Vraag aan kenners van Britse Kortharen

11-09-2010 13:07 19 berichten
Hallo!

Ik zag net op een ander topic dat hier forummers zijn met een BK. Aangezien ik dat topic niet wil vervuilen, start ik maar een eigen topic.

Sinds een maand of drie heb ik twee BK's. De ene is vorige week een jaar geworden, de andere wordt half november een jaar. Nu kan ik nergens op intenet vinden hoe lang BK's doorgroeien. Wel dat ze pas met 2 a 3 jaar volwassen zijn. Maar groeien ze dan ook zo lang? Mijn BK's zijn allebei 4,4 kilo. Dat is volgens mij niet heel groot, wel? Kan ik verwachten dat ze nog groter worden?

Verder geen probleem hoor: ze zijn zo ook heeeeel mooi en lief! Maar ik ben zo benieuwd, weet niet wat ik kan verwachten. Ik heb nooit BK's gehad (wel een noorse boskat, maar die was al een paar jaar oud toen ik hem kocht).

Alvast bedankt!

Groetjes, Satire
Hmmmm... dat moet dus 'kenners van' zijn in de titel.... te laat!
Geen idee hoe lang ze doorgroeien maar misschien kun je iets vinden over het gemiddeld volwassen gewicht? Ik denk dat die van mij een kilo of 5 is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog een en ook nestjes gehad. Maar 2 jaar zou ik zeggen. En bij mij was het een uitstekend punt de vader. Mijn nestjes zijn van 3 verschillende dekkaters geweest en de grootte kon ik het er snel aan merken. Vrouwtjes uiteraard wat kleiner maar de mannetjes was het goed te zien wie de vader was. Bij mij waren de vaders van de katers wel een goede norm hoe groot ze zouden worden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
de titel klopt wel hoor, je hebt een vraag aan de kenners maar de vraag gaat over de BK.
quote:nummerzoveel schreef op 11 september 2010 @ 13:10:

de titel klopt wel hoor, je hebt een vraag aan de kenners maar de vraag gaat over de BK.

Oja, zo kun je de vraag ook zien! Hm... ik heb al op het moderator-topic gevraagd het aan te passen.

Bedankt voor de snelle reacties.

De vader van mijn ene Brit, die van een jaar, was enorm groot! Maar zijn zoon (mijn Brit dus) is met 1 jaar pas 4,4 kg.

Mijn kat is met 7 maanden gecastreerd. Ik heb hem sinds hij 9 maanden is, toen was hij 3,6 kilo.
Nadat katers gecastreerd zijn groeien ze qua lengte niet meer zo heel veel maar wel in de breedte, ze worden nog wel zwaarder

Een ongecastreerde kater is altijd veel forser en zwaarder dan een jeweetwelkater, puur door het testosteron wat de castraat niet meer in die mate aanmaakt
Dat zou betekenen dat ze (beide gecastreerde mannetjes) tot een jaar of twee nog wat voller worden, maar niet groter?

Ze hebben in de afgelopen tijd idd wel bollere wangen gekregen. Zoooo lief . Ze zijn verder niet dik ofzo. Wel gewoon gedrongen, gespierd en bolle koppies.

Ben trouwens helemaal weg van het ras; wat een leuk karakter! Ze kwamen 'toevallig' op mijn pad en ik ben helemaal om. Hiervoor een Noosre Boskat, daar was ik trouwens ook weg van. Maar het karakter was - achteraf gezien - toch niet zo gezellig als van deze twee. Die was veel meer op zichzelf, dit zijn echt twee gezellige huisgenoten die mij overal volgen. En goedzakken: vinden werkelijk alles prima. Heel leuk!
Mijn bk wegen kater ca. 5 kilo, poesje ca 4. Beiden zijn niet dikker geworden nadat ik ze met 6 maanden heb laten "helpen". Ze zijn wel gewoon gegroeid. Volgens mij is dat een normaal gewicht hoor. Hoewel, volgens de dierenarts zijn ze aan de lichte kant. Ze zijn bol, maar dat zijn haren. Als ik ze aai voel ik de ribben.

Eigenlijk zou ik ze weleens nat willen zien, kijken wat er dan over blijft Gelukkig voor hen hou ik teveel van ze om dat te doen.
Raskatten groeien sowieso langer door dan 'gewone' katten. Hier twee Burmezen (1 van 10 en 1 van 1,5) en die groeien wel tot hun 2 jaar in grootte en daarna worden ze echt nog wel forser. Zeker bij katers is dat het geval. Burmees 1 is een joekel van 7,4 kg (ok, hij is veel te groot, niet zozeer dik wel enorm gespierd) en de andere zie ik met de maand nog groeien, hij is nu tegen de 5 kg.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Volgens mij groeien ze idd tot een jaar of 2. Heb zelf twee ex-katers, een van 5 en een van 6 kilo. Eerder eentje gehad van 7 kilo.
Hm... dat kan dus nog alle kanten op. Als ik het zo lees, lijkt een kilo of 5 wel een beetje gemiddeld. Nou, gewoon nog een jaartje geduld, dan zijn ze twee jaar en weet ik hoe ze zijn geworden.
Ik heb hier een grote blauwe kater van 7 jaar die 8,5 kg. heeft gewogen. Hij weegt nu 6,5 kg. en heeft al jaren dieetvoer. Hij is ook helemaal geobsedeerd door eten. Daarnaast nog een slanke silvertabby van 7 jaar van 4,5 kg.. Hij is helemaal niet gefocussed op eten. Beiden zijn met 6 maanden gecastreerd.
ik heb 2 BK poezen van inmiddels 10 jaar.

De ene weegt een goede 5 kilo en ik heb een dikke proppe van 7 kilo (die is ook gewoon te vet)

denk dat voor een kater gemiddeld 6 kilo mooi is.

Even heel diep graven maar ik denk dat die van mij met anderhalf jaar zo'n beetje uitgegroeid waren qua hoogte.

Wel verdwenen pas na een jaar of 2 de laatste ringen uit de staart van mijn lilac gekleurde.

En in de breedte groeiden ze ook nog wel even door.
@ Ninon, da's hier precies hetzelfde! de ene eet alles en de ander speelt met zijn kattensnoepjes... die is dus ook niet gefocust op eten.

@ Biebelien, een van mijn BK's is ook lilac en heeft ringen in zijn staart. Ik wist niet dat die weg zouden gaan. Ben trouwens weg van die lilac kleur. Super! De andere is blauw.
de ringen horen idd weg te gaan.

Als je er mee naar een show zou gaan moet kat zo egaal mogelijk zijn.

maar dat gaat dus heel heel langzaam.

Ik vind lilac trouwens ook heel mooi!!

mijn andere is een zwart/zilver tabby, de zg Whiskaskat.
Even spammen:

mijn zelf gefokte nestje, 10 jaar geleden

en de ene die nog steeds bij mij woont:

Ik zie ze niet... . Maar ben nu natuurlijk wel heeeel benieuwd!

Trouwens, net was er een vriendin van me op bezoek, die niet dol is op katten. Ze had mijn BK's nog niet eerder gezien en was meteen helemaal weg van ze. Ze vond het leuke, wollige, aanhankelijke beertjes . Zijn ze ook.
Ik heb zelf 1 BK poes en 1 half-ras BK poes. De halfras is heel klein en licht gebleven, mensen denken altijd dat ze nog heel jong is, maar ze is al bijna 15... De volras kat is nu ongeveer 4.5 of 5 kilo. Dat is volgens mij normaal voor een BK poes.

Ik heb overigens ook een tijd een kamer bewoond bij BK-fokkers en volgens hun is een BK kater pas helemaal uitgegroeid na zeven jaar (niet perse in de hoogte, maar ook vooral in de breedte en natuurlijk de bekende kater-wangen... )

In vergelijking met een Noorse Boskat zullen je katten altijd aan de kleine, lichte kant blijven. Overigens hoort het 'klein' zijn helemaal bij het ras he? Korte pootjes en een breed lichaam...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven