Wat eten op vakantie?

04-07-2011 11:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken gaan we met ons gezin( man/vrouw en twee kinderen, 5 en 6 jaar) naar Oostenrijk. Voor twee weken hopelijk genieten van mooi weer. We hebben geboekt in een pension inclusief ontbijt. Er is wel een keuken aanwezig maar die is voor gezamelijk gebruik en het is niet de bedoeling dat er uitgebreid gekookt wordt. Er is geloof ik ook maar 1 gaspit.

Nu kunnen we natuurlijk elke dag uit eten gaan maar dat wordt dan erg duur,denk ik. Daarom mijn vraag, wat zou ik met 1 gaspit

snel klaar kunnen maken. Ik kom niet verder als soep. Er is trouwens wel een magnetron aanwezig. Voorverpakte maaltijden (nasi/ macaroni) meenemen vanuit Nederland is ook geen optie want hoe hou ik die maaltijden koel die hele rit.

Dus wie heeft er een idee voor een makkelijke en snelle maaltijd?

Ik ben trouwens nog nooit in Oostenrijk geweest dus heb geen idee of ze daar ook magnetron maaltijden hebben.

Alvast bedankt
Pannenkoeken, (boeren)omelet, Stamppot?
Pastasalade?
Een stevige groentesoep met broodjes. Een keer pannenkoeken bakken (oke, niet heel gezond, maar het is vakantie).
Hier

Hier
In Oostenrijk bestaan ook supermarkten, minstens zo goed en volledig als hier, eten meenemen uit Nederland is dus echt nergens voor nodig.

Google eens op éénpansmaaltijden.

Een maaltijdsalade is in de zomer ook vaak heerlijk.

Neem anders een bbq mee, of koop in Oostenrijk een wegwerpbbq
gewoon een pastamaaltijd kan toch?

Pasta koken, afgieten en warmhouden.

Saus maken, gehakt, ui, gemengde groente, tomatensaus.

Gekookte pasta er weer door en Klaar!

Idm met rijst. (heel makkelijk warmhouden)
Misschien kan je een elektrisch kookplaatje meenemen? Als dat mag en kan natuurlijk. Heb je misschien wat meer opties.
Ik heb een tijdje maar 1 gaspit gehad en ik maakte vaak pasta of rijst met een groentesaus. Water koken met de waterkoker, dat met de pasta of rijst in een pan doen, en op de gaspit saus maken. Als het water teveel was afgekoeld dan wisselde ik de pannen even om. Duurt iets langer dan normaal koken, maar het gaat best.

Pastasalade is ook handig trouwens. Andere salades trouwens ook.

Mie/noodles enzo? Noodles een paar minuten koken, meteen afgieten onder koud water, groenten en vlees/tofu/vis bakken, noodles er weer bijgooien.

Stokbrood met lekkere kaasjes of kaasfondue.

Wraps. Vulling klaarmaken, en dan op het laatst de wraps ff opwarmen in een pan.

Eigenlijk kan ik heel veel klaarmaken op 1 gaspit, alleen geen AVG. Maar ja, ik heb dan ook een aantal maanden zo geleefd. Koken kost alleen net iets meer tijd.
Liever elitair dan een pauper!
In Oostenrijk heb je ook heel veel leuke kleine dorpscafe's annex eethuisjes waar je voor weinig geld erg lekker kan eten. En een vol bord is daar ook echt een vol bord. Mijn zusje en ik aten daar vaak samen van een portie.

Dus gewoon een willekeurig dorpje inrijden zou ik zeggen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
ik zou eigenlijk eerst eens nagaan of er maar 1 gaspit is of maar 1 fornuis.
Je kunt ook pasta of rijst met een gevulde saus maken. In pan 1 de saus maken en zodra klaar van het vuur halen. Dan de pasta of rijst in pan 2 koken. Van het vuur halen, afgieten en terug in de pan (desnoods wikkel je even een handdoek om de pan om de boel warm te houden). Dan pan 1 nog even op het vuur en de saus snel doorwarmen. En voila, zo heb je een scala aan mogelijkheden.

En toevallig is Oostenrijk een van de drie landen ter wereld waar ze geen magnetronmaaltijden verkopen.
Wokken... eerst noedels koken, dan wok op het vuur, kip, groenten, saus en hop de noedels er weer bij in.

Soep idd.

Wraps

Stamppotjes (met sla, zongedroogde tomaten, pijnboompitten, jummie!)
Uit eten in Oostenrijk is echt niet duur! Zeker als je in een doprje zit en niet in de grote stad. Als je het zelf in kunt delen kun je het beste smiddags warm eten, de lunchmenus zijn meestal goedkoper. Voor 6 euro heb je vaak al een menu en de kinderen kunnen daar samen van eten.

Je hebt ook veel heuriger/buschenschanken (bij de boer) waar je bijvoorbeeld een koude schotel krijgt voor 4-5 euro, die ik alleen neit oprkijg en ik eet best veel.

Als jullie dagtrips gaan maken zou ik me aanpassen aan hun ritme, namelijk smiddags warm en savonds brood eten. Dat is makkelijker en goedkoper. Bovendien is het lastig om bijvoorbeeld een samdwich ofzo te vinden, terwijl je smiddags over een goulasch of een schnitzel krijgt.
Je kunt groenten en aardappelen/pasta samen in 1 pan koken (even de kooktijden goed checken zodat je het er op het goede moment bij mikt en de boel tegelijk gaar is). Qua vlees(vervangers) bij zo'n maaltijd zou ik dan vlugge producten kiezen die je van te voren of achteraf bereidt. Theedoek om pan + deksel knopen en geheel in dekbed/dekens/kussens wikkelen. Blijft prima 20 minuten warm tot de rest klaar is.

Met een stoommandje kun je ook twee ingredienten tegelijk bereiden in 1 pan (moet 't wel een flinke pan zijn).

Pasta kun je ook een dag later makkelijk opwarmen door het even in een vergiet in een grotere pan met heel heet/kokend water te zetten. Misschien werkt dat ook wel met rijst.
Wel grappig dat 'wat eten op vakantie' onder de pijler 'thuis' staat
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Elynn schreef op 04 juli 2011 @ 12:05:

En toevallig is Oostenrijk een van de drie landen ter wereld waar ze geen magnetronmaaltijden verkopen. Echt?
quote:himalaya schreef op 04 juli 2011 @ 12:23:

Wel grappig dat 'wat eten op vakantie' onder de pijler 'thuis' staat

wel toepasselijk als ze op vakantie toch 'thuis' willen koken

In Oostenrijk kun je vrij goedkoop uit eten. Niet op terrasjes in het centrum van 'n toeristenplaats, maar in de kleinere dorpen heb je altijd wel eethuisjes waar je gewoon 'n lekker stukje vlees kunt eten met frietjes of knudels o.i.d.
Behalve uit eten kun je ook kip bakken, en de laatste vijf minuten groente er bij doen wat je door de eerder gekookte rijst roert met een woksausje of zo.

Macaroni kun je maken, pasta's koud en warm serveren, bak eens een ei en maak een lekkere uitsmijter, maak zelf hamburgers/braadeworst met van die kaiserbrötchen of doe een kaasfondue als je er van houdt.

Vlees aanbraden, vlees uit de pan, rösti of schijfjes aardappel in het bakvet, bakken, daarna het vlees er weer bij om door te garen, serveren met een fijne salade.

Heb je al wat meer ideeën gekregen?
Maaltijdsalade met brood?

Op vakantie eet ik trouwens ook vaak een soort tapas-hapjes-lekkere dingen-achtige maaltijden: gewoon wat lekkere olijven, plakjes worst, stukjes kaas, broodjes. Niet echt een maaltijd zoals aardappelen, vlees en groente maar ik vind het heerlijk! Glas wijn erbij en de vakantiesfeer is compleet.
Mijn studentenkamer had trouwens maar één pitje, ik deed vaak de pasta of rijst of wat dan koken tot het gaar was en dan warmhouden onder mijn dekbed, terwijl ik deel twee van de maaltijd maakte. Misschien tip?
Voor de kinderen blikken knakworsten mee, met brood en komkommer.

Klaarmaken en vervolgens gaan jullie 2- en uiteten , nemen de kids mee en bestellen voor hen alleen drinken . Heb ik wel vaker gedaan .

Uit eten is niet goedkoop in Oostenrijk.

Eerst rijst koken , nagaren en groent/ vleesprut maken.

Pasta kan ook perfect op 1 pit.
In Oostenrijk hebben ze ook supermarkten en kant-en-klaar voer (kant en klaar is geen voedsel maar voer), je gaat niet naar een derdewereldland. Bovendien kun je met brood, een salade, vleeswaren en/of kaas alle kanten uit. Buiten de deur eten in Oostenrijk kost de helft van wat je in Nederland betaalt.
verba volant, scripta manent.
Barbecue meenemen, zo'n klein opvouwbaar ding en lekker vaak barbecuen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven