Wat kost jouw hond?

15-03-2014 16:49 95 berichten
Nog afkickende van 3 weken hondenoppasmams te zijn zit ik hard te denken aan het aanschaffen van een helemaal-voor-mezelf-hond. Nog buiten de vraagstukken "wat voor één en waar haal ik 'm vandaan" wil ik me inlezen in de kosten.

Het gaat sowieso een klein/middenmaatje worden. Ik wil hem hoogwaardig voer geven en ik zit te denken aan het afsluiten van een verzekering.

Het is geen impulsding, in de zomer heb ik eerst nog een oppaskalf en pas daarna ga ik serieus om me heen kijken als ik dan nog steeds zo enthousiast ben als nu.

Vandaar dus de vraag, wat kost jouw hond per maand?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een die redelijk goedkoop is. Jaarlijks een inenting en die mankeert nooit iets.

Het eerste jaar was wel wat duur: aanschaf, cursus ed.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Onze hond kost aan voer en benodigdheden (tuigje, riem, mandjes, speeltjes, reservering dierenarts) ongeveer 75,- per maand. De eerste twee jaar meer, toen reserveerde ik per maand meer (nooit nodig gehad dus zijn potje is nu ruim op peil), ook meer kwijt vanwege puppyspulletjes en cursus. Ook een kleintje.

Opvangkosten reken ik er even niet bij, die heeft niet iedereen nodig.
Een Godsvermogen aan dure brokken de afgelopen zestien jaar, dure manden, kussens, speelgoed, varkensoren, halsbanden en riemen, hondenrek in de auto en dan nog de twee katten voor zijn gezelschap. Dierenartskosten vielen er totaal bij in het niet eigenlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Mijn hondjes (chihuahuas) krijgen Royal canin Chihuahua. Grote zak kost om en na bij de 28¤ daar kan ik 3 weken mee doen.

Jaarlijks de entingen.

Vooral de aanschaf en eerste jaar is prijzig. Al nagedacht of je een puppy cursus wil doen?

Groetjes

Ps een kalf, wat origineel! Succes!
het is waar je voor kiest.

Je moet eigenlijk weinig geld kwijt zijn, indien de hond kruising is of ras zonder papieren, of juist heel veel geld indien het een rashond is met stamboom uit ouders die helemaal medisch doorgelicht zijn.

Al wat daar tussen in zit, daarmee is de kans enorm dat je de portemonnee spekt van iemand die hondjes fokt voor de leut (lees voor het geld) en verder niet ernaar kijkt hoe de pups terecht komen en hoe veel andere honden erbij zitten, en nagaan of het eigenlijk ethisch wel juist is om nog meer honden te fokken.

Als je een hond koopt bij een asiel ben je rond de 100 euro kwijt, maar met dat geld moet het asiel zich in stand houden. Dus dat geld is wat mij betreft gegund.

als je een hond koopt van een stichting in het buitenland, moet je rekenen op een 250 euro, want daar komen reiskosten bij. Ook dat geld is belangrijk voor de stichting om zich in stand te houden.

Bij wát voor verkoper je ook een hond koopt, een particulier, een fokker, een stichting of asiel...... overal heb je goede en slechte tussen. Dus doe eerst effe navraag voor alle zekerheid, voordat je narigheid op de hals haalt, of narigheid in stand houdt.

Rest verder nog welke hond het beste bij jou past en wat jij als persoon en qua situatie een hond te bieden heeft. Stem daar de hond op af.
Voor twee honden, die duur voer en dure snacks krijgen (vers rauw vlees gevoerde honden) betaal ik tussen de 35 en 75 euro aan voer en benodigdheden per week.

Dierenarts loopt hier wel redelijk in de papieren, maar ik heb een echte pechvogel en geen verzekering.

Verder geef ik redelijk wat geld uit aan lessen die ik samen met de hond(en) volg.

Als ik een klein rekensommetje maak, kosten mijn honden me denk ik zo'n 400 euro per maand alles bij elkaar.

Dat zou echter ook makkelijk de helft minder kunnen zijn als ik bv geen lessen zou volgen en ander voer zou geven.
Wat betreft voer: er zijn hele goede brokken met weinig tot geen granen, en die zijn best duur. Je kunt een concessie doen die mijns inziens ook nog goed is: meng de brokken met wat jezelf eet (mits het niet te gekruid is). Altijd maar eenzijdig voeren is namelijk óók niet goed.
Mijn verwende exemplaar kostte 600 euro. Het eerste jaar was inderdaad duur met puppy entingen, cursussen en het aanschaffen van al zijn rommel.

Nu reserveer ik 25 euro per maand voor de dierenarts, eet hij ongeveer 45 euro per maand op en daarnaast geef ik gemiddeld nog wel 30 euro uit aan lekkers, nieuw kleed, speeltjes, antivlooienmiddel, etc. Ik denk dus dat hij zo'n 100 euro per maand kost, los van de hondensport.

Hij is voor mij minimaal een miljoen waard, dus ik zie het als een kleine investering ;)
Het hangt er vanaf wat voor hond je neemt natuurlijk. Ik heb zelf een grote hond (35 kg) heb hoog segment voer. Ik betaal ¤75 voor 14 kg voer. Hier doe ik dan ook 1.5 maand mee.

De jaarlijkse vaccinatie is per DA verschillend van prijs. En gaat hij nog mee naar het buitenland of pension? Dan moet hij hier ook extra vaccinaties voor hebben.

Elke maand ontvlooien a ¤10

Elke 3 maanden ontwormen a ¤10

Cursus ¤10 per week

En de aanschaf... Een bench, mand, kussen, riem/halsband/tuigje, speelgoed...

En de dierenarts kosten. De ene hond mankeert bijna nooit wat en de andere wel...

Mijn hond gaat overal mee naar toe, maar als dit niet het geval is moet je ook nog denken aan pension kosten / oppas kosten
Ik riep altijd, ik het goedkoopste hondje van Nederland

Ik kan 1x per jaar bij de DA, en dat was voor zijn inenting

Tot vorige maand

Hij werd ziek in het weekend

Weekend DA: ¤185

Hij bleek allergisch voor de medicatie van de weekend DA

Maandag naar mijn eigen DA: ¤75

Woensdag nog even terug want hij bleef maar zo'n jeuk houden ¤55

Dat was dis even ¤315 in 1 week

Maar verder, mijn hond blieft heen duur voer, die wil alleen brokken van de supermarkt (oh en mijn biefstuk als hij de kans krijgt)

Zijn jaarlijkse enting, geen idee wat dat kost eigenlijk

En 4x per week met de hondenuitlaatservice mee ¤10 per keer
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Aanschaf stamboomhond ¤900, ¤1000 in het potje voor de hond op de spaarrekening (entingen etc en andere niet zo dure dingen gaan van de lopende rekening), snacks krijgt ze niet veel en heb een droogmachine van bohmann waar ik zelf vlees in droog voor snacks, ontvlooien en ontwormen doe ik niet preventief want is rotzooi, dagelijks brokken omgerekend per maand ¤16 (farmfood en hond van 15 kilo), maar in het weekend krijgt ze carnibest vers vlees dus inclusief lekkers af en toe kost ze ¤25 max aan eten.

Voer kan je zo duur maken als je zelf wil maar gaat erom dat je hond het goed doet op de voeding, dat wil zeggen goede vacht conditie en ontlasting, 2-3 x per dag poepen is de max.
Bedankt voor zover!

Ik wil eigenlijk geen pup, ik wil fokken sowieso niet zo stimuleren, honden zat die een goed huis nodig hebben. Ik ben ook niet zo altruïstisch dat ik een geredde spaanse hond moet hebben maar als ik via die weg een leuke hond kan vinden, waarom niet. Cursus weet ik nog niet, ligt eraan of het dier een beetje opvoeding heeft genoten. Hij krijgt de onmazzel van een rete consequent baasje dus er bestaat een kans dat ik hem zelf ook veel kan leren.

400 euro kan ik er niet aan verspijkeren. Ik heb wel het plan om een spaarpot voor hem te maken voor evt dierenartskosten op latere leeftijd.

Mand, bench enz kan ik hopelijk via marktplaats aanschaffen.
Onze hond was in aanschaf ¤1200,- en dan nog iets van ¤250 voor de bench, speeltjes etc.

Nu betalen we ongeveer ¤60 per maand aan voer, ¤37 verzekering en ¤40 aan botjes, speeltjes ed.
Balen Summerdance!

Mijn 3 jarige oppasschat en 1,5 jarige oppaskalf zijn helaas beiden chronisch zieke hondjes. Ze hebben hun baasjes al veel geld gekost. Ai ai, als ik die verhalen hoor schrik ik wel hoor.
...
Mijn hond kost dit:

Aanschaf: Niks

Benodigdheden riem etc: 500 euro in 13 jaar.

Voer: Ga ik niet eens berekenen teveel in elk geval. Hij heeft speciaal voer kost 17 euro voor 5 kilo en daar doet hij 2 dagen mee ik wil het niet eens uitrekenen.

Speeltjes: 30 botten voor 15 euro doet hij 2 a 3 maanden mee. Kong van 40 euro doet hij ongeveer een jaar mee verdere speeltjes heeft hij niet.

Dierenartskosten: ik denk rond de 1000 euro in 13 jaar. Ik laat hem niet enten maar tatteren/tutteren hoe het ook heet.
Aanschaf vanuit asiel: 200 euro

Basisbenodigdheden (mand, voerbakken, halsband, tuigje, 2 soorten riemen, borstel, dekje): ca 100 euro, wij doen alles redelijk budget, dit kan je zo duur maken als je zelf wilt.

Sterilisatie: 300 euro

Inentingen per jaar: 65 euro

Vlooienspul per jaar: 80 euro

Hondenbelasting per jaar: 110 euro (waarvan wij ca 50 euro terug krijgen ivm laag inkomen)

Brokken + kauwspeeltjes per maand: 30 euro

Onvoorziene dierenarts-uitgaven:

Naar de weekenddierenarts omdat ze een maïskolf had opgegeten: 95 euro

Darmbacterie: 50 euro

Operatie + medicatie nadat ze aangevallen was door een andere hond: 400 euro (vergoed door de wa-verzekering van die andere mensen, maar om je een idee te geven wat het kost als je hond zich verwondt en onder het mes moet)

Als je hond echt ziek wordt (evt chronisch) kan dit flink in de papieren lopen. Je kan ervoor kiezen een verzekering af te sluiten. Wij sparen sinds wij de hond hebben elk maand een extra bedragje bovenop ons normale spaargeld voor onvoorziene uitgaven en als er eens iets is betalen we het van die rekening.

Het is een midden/klein hondje (12 kg) dus ben er niet zoveel voer aan kwijt. Ook dierenartskosten zijn daardoor iets lager dan als je een grote hond hebt (veel kosten gaan per gewichtsklasse, hoe zwaarder, hoe duurder).

Ik heb haar met 10 maanden in huis gekregen, dus toen had ze alle puppy-dingen al gehad. Hoeveel je daar aan kwijt bent, geen idee.

Wij zijn geen kosten kwijt aan opvang omdat ik veel thuis ben en we een uitgebreid netwerk aan vrienden/familie hebben die graag oppassen. Maar voor sommige mensen komen er nog kosten bij van een eventuele uitlaatservice en/of een kennel voor vakanties ed. Tarieven van uitlaatservice/kennel in je buurt kan je zo op internet vinden.

Cursus doe ik ook niet, maar kosten daarvan kan je ook zo op internet vinden.

Qua kosten vind ik het hebben van een hond geen probleem. Wij zijn redelijk arm (ik studeer nog, mijn vriend heeft geen geweldig inkomen) en het lukt ons tot nu toe met gemak. Dat kan natuurlijk veranderen als ze opeens echt (chronisch) ziek wordt, maar daar ga ik niet vanuit (houd er uit voorzorg natuurlijk wel rekening mee, financieel gezien).
Ik heb trouwens een stafford en voelspriet je weet dat chemisch enten maar 6 maanden werkzaam is?

Verkijk je trouwens niet op de kosten hoor. Deze stafford heeft dan maar 1000 euro DA kosten in 13 jaar gehad. Mijn vorige stafford had die kosten alleen al in een maand.
Ik heb een kleine hond en qua gezondheid nog nooit naar de dierenarts hoeven gaan op de entingen na.

Voer is rond de 15 per maand max., betaal voor de hondenschool 10 euro per maand. En af en toe eens een bot, nieuw speeltje..maar dat is lang niet elke maand.

Ontwormen valt qua prijs wel mee, de vlooiendingen zijn duurder. Die haal ik als er acties zijn, bij bijvoorbeeld Welkoop of Agradi heb je soms best leuke aanbiedingen.

Dus tot nu toe valt het mee, maar dierenartskosten kunnen soms echt de pan uit rijzen. En formaat hond scheelt hoop qua voer.
...
Ik heb mijn hondje trouwens gevonden via ikzoekbaas.nl, een website van een heleboel (alle?) Nederlandse dierenasielen. Wel handig, want het asiel waar ik d'r uit hebt ligt op 2 uur rijden van waar ik woon, zonder die site was ik daar nooit gaan kijken.

Wees gewaarschuwd: de kans dat je een leuke hond ziet waar je aan verkocht raakt is groot, dus kijken op eigen risico
quote:v0elspriet schreef op 15 maart 2014 @ 18:09:

Chemische castratie werkte hier 1 jaar. Ging er vooral om, om hem door zijn pubertijd te halen en m niet achteruit het bos te moeten plukken en met tanden in je hand pogingen te doen hem van andere honden af te trekken.Ja ik snap het. Mijn vorige castreerde ik in zijn laatste jaren chemisch omdat hij prostaat klachten had en een normale castratie geen optie meer was.
Sommige gemeentes schijnen ook hondenbelasting te hebben trouwens!
Hondebelasting is rond de 163 euro per jaar hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven