Welke Nederbelg wil mij helpen ?

16-08-2010 22:20 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even voorstellen : ik ben een vrouw van 36 jaar, getrouwd, met 1 kind (17 maanden). Mijn man en ik denken erover om naar België te verhuizen. Onder andere de rust, het minder gestresste leven, de mooiere (goedkopere) huizen, de gezondheidszorg, en het betere onderwijs, zijn zaken die ons aantrekken. Qua carriere zijn er ook geen problemen; mijn man werkt vanuit huis (eigen bedrijf) en ook ik voorzie geen problemen om een andere baan, dichterbij de grens te vinden. Wanneer ik op het Internet struin, zijn er weinig zaken die tégen een verhuizing naar België pleiten. Toch moeten die er ook zijn.

Wie o wie heeft ervaring met een "emigratie" vanuit NL naar BE en wil met mij meedenken en van gedachten wisselen hierover ?
Lees al jullie ervaringen en meningen heel aandachtig, en heb er echt veel aan. Sommige zaken zijn "gekleurd", andere zaken zijn een kwestie van smaak, maar er zijn ook zaken bij die mij zeker aan het denken zetten; waar iedereen het eigenlijk over eens is. Positief is nog steeds : de huizen (ga zeer zeker wel de hypotheekaftrek uitzoeken, want ik hoor dat dat niet tegenvalt als je gewoon in NL blijft werken, hetgeen de bedoeling is), de gezondheidszorg (ondanks het feit dat het wel wennen zal zijn; hier in NL moet je gewoon mondig zijn en voor jezelf opkomen, als patiënt), en de scholing voor dochterlief. Punten als Kind en Gezin neem ik voor lief; ik ben ook niet zo'n fan van het consultatieburo, en ach, dan lul ik toch lekker mee (doe ik hier ook regelmatig). Wat ik wel als Grote Afweging mee ga nemen, is dat cultuurverschil. Dan kan ik wel in NL gaan werken, en dicht bij de grens gaan werken, toch blijf je te maken houden met BE instanties. Of mee te maken gaan krijgen. En van sommige zaken die ik hier lees, schrik ik behoorlijk.
Je moet niet schrikken, van wat je hier leest, je moet het met een flinke korrel zout nemen, want de meeste zaken waar men het hier over heeft, berusten op misverstanden onwetendheid of weinig kennis van de zaken.
Een van de (weinige) positieve reacties; blij mee ! Ben jij een Nederbelg ?
Ik?

Jep hier een Nederbelg.

Naar mijn idee heb je overal cultuur verschil, dat is ook als een limburger naar het noorden van NL vertrekt of iemand uit het oosten naar de Randstad.

Je moet er de charme van inzien,, doe je dat niet, moet je niet verhuizen en op je geboorteplek blijven.

* De huizenmarkt. In NL op een kluitje voor veel geld, Hier de ruimte. Let wel je krijgt niet 100% hypotheek en niet alle banken verstrekken voor Belgie. Athans 10 jaar geleden.Hyp.aftrek is wel, maar wij betalen in NL belasting omdat we er ook werken.

*Je betaald dubbele ziektekosten als je in NL werkt. Ook in belgie zijn wij bij de christelijke mutualiteit, maar dat kost maar 25 euro per jaar. Van alle faciliteiten maken wij in NL gebruik, dus tandarts/huisarts. Dit omdat we maar een steenworp van de grens zitten en het niet de moeite vonden om te wisselen.

*schoolgaande kids hebben we niet, dus geen ervaring.

*Je krijgt ook een belgische verblijfsvergunning. Deze is voor 5 jaar en moet dan verlengd worden. Kost geloof ik 1,75 echt te grappig. Voor je paspoort te verlengen moet je naar Antwerpen, maar dat is wel een leuk uitje 1 maal op de zoveel jaar.

En geloof dat het sinds kort hier ook net weer in NL kan voor grensarbeiders.

*Buren; gewoon leuk tegen doen. Ik bepaal zelf hoe het contact is en heb geen behoefte aan grote sociale netwerken.

Dus ook geen last van negering.

*Er bestaat een boekje over allerlei praktische zaken, weet niet meer hoe het heet, Maar kijk eens bij bol. Scheelt een hoop zoekwerk.

*Auto; moet je invoeren voor een B kenteken. Nieuwe zijn hier wel goedkoper!!

*Boodschappen fijn in NL, voor de leuk af en toe de colruyt.

Heerlijke chocopasta van cote d'or!!!!!

*Benzine;goedkoper!!!

Sjaa wat wil je nog weten?
Verder ga ik liever naar Belgische steden als Nederlandse, ik zal vaker in Antwerpen/Brussel/Gent/Hasselt etc zijn dan in de Randstad.

Heb er altijd een beetje vakantiegevoel bij, heerlijk.

Let wel; als je in Belgie gaat werken, is dit straks nadelig voor je pensioen opbouw. Vraag dit goed na!

En volgens mij krijg je geen aow omdat je nooit premies hebt afgedragen als je lang in B hebt gewerkt.

Maar dat staat allemaal in dat boekje als het goed is.
Thanks Flatscreen !

Ja, dat van die AOW was me bekend. Maar het is zo, dat je vrijwillige bijdragen kunt doen zodat je er later wel gewoon recht op hebt. En die auto was me ook bekend; verheug me nu al op een grotere en goedkopere auto. Haha. Die hypotheek moet ik wel even uitzoeken, maar dan nog, de prijzen die ik zie zijn aanzienlijk lager dan in NL; vaak eigenlijk niet te vergelijken met NL. Als ik sommige huizen zie, en dan vervolgens de prijzen hoor, dan sta ik toch te klapperen hoor met mijn oren.

En ja, van dat cultuurverschil, dat zie ik tot op zekere hoogte ook zo. Er zijn zat gemeentes in NL waar ik ook nooit "in" zou "komen", simpelweg vanwege mijn ABN-accent, geëmancipeerde ideeën, mondigheid, make up, etc. En ja, ik ben wel bereid me tot op zekere hoogte aan te passen. Ik wil mijn eigen identiteit niet verliezen, maar als ik me, door me aan simpele gedragscodes te houden, wel kan integreren, dan doe ik dat graag. Toch schrik ik wel als ik sommige verhalen lees, want tja, die uitgebreide kennissenkring onder de buurtjes hoef ik niet. Tenminste, daar doe ik het niet voor. Maar ja, ik wil wel gewoon normaal behandeld worden door monteurs bijvoorbeeld.

Maar goed, jij bent dus een tevreden Nederbelg ? Mag ik vragen waarom jij naar BE bent gegaan ?
Ik ga even op zoek naar dat boekje, even verder inlezen
Ja echt tevreden en zou niet meer terugwillen.

destijds was de huizenmarkt de voornaamste reden om de grens over te gaan. Als starters was het oninteressant in Nl.ik wilde geen duiventil voor 300.000 euro. En hier is volop natuur wat we geweldig vinden.maar wij hebben eigenlijk geen aanpassingen hoeven doen.
quote:Flashy schreef op 16 augustus 2010 @ 23:32:

Vlaamstalige muziek, Verschrikkelijke domme tv progamma`s met Belgische humor (echt zo dom, wel grappig maar echt zo dom) .

Dom ??? Ik zou het eerder gevatter noemen.

Vindt je een André van Duin minder dom misschien, en zo zijn er vele in Nederland.

Nou, geef mij dan maar een Geert Hoste of een Phillippe Geubels.

Als je de humor niet begrijpt, moet je hem daarom nog niet dom vinden.

Natuurlijk zijn er ook domme programma's, maar die heb je in Nederland zat .
Vivaveertje, er is een boek dat Wonen en Kopen in België heet, en een boek dat heet Als verhuizen emigreren is. Dit laatste gaat ook specifiek in op de situatie van wonen in BE en werken in NL.

Ik ben in België gaan wonen omdat ik een hele leuke baan hier kon krijgen. Ik had eigenlijk vantevoren geen al te hoog gespannen verwachtingen van het leven in België, dus het kon ook niet tegenvallen. Ik wilde gewoon die unieke kans niet missen en ben zonder al te veel nadenken ervoor gegaan.

Nu kan ik me niet indenken dat ik ooit nog in NL zal gaan wonen. Ik heb niks tegen NL en het voelt nog altijd heel vertrouwd. Maar mijn leven is nu hier en bevalt me prima.

De cultuur en de maatschappij zijn hier echt heel anders en daar moet je mee om kunnen gaan. Ook al spreek je dezelfde taal, je zult je hier toch echt een immigrant en een buitenstaander voelen.

Kun je anders niet eerst een tijdje een huis huren voordat je koopt? Als het dan tegenvalt kun je er veel makkelijker weer vanaf. Kijk eens op Immoweb om een idee te krijgen van het aanbod aan huurhuizen en de prijzen.

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:roef schreef op 18 augustus 2010 @ 09:57:

[...]

Dom ??? Ik zou het eerder gevatter noemen.

Vindt je een André van Duin minder dom misschien, en zo zijn er vele in Nederland.

Nou, geef mij dan maar een Geert Hoste of een Phillippe Geubels.

Als je de humor niet begrijpt, moet je hem daarom nog niet dom vinden.

Natuurlijk zijn er ook domme programma's, maar die heb je in Nederland zat .

Roef, ben jij een (licht beledigde) Belg? Laat je niet opjutten joh.

Geert Hoste vind ik trouwens vreselijk, maar er worden hier ook wel hele leuke en goede programma's gemaakt. Ik vermoed dat 'dom' slaat op programma's als de Kotmadam en FC De Kampioenen. Ik geloof niet dat daar in NL een equivalent voor bestaat en ik vind ze ook tenenkrommend.
quote:roef schreef op 17 augustus 2010 @ 20:46:

Je moet niet schrikken, van wat je hier leest, je moet het met een flinke korrel zout nemen, want de meeste zaken waar men het hier over heeft, berusten op misverstanden onwetendheid of weinig kennis van de zaken.Mwah. Ik heb er vier jaar gewoond, en heb echt gepoogd te integreren - dus ik deed al mijn boodschappen in Belgie - en ik kan dus rustig stellen dat ik geen last heb van onwetendheid of te weinig kennis van zaken.
quote:roef schreef op 17 augustus 2010 @ 12:57:

[...]

Wat het probleem Vlaanderen en Wallonie betreft, heeft niets met racisme te maken, maar met het feit dat Vlaanderen jaarlijks miljarden in het Waalse gedeelte pompt en dat men daar tot voor kort nog niet eens de moeite deed om Nederlands te leren, en dat de Walen wel stemrecht opeisen in de Vlaamse gemeenten rond Brussel, maar omgekeerd de Vlamingen geen stemrecht hebben in het Waalse gedeelte.

.

Tja. Dat krijg je in een land he, dat je elkaar helpt. Dat is overal ter wereld zo, dat alle baten verdeeld worden over alle gedeelten. In NL gaat er ook meer geld naar Friesland of Drenthe terwijl de randstad het meeste binnenhaalt, maar is dat erg? Die suffe drenthen en friezen blijven ook in hun eigen taal praten, en als Amsterdammer heb je geen stemrecht in Leeuwarden, raar he.

Die taalscheiding hebben de Belgen zelf gewild. Dan moet je niet gaan zeiken dat mensen zich daar aan vast houden. Dat Vlaanderen jaren heeft geteerd op de industrie-inkomsten van Wallonie vergeten de Vlamingen vaak maar voor het gemak. Die hele taalstrijd komt op mij neer op een kiftend echtpaar dat eigenlijk al jaren daarvoor uit elkaar had moeten gaan, òf in relatietherapie. Los het op of hou je kop en neem maatregelen, maar dat ellenlange gejemmer en gezeur.... poeh.
Ik heb trouwens niets gezegd over de Belgische humor. Ik heb in het begin geprobeerd het te snappen, maar ik heb te weinig kennis van het politieke systeem of van de recente geschiedenis, dus - ook vanwege de snelheid van het vlaams - was het voor mij niet te volgen. FC de Kampioenen en De Kotmadam is gewoon niet mijn stijl programma, maar dat is in NL 'Toen was geluk heel gewoon' en consorte ook niet.
Tilalia, ik denk dat jij het gewoon slecht getroffen hebt. Ik herken echt maar heel weinig van al het negatieve wat je schrijft. Misschien dat je omdat het zo tegenviel ook wel erg kritisch bent geworden?

Over het algemeen vind ik de mensen namelijk zeker terughoudend en gereserveerd maar vaak juist opvallend behulpzaam en vriendelijk. Ik heb ook nooit problemen gehad met autoriteiten, juist altijd dikke maatjes met dokters, tandartsen, politieagenten, enz.
quote:Woordenaar schreef op 17 augustus 2010 @ 00:16:

Je hebt als Nederlander altijd mooiere tanden dan de gemiddelde Belg en je bent hipper gekleed. Hoef je niks voor te doen

Het spijt me je uit de droom te moeten helpen... maar Belgen associeren Nederlanders vooral met "hippe" driekwartsbroeken en middelbare dames met "lekker makkelijke" korte kapsels.

Daarnaast kunnen ze er ook met hun verstand niet bij dat mensen jàren op een wachtlijst gaan staan om een huisje ter grootte van een hondehok te mogen huren. Of dat studenten op de dag van hun afstuderen er nog steeds in slagen om dt-fouten te schrijven.

Tja... het is overal wat...Euh, dat doen hippe Nederlanders net zo goed
Ik moest wel eel erg lachen om mijn eerste avond in Belgie. We zouden de dag erna op huizenjacht gaan, ik was hoogzwanger en moe, en we keken nog even naar het nieuws. Voor het nieuws was er reklame.

Dansende bonduelleblikjes riepen mij op 'de lekkerste groentjes' te gaan eten.

(Huh? WTF? Groentjes?)

Het nieuws begon.

"Theeft gebrand innen'uis in Vilvoorde. Er waren geen gekwetsten"

was de opening.

(Huh? WTF? Er gebeurt meer in de wereld dan een huis in Vilvoorde hoor!)

Ik dacht echt dat ik in een Jip en Janneke land terecht was gekomen.
Geweldig lollig topic trouwens, leuke verhalen

Belgen uit Brussel zijn geen Belgen hè? Want die vind ik juist onwijs leuk
O ja, inderdaad. Toen was geluk heel gewoon is inderdaad wel zo ongeveer hetzelfde genre als FC de Kampioenen.

Ik heb me al heel snel voorgenomen om geen mening te geven over het Vlaams-Waalse vraagstuk, althans niet tegenover Belgen. Ik ken niet alle achtergronden en kan de gevoeligheden niet invoelen, en ik heb niet het idee dat de Belgen zitten te wachten op de halfbakken mening van een buitenstaander. Alleen als mensen er expliciet naar vragen, geef ik er mijn gedachten over.
quote:Feesie schreef op 18 augustus 2010 @ 10:21:

Tilalia, ik denk dat jij het gewoon slecht getroffen hebt. Ik herken echt maar heel weinig van al het negatieve wat je schrijft. Misschien dat je omdat het zo tegenviel ook wel erg kritisch bent geworden?

Over het algemeen vind ik de mensen namelijk zeker terughoudend en gereserveerd maar vaak juist opvallend behulpzaam en vriendelijk. Ik heb ook nooit problemen gehad met autoriteiten, juist altijd dikke maatjes met dokters, tandartsen, politieagenten, enz.

Brussel en Antwerpen zijn echt andere plekken met een andere sfeer dan het vlaamse 'boerenbuiten', dat zeiden de mensen uit het dorp (die wèl met me praatten) zelf ook. Brabanders zijn stug, en rond Brussel zijn de nogal hysterisch als het gaat om hun oh zo beminde Vlaamse identiteit. Dat gaat niet alleen om Hollanders, of om hoofddoeken, maar ook mijn britse en amerikaanse vriendinnnen die ook in die randgemeenten woonden hadden daar last van. Je wordt ten alle tijden uitgekotst, omdat je de cultuur bezoedeld ofzo. Zelfs al maak je je 'timide', zodra je G iets te hard is of te engels, kan je het vergeten en moet je 10 keer zo hard werken om wel geaccepteerd te worden.

Zoals ik eerder al zei, ben ik gaan vrijwilligen. Niet alleen bij het rode kruis,maar ook bij een borstvoedingsorganisatie. Dat leek me het 'makkelijkst', om clubs te zoeken die graag andere mensen helpen, die zijn wat socialer. Bij de bv-organisatie was ik dan ook blij verrast dat ik al vrij snel borstvoedingsvoorlichting mocht geven op een grote babybeurs in Brussel.

Later hoorde ik dat dat ook was omdat 'we' een stand deelden met de franstalige bv-organisatie en de andere vlaamse vrijwilligers geen zin hadden om de hele dag met franstaligen te moeten optrekken.

Ook van het Rode kruis. Het eeuwige gekat op de Walen, ook juist die van het Rode Kruis, die veel meer budget kregen om hun 'uitrusting' op peil te krijgen, dat was niet eeheeheerlijk. En die Walen die spraken ook nog eens allemaal Frans. Ja duhuh, gek he, want Vlaamse RK-ers vertikten het om met Waalse RK-ers te kletsen of samen te werken bij evenementen etc.

Het is toch niet vreemd dat de Walen en de Vlamingen niet tot elkaar kunnen komen, als ze als koppige kleuters allebei vertikken de eerste stap te zetten?

En als ik dan iets zei van 'Jongens, we willen allemaal hetzelfde. (Pleisters plakken of borstvoeding stimuleren) Laten we dan ook samenwerken' dan werd dat weggehoond van 'Gijwitterooknikske van'

Ja, dan houdt het op. Daar kan ik niks mee.
quote:Star schreef op 18 augustus 2010 @ 10:23:

Belgen uit Brussel zijn geen Belgen hè? Want die vind ik juist onwijs leuk

Ah, dan zal dat het zijn. Vivaveertje, op naar Brussel dus!

(Star jij was toch ook Eddy Wally-fan? Speciaal voor jou een stukje Wally in Space http://il.youtube.com/watch?v=nlGiNTjH5 ... re=related)
Ja, Tilalia, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik krijg ook jeuk van al die borden met Dilbeek/Vilvoorde/Overijse/Whatever, waar VLAMINGEN zich thuis voelen! Zo bekrompen en vijandig.

Wij hebben er wel heel bewust voor gekozen om in Brussel te wonen en niet in de Rand. Verder zou ik denk ik alleen in Gent willen wonen, Antwerpen zegt me niet zoveel. En ik ben sowieso geen mens voor op 'de boerenbuiten'.
Hier nog een positieve ervaring, ik woon al JAREN in Belgie met heel veel plezier!

Moet wel zeggen dat ik veel van de verhalen herken van toen we net in Belgie woonden.

En over kleding; in mijn dorp is het zo dat als ik in mijn trainingsbroek en slippers naar de Delhaize ga, dat ik de best geklede vrouw van het dorp ben met het mooiste gebit!

Je moet je inderdaad wat introverter opstellen dan dat je in Nederland zou doen, anders blijf je een diknek voor ze, maar ik moet zeggen dat ik de Nederlanders over het algemeen ook wel een beetje te 'assertief' geworden vind.

Wij zijn bewust in een dorp met weinig tot geen Nederlanders gaan wonen.

Succes met je keuze!
quote:Feesie schreef op 18 augustus 2010 @ 10:39:

Ja, Tilalia, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik krijg ook jeuk van al die borden met Dilbeek/Vilvoorde/Overijse/Whatever, waar VLAMINGEN zich thuis voelen! Zo bekrompen en vijandig.

Wij hebben er wel heel bewust voor gekozen om in Brussel te wonen en niet in de Rand. Verder zou ik denk ik alleen in Gent willen wonen, Antwerpen zegt me niet zoveel. En ik ben sowieso geen mens voor op 'de boerenbuiten'.

Wij wilden tussen Brussel en Leuven wonen: niet in Brussel, waar mijn man toen werkte, want ons huisbudget was te laag voor het soort woning dat we wilden, niet in Leuven, want dat was te filegevoelig naar Brussel toe, al had Leuven onze voorkeur vanwege de sfeer van de stad en het feit dat we daar al vrienden hadden wonen.

Het Brabantse boerenbuiten is echt niet leuk om te wonen, als niet-Vlaming.

Eén voordeel: ik weet nu dat ik overal gelukkig kan worden en kan zijn. Want als het in Belgie lukt, kan het overal.

En echt: er waren ook aardige mensen in het dorp: een paar bij de athletiekclub, een paar bij het Rode Kruis, twee bij school, maar het suffe was dat er tussen 'wel aardig' en 'vijandig' of 'totaal negeren' geen grijs gebied zat. Dat is best heel akelig.

Mijn echte vrienden heb ik daar echt tussen de expats gevonden.
quote:roef schreef op 17 augustus 2010 @ 20:46:

Je moet niet schrikken, van wat je hier leest, je moet het met een flinke korrel zout nemen, want de meeste zaken waar men het hier over heeft, berusten op misverstanden onwetendheid of weinig kennis van de zaken. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb na 3 jaar België (woon er nog steeds vlakbij trouwens, maar gelukkig wel over de grens in Nederland).

Het scheelt als je geen donkere huidskleur hebt, dat was althans het grootste probleem waar ik tegenaan liep in Vlaanderen (in Wallonië schijnt het rascisme trouwens minder te zijn).

TO, ik zou zeggen, als je graag naar België wilt verhuizen, en vooral positieve verhalen wilt horen, gewoon doen.

En Tila, volgens mij ben ik jou al vaker tegengekomen bij topics over dit onderwerp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven