verhuizen naar Groningen? naar Veendam?

25-04-2018 11:01 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag. ik zit er sterk over te denken om naar de provincie Groningen te verhuizen. ik woon nu vlak bij Den Haag. Het mooie is dat ik een baan in de stad Groningen heb, waar ik nu een dag in de maand ben (werkgever heeft meerdere locaties) maar dan fulltime zou kunnen werken. De stad Groningen ken ik dan ook goed maar ik zou liever buiten de stad willen wonen, inderdaad in zo'n schattig dorpje maar dan ook weer niet te duur zoals bijvoorbeeld Haren is voor mij te duur om iets leuks te kopen. Ik heb meerdere dorpen/ plaatsen nu bezocht en ben onder meer erg onder de indruk van Veendam. wel wat verder weg van Groningen, maar het ziet er leuk uit en ik kan daar rond de 100k echt wel een leuk huisje kopen? mijn vraag is dus; hoe is Veendam? en wie weet er nog andere leuke dorpen in Groningen waar het leuk wonen is?
Alle reacties Link kopieren
Niet bekend in die regio maar zelf wonend in Zuid Limburg wat misschien wel een beetje vergelijkbaar is. Velen zijn helaas zo negatief over het Noorden of het Zuiden van Nederland. Waarom eigenlijk? Laatst nog een dagje Amsterdam gedaan en het enige wat ik dacht.. Wat is hier druk en vuil, en dan heb ik het nog niet over de huizenprijzen.
Uiteraard is dit persoonlijk maar ook hier in het zuiden is genoeg te doen, en dat zal voor het hoge noorden van NL niet anders zijn. Het wordt naar mijn idee altijd een beetje neergezet als een onderontwikkeld gebied.

TO, waarom ga je er niet eerst wat huren? Mocht het tegenvallen dat is het net wat eenvoudiger om weer te vertrekken.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom oorspronkelijk uit rotterdam en ben ook verhuisd voor een baan in groningen zes jaar geleden.
Ik woon nu in Roden en ik vind het helemaal super hier. Aardige mensen genoeg winkels en dichtbij de stad groningen.
Alle reacties Link kopieren
iverna88 schreef:
25-04-2018 12:51
Uithuizermeeden is via de N46 dichter bij stad dan veendam...
is het leuk wonen daar? wel mooi gebied!! kom je er als 'buitenstaander' wel een beetje tussen?
Alle reacties Link kopieren
Anna54 schreef:
25-04-2018 15:45
Ik kom oorspronkelijk uit rotterdam en ben ook verhuisd voor een baan in groningen zes jaar geleden.
Ik woon nu in Roden en ik vind het helemaal super hier. Aardige mensen genoeg winkels en dichtbij de stad groningen.
leuk om te horen! Roden lijkt mij ook leuk maar is wel weer wat duurder, zie ik. ik kan zo tot 150 gaan maar liever lager. Hoe is Peize?
Alle reacties Link kopieren
Peize is een heel leuk dorpje, wel hetzelfde als Roden. Peize is alleen wel duur wat betreft een koopwoning, veel mensen uit de stad trekken richting Peize, Roden.
Zit je dichtbij Groningen. Wij hebben zelf ook zitten kijken naar Peize, maar toch aan de prijs. Roden is ook een leuk dorp. Leek ook, zit je ook zo op de A7 richting de stad.

Nog even een toevoeging: in Peize staat nu 1 woning te koop in jouw prijsklasse, is wel in een leuk stuk van Peize, in de dorpskern.
gekoproze wijzigde dit bericht op 25-04-2018 18:48
Reden: toevoeging
16.46% gewijzigd
elsjefiederelsje1965 schreef:
25-04-2018 17:51
is het leuk wonen daar? wel mooi gebied!! kom je er als 'buitenstaander' wel een beetje tussen?
Ik vind het hier leuk wonen. Kwam hier ook niet vandaan en kwam er wel makkelijk tussen. Wel ook het geluk dat we in een straat wonen met een actieve buurtvereniging.

5 min lopen van supermarkt en dokter, slager op de hoek
5 min lopen naar het station
10 min lopen naar de basisschool

En dat allemaal met óók nog vrij uitzicht over de landerijen.
Het is dat mijn gezin te groot wordt anders ging ik hier nooit meer weg. 😊
Alle reacties Link kopieren
In Assen valt ook nog wel wat te kopen voor max 150.000. Raak je ook makkelijker kwijt.

Als je in Assen-oost zit kan je indien nodig binnen vijf minuten op het station staan, met de auto ben je 20 minuutjes onderweg om in Groningen te geraken.

Veendam, Wildervank e.d. is overigens prima qua voorzieningen hoor. De bewoners daar bestellen tenslotte ook niet alles online.

Echter geldt hier ook, hoe betaalbaarder, hoe socialer de bewoners.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Veendam een ondergewaardeerde plaats.

Goede voorzieningen, maar ook veel mooier en leuker dan ik dacht.

Mooi groen, veel meer historie dan ik dacht.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar de dorpen langs of nabij de N361. Adorp,Sauwerd, Winsum, Eenrum en verder tot aan Zoutkamp. Daar wonen veel forensen die genieten van het wonen op het platteland. Ik leer hier steeds meer mensen kennen die vanuit het westen de rust hebben opgezocht. T zal hier toch wel iets hebben...
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat, als je wil dat familie en vrienden je af en toe komen bezoeken, je misschien beter aan een "gunstige" kant van Groningen kan wonen.

Bij Usquert heb ik echt het "einde van de wereld" gevoel.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik denk dat voordeel Peize/ Roden ook ov is. Gaan meerdere stadsbussen per uur. Veendam zit je lang in een bus of een trein die maar twee keer per uur gaat (overdag) en relatief ver weg van bv Randstad. En eigenlijk ook nog ver weg van mooie natuur.
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
26-04-2018 11:08
Hou er ook rekening mee dat, als je wil dat familie en vrienden je af en toe komen bezoeken, je misschien beter aan een "gunstige" kant van Groningen kan wonen.

Bij Usquert heb ik echt het "einde van de wereld" gevoel.
Dat ís het einde van de wereld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Yep, wij wonen hier aan het einde van de wereld. Alles staat op instorten door gaswinning. We stinken, lopen op klompen, praten raar. We hebben geen internet (internet??? wasda??) of stroom en had ik al gezegd dat we dom zijn?
Blijf allemaal maar lekker weg, westerse, opscheppende, schreeuwers.

En voor iedereen die wel serieus verder kijkt dan zijn of haar neus lang is. Wees, welkom. We hebben ook humor, staan nog steeds voor anderen klaar, en hebben ook hele mooie plekjes.

Jeetje mensen, hoe ver is "het Noorden" nou helemaal. Nederland kent toch helemaal geen afstanden?
Alle reacties Link kopieren
eles2 schreef:
26-04-2018 11:41
Yep, wij wonen hier aan het einde van de wereld. Alles staat op instorten door gaswinning. We stinken, lopen op klompen, praten raar. We hebben geen internet (internet??? wasda??) of stroom en had ik al gezegd dat we dom zijn?
Blijf allemaal maar lekker weg, westerse, opscheppende, schreeuwers.

En voor iedereen die wel serieus verder kijkt dan zijn of haar neus lang is. Wees, welkom. We hebben ook humor, staan nog steeds voor anderen klaar, en hebben ook hele mooie plekjes.

Jeetje mensen, hoe ver is "het Noorden" nou helemaal. Nederland kent toch helemaal geen afstanden?
Oh ik vind het daar prachtig hoor! Rustig maar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
edda8 schreef:
25-04-2018 11:51
Je koopt daar geen huis hoop ik... al die aardbevingen zouden mij al verstandiger om eerste jaar te huren om te kijken of je werk en buurt je bevalt.
Jij woont niet in de buurt gok ik. Veendam is helemaal geen aardbevingsgebied, niet eens in de buurt. De stad Groningen is wel aardbevingsgebied overigens.
Alle reacties Link kopieren
Er komen anders tegenwoordig ook meldingen van aardbevingsschade uit Veendam. Ook al is het officieel geen aardbevingsgebied.

Roden is geen Groningen maar Drenthe en daardoor heel anders dan de andere genoemde plaatsen.

Heb je werk in stad Groningen en wil je daar niet wonen dan zou i voor Roden gaan.
Alle reacties Link kopieren
eles2 schreef:
26-04-2018 11:41
Yep, wij wonen hier aan het einde van de wereld. Alles staat op instorten door gaswinning. We stinken, lopen op klompen, praten raar. We hebben geen internet (internet??? wasda??) of stroom en had ik al gezegd dat we dom zijn?
Blijf allemaal maar lekker weg, westerse, opscheppende, schreeuwers.

En voor iedereen die wel serieus verder kijkt dan zijn of haar neus lang is. Wees, welkom. We hebben ook humor, staan nog steeds voor anderen klaar, en hebben ook hele mooie plekjes.

Jeetje mensen, hoe ver is "het Noorden" nou helemaal. Nederland kent toch helemaal geen afstanden?
Helemaal mee eens! Van mijn huis naar Amsterdam waar ik werk, doe ik in de file al ruim 1,5 uur over... dus reistijd is een relatief begrip! Ik zal vaker naar “het westen” rijden dan het westen naar mij maar ach... maakt mij niet uit!
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
25-04-2018 20:03
Ik vind Veendam een ondergewaardeerde plaats.

Goede voorzieningen, maar ook veel mooier en leuker dan ik dacht.

Mooi groen, veel meer historie dan ik dacht.
Ik heb dat gevoel dus ook... ik vind veendam echt mooi en gezellig overkomen van wat ik zie
Mijn beste vriendin is vanuit de randstad naar Aduard verhuisd.
Zij vind het heerlijk, niet meer dat gejaag en gevlieg van de Randstad, maar het leven in een lagere versnelling.

Rond de ton kun je prima in appartementen wonen in Groningen. Maar ook in de dorpen er omheen.
En je leert het Gronings best snel hoor en de Groningse mentaliteit is kort maar krachtig, dat is iets anders dan nors.

Echte Groningers hebben gewoon niet zoveel woorden nodig ( ik ben import, dat snap je) :)
https://www.google.nl/search?q=gronings ... n5A784RnrM:
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
26-04-2018 12:55

Rond de ton kun je prima in appartementen wonen in Groningen. Maar ook in de dorpen er omheen.
Tegenwoordig krijg je in de stad daarvoor alleen nog een garagebox. Zelfs appartementjes van 40m2 in Beijum zijn inmiddels flink duurder.

Ik ben geen enorme fan van Veendam, maar het is zeker goedkoop en de voorzieningen zijn oke. Haren, Glimmen, Roden, Peize, Thesinge en Zuidlaren zijn redelijk dure dorpen, maar bijvoorbeeld Zuidhorn, Aduard, Adorp, Sauwerd, Bedum en Ten Boer zijn heel betaalbaar. Appingedam is ook leuk, maar wel veel aardbevingsproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Houd er ook rekening mee dat jij vaker richting de Randstad zult moeten gaan dan dat er iemand bij jou op bezoek is. Want tja, 'het is zo ver weg".
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-04-2018 12:41
Er komen anders tegenwoordig ook meldingen van aardbevingsschade uit Veendam. Ook al is het officieel geen aardbevingsgebied.

Roden is geen Groningen maar Drenthe en daardoor heel anders dan de andere genoemde plaatsen.

Heb je werk in stad Groningen en wil je daar niet wonen dan zou i voor Roden gaan.
Wat maakt Roden anders omdat het Drenthe is?
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
26-04-2018 14:40
Houd er ook rekening mee dat jij vaker richting de Randstad zult moeten gaan dan dat er iemand bij jou op bezoek is. Want tja, 'het is zo ver weg".
Wat Belle zegt.
En ook dan is de stad Groningen wellicht nog iets 'dichterbij' Den Haag dan een andere stad/dorp in de provincie Groningen....
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik kom uit Veendam en woonde in amsterdam en nu Noord Holland. Veendam is leuk wonen hoor! In sorghvliet kun je leuke huizen krijgen voor weinig geld. De omgeving is groen en er zijn genoeg voorzieningen. Ik zou zo terug gaan als ik hier niet gebonden was door liefde en werk. Dat de mensen stug zijn... is niet mijn ervaring. Recht door zee, dat wel. Niet voor niets staat in het Gronings Volkslied: doar vuilt ‘t haart wat tonge sprekt, in richt en slichte toal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven