Voor het eerst op jezelf....

26-06-2011 10:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!!

Morgen krijg ik te horen of ik de sleutel krijg van mijn kleine appartement. Op dit moment probeer ik een lijst te maken wat ik allemaal nodig heb.

Hiermee bedoel ik dan spullen voor; de keuken, badkamer, toilet, woonkamer, en slaapkamer.

Het grote meubilair is duidelijk, nu nog de kleine spullen.

Het gaat om een badkamer met inloopdouche, wastafel en toilet. Een woonkamer met keuken en een slaapkamer.

Ik heb wel budget maar ik wil het liefst wel voordelig uitkomen...hebben jullie ideen/tips? Waar je voordelig uit bent, wat je echt niet kan missen en wat de kosten zulen zijn?

Ik hoor het graag!!
De kringloopwinkel is goedkoop. Simpelweg door de stad fietsen en spullen meenemen die andere mensen wegdoen, heeft ons ook een hoop huisraad opgeleverd. Je staat er versteld van hoeveel goede spullen mensen zomaar weggooien.
Wat heb je nodig als je voor het eerst op jezelf gaat wonen

Misschien heb je wat aan dat topic?

Verder, Hema en Action vooral niet overslaan.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Dit is ook wel een nuttig topic.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Kringloop (al dan niet met een verse lik verf), IKEA, Marktplaats en Action.

Bij IKEA bijvoorbeeld heb je een startpakket:

Zoek ook eens op Marktplaats op 'Gratis'.
quote:Lizzl schreef op 26 juni 2011 @ 10:56:

Zoek ook eens op Marktplaats op 'Gratis'.En verbaas je over de koekebakkers die er ''bijna gratis!!'' op zetten.....
Ikea, Xenos, Action (goed zoeken, zit ook een hoop troep tussen, maar ook kleine pareltjes). Ik was ook wel blij met kwantum en Leen Bakker voor verlichting etc. In Amsterdam heb je Stox, een leuke woonoutlet. En er zijn kringloopwinkels met leuke spullen, en tip van de eeuw: vergeet Marktplaats niet!

Verder: denk niet dat je direct alles ingericht moet hebben, begin met de basics: vloer, gordijnen/rolgordijnen of wat je ook voor de ramen wilt hebben. Als je er eenmaal woont dat ga je vanzelf ontdekken wat je goed zou kunnen gebruiken, en kun je gaan speuren naar koopjes en leuke dingen.
inderdaad een krinloop winkel. Marktplaats? Daar krijg je vaak ook hele mooi spullen voor een prikkie.

Je kunt ook zorge dat je nu de ''belangrijke'' dingen hebt en met en met de rest koopt.
Mannen zijn gelukkig, omdat onwetendheid een zegen is
quote:SeptemberGirl schreef op 26 juni 2011 @ 10:57:

En verbaas je over de koekebakkers die er ''bijna gratis!!'' op zetten.....

Ja, of al die winkels die gratis bezorgen als je een koelkast van ¤1499 koopt!

Als je op MP dan toch op 'gratis' zoekt, zoek dan op 'gratis af te halen' en scrol naar beneden/kijk op de 2 of 3e pagina. Daar staan de advertenties van particulieren.

Tijdje geleden stonden er te gekke, super mooie, cognac-kleurige, lederen fauteuils uit de jaren '70. Werkelijk een plaatje! Zij vonden ze niet mooi, dus wilden ze snel kwijt De advertentie heeft er volgens mij nog geen 10 minuten op gestaan. Vond het zo erg dat ik te laat was
Voor je badkamer zou ik een vuilnisemmertje, een anti-slip mat, een kastje, een douchegordijn, wat handdoeken een pak wc papier en je dagelijkse toiletartikelen nemen. Dat is een goede basis en de rest dat ontdek je later wel of je het nodig hebt.
Kennissen/vrienden die spullen wegdoen, ik had indertijd bijna al het grote meubilair van vrienden, en ook veel kleiner; servies etc.
Kleine spullen nog niet teveel kopen, je moet je bezoek ook gunnen dat ze iest kunnen geven voor je nieuwe huis. Zoals vazen, kandelaars en mokken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Houd goed alle foldertjes in de gaten, de komende tijd. Het kan best zijn dat de Aldi, Lidl, Kruidvat of Kijkshop binnenkort een pannenset in de aanbieding heeft. Ik noem maar even een voorbeeld hoor. Maar dat soort acties kunnen je best wat geld schelen.
Inderdaad kennissen en vrienden laten weten wat je nodig hebt, ook de vrienden van je ouders. Veel mensen hebben ergens nog wel een tv/magnetron/boekenkast/dvd-speler staan die ze niet meer gebruiken omdat ze een nieuwere/grotere/mooiere hebben.

En probeer niet alles in een keer te kopen; zorg voor de basisdingen (bestek, wc papier, bed, bank, handdoeken) en kijk later wat je er bij wil hebben. Misschien denk je nu dat een extra kastje hier of daar heel handig is, maar blijkt dat toch niet zo te zijn, of heb je toch meer kastruimte nodig, of opbergboxen, of toch geen 10 theedoeken. Bedenk dat in een gemiddeld vakantiehuisje eigenlijk niet zoveel spullen zijn en je je daar ook prima redt.

Ik heb zelf een lijstje met dingen die ik een keer zou willen kopen of overnemen die niet heel dringend zijn; zoals nieuwe fietstassen, grotere tv, etc. Als er dan een keer iemand die over heeft, ze zijn in de aanbieding bij de Aldi of ik zie toevallig een advertentie waarin ze gratis worden aangeboden is het vroeg genoeg om tot actie over te gaan.

Waar trouwens best veel geld in gaat zitten zijn dingen zoals wasrek, strijkplank, strijkijzer, emmers, wasbak, dweil, stofzuiger. Vooral omdat ze ook niet eens leuk zijn om te gebruiken.
macadamia wijzigde dit bericht op 26-06-2011 11:40
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Voor in de keuken: hand- en theedoeken, afdruiprek, afwasborstel, vaatdoekjes, snijplank, zeef / vergiet, aluminiumfolie, huishoudfolie, goede mesjes, grote bak voor sla / chips / mengen van dingen, spatel om mee te roerbakken, theepot, suikerpot, eierdopjes, kleine van-alles-en-nog-wat bakjes, uhm.....

Maar niet alles is direct noodzaak natuurlijk.
als je echt the cheap way wil zou ik niet teveel investeren in potjes en flesjes. Koop een paar keer drinken uit een glazen fles en als je pindakaas op is kan je in het gewassen potje ook je kruiden bewaren.
Je kan het echt zo duur maken als je zelf wilt, maar als je helemaal niets hebt ben je voor alle dingetjes die je gewoon nodig hebt toch al snel een paar honderd euro kwijt. Vergeet vooral Action, Hema en Blokker niet voor dingen als pannen, servies, textiel. Vraag ook rond, je kan best beginnen met tweedehands spullen zoals een oude handdoek en een paar bij elkaar gezochte pannen.

Verder zou ik niet alles in één keer kopen. Het is zo'n investering en je weet ook niet wat je gebruikt en wat niet. Gewoon gaan wonen en dan kom je er vanzelf wel achter dat een blikopener, kurketrekker en voorraad wc-papier verdomd handig zijn
quote:pinks schreef op 26 juni 2011 @ 11:57:r als je helemaal niets hebt ben je voor alle dingetjes die je gewoon nodig hebt toch al snel een paar honderd euro kwijt.Mwoh. Niet mee eens. Via kringloop, gratisaftehalen.nl en rondvragen in je kennissenkring kun je bijna alles gratis of bijna gratis krijgen. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik niks hoeven kopen. Maar daar staat tegenover dat ik de eerste jaren van gebarsten foeilelijke borden heb gegeten
quote:Snormel schreef op 26 juni 2011 @ 12:50:

[...]

Mwoh. Niet mee eens. Via kringloop, gratisaftehalen.nl en rondvragen in je kennissenkring kun je bijna alles gratis of bijna gratis krijgen. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik niks hoeven kopen. Maar daar staat tegenover dat ik de eerste jaren van gebarsten foeilelijke borden heb gegeten Daarom schreef ik daarvoor ook: rondvragen! Ik weet nog dat het mij echt verbaasde dat alle dingen waar je nooit bij nadenkt zoals kaasschaaf, stofzuigerzakken, vuilnisemmer, handdoeken, bestek, enz zo veel geld kosten.
Maar denk ook niet in de eerste week dat je het financieel nooit gaat redden. De eerste weken zijn ook het duurste in aanschaf van schoonmaakmiddelen (Dasty van wibra is goedkoop en overal te gebruiken) en basis voeding:Peper zout, kruiden, er gaat alles bij elkaar een hoop geld in zitten, maar er is veel wat je het eerste jaar niet opnieuw hoeft te kopen. Schoonmaakmiddelen zijn ook niet allemaal op dezelfde tijd op, dus dat wordt overzichtelijker
Gewoon gaan wonen en dan kom je er vanzelf wel achter dat een blikopener, kurketrekker en voorraad wc-papier verdomd handig zijn

Blikopener heb ik heel weinig nodig met al die openritsblikjes van tegenwoordig. maar ja je moet er wel een hebben
Voor kruiden en rijst en dergelijke: ga naar een toko! Ik vind het daar meestal smakelijker, er is meer keuze en de prijs is lager.
Zeeman, Wibra, Blokker, Action, Hema zijn een aantal winkels waar je best goed en goedkoop spullen kan scoren. Hou de reclamekrantjes goed in de gaten.

Wat anderen ook zeggen, marktplaats vind je soms ook veel of iets wat super is voor weinig.

kleine dingen die handig zijn om in huis te hebben:

- bestek (ook pollepels, kurkentrekker, garde etc)

- servies

- mokken/bekers/glazen

- handdoeken, theedoeken en vaatdoekjes

- shampoo, douchegel, tandpasta, tandenborstel, handzeep, wasmiddel, deo

- afwasborstel, afwasmiddel, allesreiniger, schuurmiddel, bleek

- kookgerei (pannen maar ook bijv. boter) of een oventje. En een snijplank misschien? vergiet/zeef

- wasrek en knijpers

- stofzuiger en eventueel dweil

- emmers, altijd handig

- schaar

- ibuprofen of paracetamol ofzo

- wc-papier, wc borstel

- ovenwanten zijn trouwens ook wel handig

mocht ik meer inspiratie hebben dan hoor je het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven