Wat voor soort naaimachine?

11-12-2013 15:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil op naailes.

Per 2014 heb ik mijzelf ingeschreven voor een aantal lessen. Ik wil het gewoon leren.

Ik hoef niet zozeer kleding te naaien, vind ik niet zo leuk. Ik wil graag rechttoe-rechtaan dingetjes kunnen maken.

Een leuke stoffen slinger, een naadje in kleding wat kapot is repareren. Geen grote projecten, gewoon voor de leuk.

Maar nu, ik wil ook een machine thuis hebben. Maar ik geloof niet dat ik heel graag een enorme machine in de kast wil hebben. Een naaihok-plek in huis zal het ook niet snel worden omdat onze ruimte in huis beperkt is.

Nu zag ik bij Ikea en de hema kleine compacte machines die volgens mij prima kunnen voldoen bij wat ik wil.

Hebben jullie ervaring met deze machines of is het zonde van het geld om het hieraan uit te geven?
Hoeveel zijn ze?

Vaak is er een paar keer per jaar wel een aanbieding online bij bv kruitvat voor simpele maar wel veel kunnende naaimachines van bv Singer, niet belachelijk groot en voor zo'n 70/80 euro.

Bij de meeste naaicursussen zijn er leen machines aanwezig en wil je thuis verder zou ik eerder zoiets aanschaffen dan een ikea of een hema machine.

Ik heb zelfs nog wel een bijna nieuwe op zolder voor je staan voor weinig .

Ik ben ook ooit begonnen maar heb de rust niet om thuis aan de slag te gaan, niet creabea genoeg ook.
Die van de Hema was 50 euro zag ik op hun website en die van Ikea (uit mijn hoofd) 80 euro
Leuk! Ik ben 2 jaar geleden begonnen op een Lidl machine. Vorige maand een dure Pfaff gekocht, omdat ik nu zeker weet dat ik het wel heel leuk vind en ook meer wil dan alleen broeken verkorten en het herstelwerk. Maar in eerste instantie dus met zelfde insteek als jou begonnen.

Voor die werkjes zijn die IKEA/HEMA/Kruidvat machientjes prima.

Die van de Lidl nog iets beter dan de andere (ook de goedkope Singers) heb ik gemerkt op de naailes. Mijne liep minder vaak vast dan de goedkope Singers en had iets meer opties (2ling naald bijv.) voor dezelfde of goedkopere prijs (geloof 70 euro). Hebben ze eens in de zoveel tijd; Silvercrest heet hij.
En anders 2ehands daar kun je voor 100 euro soms nog hele mooie van 20 jaar oud vinden. Moet je wel een beetje geluk mee hebben. Maar dan zijn Pfaff, Brother, Husqvarna mooie merken.

Iedereen zei tegen mij in het begin je kan beter 300 euro uitgeven voor een echte goede, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb!
Dat is het ook een beetje, ik weet niet of ik het wel leuk genoeg vind om er veel geld aan uit te geven.

En wat ik van mijn moeder weet is dat zij een enorme singer in de kast had staan die mijn vader 1x in de zoveel tijd op tafel moest tillen zodat zij er een avondje ongestoord achter kon vloeken (ze vond het niet zo leuk )

En zo'n groot ding wil ik niet hebben, ik wil het zelf kunnen pakken
Ik ga de lidl inderdaad even in de gaten houden
Misschien moet je eerst eens naar de naaimachinewinkel kijken naar tweedehandsjes. Je beeld van naaimachines klopt niet met de werkelijkheid.
Je kunt ook een kijkje nemen bij naaimachine dealers, die voor een leuke prijs tweedehands gerepareerde machines verkopen (goede merken zoals damas aangaf) Hierop zit vaak ook nog garantie.
Hier waakt de enige echte Barones
Ik heb ook een lidl machine. Ik gebruik deze af en toe om kussenhoesjes te maken en voor het opnieuw stofferen van meubels etc. Erg tevreden over!
de moderne machines zijn allemaal ongeveer even groot. Zeker als je in het 100 tot 400 euro vak zit. De mijne kan ik achterop de fiets neememen.
Mijn singer is ook niet groot en zwaar, inderdaad klein.

Niet zoals mijn moeder nog had, gekregen van haar oma, zo'n kast met een trapmechanisme
Mini

Goedkoop (goed is ander verhaal?)
Ik heb nu naailes om te kijken of ik het leuk genoeg zou vinden. Dan zou ik pas een naaimachine kopen. Ik weet nu dat ik het echt leuk vind (ook patronen tekenen enz.) en nu weet ik beter wat ik wil, dus wordt er binnenkort een gekocht. Ik denk dat het dezelfde wordt als ik daar al op gewerkt heb.
Cum non tum age
Volgens mij zijn die oude zware naaimachines het beste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb gisteren die van de Hema gekocht, misschien dat ik ook wel op naailes ga - eerst even zelf uitproberen maar als dat niet lukt ga ik ook op les.

Die van de Hema is leuk trouwens: http://www.femmemagazine.nl/beauty/nieuws/hema-persdag/ Nu voor 50 euro
Ik heb ooit weleens een mini-naaimachientje overwogen zodat ik lekker in mijn luie stoel kon blijven zitten als ik een losgeraakt naadje repareerde of een partij stoffen kerstballen in elkaar zette, of een nieuwe crunchie maakte uit een afgedankt topje, maar als je de naaimachine gewoon ergens permanent neerzet, klaar voor gebruik, dan is het ook niet zo vervelend om even achter de naaimachine te zitten. Dat valt best mee.
Nou Retrostar, zelfs ik heb mijn naaimachine niet permanent klaar staan, dat neemt nogal wat ruimte in, want dan kan hij niet op de eetkamertafel. En ik naai echt heel veel.
Die van mij is heel zwaar Bootje, zo'n 15 kg. Ik heb hem in de berging gezet op een tafeltje.
quote:noa schreef op 11 december 2013 @ 16:54:

Ik heb nu naailes om te kijken of ik het leuk genoeg zou vinden. Dan zou ik pas een naaimachine kopen. Ik weet nu dat ik het echt leuk vind (ook patronen tekenen enz.) en nu weet ik beter wat ik wil, dus wordt er binnenkort een gekocht. Ik denk dat het dezelfde wordt als ik daar al op gewerkt heb.Zo heb ik het dus ook gedaan, en dat raad ik je absoluut aan! Je kan m.i. pas echt inschatten wat je wil / nodig hebt als je een beetje ervaring hebt opgedaan en ook in de praktijk hebt ondervonden of je het leuk genoeg vindt om vaker te doen.
Ik zou een machine bij een echte naaimachine handel halen. Waarom? omdat je als beginneling snel problemen kunt hebben. Draadspanning, naald die niet wil, spoeltje wat je niet meer goed krijgt. Erg prettig als je dan met de machine ff terug kunt en dat ze dan meestal gratis ff voor je kijken. Verder is het leuker om met een machine te naaien die het lekker doet. Er zijn echt goedkopere machines die prima werken maar hema zou ik niet doen.
Ben zelf ook op les gegaan (na wat geknoei in huis met een machine die me wat tientjes had gekost) en ben er nu wel achter dat ik het 1. ontzettend leuk vind en 2. beter weet wat op mijn wensen aansluit qua machines/steken en stoffen die ik gebruik. Die machine die ik had was dus echt megabagger en heb ik dus de deur uitgezet. Nu ga ik voor een Pfaff.
Hier waakt de enige echte Barones
Wat een joekel Retrostar! Zo zwaar is die van mij gelukkig niet
Ik heb een naaimachine van Ikea, bevalt goed.

Ik ben dan ook geen type om hele kledingstukken te naaien, maar gebruik hem voornamelijk om broeken korter te maken.
Leuk!!

Ik heb die van de Ikea nu een jaar en die voldoet prima. Heb er al heel wat uren opzitten. Katoen gaat perfect maar moet niet al te dun zijn. Gladde stofjes vindt deze ook niet zo leuk. Fleece en vilt gaat ook goed, zelfs meerdere lagen.

Zelf ben ik inmiddels juist toe aan het betere werk. Ik maak nu ook kleding en deze machine heeft veel moeite met tricot, al heb ik er toch heel wat moois mee kunnen maken. Wel is het zo dat als je je machine goed onder de knie hebt je veel kunt doen ermee.

Mijn ervaring met deze naaimachine is ook dat voetjes die niet van Ikea zelf zijn niet zo lekker lopen erop. Ik heb voor dunne stoffen een bovenstransportvoetje aangeschaft maar daar heeft ie moeite mee, helaas.

En zwaardere stoffen moet je zelf echt goed recht houden want anders trekt ie scheef. Maar dat merk je vanzelf wel

En als ik achteraf had mogen kiezen had ik liever een zwaarder voetpedaal. Deze zwiept alle kanten op. Ik bedien 'm altijd met een blote voet anders heb ik te weinig grip.

Maar om te beginnen: prima dingetje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven