Warmtepomp en zonnepanelen, hoeveel besparing?

11-09-2025 08:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misschien de kans om naar een gasloze woning te verhuizen (warmtepomp en 14 zonnepanelen).
De huur van die woning is bijna €200 hoger dan de huur van mijn huidige woning.
Ik betaal nu per maand zo'n €200 aan gas en elektriciteit.

Wie heeft er ook een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en hoeveel bespaar je daarmee per maand of jaar aan energiekosten?

(in de titel staat per ongeluk 'waterpomp' i.p.v. warmtepomp, ga ik vragen aan te passen)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-09-2025 16:38
Reden: titel aangepast
11.14% gewijzigd
ik weet je verbruik niet en je stroomprijs etc.
Maar ik zou 200 euro per maand veel te rooskleurig vinden. Misschien 100?
Laat chatgpt eens voor je rekenen
De oude en nieuwe woning is een beetje appels met peren vergelijken.

Er zijn nog meer factoren die meespelen. Hoe goed is je huidige woning geïsoleerd en hoe goed is de nieuwe woning geïsoleerd? Hoe worden de woningen verwarmd? Is er airo is beide woningen? Etc

In onze situatie (jaren 20 woning) hebben de zonnepanelen (al 10 jaar) en andere maatregelen ons al veel geld bespaard.
Het maakt niet veel verschil hoor.
Met de plannen die er liggen wordt je altijd genaaid.
Misschien zit dat met huren anders, maar met kopen ben je bezeikt.
Je moet zometeen de opgewekte stroom kwijt raken. Daar betaal je voor. De stroom die jezelf gebruikt wordt daar niet meer vanaf getrokken. Die moet je apart daarvan inkopen.
Dus je betaald 2x. En dan betaal je ook nog de huur van die dingen (of heb je ze als eigenaar van je spaarcentjes gekocht).
Typisch nederland. Merken we dat de brave burger ergens geld aan over houdt? Dan moeten we daar snel iets op verzinnen. Want dat kan niet zomaar.
En dan de warmptepomp. Klinkt nog intetessant, maar die moet staks ook elk jaar gekeurd gaan worden enz. Dan kun je daar je geld weer aan besteden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Je gaat natuurlijk nooit geen enkele kosten meer hebben aan energie. Dus het nieuwe huis wordt sowieso duurder. Het ligt er dus vooral aan of je het nieuwe huis fijner vindt. Als dit zo is zou ik rekenen op 100 minder kosten en dus effectief vaste lasten die €100 meer zijn dan nu waarvoor je extra woongenot koopt.
Lila-Linda schreef:
11-09-2025 09:08
ik weet je verbruik niet en je stroomprijs etc.
Maar ik zou 200 euro per maand veel te rooskleurig vinden. Misschien 100?
Laat chatgpt eens voor je rekenen
M'n verbruik is niet zo hoog. Gemiddeld tot iets beneden gemiddeld.
Ik heb ChatGPT even laten rekenen (bedankt voor de tip, ik heb dat pas kort geleden gedownload en het gebruik ervan zit nog niet in m'n systeem, zeg maar :) ).
Die schat een besparing in van €1500 tot €1800 per jaar. Dat zou dan tussen de €125 en €150 per maand zijn.
Dus inderdaad, €200 zou te rooskleurig zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt dat €100 of eventueel iets meer realistischer is.
Lavi schreef:
11-09-2025 10:12
M'n verbruik is niet zo hoog. Gemiddeld tot iets beneden gemiddeld.
Ik heb ChatGPT even laten rekenen (bedankt voor de tip, ik heb dat pas kort geleden gedownload en het gebruik ervan zit nog niet in m'n systeem, zeg maar :) ).
Die schat een besparing in van €1500 tot €1800 per jaar. Dat zou dan tussen de €125 en €150 per maand zijn.
Dus inderdaad, €200 zou te rooskleurig zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt dat €100 of eventueel iets meer realistischer is.
ik vind 14 zonnepanelen vrij veel. Ik snap dat het op je dak past, maar als je niet kunt terugleveren heb je weinig aan veel panelen
Alleen verhuizen om misschien 100 euro te besparen is een dure liefhebberij. Verhuizen zelf kost behoorlijk wat: raambekleding/gordijnen, vloeren, wanden (behangen en/of sausen), wellicht heb je nu een gasfornuis wat vervangen moet worden, nieuwe pannen, kortom: je bent al snel € 10.000,- / € 20.000,- kwijt.
Joyce48 schreef:
11-09-2025 10:17
Alleen verhuizen om misschien 100 euro te besparen is een dure liefhebberij. Verhuizen zelf kost behoorlijk wat: raambekleding/gordijnen, vloeren, wanden (behangen en/of sausen), wellicht heb je nu een gasfornuis wat vervangen moet worden, nieuwe pannen, kortom: je bent al snel € 10.000,- / € 20.000,- kwijt.
Het kan echt voor heel veel minder. Echt!!
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Bedankt voor de reacties en tips.
Fijn om verschillende visies te lezen en dingen goed af te wegen.
Waarom vraag je niet gewoon aan de huidige bewoners wat hun verbruikskosten per maand zijn ipv te speculeren?
Joyce48 schreef:
11-09-2025 10:17
Het verhuizen zou niet zijn om te besparen. Want door de extra huur van €200 heb ik sowieso hogere maandlasten.
De vraag in dit topic was specifiek over hoeveel het gasloos wonen met warmtepomp en zonnepanelen zou besparen om die extra huur enigszins te compenseren.
De bijkomende kosten heb ik al ingecalculeerd. Maar dat gaat niet zoveel kosten als de bedragen die jij noemt, omdat een aantal dingen ter overname zijn.

Ik wil al wat langer verhuizen om verschillende redenen.
De plek waar het andere huis staat is de belangrijkste reden.
Ik wil eigenlijk weg uit de grote stad naar een omliggend wat kleiner dorp.
Maar dan zit ik wel weer wat verder van verschillende voorzieningen af.
Dus het is wikken en wegen.
Ook wel leuk om over na te denken/te fantaseren:)
Gryla schreef:
11-09-2025 10:30
Waarom vraag je niet gewoon aan de huidige bewoners wat hun verbruikskosten per maand zijn ipv te speculeren?
Dat kan nog niet. Het is een huis van de woningbouw. En ik heb het nog niet aangeboden gekregen, maar sta wel in de top 5 vanwege lange inschrijftijd.
Nog een paar dagen wachten.
Vandaar dat ik in m'n openingspost ook schreef dat ik 'misschien' kan verhuizen naar een gasloze woning.
Daar valt niet heel veel over te zeggen. Hoeveel wekken de zonnepanelen op? Hou oud zijn de zonnepanelen (halen ze nog de volledige opbrengst)? Maar ook: wat doet het weer?
De huidige salderingsregeling loopt t/m 2026. Dus je zou daar nog ruim een jaar gebruik van maken. En wat doen de energieprijzen? Allemaal nog even afgezien van je eigen verbruik.

Ik heb een gasloos huis. Op dit moment 'verdien' ik aan mijn zonnepanelen. Dus ik krijg ieder jaar terug, ipv dat ik moet betalen. Maar ik verwacht dat als de salderingsregeling afgelopen is dat het plaatje er heel anders uit ziet. In de winter verbruik je de meeste stroom (verwarming!) en wek je het minste op..
Ik heb zelf een warmtepomp (met grondbron) en ook 14 zonnepanelen. Ik woon hier alleen en werk niet thuis, temperatuur op 19 graden. Ik krijg momenteel elk jaar nog geld terug, nog geen terugleverkosten. Mijn verbruik op jaarbasis is ongeveer 3000-3200 kWh. Vóór mijn zonnepanelen (6-7 jaar geleden) had ik nog geen grondbron, maar was ik aangesloten op een centraal systeem. Ik was op jaarbasis ongeveer 1200 euro kwijt, 600 euro voor elektra en 600 vastrecht.

Moet je bij de nieuwe woning nog extra betalen voor elektra, of is het inclusief?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lavi schreef:
11-09-2025 10:41
Dat kan nog niet. Het is een huis van de woningbouw. En ik heb het nog niet aangeboden gekregen, maar sta wel in de top 5 vanwege lange inschrijftijd.
Nog een paar dagen wachten.
Vandaar dat ik in m'n openingspost ook schreef dat ik 'misschien' kan verhuizen naar een gasloze woning.
Ik vrees dat je dat toch even moet afwachten. Je kunt vrij weinig met de cijfers die mensen hier geven want het hangt van heel veel factoren af.
Een goed geisoleerde woning vraagt enorm veel stroom om in de zomer koel te houden. Gelukkig hoef je daardoor dan minder terug te leveren, anders zou dat nog geld kosten ook. In de winter, als je de stroom het meeste nodig hebt, leveren die panelen helemaal niks op. Maar je kunt geen gebruik maken van de opgewekte stroom in de zomer, want de saldering bestaat niet meer. Je koopt dus gewoon weer volop stroom in.

Je heb er helemaal niets aan.
Wat de rest zegt, ik denk dat de besparing t.o.v de huurverhoging te klein is om daarvoor speciaal te verhuizen (let ook even op je jaarlijkse huurverhoging, of het percentage in dat contract niet ook nog eens hoger ligt dan in je huidige).

Ik zou dan verhuizen als je echt graag op die plek/in dat huis wil wonen.
Volgens mij vraagt TO helemaal niet of de verhuizing een besparing oplevert
Volgens mij gat het meer om: de huur is 200 hoger, maar is de rest van mijn kosten lager??
Ben-ik-weer schreef:
11-09-2025 10:02
Je gaat natuurlijk nooit geen enkele kosten meer hebben aan energie. Dus het nieuwe huis wordt sowieso duurder. Het ligt er dus vooral aan of je het nieuwe huis fijner vindt. Als dit zo is zou ik rekenen op 100 minder kosten en dus effectief vaste lasten die €100 meer zijn dan nu waarvoor je extra woongenot koopt.

Niet waar.
Over het hele jaar gezien heb ik geen energiekosten. Ik heb zonnepanelen, gebruik geen gas en heb een dynamisch energiecontract. De hele zomer krijg ik geld terug wegens overproductie, alleen in de winter betaal ik. Netto komt het ongeveer rond 0 uit.
Voordeel van dynamisch: je betaalt geen terugleverkosten. Ik zit bij Tibber. Wil je een meer constant bedrag betalen dan kun je beter bij Zonneplan zitten.
Dutchess schreef:
11-09-2025 11:40
Een goed geisoleerde woning vraagt enorm veel stroom om in de zomer koel te houden. Gelukkig hoef je daardoor dan minder terug te leveren, anders zou dat nog geld kosten ook. In de winter, als je de stroom het meeste nodig hebt, leveren die panelen helemaal niks op. Maar je kunt geen gebruik maken van de opgewekte stroom in de zomer, want de saldering bestaat niet meer. Je koopt dus gewoon weer volop stroom in.

Ook niet waar. Tot 1 januari 2027 bestaat saldering gewoon nog.
Dutchess schreef:
11-09-2025 11:40

Nou ja niets, de regeling wordt helaas wel minder gunstig maar zo dramatisch is het ook niet. Een goed geïsoleerde woning houdt de hitte binnen in de winter maar ook buiten in de zomer dus dat hoeft niet idioot veel energie te kosten. Het is vooral dat als het binnen dan eenmaal warm is geworden, het ook langer duurt voordat het weer afkoelt. Bij ons duurt dat een week of 2 hittegolf voordat je de warmte binnen merkt.

Een warmtepomp betekent ook dat je energiekosten om te verwarmen lager liggen dan bij gas. Ligt eraan wat voor een je precies hebt, er zijn verschillende soorten. Maar de meeste warmtepompen gebruiken daarvoor warmte uit de buitenlucht. Als het buiten boven de 7 graden is, dan kost verwarmen ons een kwart t.o.v. gas. In echte winterkou heb je er idd helaas niets aan, dan schakelt hij terug op gas. Ons gasverbruik is ongeveer gehalveerd sinds we de warmtepomp hebben.

Ter referentie: ons energieverbruik is nu €120 per maand voor een gezin in een vrijstaand huis van 25 jaar oud.

Vergeet ook niet dat je niet enkel energie gebruikt voor het verwarmen van je huis maar voor nog veel meer. Dus het is niet nutteloos.
En het salderen gaat dan wel verdwijnen (tenzij het volgende kabinet anders beslist, de afschaffing is al zo vaak uitgesteld), maar je krijgt wel een terugleververgoeding voor wat je aan het net levert en er wordt hard gewerkt aan thuisbatterijen dus hopelijk maakt dat het in de toekomst weer lucratiever.
wombat wijzigde dit bericht op 11-09-2025 12:11
1.99% gewijzigd
foutje!
Mariana schreef:
11-09-2025 11:59
Ook niet waar. Tot 1 januari 2027 bestaat saldering gewoon nog.

Je gaat toch niet in 2027 weer verhuizen?
Dutchess schreef:
11-09-2025 12:34
Je gaat toch niet in 2027 weer verhuizen?

Nee maar met mijn dynamische energiecontract verandert er na die datum niet zoveel voor mij. Bovendien is de datum nog niet 100% zeker. En leveren zonnepanelen nog steeds iets op, ook als je een ander energiecontract hebt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven