was/droog combi
woensdag 24 juni 2020 om 13:50
wie heeft persoonlijke ervaring met een was/droog combi machine ?
situatie: nu heb ik een aparte wasmachine en aparte droger met luchtafvoer - wegens verhuis naar appartement zal die laatste sowieso vervangen moeten worden omdat luchtafvoer niet mogelijk is daar
dus keuze: nieuwe condensdroger en dan de apparaten stapelen (ruimte besparend) of gaan voor 1 toestel (combi)
we zijn maar met zijn 2en en geen kleine kinderen, dus geen bergen was
lang programma stoort me dus op zich niet
laat maar weten als je er verstand van hebt
situatie: nu heb ik een aparte wasmachine en aparte droger met luchtafvoer - wegens verhuis naar appartement zal die laatste sowieso vervangen moeten worden omdat luchtafvoer niet mogelijk is daar
dus keuze: nieuwe condensdroger en dan de apparaten stapelen (ruimte besparend) of gaan voor 1 toestel (combi)
we zijn maar met zijn 2en en geen kleine kinderen, dus geen bergen was
lang programma stoort me dus op zich niet
laat maar weten als je er verstand van hebt
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 24 juni 2020 om 13:59
Ik heb een combi, wij zijn ook met zijn tweeën. Ik heb de droogfunctie misschien 10x gebruikt in die vier jaar en ik zou het niet aanraden. De programma’s duren heel erg lang in combinatie met drogen, sommige wel 8 uur. Terwijl het voordeel van een losse droger en een wasmachine is dat je gelijktijdig kan wassen en drogen en dat gaat veel sneller.
woensdag 24 juni 2020 om 14:02
woensdag 24 juni 2020 om 14:04
Ooit een combi gehad (lang geleden wel en was ook niet de duurste); wat een onding. Wassen ging prima, maar drogen voor geen meter. De was werd in de droger vooral bloedheet, maar niet goed droog. Bovendien had de droger minder capaciteit (kg was) dan de 'wasser', dus als ik de combi wassen-drogen wilde doen, kon ik hem ook maar halfvol doen.
Ik zou zeker 2 losse apparaten doen als dat mogelijk is.
woensdag 24 juni 2020 om 14:06
Dat wel inderdaad! Maar in mijn appartementje pasten geen 2 apparaten, dus vandaar toch een combi genomen.Duufje schreef: ↑24-06-2020 14:04Ooit een combi gehad (lang geleden wel en was ook niet de duurste); wat een onding. Wassen ging prima, maar drogen voor geen meter. De was werd in de droger vooral bloedheet, maar niet goed droog. Bovendien had de droger minder capaciteit (kg was) dan de 'wasser', dus als ik de combi wassen-drogen wilde doen, kon ik hem ook maar halfvol doen.
woensdag 24 juni 2020 om 14:15
Dat trekt de groepenkast niet hier. Als ik beide aan zet, knalt hij eruit. Of je zou 2 groepen moeten hebben bij de wasmachine en droger.Lostit schreef: ↑24-06-2020 13:59Ik heb een combi, wij zijn ook met zijn tweeën. Ik heb de droogfunctie misschien 10x gebruikt in die vier jaar en ik zou het niet aanraden. De programma’s duren heel erg lang in combinatie met drogen, sommige wel 8 uur. Terwijl het voordeel van een losse droger en een wasmachine is dat je gelijktijdig kan wassen en drogen en dat gaat veel sneller.
Ik heb laatst de combi van mijn broer gebruikt en vond het niet zo handig. Ik had 2 wassen te doen en dan duurt het inderdaad heel lang. Ik had nu 1 was gedaan, dingen eruit gehaald die niet in de droger mochten. Natte was apart gelegd, 2e was erin, weer eruit gehaald wat niet in de droger mocht. Was van de eerste was erin en droger aan. Maar mag weer niet teveel zijn. In de wasmachine kan meer dan in de droger, dus een hele volle machine kan niet meteen in 1 keer gedroogd worden. En het duurde inderdaad heel lang.
Nadeel is ook dat als er iets stuk is, je beide apparaten niet kan gebruiken. Ik vond het in ieder geval niks, maar ben ook anders gewend.
woensdag 24 juni 2020 om 14:21
woensdag 24 juni 2020 om 14:25
In een vakantiehuis waar ik regelmatig verblijf staat een combi. Mijn ervaring is dat de was veel gekreukter uit de droger komt omdat het een kleinere trommel is dan bij een losse droger. Na het wassen laat ik het apparaat stoppen om de helft van het wasgoed eruit te halen: er kan meer tegelijk gewassen worden dan gedroogd. Dus als de ene helft dan eindelijk klaar is moet de tweede helft er nog in .....
Daarbij komt dat een was/droogcombinatie veel meer stroom gebruikt (tot wel drie keer zoveel) voor eenzelfde hoeveelheid wasgoed als twee losse apparaten. Ook gebruikt een combi tijdens het drogen water om de vochtige lucht te laten condenseren; hierdoor gebruikt een combi ook veel meer water omdat het droogproces heel anders verloopt dan bij een losse droger.
Daarbij komt dat een was/droogcombinatie veel meer stroom gebruikt (tot wel drie keer zoveel) voor eenzelfde hoeveelheid wasgoed als twee losse apparaten. Ook gebruikt een combi tijdens het drogen water om de vochtige lucht te laten condenseren; hierdoor gebruikt een combi ook veel meer water omdat het droogproces heel anders verloopt dan bij een losse droger.
woensdag 24 juni 2020 om 14:33
Hier ook slechte ervaring met een combi. Gekocht voor in een klein appartement; maandelijks een monteur over de vloer. En als hij het deed duurde het lang en kwam het er alsnog vochtig uit. Ik wilde juist ivm ruimtegebrek mn beddengoed in 1 keer droog kunnen hebben ipv uithangen maar dat moest dus alsnog. Ik moet wel zeggen dat het een budgetmodel was. Maar wat was ik blij toen we gingen verhuizen en ik een goede wasmachine + b merk drogertje kwijt kon!
woensdag 24 juni 2020 om 14:42
Positieve noot: ik heb jarenlang een combi gehad (Zanussi) en was daar heel blij mee. Ook toen man bij me introk kon ik er prima mijn was mee wegwerken. Pas toen ik kinderen kreeg (en een groter huis) overgestapt op een aparte wasmachine/droger.
Mijn tips:
Ga niet voor de goedkoopste combi. Een hoog toerental qua centrifuge maakt dat was minder lang hoeft te drogen, in de droger maar ook aan de lijn.
Mijn tips:
Ga niet voor de goedkoopste combi. Een hoog toerental qua centrifuge maakt dat was minder lang hoeft te drogen, in de droger maar ook aan de lijn.
woensdag 24 juni 2020 om 15:22
Lostit schreef: ↑24-06-2020 14:21Ja een wasmachine en wasdroger moeten inderdaad beide op een aparte groep om gelijktijdig te kunnen draaien!
Ik wilde graag die combi voor de handdoeken en de lakens, maar die hang ik nu gewoon te drogen en dan zijn ze met een nacht ook droog, net zolang als de combi maar wel energiezuiniger!
Ik heb hier droger (warmtepomp) en wasmachine op 1 groep. Geen probleem hoor.
woensdag 24 juni 2020 om 15:23
Dan moeten ze naast elkaar. Op elkaar is praktischer.Boogschutter10 schreef: ↑24-06-2020 14:39Je kunt ook een bovenlader wasmachine en een bovenlader droger kopen. Neemt ook minder ruimte in beslag. Of inderdaad stapelen.
woensdag 24 juni 2020 om 15:48
Dat is niet helemaal waarje kan ook een speciale stekkerdoos gebruiken. Op het m9ment dta je wasmachine dan veel,stroom verbruikt. V met opwarmen oid dan schakelt hij droger even tijdelijk uit. Dta werkt het prima op 1 groep..
Die losse bak voor de droger die het water opvangt heb ik ook ooit gehad. Werkte ook prima overigens. Dus gelijk nieuwe droger zou ook niet perse nodig zijn. Bakje is niet duur.
woensdag 24 juni 2020 om 15:59
Ooit op vakantie wat mee gewassen. Voor handdoeken en badkleding prima, maar inderdaad niet handig als je er elke dag mee moet wassen.
Thuis gewoon condens en wasmachine tegelijk aan, inderdaad op aparte groep, dus er knalt niks uit. Hebben wel meer op aparte groepen geloof ik, maar dat doet man hier. Heb er zelf geen verstand van.
Thuis gewoon condens en wasmachine tegelijk aan, inderdaad op aparte groep, dus er knalt niks uit. Hebben wel meer op aparte groepen geloof ik, maar dat doet man hier. Heb er zelf geen verstand van.
woensdag 24 juni 2020 om 16:23
Maar als een van de apparaten tijdelijk uitschakelt, dan draaien ze toch niet gelijktijdig? Twee aparte groepen zorgt ervoor dat beide apparaten hun hele programma zonder onderbreken kunnen volbrengen.love2dance schreef: ↑24-06-2020 15:48Dat is niet helemaal waarje kan ook een speciale stekkerdoos gebruiken. Op het m9ment dta je wasmachine dan veel,stroom verbruikt. V met opwarmen oid dan schakelt hij droger even tijdelijk uit. Dta werkt het prima op 1 groep..
Die losse bak voor de droger die het water opvangt heb ik ook ooit gehad. Werkte ook prima overigens. Dus gelijk nieuwe droger zou ook niet perse nodig zijn. Bakje is niet duur.
woensdag 24 juni 2020 om 16:23
Ben dan erg benieuwd naar het vermogen van die twee apparaten. Kunnen ze ook gelijktijdig draaien?poldervrouw schreef: ↑24-06-2020 15:22Ik heb hier droger (warmtepomp) en wasmachine op 1 groep. Geen probleem hoor.
woensdag 24 juni 2020 om 20:50
Ik heb er normale wasmachine van Miele en Siemens warmtepomp droger. Die gaan tegelijk aan. Als de ene was erin gaat. Gaat de ander in de droger. Maar die warmtepomp droger gaat anders om met stroom dan onze condens droger. Die kon niet samen. Deze combi wel.
donderdag 25 juni 2020 om 09:39
Super bedankt allemaal. Niet doen dus is de conclusie. Ook handige tip van die opvangbak. Dat probeer ik in eerste instantie. Wegdoen en vervangen kan nog altijd dan.
Over stroomgroepen heb ik nog niet nagedacht en ik weet niet hoe het daar zit. Ook dat dus eerst maar eens uittesten eens ik er woon.
Over stroomgroepen heb ik nog niet nagedacht en ik weet niet hoe het daar zit. Ook dat dus eerst maar eens uittesten eens ik er woon.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€