Vijver (laten) verwijderen

01-06-2011 12:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand met wat voor kosten je ongeveer rekening moet houden als je een grote vijver (koikarpers) uit je tuin wilt laten verwijderen?

Of zou je zoiets ook nog zelf kunnen? Niet geheel onbelangrijk: samen bezitten vriend en ik 4 linkerhanden

We gaan nl een leuk huis bezichtigen, maar er zit dus een enorme vijver in de tuin. Met onze dreumes van 16 maanden lijkt ons dat niet zo handig!
En de vijver beveiligen door er een net over te spannen? Lijkt me goedkoper. En leuk een vijver.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Een bulk zand bestellen bij een tuincentrum en dichtgooien die handel, gelijk een leuke zandbak voor dreumes.

( en anders aarde over het zand en een mooi perkje van maken, of zonnehoek met mooie tegels, of gras zaaien voor te gek trapveldje)

Maar het is niet zo moeilijk.
Dus eigenlijk gewoon opvullen en laten zitten?

Tja, daar had ik nog niet aan gedacht
Ligt eraan of hij in de grond op of op de grond is gebouwd.

Bel gewoon een tuiniersbedrijf (is dit goed Nederlands?) en vraag een offerte, heb je in elk geval een indicatie.
Wij hadden in de tuin van het huis wat we kochten ook een grote vijver.

Wij hebben dat zwarte zeil lek gemaakt en toen al het water weg was er een flinke berg zand in gegooid. Daarna gras gezaaid.
quote:Mylene_Valerie schreef op 01 juni 2011 @ 12:43:

En de vijver beveiligen door er een net over te spannen? Lijkt me goedkoper. En leuk een vijver.inderdaad, leuk juist een vijver voor als je kind wat ouder is. En dan nu beveiligen met gaas en/of een hek.
Als het een aangelegde vijver is, gewoon dichtgooien.

Maar wel best eerst wat gaten in de folie/cement maken, of verwijderen, zodat het regenwater toch kan wegtrekken in de grond, anders krijg je zo een lelijke natte vlek in de tuin.

Als het een natuurlijke vijver is gaat dat niet zo gemakkelijk, dan verplaatst de vijver zich gewoon naar een andere plaats in de tuin.
De vijver komt boven de grond uit, ik scht zo'n 20cm

Hoveniersbedrijf bellen gaan we natuurlijk doen als we echt voor dit huis willen gaan. Nu moeten we nog voor de 1e bezichtiging dus ik vroeg me vooral af of dit heel kostbaar gaat zijn.

Laatst hebben we een huis bezichtigd met 3 eikenbomen in de postzegeltuin.

makelaar deed er erg makkelijk over maar de hovenier vond het een mooi klusje voor 8500,-

vandaar....
Vijver houden is voor ons geen optie, de vijver beslaat nu ruim een derde van de tuin. Als het een klein vijvertje zou zijn, had dat zeker gekund
Is het een bak of gewoon folie dat over een rand is gespannen. Kijk even goed als je het huis gaat bezichten.

Een bak kun je uitgraven, folie gewoon behandelen als eerder beschreven. Wil je het daarna gaan betegelen, zorg dan wel dat de grond die je in de vijver stort goed wordt aangestampt.
Wauw, zonde! Een koi-vijver klinkt als een goed aangelegde vijver want die vissen vereisen nogal wat qua waterkwaliteit.

Kan er geen hek omheen?
Er is denk ik niet iets makkelijkers dan een vijver dichtgooien. Kan elke debiel iedereen.
Wij hadden bij aankoop van ons huis ook een mega-vijver, daarbij hebben we flink wat gaten in het zeil geprikt, de volgende ochten was hij leeg.

Moet wel zeggen dat we nog een volle dag bezig zijn geweest met het opvullen van het gat en alles weer netjes maken.

Maar zo'n simpel klusje zou ik niet door een duur hoveniersbedrijf laten doen, zonde van je geld.
Niet vergeten eerst de vissen eruit te (laten) halen voor je hem dichtgooit

(ik zou de koi, als die niet worden meegenomen door de huidige eigenaar, aan liefhebbers aanbieden en die ze er zelf uit laten halen)
je vijver aanbieden incl pompen e.d. aan een liefhebber die hem er zelf mag komen uitslopen ine en weekend (pompen filtering e.d.) daarna paar kuub zand erin en afwerken met (aarde tegels of wat dan ook
Wij hebben net een vrij diepe (erg lelijke) en grote vijver in onze tuin dichtgegooid. Was goed beveiligd dus het was niet zo zeer i.v.m. ons kind (al vonden sommige mensen het totaal onverantwoord dat we de vijver tot een jaar nadat we er zijn komen wonen hebben laten zitten) maar hij zat op een compleet onpraktisch plek in de tuin waardoor we amper zitruimte op het terras overhielden. Vijver ging dus weg, zodat we ruimte kregen voor terras en gras, iets waar onze peuter nu wat meer aan heeft.

Het is geen moeilijk werk, maar wel zwaar werk (zegt degene die toekeek ). We hebben het zeil niet lekgestoken, dat werd ons afgeraden (waarom weet ik niet meer precies). Hebben eerst de vissen eruit gehaald, toen een dompelpomp erin gehangen (rechtstreeks het riool in) en na een avond en nacht was de vijver leeg. Daarna al het prut, planten, etc. etc. (het was nogal een zooi) uit de vijver en om de vijver heen verwijderd. Vervolgens zijn man en 2 vrienden de vijver vol gaan scheppen met zand. Zaak is dan om de boel behoorlijk nat te houden omdat anders je straatwerk (of gras, wat je er maar maakt) kan verzakken. Wij hadden een verhoogd terras wat verlaagd werd en daardoor hadden we geen extra zand nodig voor het volgooien van de vijver.

Het was in een avond en dag gedaan, maar de mannen hebben wel flink door staan werken. Ligt er ook helemaal aan hoe groot de vijver is natuurlijk. Inmiddels is onze tuin af en zijn we er ontzettend blij mee. Nu hebben we tenminste ruimte voor terras, gras en planten en kunnen we de was buiten ophangen!
Wij hebben ooit de vijver leeggepompt, kon achter naar een sloot, daarna heel veel zand erin. Nu is het een mega zandbak met heel grappig vijverplanten en bloemen eromheen rondom.

Zitten ze lekker beetje in de schaduw.
Een vijver kun je makkelijk zelf dichtgooien/verwijderen. Maar ook die bomen kun je zelf wel verwijderen (ervan uitgaande dat je ruimte genoeg hebt om de stronk met stam eruit te trekken). Het gaat alleen het beste als je een aantal vrienden uitnodigt die ook nog even flink hard kunnen werken. Want beide klussen zijn wel zwaar werk.
Als je een oproepje in de buurt doet, komt iemand vast en zeker wel de vissen omhalen. Daarna kan je beginnen met het verwijderen van de vijverfolie en het storten van aarde in de oude vijver. Hou rekening met nazakken van de grond. Dus goed aanstampen. Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven