Verdeling meterkast

16-09-2020 02:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen een nieuwe meterkast.
We hebben nu een 1x35 en het wordt 3x25.
Vraag me niet naar details, want dat weet ik niet.

Mij is nu de vraag gesteld hoe ik de groepen ingedeeld wil hebben.
Dit ivm te veel energie vragen op een bepaald moment.

We hebben als zware stroomverbruikers:
Wasmachine
Warmtepomp wasdroger
Vaatwasser
Combi magnetron
Quooker
Inductiekookplaat

De 2 laatst genoemden heb ik nu niet maar straks wel.

Hoe hebben jullie het verdeeld?
Wat ik begrijp moet ik er over nadenken omdat als ik het verkeerd verdeel dat dan de stoppen er uit slaan als ik aan het koken ben, een was draai en de vaatwasser draait en mijn oven bakt een taart.
Ik denk daar nu totaal niet bij na of dat ook daadwerkelijk vaak gebeurt. Maar nu kan dat omdat ik nog op gas kook.

Misschien is mijn vraag niet eens hoe hebben jullie het verdeeld, maar
hoeveel apparaten hebben jullie gelijktijdig in gebruik.

Als ik er op dit moment over nadenk, geen idee.

Als ik een taart bak dan kan het best zo zijn dat ook de vaatwasser draait. Maar ik denk niet dat ik dan kook. Maar dat denk ik dus.

Ik ben dus vooral op zoek naar mensen met dezelfde apparaten als ik straks heb. Die dus niet op gas koken, want dat heeft dus geen effect op de stroomvraag.

Ik heb nu al spijt van de inductieplaat.
Want dat is de "boosdoener"

En wat een ingewikkelde vraag en uitleg van mezelf.

Mijn zwager gaat de kast plaatsen, electricien, en hij kwam met deze vraag.
Wat ga je allemaal tegelijk gebruiken? Want het kan niet allemaal, alle 6, tegelijk in gebruik zijn.
PassingThrough schreef:
16-09-2020 08:06
Als jouw zwager elektricien is dan kan hij ook wel met een voorstel komen toch?

Wij hebben geen elektrische kookplaat, maar wel een heleboel groepen.

Voor de Quooker hebben wij al een aparte groep moeten aanleggen.
Wij hebben in de meterkast 7 groepen, en in de keuken zelf nog eens 3
Ja, wat raar dat je daar zelf ( zonder kennis) een plan voor moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de redenatie van jullie om het bij mijn zwager na te vragen.
Als hij het komt vervangen dan gaat hij voor de veilige oplossing, waardoor ik straks niet tegelijkertijd apparaten kan gebruiken die voor mij handig zijn.
Hij zou bijvoorbeeld de vaatwasser en kookplaat onder 1 van de 3 x25 kunnen zetten omdat je niet kookt en de afwas draait tegelijk.
Afwassen doe je na het koken. In zijn ogen.
Maar bij mij komt het bijv op een werkdag wel voor dat ik de vaatwasser draai tijdens het koken. Omdat ik de avond ervoor laat was en geen zin had om de vaatwasser in te ruimen.
Vandaar dat hij aan mij vroeg om er over na te denken.
En dat doe ik dus, maar ik ben me dus niet bewust wat ik allemaal tegelijk in gebruik heb.
Daarom dit topic 🙂
bartjes schreef:
16-09-2020 05:49
Wat ik er van begrijp is dat ik nu 1 x 35 geleverd krijg. En dat naar 3 x 25 gaat.

De hoeveelheid groepen maakt niet uit. Dat kunnen er zo veel worden als ik wil.
Maar de stroom die de apparatuur gebruikt komt ipv uit 1 punt met 35, nu uit 1 van de 3 punten met 25.

3 x 25 A is de hoofdaansluiting en niet het aantal groepen; dit is ruimschoots voldoende voor wat jij wil.
Een krachtgroep aanleggen voor je inductie-kookplaat zou ik altijd doen, daar hoef je niks voor aan te vragen dat is een kwestie van een krachtgroep in de nieuwe meterkast opnemen.

Het verwondert me dat je hier veel vragen stelt die je zwager zou moeten beantwoorden. Het is wel raar om aan jou te vragen welke verdeling je wil bijvoorbeeld; jij moet gewoon aangeven welke apparaten je hebt en hij moet die goed aansluiten. Je hebt echt ruim voldoende vermogen, dus dat mag het probleem helemaal niet zijn. Met de apparaten die je hebt kan dat echt makkelijk.
Tja, dan moet je een elektricien inhuren. Dit nu precies hun werk. De netbeheerder gaat je daar ook niet over adviseren. Die zeggen: verzwaren? Prima. Dat is dan 300 euro, of zo.

Je hebt verder helemaal geen bijzondere apparaten in huis. Heb nog nooit gehoord dat iemand niet tegelijk kan koken en wassen. Dus als jouw zwager dat zo zou aansluiten, is het geen goede elektricien. Gewoon een erkend installateur inhuren.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iedereen zijn wasmachine en droger apart hier? Ik heb dat gewoon op 1 groep zitten, en dat is nog nooit een probleem geweest. Alleen in mijn jaren 30 huis met jaren 30 aansluitingen moest ik dan niet ook nog tegelijk óók nog de oven en de waterkoker aanzetten. Maar ja, daar zaten twee stoppen in.

Mijn nieuwe huis heeft hetzelfde als wat jij allemaal noemt, en de elektricien heeft gewoon zelf bedacht hoe hij dat ging aanleggen. Ik vind het echt een beetje raar dat jij dat zou moeten doen, zeker bij dit soort standaard apparaten die vrijwel half Nederland in huis heeft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Ik denk dat het zo zit:
je meterkast wordt verdeeld in 3 stukken en elk stuk heeft zijn eigen aardlek. In ieder stuk kun je zoveel groepen (tegenwoordig automaatjes, vroeger die porseleinen stoppen) plaatsen als je nodig hebt. Iedere groep levert iets van 3500 watt.

Alle apparaten die jij noemt hebben een eigen groep nodig.

In mijn huis heeft elke verdieping en de tuin/garage een eigen aardlek. Heb ik problemen met de vijver, dan heb ik er in huis geen last van. Doet de droger gek, die op de zolder staat, dan hoef ik niet de wekkers opnieuw in te stellen.
Doordat de verdeling in je meterkast anders wordt ga je niet meer betalen, dat heeft daar niks mee te maken. Het feit dat je een quooker en een inductiekookplaat krijgt, waarschijnlijk wel.

Succes!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Je zwager installeert een nieuwe 3-fase groepenkast dus de kookplaat komt vanzelfsprekend op een krachtgroep. Het zou wel heel raar zijn om dit niet te doen. En daarmee kan die inductieplaat meteen ook niet meer 'de boosdoener' zijn. Dat is daarmee opgelost.

Vervolgens zijn alle andere apparaten niet zo spannend dat je daar nou een hele bijzondere verdeling op los moet laten. Alle bijzondere apparaten met hoog vermogen zet je in principe achter een aparte groep en die groepen verdeel je dan over de hoofdaansluiting.

Maar sowieso zal er binnen de bestaande groepen niet veel veranderen toch? Er zal een krachtgroep voor de inductieplaat aangelegd moeten worden en een aparte groep voor de quooker (tenzij er al een close in-boiler op een aparte groep zit die de quooker gaat vervangen; dan is die aparte groep er al).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwager heeft er echt wel kaas van gegeten hoor 😀

@ninanoname, dat is het inderdaad. Jij zegt het waarschijnlijk duidelijker dan ik.
Ik denk dat ik eens naar de aansluitwaardes van mijn apparaten ga kijken. En dan kijken wat er bij elkaar kan om niet boven het maximum uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
16-09-2020 04:37
De kookplaat is niet 3 fasen, want dat moet je aanvragen heb ik begrepen.
Dat was een hele uitzoekerij om de juiste kookplaat te vinden.
Je krijgt een nieuwe aansluiten met 3x25A
Die 3 staat voor 3-fasen. Dus waarom vraag je dat aan, als je kookplaat niet 3fasig is? Of heb je ook nog iets anders (lasapparatuur, een of andere machine) wat op 3fasen moet?

Ik zou niet gaan voor "het komt eigenlijk niet voor dat ik gelijktijdig dit EN dat doe". Als het kán dan zal het ooit wel eens gebeuren. Zo ben ik er proefondervindelijk achtergekomen dat oven, wasdroger en frituurpan, hoewel verdeeld door bijkeuken en garage, toch samen te veel was. Komt maar 2x per 10 jaar voor, maar even goed vervelend.

Maar eigenlijk is het simpel, zeker als je nog alles kunt inrichten: zware apparatuur een eigen groep. En dan per ruimte verdelen: een slaapkamer kan / moet op een groep. (alleen dan niet je slaapkamer inrichten met 2 zonnebanken, elektrische kachel en 3 waterkokers)

En sommige dingen, bijvoorbeeld een koelkast, gebruiken eigenlijk niet heel veel stroom. In elk geval niet veel in 1x. Dus een vriezer en een koelkast kunnen samen.

Maar heb je nog alle vrijheid om de kabels te leggen? Je kunt wel zeggen dan je slaapkamer 1 op een andere groep wilt hebben dan slaapkamer 2, maar als er nu maar 1 kabel van meterkast naar een punt tussen beide kamers loopt, heb je een uitdaging
bartjes schreef:
16-09-2020 10:06
Mijn zwager heeft er echt wel kaas van gegeten hoor 😀

@ninanoname, dat is het inderdaad. Jij zegt het waarschijnlijk duidelijker dan ik.
Ik denk dat ik eens naar de aansluitwaardes van mijn apparaten ga kijken. En dan kijken wat er bij elkaar kan om niet boven het maximum uit te komen.

Dat blijkt niet uit de informatie die jij hier verstrekt en de vragen die jij hier stelt. Dan gaat er dus in elk geval wat mis in de communicatie.
Zoals je nu ook weer gaat puzzelen met aansluitwaardes dat is echt niet de juiste weg en ook echt niet jouw taak.

Alsof je zwager automonteur is en jou gaat vragen hoe je de versnellingsbak ingeregeld wil hebben? Dat weet jij niet, dat hoef jij ook niet te weten en dat hoef jij ook niet aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
16-09-2020 10:16
Dat blijkt niet uit de informatie die jij hier verstrekt en de vragen die jij hier stelt. Dan gaat er dus in elk geval wat mis in de communicatie.
Zoals je nu ook weer gaat puzzelen met aansluitwaardes dat is echt niet de juiste weg en ook echt niet jouw taak.

Alsof je zwager automonteur is en jou gaat vragen hoe je de versnellingsbak ingeregeld wil hebben? Dat weet jij niet, dat hoef jij ook niet te weten en dat hoef jij ook niet aan te geven.
Precies dat. Hij vraagt te gedetailleerd uit, en dat is wrs. ook weer logisch. Normaal doet de werkvoorbereider bij zijn bedrijf dat soort dingen en krijgt hij enkel door dat hij zoveel groepen en die verdeling toe moet passen.
Jij wil elk zwaar apparaat op een aparte groep, en dan de badkamer bijvoorbeeld nog los. En of je je fohn nu in stopcontact a of b plugt, daarvan gaat de aardlek er niet uit. Bij al die zware apparaten uit je op zet je niks anders en dan gaat het goed. Onder 1 aardlek kun je makkelijk oven en quooker stoppen, maar je moet ze niet in 1 groep stoppen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Shifty, mijn zwager is niet van de uitgebreide uitleg. En omdat ik geen verstand van elektra heb zal het inderdaad geen goede communicatie zijn.

Vandaar dit topic, hier word ik wel wijzer van namelijk.
Nog niet zo wijs dat ik zelf de meterkast wil installeren hoor 😂
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom heb je een 3 fasen aansluiting aangevraagd?
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
16-09-2020 10:40
Maar waarom heb je een 3 fasen aansluiting aangevraagd?
Die is nog niet aangevraagd.
Ik ga mijn zwager nog eens vragen over het hoe en wat en waarom dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Weet zwager dat je inductieplaat juist enkel-fasig is? Of gaat hij er vanuit dat dat ding 3fasig is, omdat dat ook voorkomt?

Want als je een krachtstroomaansluiting hebt, zou je ook naast de verdeling over de groepen het liefst ook een verdeling over de fasen moeten hebben.

Dat is een andere verdeling.

Stap 1 zou zijn: "wat heb . krijg ik in huis aan verbruikers"
Stap 2: wat voor aansluiting moet ik dan hebben bij de net beheerder (1 of 3 fasig en hoeveel ampère)
Stap 3: hoe verdeel ik een en ander aan ruimtes en verbruikers over de groepen.

Waarbij stap 2 kan leiden tot "3 fasen is wel wat duur voor alleen een kookplaat" en dan toch maar een enkel fasige inductieplaat.

In dat geval heb je voor de inductieplaat weer 2 groepen nodig (wegens 16A * 200 V = 3200 W is te weinig )

Extra groepen heb je trouwens zo bij geplaatst, mits je meterkast fysiek de ruimte heeft om zo'n groepenkast te plaatsen
Alle reacties Link kopieren
Je hoofdaansluiting van 1x35 naar 3x25 dat moet je aanvragen bij de netbeheerder, dat mag je zwager niet zelf doen. Dat kost je een eenmalig bedrag. De vaste kosten voor 1x35 en 3x25 zijn gelijk. (tenminste, dit was altijd wel zo, maar ik heb het niet opgezocht)

Wij hebben een inductie kookplaat op 1x35 en dat werkt prima. De oven tegelijkertijd kan ook gewoon. Net als de wasmachine en de droger en de vaatwasser. Toen wij onze nieuwe keuken kregen heeft onze installateur nieuwe groepen geïnstalleerd en hij heeft het ook allemaal aangesloten. Ik zou het gewoon zo willen dat er zoveel mogelijk tegelijk aan kan. Wij hadden van de keukenboer ook een installatieschema gekregen (plekken waar stopcontacten moeten zitten en welk type dat moest zijn) dat heb ik aan de installateur gegeven en die heeft dat allemaal geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw zwager alles gewoon logisch aansluit kun je werkelijk altijd al jouw apparaten tegelijkertijd aan laten staan.
Als hij dat niet weet, zou ik een echte elektricien inhuren.
Het kan, naast erg onhandig, ook nogal gevaarlijk zijn om zo maar wat te gaan doen op jouw aanwijzing.
ivo70 schreef:
16-09-2020 10:40
Maar waarom heb je een 3 fasen aansluiting aangevraagd?

Dat snap ik dan juist weer wel. Je hebt dan meer en een beter verdeeld vermogen. Het is in principe een modernisering van je meterkast en geschikt voor krachtgroepen voor kookplaten, bubbelbaden, elektrische oplaadpunten, etc.
bartjes schreef:
16-09-2020 09:32
Ik snap de redenatie van jullie om het bij mijn zwager na te vragen.
Als hij het komt vervangen dan gaat hij voor de veilige oplossing, waardoor ik straks niet tegelijkertijd apparaten kan gebruiken die voor mij handig zijn.
Hij zou bijvoorbeeld de vaatwasser en kookplaat onder 1 van de 3 x25 kunnen zetten omdat je niet kookt en de afwas draait tegelijk.
Afwassen doe je na het koken. In zijn ogen.
Maar bij mij komt het bijv op een werkdag wel voor dat ik de vaatwasser draai tijdens het koken. Omdat ik de avond ervoor laat was en geen zin had om de vaatwasser in te ruimen.
Vandaar dat hij aan mij vroeg om er over na te denken.
En dat doe ik dus, maar ik ben me dus niet bewust wat ik allemaal tegelijk in gebruik heb.
Daarom dit topic 🙂
In zijn ogen? Daar zijn toch gewoon gangbare modellen voor? Heel veel mensen draaien de vaatwasser tijdens het koken. Zoiets gaat dan toch niet puur op hoe hij thuis zijn huishouden runt?
Die kookplaat op 1 fase, is dat nog te veranderen naar een kookplaat op krachtstroom? Het lijkt zo zonde om een nieuwe meterkast te installeren en dan een 'ouderwetse' kookplaataansluiting te realiseren. En misschien Is de kookplaat die je hebt uitgezocht zelfs wel een kookplaat die ook op krachtstroom kan?

Maar goed, ook als je die ene kookplaat in z'n geheel zou toewijzen aan 1 x 25 A dan zou je nog steeds 2 x 25 = 50 A over hebben voor alle apparaten die je nu ook al hebt en die nu op 1 x 35 A zitten. Dus zelfs dan heb je straks meer capaciteit dan nu.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
16-09-2020 13:05
Dat snap ik dan juist weer wel. Je hebt dan meer en een beter verdeeld vermogen. Het is in principe een modernisering van je meterkast en geschikt voor krachtgroepen voor kookplaten, bubbelbaden, elektrische oplaadpunten, etc.
Ja dat snap ik ook.
Maar TO geeft alleen aan een kookplaat toe te voegen en er is kennelijk bewust voor een enkelfase versie gekozen. Dus om nu dan 3 fasen te kiezen terwijl je dat mogelijk in de toekomst mogelijk nodig zou kunnen hebben....
rumforviva schreef:
16-09-2020 13:11
In zijn ogen? Daar zijn toch gewoon gangbare modellen voor? Heel veel mensen draaien de vaatwasser tijdens het koken. Zoiets gaat dan toch niet puur op hoe hij thuis zijn huishouden runt?

Het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit. Alle apparaten die TO omschrijft kan je tegelijkertijd aanzetten op een willekeurige verdeling en dan gebeurt er nog niks. De vraag zelf is eigenlijk vrij zinloos.
ivo70 schreef:
16-09-2020 13:14
Ja dat snap ik ook.
Maar TO geeft alleen aan een kookplaat toe te voegen en er is kennelijk bewust voor een enkelfase versie gekozen. Dus om nu dan 3 fasen te kiezen terwijl je dat mogelijk in de toekomst mogelijk nodig zou kunnen hebben....

Op zich verander je de meterkast niet makkelijk dus als je dat nu toch doet zou ik nu wel op de toekomst voorbereid willen zijn. Ook als je over 5 jaar een elektrische auto of zo koopt of iets dergelijks. Het is volgens mij meer de keuze voor die enkelfase-kookplaat die in dit verhaal niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik voeg een quooker en inductieplaat toe.

Zou het op gewoon 1x 35 kunnen blijven denken jullie,
Vanwege die inductie op 1 fase?
bartjes schreef:
16-09-2020 13:20
Ik voeg een quooker en inductieplaat toe.

Zou het op gewoon 1x 35 kunnen blijven denken jullie,
Vanwege die inductie op 1 fase?

Ik denk dat het dan wel wat krap is maar nog steeds zou moeten kunnen. Een kookplaat voor 1 fase is in principe niet meer dan 3.500 watt dus dan zou je nog gelijktijdig 4.000 watt aan andere apparaten aan kunnen hebben staan. Dat is echt best veel. Dan kan je nog steeds wassen, drogen en afwassen terwijl je aan het koken bent. Maar als je dan ook nog allemaal tegelijkertijd gaat stofzuigen, koffiezetten, water koken en je haar drogen gaat het mis ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven