Waarom vinden de buren ons niet leuk? :)

03-05-2010 11:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend en ik zijn ongeveer een jaar geleden in ons huis komen wonen. Het is een rijtjeshuis in een leuke buurt. Toen we net nieuw waren, hebben we ons netjes voorgesteld aan de buren aan beide kanten. Aardige mensen, ook meteen behulpzaam. Toen we klaar waren met klussen hebben we ze uitgenodigd voor een kop koffie, dat was een heel gezellige avond. Er werd geroepen: kom ook maar eens bij ons koffie drinken.

Daarna is het contact echter tot een minimum gedaald. We zien ze wel eens als we in de tuin werken of als we thuiskomen. Dan probeer ik of mijn vriend wel eens een praatje aan te knopen. Helaas wordt hier nauwelijks op ingegaan door de buren. Ik krijg de indruk dat ze zo snel mogelijk weer naar binnen willen of in ieder geval niet zo'n zin hebben met ons te babbelen. Ook beginnen ze zelf nooit een praatje, het is alleen 'hallo'.

Ze hebben ons ook nooit terug uitgenodigd voor die kop koffie.

Ik mag dus wel concluderen dat de buren niet zo veel behoefte hebben aan contact met ons. Misschien zijn ze niet zo'n buren-mensen, dacht ik nog, maar ze komen wel bij elkaar over de vloer.

Dit steekt me dus . Waarom vinden de buren ons niet aardig?

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik ga natuurlijk niet achter ze aanlopen. Als ze geen contact willen, ok, maar ik vind het gewoon jammer.
Het mooie weer komt er aan. Zet een tafeltje in de voortuin, en ga daar lekker zitten met je potje thee en een boekje. Als de buren dan langs lopen, zet je "ook zin in een bakkie?"
Ik sluit me bij vorige reacties aan!

Ik herken je topic, bij ons ongeveer het zelfde.

Alleen met onderburen hebben we wat meer contact, met buren rechterzijde ook wel iets (gedag, praatje over weer/kinderen, maar geen koffie drinken etc.), buren linkerzijde enkel gedag op straat, en feliciteerde ons wel met zwangerschap en voegde er aan toe dat ze nog wel babyspulletjes voor ons hebben...

nu gaan we binnenkort trouwen en vragen we ons af wie we moeten uitnodigen. op onze housewarming hebben we alle bovenstaande uitgenodigd en nog wat mensen aan overkant.

nu neigen we enkel naar onderburen en buren rechterzijde (buren linkerzijde vinden we minder leuk maar nu ze hebben aangeboden om babyspullen te komen brengen, voel ik me beetje bezwaard om hen dan alleen niet uit te nodigen).

wat zouden jullie doen?
Tja, misschien zijn het een "ander soort" mensen als jullie? Ik bedoel dat niet lullig maar hoop dat je het begrijpt? Misschien zijn ze al wat ouder? Of een gezin met kinderen?

Ik heb met mijn buren echt niks, ja zeg ze netjes gedag en zij mij ook maar verder niks hoor. Met een 2 stellen van ons rijtje een iets dieper contact, af en toe een praatje, iets lenen van elkaar. Met Sinterklaas heeft er 1 van op de deur gebonst. Maar mijn echte vriendinnen waarmee ik koffie drink wonen niet naast me, wel in de buurt.
quote:moloko142 schreef op 03 mei 2010 @ 11:24:

[...]

Sorry hoor, maar mis ik iets? Jullie waren hierbij toch terug uitgenodigd voor de koffie? Het enige wat je hoeft te doen is er op een avond naar toe te gaan.

Oei, dan zou je aan mij een verkeerde hebben. Ik ben niet gesteld op onverwachts bezoek. Ik vind het leuk met vrienden als ik wat afspreek en dan ook wat lekkers bij de thee heb, maar zo voor je deur staan (voor mij dan opdringerig) zou ik niet echt weten te waarderen. Een ander kan toch niet zien of het mij dan uitkomt. Nee ik zou mij bij een ander nooit zo opdringen.

Gewoon een keer vragen, of als je toch gezellig buiten zit en je hebt er zin in en ze lopen langs, bied het aan. Maar ja, hou er rekening mee dat een ander misschien ook dingen nog te doen heeft dus zie het niet als een persoonlijke afwijzing.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@Mylenevalerie: Precies. Ik zou ook echt nooit zomaar opeens, zonder afspraak, bij de buren langsgaan. Zo van: "jullie vroegen ooit om samen koffie te drinken, nou, hier zijn we hoor!". Nee. Ik vatte hun opmerking op als: we nodigen jullie binnenkort wel eens concreet uit voor een avond. Maar dat bleef dus uit.

Ach ja, we zien wel, misschien komt het er in de zomer ooit van, als iedereen wat meer buiten is. En anders niet. We hoeven ook niet per se dikke vrienden met de buren te worden, maar het leek me wel gezellig en handig als er wat meer contact is onderling. Tja.
Je hebt dan alvast betere buren dan die van mij. Die zeggen amper een goeiendag, zelfs als ik eerst hallo zeg, reageren ze niet, kijken ze alleen maar en het enige wat ze kunnen doen, is klagen. (en onze auto's inparkeren, terwijl ze voor onze oprit staan.. ) En het zijn geen tokkies ofzo, het zijn deftige oudere mensen van rond de 70.
Jullie doen misschien dingen die de buren mateloos irriteerd, zonder het zelf te weten, bvb muziek te luid, want niet iedereen hoort graag wat jullie graag horen.

Of de kat die in hun tuin plast, ik zeg maar wat, maar het kan aan vele dingen liggen, maar buren durven dat niet altijd meteen te zeggen. De irritaties stapelen zich soms op tot het tot een uitbarsting komt, en dan is het meestal te laat.

Anderzijds zou ik gewoon afwachten en aan mekaar wennen en misschien worden het ooit nog prachtburen die je niet meer wil missen.
Ik zou me er niet druk om maken. Als je beste vrienden wordt met je buren is dat vast mooi meegenomen, maar zo niet, heb je toch ook niks verloren..

Ik zeg iedereen in mijn gebouw altijd gedag, maar meestal blijft het daarbij. Met mijn buren aan 1 kant heb ik wel eens een praatje als we allebei op het balkon zitten, meer niet. Ik heb ook een man in mijn gebouw die altijd van die nutteloze gesprekjes aan wil gaan als je hem tegen komt. Ik probeer hem te mijden of hem de indruk te geven dat ik enorm veel haast heb zodat ik voorbij kan rennen terwijl ik hallo roep.

Ik heb een hekel aan die koetjes en kalfjes gesprekken met mensen die me totaal niet interesseren.

Zoals veel mensen hier heb ik dus helemaal geen behoefte aan intensief contact met de buren. Dat is ook 1 van de redenen dat ik het liefst in een grote stad woon. Voor mijn gevoel heb je in een dorp altijd wel buurtverplichtingen. Hier kan ik gewoon lekker anoniem opgaan in de massa..
Waarom zoeken jullie geen contact met de overburen? Dan kunnen jullie samen jouw naaste buren jaloers maken. Tot het steekt, weet je wel. Wedden dat ze jullie een keer of de koffie vragen dan?

(En nu echt: Je wil alleen maar contact, omdat het steekt dat ze wél omgang hebben met hun andere buren? Mijn hemel, fok die buren, ze hebben gewoon geen behoefte aan jullie. Klaar.)
Ben ik blij dat ik geen buren heb.
Kan het zijn dat je gewoon in een hele andere leefwereld zit dan je buren? Misschien heb jij kleine kinderen en zij niet, of andersom. Misschien heb jij juist huisdieren en zij niet of andersom. Misschien hebben jullie een baan waarbij een hoge of juist lage opleiding, die zij weer niet hebben.

Mensen houden niet van "anders". Want "anders" begrijpen ze niet en om het simpel te houden wijzen ze het af. Ik vind het wel jammer voor je, maar je bent nergens toe verplicht. Je hebt ze niet echt nodig.

Mogelijk irriteren jullie ze inderdaad door een overlast veroorzakend huisdier (maar waar ligt soms de grens tussen werkelijk overlast veroorzaken en alles als overlast ervaren van de andere kant), of door een andere leefwijze (op zondag in de tuin werken op de "rustdag" van sterk religieuze mensen), of door veroorzaken van herrie. Misschien vinden ze dat jullie je tuin er niet netjes bij hebben liggen "waardoor je de buurt naar beneden haalt". Of heb jij als enige de tuin er mooi bij liggen en "heb je het hoog in je bol". Jaja.... mensen....

Maar dan nog mogen ze dat wel eens direct laten weten i.p.v. heel laf te boycotten. Want ls iemand terechtgewezen of afgewezen wordt, heeft die tenminste toch het recht om te weten waarom? Dat is wel zo fair.
quote:iones schreef op 04 mei 2010 @ 18:28:

Maar dan nog mogen ze dat wel eens direct laten weten i.p.v. heel laf te boycotten. Want ls iemand terechtgewezen of afgewezen wordt, heeft die tenminste toch het recht om te weten waarom? Dat is wel zo fair.Er is toch niemand afgewezen? De buren hebben waarschijnlijk niet zo'n behoefte aan contact met de nieuwe buren. Dat mogen ze toch zelf weten.
quote:roef schreef op 04 mei 2010 @ 18:03:

Ben ik blij dat ik geen buren heb.

Ben verhuisd om mn vorige buren... dus nu wonen we vrijstaand met de dichtstbijzijnde buren buiten gehoorsafstand... en heb nog nooit zo'n leuk burencontact gehad

Hiervoor riep ik altijd dat ik nooit meer bij buren over de vloer wilde komen... misschien hebben jouw buren ook wel zo'n vorige ervaring.
quote:Padje schreef op 04 mei 2010 @ 20:44:

[...]

Er is toch niemand afgewezen? De buren hebben waarschijnlijk niet zo'n behoefte aan contact met de nieuwe buren. Dat mogen ze toch zelf weten.

Uit het bericht lees ik een beetje dat er een reden achter zit en dat het niet slechts geen behoefte aan contact hebben is.

Immers hebben de buren onderling wel volop contact met elkaar en sluiten ze de ts buiten.
Er is volgens mij niks aan de hand. Ik denk dat de buren niet zo'n behoefte hebben aan contact. Wij zeggen de buren ook gedag en soms vragen we iets aan ze over het huis of we vragen of ze willen oppassen als we met vakantie gaan. Zij vragen nooit iets aan ons. Ik denk dat het komt omdat wij minder contacten hebben in de buurt, iedereen woont ver weg. Zij hebben die contacten wel. ZIJ hebben ons niet echt nodig. Buren heb je soms nodig, beter een goede buur dan een verre vriend maar je hoeft elkaar niet heel aardig te vinden, denk ik. Je kunt mensen ook gewoon respecteren zoals ze zijn zonder mensen aardig te vinden, volgens mij. Met je collega's werk je ook samen zonder dat je ze aardig hoeft te vinden.
Onze buren zijn prima mensen, maar ik hoef ze echt niet over de vloer. Gedag zeggen á la, maar ik hoef ook geen geforceerd gesprek over het weer of één of andere actualiteit.

Je hebt van die buren die bij ieder geluidje dat ze horen uit de achtertuin gelijk hun kop over de schutting steken: "Heeee buuf, hoe is het? Trek in een bakkieee? Ik kom eraan!".

Ik moet er niet aan denken! Ik kies liever mijn eigen mensen met wie ik een "bakkie" doe. En waarschijnlijk denken jouw buren er net zo over en heeft het niets met jullie persoonlijk te maken!
Pfoe, wat klinken veel mensen hier als ongezellige buren. Ik bedoel mijn buren zijn ook niet mijn beste vrienden en een kopje koffie bij elkaar drinken dat doen we misschien 1x per jaar? Maar ik maak toch regelmatig voor het huis of in de achtertuin een praatje met ze...ik zie dat helemaal niet als een verplicht praatje, maar gewoon ff voor de gezelligheid, soms duurt een gesprek over de heg zo een uur...maar een 'sorry, ik heb nu geen tijd' is ook prima.

Tja, ik zou het wel jammer vinden als ik dergelijk contact met geen enkele buur had en alleen maar buren had die zo'n volle agenda hebben dat ze nergens anders meer tijd voor hebben.

Om antwoord te geven op je vraag, ik denk niet dat het aan jullie ligt, maar dat jullie buren er inderdaad minder behoefte (of tijd) aan hebben. Dat ze wel contact hebben met de andere buren zegt ook niet zoveel, zij kunnen elkaar al veel langer kennen (en dat contact in een 'rustige' periode hebben opgebouwd). Nu zijn ze misschien wel te druk voor nieuwe relaties, maar oude houden ze wel gaande.
Tja, zelf leef ik op het platteland en hier gaat het iets anders aan toe. Het is hier niet anoniem.

Daar waar je in de stad mensen niet kent die slechts binnen 50 meter van je vandaan wonen, ken je op het platteland de mensen die binnen 800 meter van je vandaan wonen ALLEMAAL bij naam. Dat wil niet zeggen dat je steeds voor een kop koffie elkaar binnenvalt, maar je groet elkaar en kent elkaar bij naam.

Ik heb heel goed contact met mijn buurvrouwen en met mijn overbuurvrouw drink ik geregeld een kop koffie of zo. Ze is van een heel andere leeftijd dan ik maar ik kan heel goed met haar praten. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de persoon af. Je hebt mensen die niet buiten hun eigen wereldje kunnen denken en er zijn mensen die gewoon ruimdenkend zijn. Daar moet je het natuurlijk wel mee treffen.

Maar ik vind het heel fijn, de plek waar ik woon, de mentaliteit die er heerst etc.
quote:iones schreef op 19 mei 2010 @ 22:35:

Tja, zelf leef ik op het platteland en hier gaat het iets anders aan toe. Het is hier niet anoniem.

Daar waar je in de stad mensen niet kent die slechts binnen 50 meter van je vandaan wonen, ken je op het platteland de mensen die binnen 800 meter van je vandaan wonen ALLEMAAL bij naam. Dat wil niet zeggen dat je steeds voor een kop koffie elkaar binnenvalt, maar je groet elkaar en kent elkaar bij naam.

Ik heb heel goed contact met mijn buurvrouwen en met mijn overbuurvrouw drink ik geregeld een kop koffie of zo. Ze is van een heel andere leeftijd dan ik maar ik kan heel goed met haar praten. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de persoon af. Je hebt mensen die niet buiten hun eigen wereldje kunnen denken en er zijn mensen die gewoon ruimdenkend zijn. Daar moet je het natuurlijk wel mee treffen.

Maar ik vind het heel fijn, de plek waar ik woon, de mentaliteit die er heerst etc.

Impliceer je hier nu dat de mensen die niet hun halve wijk bij naam kennen en bij de buren op de koffie gaan niet ruimdenken zijn?

Zo ja, dan raakt dat kan noch wal. Denk je niet dat het meer met behoeften te maken heeft dan met ruimdenkendheid?
Ik impliceer helemaal niks. Je moet niet meer lezen dan wat er staat.

Die uitspraak kan voor alles op gaan: mensen waar je bij in de buurt woont, familie, kennissen, vrienden, collega's.

Ook hier heb ik buren waar ik wel mee optrek, maar die niet ruimdenkend zijn, die zich in een hele kleine wereld begeven. Het zullen niet mijn vrienden worden maar die ene keer dat ik met ze optrek, doe ik dat toch wel met plezier.

Maar met het zwart gedrukte wilde ik eigenlijk temeer uitleggen dat ondanks leeftijdsverschil je toch met iemand goed kunt praten, had eigenlijk niet zoveel betrekking op het "buren verhaal". Het was even terzdijde vernoemd.
Ah ok.. ik legde de link omdat het eerder in je post nog wel over de manier van contact met de buren ging.
Mijn buren (okee, van mijn ouders, maar ik woon er ook...) lopen gewoon het huis binnen en mijn ouders vinden dat normaal. Ik vind het erg irritant, maar beter als de buren van mijn vriend. Die hebben hem bedreigd...... (lag niet aan hem.)
Viva la vida
Ik zou best een leuke aardige en gezellige buurvrouw willen!

Zo eentje die de wensen, gewoonten en mening van de ander respecteert en het kan accepteren dat een bezoekje soms heel goed of juist even niet zo goed uitkomt. Dat je weet wat je aan elkaar hebt. Vroeger hadden we heel erg leuke buren toen we nog in de stad woonden, en die mis ik nog steeds! We wisten wat we aan elkaar hadden. Ze woonden een paar huizen verder.

Maar dat constante geklep over de schutting, onverwachts langskomen, geroep naar elkaar en steeds maar weer verplichte dorpse praatjes (of roddels) met iedereen in de straat te moeten voeren, nee dat is niet echt fijn. Dat vind ik wel benauwend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven