zal ik hem bellen om er wederom naar te kijken.

De kleppen staan inderdaad open.
Heb je een goede opstalverzekering ?
S-Meds schreef:
24-02-2020 16:15
als de kachel goed werkt dan zitten je buren met deze ellende.
Dit ja, lekker hé die lucht TO? :-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven