Verhuizen?

17-09-2020 23:23 36 berichten
Hoi!

Wij hebben vandaag het koopcontract getekend voor een nieuwbouwwoning.

Toen ons huidige huis kochten was ik zwanger van mijn eerste dochter. We hebben het altijd als tijdelijke woning gezien, maar woonden er wel heel fijn.

Lekker dicht bij het centrum, binnen 5 minuten op de snelweg.

Helaas niet echt een leuke buurt voor de meiden van inmiddels 8 en 5. Er wonen nauwelijks kinderen ( veel jonge mensen in de appartementen die erg op zichzelf zijn) en er is een drukke doorgaande weg in de buurt. Het huis is ook vrij oud en ik heb altijd al gedroomd van een nieuwbouw woning.

Nu worden in deze stad niet veel nieuwbouwwoningen gebouwd rondom het centrum. Na diverse malen te zijn uitgeloot op verschillende projecten zijn we nu eindelijk ingeloot voor een fantastisch huis. In een kindvriendelijke omgeving (veel autoluwe straatjes/speeltuintjes en buurtkinderen) aan de rand van een bos/natuurgebied.

Alleen.. het huis wordt aan de rand van de stad gebouwd. Dus niet dicht bij het centrum. De kinderen moeten dan naar een andere school en wij moeten echt een stuk verder fietsen naar de stad.

Ik woon al 17 jaar in deze wijk en ben nu ineens aan het twijfelen of we het wel door moeten laten gaan. Kan ik daar wel aarden? Ik ken de wijk helemaal niet zo goed.

Ik wil zo graag dat de kinderen ook lekker buiten kunnen spelen met buurtkinderen enzo. Lijkt me heel leuk voor hun. Misschien krijg ik wel leuk contact met enkele buren. Maar kunnen de meiden wel aarden in een nieuwe klas. Krijgen we geen spijt?

Iemand ervaring met een soortgelijke stap?
Alle reacties Link kopieren
Het is het één of het ander.
Hoe groot is die stad wel niet dat ze perse naar een andere school moeten?
En is op loopafstand van de stad zitten echt zo belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
En waarom moet je het persé doen?

Waarom niet gewoon verder blijven zoeken tot jullie écht iets naar jullie zin gevonden hebben?

Dan desnoods geen gloednieuwe nieuwbouw.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hoe vaak ga je het centrum in nu?
Alle reacties Link kopieren
Komt goed... ik herken wel de twijfel van de stap hebben genomen over de drempel en ineens denken... help spannend, gaat t wel goedkomen?
Je droomt van een nieuwbouwwoning, terwijl je weet dat dit niet in het centrum gebouwd wordt. Hoe realistisch was je droom?

Je weet dat je verder komt te wonen. Droomde je dan niet van gezellige fietsritten> of alleen over een grote tuin zonder haag en een woning zonder sfeer omdat die er nog niet in zit?
Alle reacties Link kopieren
You win some, You loose some
Marana schreef:
17-09-2020 23:31
Hoe vaak ga je het centrum in nu?
Dat is het idiote. Ik liep er vroeger regelmatig ff heen met een van de meiden in de kinderwagen, maar ze gaan nu al naar school dus zo vaak kom ik er niet meer.

Het is ook de angst dat we er niet kunnen aarden. De kinderen naar een andere school. nieuwe buren.. ik ken de wijk niet..

Ik heb altijd die rottwijfel bij dit soort dingen.

Nieuwbouw in deze ring is geen optie. Er komt niets meer bij. Bestaande bouw wil ik zelf niet.
Het klinkt niet alsof je het makkelijk het centrum in kunnen lopen dan heel erg gaat missen.

Waarom moeten de kinderen naar een andere school? Zit er niemand uit die wijk op de huidige school?
Heiterundsanft schreef:
17-09-2020 23:33
Je droomt van een nieuwbouwwoning, terwijl je weet dat dit niet in het centrum gebouwd wordt. Hoe realistisch was je droom?

Je weet dat je verder komt te wonen. Droomde je dan niet van gezellige fietsritten> of alleen over een grote tuin zonder haag en een woning zonder sfeer omdat die er nog niet in zit?
Jeetje wat een negativiteit.

Ik wil graag een nieuwbouw woning omdat dan alles nieuw is en klaar is voor de toekomst. Een ander wil graag een jaren 30 woning en een ander ziet een geweldige uitdaging in een opknapper. Allemaal prima toch? Voor jou informatie: de haag zit bij de koopprijs inbegrepen, dus dat zit wel goed.
Marana schreef:
17-09-2020 23:37
Het klinkt niet alsof je het makkelijk het centrum in kunnen lopen dan heel erg gaat missen.

Waarom moeten de kinderen naar een andere school? Zit er niemand uit die wijk op de huidige school?
Hun huidige school is zeker 20 minuten verderop. Het lijkt me ook leuker als je met de kinderen uit je buurt naar dezelfde school gaat.

Het is de mogelijkheid om even naar het centrum te lopen die ik ga missen denk ik. Stom
Alle reacties Link kopieren
Niks stoms aan mijn insziens, dat iets kan wil toch niet zeggen dat je het moet doen. Is ook altijd wel 1 van mijn eisen voor een huis, kruipends van de kroeg naar huis kunnen. Is alleen nog nooit gebeurd maar vimd dat stukje lopen het aangename gedeelte.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik heb jarenlang in een jaren '30 huis aan de rand van het centrum van Breda gewoond; best een leuke bruisende stad. Maar daarna verhuisd naar een modern huis vlak buiten een dorp. Het dorp is geen flikker aan, maar ik woon er heerlijk. Het wonen in een fijn huis in een fijne omgeving geeft mij ontzettend veel meer woonplezier dan dicht bij de stad zitten. Als we een keer de stad in willen dan zijn we daar ook zo.

Ik denk dat je echt heel snel went aan een fijn huis op een fijne plek. De rest pas je daar wel op aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook alvast even gaan kijken naar de nieuwe school. Sfeer proeven.
Onze kinderen zijn recent ook van school gewisseld. Ging super. En wij zijn zo blij met de school! Kinderen passen zich snel aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je partner? Jullie beslissen toch samen om te gaan verhuizen of niet?

Het klinkt of dat je heel moeilijk beslissingen kan nemen en veel twijfelt. Je weet wat je nu hebt, niet helemaal naar je zin, en je weet niet wat je kan krijgen. Een veel betere mooiere woning en leukere buren of het gaat tegenvallen. Niemand kan vooraf voorspellen hoe je nieuwe huis zal bevallen.

Maar ook je huidige woonsituatie kan veranderen. Die leuke buren kopen wel een huis buiten het centrum. In de straat komt er een nieuwe pand wat voor overlast gaat zorgen. De vriendjes op school gaan naar een andere school, etc.

Bespreek dit met je partner. Maar blijven zitten uit angst voor het onbekende, zal betekenen dat je zal blijven twijfelen en je misschien hele mooie kansen zal missen. Aan de andere kant weet je wat je hebt

Of je blijft zitten en stop met kijken naar andere huizen, of je durft te stap te zetten naar een ander huis
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
lesmee schreef:
17-09-2020 23:38
Jeetje wat een negativiteit.

Ik wil graag een nieuwbouw woning omdat dan alles nieuw is en klaar is voor de toekomst. Een ander wil graag een jaren 30 woning en een ander ziet een geweldige uitdaging in een opknapper. Allemaal prima toch? Voor jou informatie: de haag zit bij de koopprijs inbegrepen, dus dat zit wel goed.
Trek het je niet aan. Er zijn nou eenmaal een hoop mensen die neerkijken op alles wat na 1950 gebouwd is. Geen idee waarom trouwens. Heel leuk hoor, een jaren 20 huisje met authentieke details, maar ik vind een degelijke geïsoleerde betonnen vloer eigenlijk fijner dan een krakende houtvloer. Uiteindelijk moet jij er wonen en niet de stijlpuristen.
Ontopic: koudwatervrees is heel logisch hoor, je hebt toch lang hier gewoond. En ondanks de nadelen was het fijn.
Ik woon nu al 17 jaar op een plek die ik niet fijn vind. Het is niet vreselijk, maar doodsaai en gewoon niet leuk, ik heb niks met de buurt en vice versa.
We nemen nu de stap om te verhuizen en ik vind het onwijs spannend.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf dat ik geboren ben totdat ik het huis uit ging ben ik 4 keer verhuisd waarvan drie keer geswitcht van basisschool.
Nadat ik uit huis ging is dit inmiddels huis 4. De huidige woning 120 kilometer tov oude woning en familie in die omgeving.

Alles is wennen. Alles is nieuw (dat wil je graag dus fijn). Dat geldt ook voor de buren. Voor hun is ook alles nieuw. Het leuke voor mij aan verhuizen is het nieuwe. Je hebt elkaar. het huis dat daarom heen zit doet minder terzake.
Nu kun je in een paar minuten lopen de stad in. Straks moet je een paar minuten + een paar minuten fietsen en dan ben je er ook.

Ik (.) Lees meer voordelen dan nadelen aan de nieuwbouwwoning.
Succes. En ik hoop dat je het erg fijn gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik heb die stap een paar jaar geleden ook gemaakt om van het centrum naar een buitenwijk te verhuizen. Aan het begin was het erg wennen maar dat kwam ook doordat ik uit een appartement kwam dat aan een hele levendige straat lag en verhuisde naar een huis in een hele rustige buurt. Ik zou nu echt niet meer terugwillen. Het centrum is inderdaad best een eindje fietsen en het duurde even voor ik geaard was maar ik ken hier nu al zoveel meer mensen dan in mijn oude wijk. Ook is het hier zo rustig (op zo nu en dan een akkefietje met de buren na ;) ). Vooral met Corona was ik heel blij met de rustige wijk en de natuur dichtbij.

Ik heb zelf geen kinderen maar de plek die jij beschrijft klinkt als een hele leuke plek voor kinderen om op te groeien. Ik zou ze overigens ook van school laten veranderen, dat is veel gemakkelijker als ze dan na schooltijd af willen spreken.
-Shifty- schreef:
17-09-2020 23:59

Ik denk dat je echt heel snel went aan een fijn huis op een fijne plek. De rest pas je daar wel op aan.
Verschilt per persoon, ik werd er juist diep ongelukkig van. Voor mij telt de locatie veel harder dan het huis zelf. Inrichting kan je toch wel naar je smaak maken. Dus het lijkt me een vraag die TO vooral voor zichzelf moet beantwoorden. Als er geen nieuwbouw op haar ideale locatie wordt gebouwd moet je een afweging maken.
lesmee schreef:
17-09-2020 23:34

Nieuwbouw in deze ring is geen optie. Er komt niets meer bij. Bestaande bouw wil ik zelf niet.
Je hebt door je eisen dus eigenlijk verder geen keuze.
Daarnaast heb he het contract al getekend en ik neem aan dat je dit gedaan hebt nadat je alles al een keer in overweging genomen hebt.

Neem het nu zoals het is, geniet van de voorpret van spullen uitzoeken voor het nieuwe huis. De kinderen aarden vast wel.op hu nieuwe school. Wil je alles afblazen voor die ene keer dat je heel misschien eens naar de stad wil lopen wat je nu al niet meer doet?
hamerhaai schreef:
18-09-2020 05:44
Of je blijft zitten en stop met kijken naar andere huizen, of je durft te stap te zetten naar een ander huis
.
Als je dit nieuwbouwhuis laat lopen terwijl je weet dat je verder weinig kans hebt op een beter alternatief (want ein-de-lijk eens ingeloot) dan kies je dus voor je huidige woning. Wil je dat echt?

Je kinderen zitten op de basisschool en zijn nog niet zover voor Cito / keuze middelbare school. Dat lijkt juist nog een goed moment om te wisselen van school.

Op welke termijn wordt het nieuwbouwhuis opgeleverd?
Wij hebben dezelfde stap gezet, nog zonder kinderen maar vinden het heerlijk! Zou niet meer terug willen. Het duurt ook even voordat je huis er staat, kun je er aan wennen. Wij gingen regelmatig bij de bouw kijken en rondlopen in onze nieuwe wijk. Nieuwbouw heeft echt veel voordelen, alles naar eigen smaak, weinig onderhoud, gasloos en weinig elektra kosten. En mensen in je nieuwe wijk leer je vanzelf kennen via de school of je buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit zo erg!!! Toen wij wilden verhuizen naar een grotere woning, waren we ook ingeloot voor een project. Leuke huizen, goede prijs... maar we gingen op allerlei details letten: 5-10 minuten langer rijden om op de snelweg te komen en dat soort excuses. We hebben het huis uiteindelijk niet genomen.

Later vonden we ons gedroomde huis en waren we gelukkig ingeloot. Deze was anderhalve ton duurder, lag veel verder van de snelweg af... maar we hebben geen seconde getwijfeld!

Pas toen kwamen we erachter dat al die ‘doordachte redenen’ gewoon domme excuses waren om voor onszelf te rechtvaardigen om de kans niet te pakken. En we zijn ook blij dat we gewacht hebben op het juiste huis.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
-Darkside- schreef:
18-09-2020 05:53
Ontopic: koudwatervrees is heel logisch hoor, je hebt toch lang hier gewoond. En ondanks de nadelen was het fijn.
Ik woon nu al 17 jaar op een plek die ik niet fijn vind. Het is niet vreselijk, maar doodsaai en gewoon niet leuk, ik heb niks met de buurt en vice versa.
We nemen nu de stap om te verhuizen en ik vind het onwijs spannend.
Same here! Je zit dus in een soortgelijke situatie :-D wel gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Ga je ver weg verhuizen of valt dat nog wel mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven