wat zouden jullie als openingsbod doen?

02-03-2010 16:11 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb GROTE interesse in een leuk hoekhuisje!

De feiten:

* Staat al een half jaar te koop, wel regelmatig bezichtigingen volgens makelaar nu ook nog, dit kan ik natuurlijk niet controleren

* huis is van binnen min of meer helemaal af, valt ook weinig aan te verbeteren met het oog op waardevermeerdering

* huis staat al leeg

* via kadaster opgevraagd wat de huidige eigenaar heeft betaald: vijf jaar geleden 90.000 -> waren voormalige huurwoningen

* eigenaar heeft er wel heel veel in gedaan, heel mooi keukentje, overal heel mooi laminaat, alles goed en smaakvol behangen, leidingen uit het zicht laten lopen enz.

huis kost 125.000 kk

wat zou een reeel openingsbod zijn? ik dacht zelf aan 112.500???
begrijpelijk...ik zit ook iedere keer met zweet in mijn oksels aan de telefoon. We hadden de huizen wel gekregen, alleen de keuringen waren niet goed. Helaas!

Succes met bieden!
[quote]Flashy schreef op 02 maart 2010 @ 16:58:

Ik denk dat ¤120 000 heel redelijk is.

Als het mijn huis was zou ik ¤110 000 niet in overweging nemen, zeker niet voor een hoekhuis.[/quot

inderdaad! als er heel wat valt te verbouwen, is het een ander verhaal natuurlijk. Wat zegt je makelaar ervan of heb je die (nog) niet?
Toen ik 1,5 jaar geleden mijn huis met vraagprijs 142.500 kocht (provinciestadje midden van het land, weinig starterswoningen die goedkoper zijn dan dat hier), vond mijn makelaar een openingsbod van 140.000 het hoogst haalbare. Volgens hem was er echt niet meer marge in deze prijsklasse/sector in deze stad.

Heb het uiteindelijk voor 141.00 gekocht.
nee klopt, is ook wel een beetje een vreemde gedachtengang
Jannert, heb je 2x zelf de bouwkundige inspecties betaalt of waren die al voorhanden?
ja dat wilde ik ook net vragen...

hoorde net van een riendin die had wel een goede keuring laten doen en wat bleek, er was van alles over het hoofd gezien waaronder echt veel gezeik met de waterleiding....das minder....
Nee, zelf betaald. Er waren nog wel wat meer haken en ogen. Ons appartement (woon in de binnenstad en koop dus een verdieping, of twee) was in orde, maar bij de bovenburen was niks gedaan aan alles waar wij volgens de splitsingsakte ook eigenaar van waren.

Dan zou ik moeten beginnen met een grote inleg in een VvE (die niet bestond) toen zijn we maar afgedropen, Helaas voor die 200 euro, maar dat is nog altijd minder dan de vele euro's die in de rest moest worden gestoken :S
nee heb nog geen aankopend makelaar. vraag me ook af of dat wel zin heeft en of het echt rendabel is. ik bedoel (misschien naief naief naief) ik kan toch ook ZELF door de telefoon zeggen dat ik 110 wil betalen? misschien denken ze niet gelijk: goh...die heeft er verstand van en dat zullen ze bij een makelaar wel denken. aan de andere kant...proberen kan altijd denk ik dan
Bij een aankoopmakelaar is het natuurlijk makelaars onder elkaar en zij hebben wel inzicht in de ' echte' prijs van een huis. Ik vind het altijd elkaars zakken vullen.

Een makelaar legde aan mij uit dat ze een vast bedrag kregen en dat ze dan 10% krijgen van het verschil tussen vraagprijs en het daadwerkelijke aankoopbedrag. Maar goed dan kun je elkaar in standhouden. Je spreekt als makelaars onder elkaar af dat je de huizen te duur prijst en krijgt van elke leek die je inhuurt 10% van het bedrag wat eigenlijk door jezelf erop is verzonnen. Ik vertrouw ze voor geen meter.

Ik ben nu twee maanden aan het zoeken, de huizenmarkt is ingestort, maar geen enkele makelaar heeft zo weinig geld dat ze mij op zaterdag een huis laten zien.

Er zijne en aantal mensen die je niet moet vertrouwen: autoverkopers, makelaars en politici! SORRY!
Dat laatste zegt mijn moeder altijd, en jullie begrijpen zij heeft ALTIJD gelijk ;)
quote:Jannert schreef op 02 maart 2010 @ 16:52:

De prijs waarvoor huizen te koop staan, wil niet veel zeggen. Je komt er als particulier nooit precies achter wat die andere huizen daadwerkelijk opbrengen. Er is een marktwaarde en een daadwerkelijke koopwaarde.Tuurlijk. Maar ik zou altijd kijken wat er in de buurt te koop staat, en wat ervoor gevraagd wordt. Je moet je toch ergens op orienteren om een idee te hebben wat je voor een woning over hebt.
haha ja dat is ook zo

deze verkopend makelaar zei ook van: er zit asbest onder de kap (zie mijn andere topic) en ik zou daar zelf geen enkel probleem mee hebben. dat kwam heel erg zo over als in een winkel: deze wasmachine heb ik zelf ook hoor mevrouw en hij is geweldig!!!
Het is moeilijk uit te vogelen in dit geval wat een reeele prijs is. Sowieso is het het enige (hoek)huis in de straat dat zo mooi verbouwd is en erder staat er in deze straat niets te koop. De overige straten zijn heel anders an opzet (stukje armoediger :-))
Ik heb hetzelfde gevoel bij aankopende makelaars als Jannert (en haar mama ). Het blijft vage handel. Als je je een beetje inleest en weet wat je wilt, dan kan je volgens mij prima een huis kopen zonder aankoopmakelaar hoor. Is bij ons in elk geval prima gegaan.
Die mensen, particulier of niet, zeggen alles (in redelijkheid) om het te verkopen. Ze hebben informatieplicht en moeten jou dus van (belastende) informatie voorzien maar jij hebt zeker onderzoeksplicht.

Je mag best een beetje brutaal zijn en bijvoorbeeld bieden onder voorbehoud dat hij de asbest laat weghalen.

EEN TIP! Bied niet onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring, maar breidt dit. Bied onder voorbehoud dat de DIRECTE kosten van de keuring niet hoger zijn dan een bepaald bedrag, bijvoorbeeld 5000 euro. Deze tip kreeg ik van een bevriend taxateur. Je moet je huis altijd laten keuren. In het keuringsrapport staat altijd wat per direct moet worden aangepast, het lijkt me dat daar ook asbest onder valt. De inspecteur schrijft ook (misschien op jouw verzoek, even navragen) op wat het kost om het te verhelpen. Als dat bedrag boven een bepaald bedrag uitkomt kun je zeggen, ok of jullie lossen het op, of ik wil minder betalen.
Asbest zou ik wel even goed uitzoeken. Dat je niet over een paar maanden de gemeente op je dak krijgt dat je het op eigen kosten moet laten verwijderen ofzo. Of last met de verzekering.

Ik zeg: Vereniging Eigen Huis (nee, ik heb geen aandelen en krijg ook geen frituurpan voor nieuwe leden).
quote:zalmsnippertje schreef op 02 maart 2010 @ 17:19:

Het is moeilijk uit te vogelen in dit geval wat een reeele prijs is. Sowieso is het het enige (hoek)huis in de straat dat zo mooi verbouwd is en erder staat er in deze straat niets te koop. De overige straten zijn heel anders an opzet (stukje armoediger :-))De buurt en de andere huizen hebben ook effect op de prijs!
ben nu ook wel benieuwd wat dat kost asbest verwijderen ik ga ff googelen
@helenita, ik heb vervelende verhalen gehoord over Vereniging eigen huis. Dat zij altijd maar soelaas bieden voor het minimale en ook maar een minimale keuring laten uitvoeren.
Als het huis voor jou goed voelt zou ik een reeel bod doen.

Ik heb zelf op dit moment mijn huis te koop voor 123.000,- en een bod gekregen van 116.000,-.

Dat vind ik een redelijk bod en mijn tegenbod is nu 120.000,-

Hoe jij het huis beschrijft klinkt het als een mooi en netjes afgewerkte woning.

Ik zou persoonlijk 112.500 te weinig vinden.
O, dat klinkt minder inderdaad Jannert. Ik heb wel goede ervaringen, maar vooral voor het opzoeken van informatie. Ook eens juridisch advies gevraagd, was correct, to the point en snel. Heb nooit een keurig door ze laten uitvoeren oid.
Als het een kabouterhuisje is is 125.000 wel veel..met zo'n keukenTJE.

Ik vind 125.00 niet veel voor een hoekhuis en je kan het toch onafhankelijk laten taxeren? Zou ik zowiezo laten doen ivm verborgen gebreken.
Ik vind dat bieden zo leeg als er niets tegenover staat. Zeg gewoon gelijk: ik heb er maar 115000 voor over.

Nu gaan jullie een dagenlang nietszeggend gevecht aan wat toch uiteindelijk uitdraait op 118.000 (110/121 115/120 118 take it or leave it)

Ik heb het nooit begrepen, dat bieden
Astbest onder je kap is geen probleem hoor, en dat hoef je ook niet weg te laten halen. Alleen als het pand gesloopt wordt, dan moet je rekening houden met extra kosten daarvoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven