Wel of niet 2 katjes nemen? Bang dat ik het verkeerd doe!

23-07-2009 18:35 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Meiden,

Ik wilde jullie katten vrienden wat vragen. Ik zit er zelf ook een tijdje mee in mijn hoofd om katjes te nemen. 2 wil ik er omdat ik full time werk en single ben waardoor ze dus afhankelijk zijn van mij. Nu heb ik net gehoord dat er een katje afgelopen maandag is geboren. Helemaal mijn smaak een zwarte kater maine coon die ik over 2 weken mag gaan zien. Mijn ex heeft 2 maine coons van de zelfde familie. De tweede wil ik als kitten uit het asiel halen omdat de maine coon best prijzig is en ik daarvan geen 2 kan kopen. Mijn planning is te doen eind oktober want dan zou ik de andere ongeveer ook mogen hebben en is het over de 12 weken heen. Ik vind het alleen dood eng! Ik heb nog nooit ergens voor hoeven zorgen en ben bang dat ik het verkeerd doe of dat ze het hele huis hebben gemolesteerd. Dus ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Is het nou echt zo een rommel of niet? ( mijn moeder probeert het namelijk uit mijn hoofd te praten met dat) en wat zijn de dingen waar ik op moet letten in huis? Wat is leuker voor bij een kater? nog een kater of een poes erbij?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle tips!
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:34:

Vlindertje bedankt voor deze opmerking!!! dat had ik dus niet gedacht en of verwacht!! Na hoeveel weken is het zichtbaar??

Wat zal je verdrietig zijn geweest meid!

hoi,

het is van te voren niet zichtbaar. hier wat meer info:

FIP is een virusziekte die wordt veroorzaakt door een (gemuteerd) coronavirus. Dit feline coronavirus (FcoV) is in eerste instantie onschuldig en veroorzaakt alleen wat lichte diarree, echter als het muteert kan de ziekte FIP ontstaan. De meeste katten maken in hun leven wel eens een infectie door met het coronavirus.

Binnen sommige kattenpopulaties zijn zelfs 80-90% van de katten met antilichamen tegen het coronavirus gemeten (=seropositief voor het FcoV), deze katten zijn dus ooit in aanraking geweest met het coronavirus. 1 - 5 % van de seropositieve katten zal FIP kunnen ontwikkelen. 100 % van de katten die FIP krijgen gaan dood.

van internet gehaald voor je, als je meer wil weten moet je gewoon ff googlen op FIP. Maar het is gewoon een risico. Je weet nooit of je kat het heeft/krijgt.
quote:marleen321 schreef op 23 juli 2009 @ 19:36:

@ vlindertje

Ik weet waarover je spreekt. Persoonlijk heb ik het ook heel zwaar gehad, en heb net als jij internet afgeschuimd. Volgens twee dierenartsen (ben er bij vijf verschillende geweest, zelfs een homeopaat) is het een van de slopendste ziektes, ook voor het baasje.

Anyway, de moraal van het verhaal: ik had me voorgenomen om nooit meer katten te nemen, en nu heb ik er drie die ik ook heel graag zie;-) (en waar ik nog duurder eten voor koop) Hoe meer katten je hebt gehad, hoe beter je ervoor gaat zorgen.

pff heb ik net hier een heel verhaal getypt, klik je weer ergens op is het weg...

nog maar een keer dan.

Wij zijn maar naar 1 DA geweest, ging heeel snel.

Zondagavond zag ik dat hij het benauwd kreeg en DA gebeld, afspraak gemaakt voor maandag eind v/d middag. Toen moest hij daar 's nachts blijven voor onderzoek en oppeppers.

Dinsdageind van de ochtend mocht hij weer opgehaald worden. DA had al een zwaar vermoeden, op aanraden van DA een echo laten maken 'smiddags. Daaruit bleek idd dat hij FIP had.

Mijn vriend heeft dit alles met onze kat gedaan, ik was werken. Meteen naar huis gegaan en samen besproken hoe of wat. Naja eigenlijk was alleen de vraag wanneer laten we hem inslapen? Op dat moment zagen we hoe hij erbij zat en was er voor ons geen andere keus: die avond zijn we naar onze DA gegaan en helaas zonder kat teruggegaan. :'(

Daarna had ik inderdaad gemengde gevoelens, hebben we er wel goed aangedaan, hadden we niet nog ergens anders heen moeten gaan,

maar al was het iets anders geweest: hij was er zo slecht aan toe (hij viel steeds weg, kon niet meer wassen, lopen ging moeilijk en bleef nauwelijks rechtop zitten) dat we gewoon geen keus hadden.

Heel apart hij was 6 a 7 maanden en hij leek ineens zo oud!

toevoeging: ik laat mijn vriend dus ook nooit meer met een kat zo naar de DA gaan etc... Ik vond het zo verrot dat hij dat nieuws in zijn eentje aan moest horen.
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:44:

To mariah: hahahahahhahaha ik denk dat ik dan luxaflex ga aanschaffen dan!

Ik zag een heel mooi plaatje van een kat IN de luxaflex, maar het lukt me niet om hem hier te plaatsen..

Trouwens als je goed voer wil, waarvan ze relatief weinig nodig hebben en dus ook wat kleinere drolletjes draaien, dan is er Hill's of Iams, dat is bij de dierenwinkel te koop..
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om niet te lang te wachten. Bij mij duurde het hele proces anderhalve maand. De laatste week kon mijn kat niet meer bewegen en sliep ik met mijn hand op hem, wanneer ik hem heel licht voelde wriemelen, wist ik dat hij zou plassen en hield ik superabsorberend keukenpapier onder hem en dan sliep ik weer door. Je zou zeggen dat ik hem al veel eerder had moeten laten inslapen, maar ik heb heel lang gehoopt op herstel, mijn kat bleef ronken, at graag en zag er pas de laatste dag echt droevig uit. Ach, wat erg allemaal! Ik heb hem bij mijn ouders begraven met zijn speelgoedjes, medicamenten en enkele blikjes eten erbij. Nu zit hij in mijn hart, er staat een fotootje van hem en af en toe druk ik dat tegen mijn wang zoals ik dat vroeger met zijn kopje deed.

Het is droef, maar anderzijds heeft het me ook filosofischer gemaakt. Ik heb er ook het gevoel aan overgehouden dat de dood het einde niet is (voor mij is hij er nog altijd maar dan niet fysiek). Anyway, het is een zeldzame ziekte, het heeft me ook niet tegengehouden om nieuwe katten te nemen (zwervertjes, waaronder de rosse deugniet en professionele plantenontwortelaar op het fotootje).

Ik hoop scorpia, dat je katjes neemt want je lijkt me heel verantwoordelijk! Twee asiel-/zwerfkatten zou nog beter zijn, er zijn er zoveel die op een deftig leven wachten, en raskatten kopen stimuleert de kweek. Maar ik begrijp dat je een Maine wil, ze zijn prachtig:-)
Ander goed voer dat betaalbaar is: Arden Grange (gemaakt met vlees van scharrelkippen ipv batterijkippen; kippen zijn ook dieren;-) Persoonlijk koop ik het op een Engelse site.
Dank je wel Marleen!! reden dat ik zo twijfel is ook dat mijn moeder hert niet ziet zitten en dat maakt mij onzeker. Ik weet het klinkt stom dat een vrouw van 30 dat heeft maar het is zo!
Je moeder kan nog bijdraaien... Voor hetzelfde geld is ze binnen de kortste keren in de ban van je katten... Mijn moeder was ook tegen het feit van meerdere katten te hebben, nu accepteert ze het gewoon en vraagt me dikwijls naar de katten. Ze volunteert ook altijd om dagelijks langs te komen en eten te geven wanneer ik weg ben :-)
Je herkend het Marleen? Ik baal er o van. Ze verklaart me voor gek. en vergelijkt me van meer dan 15 jaar geleden dat ik de hond niet uit liet! Bang dat alles hier stuk is en ze is van mening dat ik beter een vent kan nemen ipv katten.

Zo naar vind ik dat!
Vooral dat laatste;-)

Mijn moeder is ook van het type om altijd uitgebreid te anticiperen op alles wat verkeerd kan gaan. Ik denk dat dit voor jou net een kans is, om je daarover heen te zetten. Je zal zien dat je met je kat een speciale band krijgt (dat komt door voor hem te zorgen en doordat je eigenlijk voor een heel groot deel verantwoordelijk bent voor zijn welzijn). Niemand komt daartussen. Het lijkt me een ideale 'softe' manier om dat patroon met je moeder te verbreken (niet door een geweldige ruzie of verwijdering of zo). Ben je misschien bang dat je niet voor iemand kan zorgen in het algemeen? Mijn gevoel zegt dat je dat wél kan. Dieren zijn zoals kleine kinderen, ze hebben je onvoorwaardelijk lief, en dat zal je een enorme kracht geven :-)
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 21:45:

Je herkend het Marleen? Ik baal er o van. Ze verklaart me voor gek. en vergelijkt me van meer dan 15 jaar geleden dat ik de hond niet uit liet! Bang dat alles hier stuk is en ze is van mening dat ik beter een vent kan nemen ipv katten.

Zo naar vind ik dat!

misschien dat je moeder vroeger zelf een fout(je) heeft gemaakt met huisdieren vroeger en je hiervoor wil behoeden.

Je kan er met haar over praten en hiernaar vragen.

Of het negeren en gewoon doen. Het is jouw leven!

klinkt een beetje kort door de bocht maar zo werkt het toch?

tuurlijk, je doet je best, maar je kan het niet iedereen naar de zin maken en als dit een droom van je is, waarom niet.

uit dit topic blijkt iig dat je er goed over nagedacht hebt.
Marleen misschien heb je wel gelijk.

Ik moet het morgen beslissen of ik dat katertje neem of niet. k slaap er dus rustig nog een nachtje over en dan zie ik het wel.

Even nog een andere vraag. Kotsen katten veel?

En tuurlijk vlindertje je hebt helemaal gelijk , het is alleen fijn als ze er ook enthousiast is en me erin steunt. Het voelt zo bagger!
ja absoluut ben ik met je eens

scheelt natuurlijk ook dat ik dit niet heb meegemaakt. Mijn ouders hebben vroeger ook altijd katten gehad en zijn er mee opgegroeid net als ik. Mijn wens was dus ook zo gauw ik een huis heb waarin ik een kat kan nemen gebeurd dat ook.

Eerst op kamers gewoond, daar kan natuurlijk geen kat, is zielig, nu woon ik samen en toen we hier 2 maanden woonden hebben 2 katjes gehaald.

Wat ik wel jammer vind is dat mijn ouders er niet zo heel veel interesse in tonen, het zijn voor mij toch mijn poezenkindjes. niet dat ze nu alles hoeven te vragen, maar toen wij de Noor nieuw hadden... Wij heel happy een noorse boskat uit het asiel. Dat maak je niet vaak mee. Me ouders hebben niet er niks nada noppes over gezegd.

maar wat betreft kotsen: valt bij ons reuze mee. Af en toe probeerd er 1 een haarbal uit te gooien, maar is tot heden nog niet gelukt. Dus alleen een beetje spuug vindt je dan. Wij hebben ook alleen in de slaapkamer tapijt en voor de rest laminaat. Dat gaat binnenkort ook in de slaapkamer komen, maar scheelt wel met schoonmaken.

maar de kat die ik vroeger bij mijn ouders had kotste wel vaak, maar die was ook niet helemaal 100%

wij hebben trouwens ook kattenkruid staan, omdat ze niet naar buiten kunnen en katten volgens mij wel af en toe wat groen willen eten. Dat doen ze dan ook.

Wat ik wel zou doen: balkon helemaal afzetten, als je daarop vrij wilt laten. Wij hebben dat niet maar ze komen er alleen aan een tuigje, maar ze hebben een keer los gelopen daar (onder toezicht) en ben me helemaal kapot geschokken, sprong er een tegen de balkonrand. Woon op 4 hoog, dus dat mag niet nog eenkeer gebeuren.
ja absoluut ben ik met je eens

scheelt natuurlijk ook dat ik dit niet heb meegemaakt. Mijn ouders hebben vroeger ook altijd katten gehad en zijn er mee opgegroeid net als ik. Mijn wens was dus ook zo gauw ik een huis heb waarin ik een kat kan nemen gebeurd dat ook.

Eerst op kamers gewoond, daar kan natuurlijk geen kat, is zielig, nu woon ik samen en toen we hier 2 maanden woonden hebben 2 katjes gehaald.

Wat ik wel jammer vind is dat mijn ouders er niet zo heel veel interesse in tonen, het zijn voor mij toch mijn poezenkindjes. niet dat ze nu alles hoeven te vragen, maar toen wij de Noor nieuw hadden... Wij heel happy een noorse boskat uit het asiel. Dat maak je niet vaak mee. Me ouders hebben niet er niks nada noppes over gezegd.

maar wat betreft kotsen: valt bij ons reuze mee. Af en toe probeerd er 1 een haarbal uit te gooien, maar is tot heden nog niet gelukt. Dus alleen een beetje spuug vindt je dan. Wij hebben ook alleen in de slaapkamer tapijt en voor de rest laminaat. Dat gaat binnenkort ook in de slaapkamer komen, maar scheelt wel met schoonmaken.

maar de kat die ik vroeger bij mijn ouders had kotste wel vaak, maar die was ook niet helemaal 100%

wij hebben trouwens ook kattenkruid staan, omdat ze niet naar buiten kunnen en katten volgens mij wel af en toe wat groen willen eten. Dat doen ze dan ook.

Wat ik wel zou doen: balkon helemaal afzetten, als je daarop vrij wilt laten. Wij hebben dat niet maar ze komen er alleen aan een tuigje, maar ze hebben een keer los gelopen daar (onder toezicht) en ben me helemaal kapot geschokken, sprong er een tegen de balkonrand. Woon op 4 hoog, dus dat mag niet nog eenkeer gebeuren.
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 22:18:

Marleen misschien heb je wel gelijk.

Ik moet het morgen beslissen of ik dat katertje neem of niet. k slaap er dus rustig nog een nachtje over en dan zie ik het wel.

Even nog een andere vraag. Kotsen katten veel?

En tuurlijk vlindertje je hebt helemaal gelijk , het is alleen fijn als ze er ook enthousiast is en me erin steunt. Het voelt zo bagger!

Nee, katten kotsen niet zoveel, in iedere geval niet elke dag, en meestal is het dan een haarbal, als je de main coon elke week even borsteld valt het best mee, misschien een keer in de 2-3 maanden ofzo, en als ze aan je planten gaan vreten moet je even wat kattengras kopen/zaaien en dan spugen ze een haarbal uit, klaar! (sluit je ze even op in een kamer ofzo).Maar dat is meestal als ze wat ouder zijn..

als je nou al meer huisdieren zou hebben, dan heeft je moeder misschien wel een punt, maar kom op zeg 2 katjes, kan best..

Is je moeder misschien bang voor katten/dieren? Of erg vies aangelegd? Het is jou leven en je denkt er hardstikke goed over na.. Echt als je dit wil gewoon doen, als je ze hebt en ze komen sávonds lekker bij je liggen snorren, dan kan de rest je niks meer schelen hoor..
Helemaal eens met Mariah... Alleen, kleine katjes zijn nog een beetje wild en niet zo liggerig/aanhalerig aangelegd als oudere katten. Wel rekening mee houden dat kittens de eerste nachten de boel op stelten kunnen zetten. (Een van mijn drie katten is trouwens volwassen maar houdt elke nacht een wolf-huilt-naar-de-maan-recital. Met een vorige kat had ik dat ook;-)
quote:Scorpia1978 schreef op 23 juli 2009 @ 19:00:

To Meds: Kun je dat ook beperken door veel speeltjes bijv en een speciale spray die je op een kattenpaal kan sprayen? Of zijn dat verkooptrucs van de dierenwinkels?verkooptrucs. Katten hebben heel goed door wat jij niet leuk vindt, en juist die dingen doen ze. Kotsen en buiten de bak schijten als je visite hebt. heel had mauwen als je een zakelijk telefoontje voert en op je nieuwe donsdekbed piesen, over het toetsenbord van je computer lopen, en heel erg gezellig op schoot willen als je slaande ruzie met je liefje hebt. Dat doen ze gewoon. Doel is om jou duidelijk te maken dat jou gevoelens er niet toe doen in de relatie met je kat. Jij bent slechts personeel
maar scorpia als je dat allemaal kan verdragen dan komt het wel goed met je aanstaande kattenmoederschap
quote:meds schreef op 24 juli 2009 @ 00:23:

[...]

verkooptrucs. Katten hebben heel goed door wat jij niet leuk vindt, en juist die dingen doen ze. Kotsen en buiten de bak schijten als je visite hebt. heel had mauwen als je een zakelijk telefoontje voert en op je nieuwe donsdekbed piesen, over het toetsenbord van je computer lopen, en heel erg gezellig op schoot willen als je slaande ruzie met je liefje hebt. Dat doen ze gewoon. Doel is om jou duidelijk te maken dat jou gevoelens er niet toe doen in de relatie met je kat. Jij bent slechts personeelMeds, die van jou lijkt me rijp voor de kattenfluisteraar, of in de permapuberteit. Wij hadden vroeger thuis ook altijd katten en er belandde wel eens een haarbal op de bank, of je kreeg een dooie muis cadeau (met trots gezicht en in de duidelijke verwachting van grote dankbaarheid), maar goddank werd er alleen op de bak gepiest en gepoept en ook de gordijnen en meubels werden niet geruïneerd. Met jonge katjes kun je natuurlijk wel een kermis verwachten dus in een duur designinterieur zou ik volwassen katten nemen.
mahna mahna tuduuuudududu
Kotsen, tja, die van mij (raskat met lang haar) kotst veel, wegens haarballen en wegens nierziekte. Raskatten hebben sowieso meer kans op ziektes.

Als ik jou was, zou ik 2 katers uit hetzelfde nestje nemen. Dan kennen ze elkaar en hebben ze wat steun aan elkaar. Bij een kater en een poes heb je kans op een nestje, en twee poezen zijn vaker onverdraagzaam naar ekaar.

Als je ze de eerste paar weken goed opvoedt (dus, vrij nemen/vakantie hebben) zullen ze de boel niet zo snel slopen. Dat is ook een kwestie van karakter, maar met opvoeding kom je ver!

Veel plezier met je kat(ten)!

[...]

verkooptrucs. Katten hebben heel goed door wat jij niet leuk vindt, en juist die dingen doen ze. Kotsen en buiten de bak schijten als je visite hebt. heel had mauwen als je een zakelijk telefoontje voert en op je nieuwe donsdekbed piesen, over het toetsenbord van je computer lopen, en heel erg gezellig op schoot willen als je slaande ruzie met je liefje hebt. Dat doen ze gewoon. Doel is om jou duidelijk te maken dat jou gevoelens er niet toe doen in de relatie met je kat. Jij bent slechts personeelJa, en toch zijn ze zo lief en schattig, als ze daarna weer op je goeie kleren liggen te knorren

Katten hebben heel goed door wat jij niet leuk vindt, en juist die dingen doen ze. Kotsen en buiten de bak schijten als je visite hebt. heel had mauwen als je een zakelijk telefoontje voert en op je nieuwe donsdekbed piesen, over het toetsenbord van je computer lopen, en heel erg gezellig op schoot willen als je slaande ruzie met je liefje hebt. Dat doen ze gewoon. Doel is om jou duidelijk te maken dat jou gevoelens er niet toe doen in de relatie met je kat. Jij bent slechts personeel

Jouw kat(ten) klinken aardig gedragsgestoord. Heb je ze soms op een leeftijd van 8 weken in huis gehaald?

Mijn kat kotst altijd (ong. 1x per 2mnd) op de tegels in de hal, dus goed schoon te maken. Er heeft hier nog nooit één buiten de bak gepiest/gepoept. Ze mauwen nooit overdreven hard, alleen als we thuiskomen na een dag werken, omdat ze zo blij zijn dat ze weer aandacht krijgen En de ene gaat altijd op dezelfde bank liggen als waar wij op zitten, maar niet altijd op schoot. De andere klimt wel altijd op schoot, gelukkig is die nog jong en niet zo zwaar
Heb zelf heel lang 2 katten gehad, vond het achteraf toch wel veel troep hoor. (Ook mijn moeder had me daarvoor gewaarschuwd en helaas toch ook wel gelijk gekregen haha) Eentje is later met mijn ex meegegaan, maar achteraf vind ik eentje wel een stuk hanteerbaarder. Zou er ook niet meer zo snel eentje bijnemen denk ik.

Wat kotsen betreft, inderdaad een keer in de week ofzo kotst de mijne er een haarbal uit, maar altijd op de tegels in de bijkeuken dus dat scheelt wel haha.

En Meds heeft gelijk dat ze soms precies doen wat jij niet leuk vindt, toen mijn huidige vriend voor het eerst bij mij kwam slapen heeft ze vrolijk een paar minuten voor we naar bed gingen op het dekbed gepiest grrrrrrr, terwijl ze echt nog nooit eerder buiten haar bak pieste of poepte ongelooflijk!!!!

En ik draag veel zwarte kleding, dus dat is ook altijd flink borstelen, maar die lieve snoet en het tevreden gespin als ze haar warme lijfje tegen me aan vleit op de bank maken alles ruimschoots weer goed.....
Scorpia, er zijn al goede tips langs gekomen. En realistische informatie. Reken er maar op dat 2 kittens de boel flink op stelten kunnen zetten! Wij zijn ooit eens verblijd met een totaal gesnoeide bamboeplant! En je kon nog niet kwaad op het tuig worden ook, zo lief keken ze je aan.

Buitenkatten scherpen hun nagels bij voorkeur aan bomen e.d.. Heb je binnen een krabpaal, dan moet je ze wel echt leren deze te gebruiken. En andere objecten als krabpaal gebruiken moet je ontmoedigen. Wij gebruiken daar meestal een waterpistool of plantenspuit voor. Poezen houden er niet van als ze nat gespoten worden. Ze zullen het een flink aantal keren proberen, maar daarna zullen ze je meubels redelijk met rust laten. Wat niet wegneemt trouwens dat in het vuur van het spel ook nog wel eens wat kan beschadigen. Maar dat moet je maar voor lief nemen als je katten wilt.

Ik zou in ieder geval 2 katten nemen, want dat is veel gezelliger voor de katten zelf. Wij hebben zelf altijd katers gehad en dit bevalt ons prima. Ik zou dus twee katten van hetzelfde geslacht nemen. Dan km je ook niet met jonge poesjes te zitten.

Voor wat betreft je balkon: ik zou er geen bamboeschermen tegenaan zetten. Als je een echte klimmer bij je katten hebt, dan zit hij zo boven en kan over de rand kukelen. Wil je echt zeker zijn dat ze niet van het balkon kunnen, kies dan voor een constructie die naar binnen kantelt. Op de bovenrand van je balkon maak je dan met gaas of zo een rand die stevig naar binnen helt. Daarmee kun je vaak voorkomen dat je katten over de rand springen. Het geheel moet wel hoog genoeg zijn, want sommige katten zijn echte atleten en kunnen moeiteloos omhoog springen vanuit zit.

Wat voer betreft zou ik er voor kiezen om ze op een goede kwaliteit droogvoer (brokjes) te zetten. Daar zitten alle voedingsstoffen in en het heeft als ander voordeel dat je kattenbak veel minder vies wordt. Ze krijgen betere ontlasting door die brokjes. Ik zou voor een echt goed merk kiezen, bijvoorbeeld Eukanuba. Af en toe kun je ze dan nog verwennen me een klein zakje natvoer. Maar brokjes zijn echt praktischer.

Wat de kosten betreft: je kunt voor hoge kosten komen te staan. Je kunt er ook voor kiezen om je katten te verzekeren. Dit kost je ongeveer 12 euro per maand per kat. Ik heb dat zelf wel (via Proteq). Onlangs hebben wij fink wat kosten voor één van onze katten gehad (ruim 600 euro in 6 weken) en de verzekering betaalt daarvan gelukkig 70%. Sommige mensen zetten zelf liever geld opzij op hun spaarrekening. Het is maar waar je voor kiest.

Heel veel plezier gewenst met je toekomstige katten!
En? Weet je al wat je gaat doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven